Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@16:34:08 GMT

کشاورزان ابرکوه ۱۲ هزار تن انار برداشت کردند

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۸۶۶۷۰

کشاورزان ابرکوه ۱۲ هزار تن انار برداشت کردند

مهدی غیب الهی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه هزار خانوار کشاورز در این عرصه فعالیت دارند، متوسط  تولید این محصول  را ۱۵ تن در هر هکتار ذکر کرد و افزود: در برخی باغ های تولید انار به ۳۰ تن در واحد سطح رسید.

وی علت افزایش تولید انار واحد سطح تعدادی از باغ ها را هرس به موقع درختان ، مبارزه با کرم گلوگاه ، آبدهی به موقع ، تغذیه درختان با کود حیوانی و استفاده از ارقام مرغوب ذکر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته غیب الهی البته تولید انار در این شهرستان به دلیل افزایش دما در فصل تابستان ، وجود کرم گلوگاه ، پوسیدگی میوه درختان و نیز تداوم پدیده خشکسالی نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد در مجموع کاهش داشت.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه به کشاورزان توصیه کرد که انارهای پوسیده را از باغ ها جمع آوری و معدوم کنند که این شیوه تاکنون بهترین مبارزه با کرم گلوگاه انار در استان یزد و به ویژه این شهرستان شناخته شده است.

وی همچنین یادآور شد: باغداران نسبت به جمع آوری میوه انجیر که در مجاورت باغ های انار قرار دارد و میزان آفت آن بالاست نیز اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به نبودن صنایع فرآوری انار در این شهرستان تصریح کرد: علاقه مندان می توانند برای سرمایه گذاری در بخش صنایع فرآوری و جنبی این محصول به مدیریت جهاد کشاورزی برای معرفی و درخواست تسهیلات از بانک های  عامل مراجعه کنند.

تولید ۷۰هزار تن محصول باغی در ابرکوه 

همچنین مسوول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه ، اضافه کرد: هم اکنون ۱۰ هزار هکتار از ۱۵ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی این شهرستان به محصول باغی اختصاص دارد .

حسن زارع  با بیان اینکه سالانه حدود ۷۰ هزار تن انواع محصول باغی که اصطلاحا ارگانیک نامیده می شود در این منطقه برداشت می شود، افزود:  ۸۰ درصد محصول علاوه بر عرضه به بازار برخی استان ها، به دلیل کیفیت بالا به خارج از کشور عمدتا به حوزه خلیج فارس صادر می شود.

زارع عمده محصول باغی را انار، پسته ، زردآلو ، هلو، انجیر، پسته ، بادمجان و گوجه فرنگی ذکر کرد که متوسط تولید برخی از این محصولات تا چند برابر در واحد سطح است.

مسوول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به حمایت دولت از سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی و

نیاز ابرکوه به صنایع تبدیلی انار تاسیس سردخانه برای نگهداری میوه، یادآور شد: با ایجاد واحدهای فرآوری فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران در ایجاد اشتغال و تولید فراهم می شود که افزایش درآمد کشاورزان را نیز به دنبال دارد.

کشت گیاهان پر آبخواه مقرون به صرفه نیست

زارع  با اشاره به اینکه کاشت گیاهان پرآبخواه در این منطقه به دلیل کمبود منابع آبی دیگر مقرون به صرفه نیست ، خاطرنشان کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی و پسته در کنار کاشت زعفران در اولویت کار کشاورزان ابرکوه قرار گرفته است.

وی افزود: کشاورزان برای توسعه کاشت زعفران می توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی برای دریافت تسهیلات با بازپرداخت پنج ساله اقدام کنند.

همچنین مسوول امور آب و خاک جهاد کشاورزی ابرکوه نیز گفت: دشت ابرکوه یکی از چهار دشت ممنوعه بحرانی استان یزد از نظر منابع آبی است و کشاورزان با آگاهی از این وضعیت در زمینه افزایش بهره وری از منابع آب با کشت های جایگزین و استفاده از سامانه های آبیاری نوین اقدام کرده اند.

ابرکوه  رتبه نخست آبیاری نوین را دارد

احمدرضا زرنگار افزود: برای استفاده بهینه و بهره وری مصرف آب تاکنون ۹۰ درصد باغ های زردآلوی ابرکوه به سیستم های آبیاری قطره ای تجهیز شده است و این شهرستان از لحاظ اجرای طرح های آبیاری نوین در استان یزد رتبه نخست را دارد.

وی اضافه کرد: تاکنون کشاورزان شهرستان ابرکوه با استفاده از کمک های بلاعوض دولت، پنج هزار هکتار از اراضی و باغ های خود را به سامانه های آبیاری نوین تجهیز کرده اند.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است .

هشت هزار و ۵۰۰ خانوار ، ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه را از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات برداشت می کنند و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و مقداری به کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود.

ابرکوه ۲۰۰ سال قبل ۱۲۰ رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در این مدت در ۴۰ سال گذشته این تعداد به ۹۱ رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد ۱۳ رشته دایر است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها برداشت محصول ابرکوه اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برداشت محصول ابرکوه اراضی کشاورزی برداشت محصول ابرکوه اراضی کشاورزی اخبار کنکور جهاد کشاورزی ابرکوه آبیاری نوین محصول باغی هزار هکتار هزار تن باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۶۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گندم‌کاران در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، نوبخت اژدری در جلسه هماهنگی خرید تضمینی گندم استان اردبیل گفت: تمامی کشاورزان گندم‌کار باید قبل از شروع فصل خرید نسبت به ثبت‌نام در سامانه پهنه‌بندی وزارت جهاد کشاورزی اقدام کنند تا در زمان مراجعه به مراکز خرید بدون معطلی بتوانند محصول خود را به مراکز تعیین شده تحویل دهند.
وی با اشاره به نزدیک شدن به ایام برداشت غلات استان بیان کرد: از کشاورزان تقاضا داریم که از برداشت زودهنگام گندم و جو تولیدی خود به خاطر داشتن رطوبت احتمالی خودداری و در زمان اعلام شده از