Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

در اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان که ۲۹ آبان به صورت مجازی در جامعه الزهرا علیها السلام برگزار شد، ۸ اثر برگزیده و شایسته تقدیر در حوزه علوم انسانی و اسلامی در عرصه زن و خانواده معرفی و از صاحبان آثار، تجلیل به عمل آمد.
در گروه علمی علوم اجتماعی و جامعه شناسی کتاب «شهروندی دیجیتال» با تالیف دکتر الهام اکبری حائز رتبه شایسته تقدیر این همایش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گفتنی است اکبری استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: همایش کتاب سال بانوان هیأت علمی دانشگاه شایسته دانشگاه شایسته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۶۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عاملی: سند نقشه جامع علوم انسانی تدوین می شود

رئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی از تدوین سند نقشه جامع علوم انسانی خبر داد و با اشاره به اصلاح آیین نامه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: در اصلاحیه ۹۵ درصد اختیارات شورای تحول به کارگروه ها واگذار شده است. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با تشکر از جدیت دکتر عاملی برای پیگیری تحول در علوم انسانی بر تدوین آیین نامه ارتقای اعضای هئیت علمی و به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد و گفت: به زودی نسخه نهایی آیین نامه ارتقاء از سوی وزیر علوم ارائه می شود، مقرر شده که در این آیین نامه علوم انسانی، اجتماعی و هنر مجزا دیده شود، باید تدبیری شود که اعضای کارگروه های شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی نظرات خود را درباره آیین نامه بیان کنند.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در حال تدوین آیین نامه ارتقای علوم انسانی است، کارگروه های شورای تحول و ارتقای علوم انسانی می توانند پیشنهادهای خود را به این مرکز ارائه دهند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فرهنگستان های علوم و علوم پزشکی در حال به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور در بخش های اختصاصی خود هستند، حوزه علوم انسانی نقشه جامع علمی کشور نیز مربوط به شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی است.

استاد خسروپناه با اشاره به پیشینه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: پیش از این گروه های علمی در شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی تنها به سرفصل‌های دروس می پرداختند در حالی که 10 وظیفه جدی برای این شورا در نظر گرفته شده بود.

وی اضافه کرد: در ارتقای علوم انسانی باید الگوی حکمرانی تحول علوم انسانی را مشخص کنیم، باید از نظرات همه استادان استفاده شود، الگوی حکمرانی باید با مشارکت حداکثری نخبگانی تدوین شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در حوزه علوم انسانی علوم اجتماعی در دو دهه اخیر کارهای زیادی شده است رساله ها و پایان نامه ها مختلف نوشته شده است. بومی سازی علوم انسانی در جامعه نخبگانی شکل گرفته است، پیشنهاد می‌شود شبیه انجمن های علمی، انجمن نخبگانی علوم انسانی اسلامی راه اندازی شود و به عنوان کانون یا بنیاد فعالیت داشته باشد و جمع نخبگانی باشند ما هم پیشتبانی می کنیم چراکه تحول در علوم انسانی با تشکیلات اداری شکل نمی گیرد و باید تشکل‌های نخبگانی در این زمینه ایجاد شود.

وی با تاکید بر این نظریه هایی که از سوی فلاسفه و نخبگان کشور تدوین شده باید به کتاب‌های درسی منتقل شود، ادامه داد: مثلا نظریه‌های رشد، فرهنگی و غیره که داریم باید در کتاب‌های درسی گنجانده شود.

برای تحول در علوم انسانی باید به زنجیره دانش توجه شود

 سعیدرضا عاملی در نشست شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی اظهار کرد: در حال حاضر 6 میلیارد و 150 میلیون کاربر اینترنت در جهان وجود دارد، اقتصاد اینترنت به 17 تریلیون دلار از 140 تریلیون دلار جی دی پی جهان رسیده است و سهم ایران از این بازار 30 میلیارد دلار است، اگر سهم جمعیت ایران از جهان را که 1.1 جمعیت جهان است را در نظر بگیریم قاعدتاً سهم ما از جی دی پی باید به بیش از یک تریلیون دلار می رسید که 150 میلیارد دلار به اینترنت اختصاص پیدا می کرد.

وی ادامه داد: حوزه اقتصاد دیجیتال جای رشد دارد، خیلی از منابع فرهنگ خیلی در فضای مجازی قرار دارد ولی حوزه رشته اقتصاد دیجیتال و فضای رسانه ای چقدر رشته داریم، اینها قلمرو بزگی شدن را بازسازی نکردیم به هرحال توقع می رود که اقداماتی صورت گیرد.

رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با اشاره به انتصاب روسای کارگروه ها بیان کرد: در حکم روسای کارگروه بر آیین نامه شورای تحول و وظایف این شورا تاکید شده است، بر این مبنا برای کارگروه ها وظایفی نظیر گسترش شبکه، همکاری مشترک کارگروه ها، تهیه برنامه کلان حوزه آموزش و پژوهش بر اساس نظام مسائل منطقه ای ملی و بین المللی، اهتمام جدی در بازنگری برنامه های درسی با اولویت بین رشته ای و چند رشته ای مبتنی بر بومی سازی - تعالی سازی - روزآمدی و کاربردی سازی، تدوین ضوابط لازم مبتنی بر مقتضیات آمایش برای انحلال یا اصلاح و گسترش رشته های جدید در نظر گرفته شده است.

عاملی زنجیره دانشی علوم انسانی را از آموزش و پرورش تا آموزش عالی و آموزش پزشکی و وزارت بهداشت و درمان قلمداد کرد و گفت: قلمرو  تحول در علوم انسانی در این زنجیره دانشی است و روسای کارگروه ها به زنجیره دانش توجه داشته باشند.‌

وی در ادامه بر ارتقای سطح آموزش مهارتی در رشته های در کلیه مقاطع، برنامه ریزی برای محتوای ناب در منابع آموزشی، تألیف کتاب، برنامه ریزی برای تولید علم و نظریه پردازی، برنامه ریزی برای برنامه های مشترک بین الملل، اتخاذ تصمیم برای اصلاح ساختارها محتواها، فرآیندها، ضوابط و آیین نامه های مربوطه، ارزیابی و نظارت بر اجرای مصوبات کارگروه ها در دانشگاه ها، استفاده از ظرفیت‌های درونی و بیرونی کارگروه، تدوین بسته های سیاستی برای طرح در شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی تاکید کرد.

رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی از تدوین سند نقشه جامع علوم انسانی خبر داد و خطاب به روسای کارگروه های تخصصی شورای تحول گفت: اگر ملاحضاتی دارید برای اصلاح ارائه کنید، البته نقشه جامع علمی مختص تمام علوم است و علوم انسانی بخشی از آن است ولی ما نیاز به نقشه تحول علوم انسانی داریم که بر اساس آن بتوانیم جلو ببریم.

عاملی اضافه کرد: آیین نامه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی اصلاح شد، در اصلاحیه به میزان 95 درصد اختیارات شورای تحول به کارگروه ها واگذار شده است. امروز وقتی کارگروه رشته جدید تصویب می کند در شورای تحول اعلام می شود و نقش کارگروه کلیدی است. برخی از کارکردهای شورای تحول مانند تصویب برخی رشته ها بسیار زمانبر است که این روند باید اصلاح شود چراکه مسیر تصویب رشته ها سامانه ای است.

وی با اشاره به تصویب اصول ده گانه حاکم بر آیین نامه ارتقای اعضای هئیت علمی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این اصول به همت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده و بر جداسازی آیین نامه ارتقا در رشته های علوم انسانی تاکید شده است، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در حال تدوین آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در گروه علوم انسانی است که به زودی نهایی می شود.

رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی از تشکیل چند کارگروه جدید در این شورا نظیر کارگروه های فناوری و نوآوری در علوم انسانی، راهبری حوزه پژوهش علوم انسانی، کارگروه روانشناسی مشاوره علوم تربیتی خبر داد و گفت: زیرگروه هایی در کارگروه ها ایجاد شده که باید تقویت شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • بررسی اندیشه تمدنی امام رضا(ع) در استانبول
  • بحث و گفتگو درباره کتاب «قرآن، هرمنوتیک و باطن در تشیع»
  • تکامل فرهنگی در بستر جغرافیا شکل می‌گیرد/ اهمیت توریسم در ابعاد محلی، ملی و جهانی
  • برگزاری پیش نشست همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین
  • خسروپناه: نظریه‌های بومی در کتاب‌های درسی گنجانده شود
  • عاملی: سند نقشه جامع علوم انسانی تدوین می شود
  • ضرورت راه‌اندازی کانون نخبگان علوم انسانی/ نظریه‌های بومی در کتاب‌های درسی گنجانده شود
  • عضو هیأت علمی دانشگاه تهران: پرسه ۴۰۰ هزار سگ ولگرد در استان تهران
  • ضرورت راه اندازی کانون نخبگان علوم انسانی/ نظریه‌های بومی در کتاب‌های درسی گنجانده شود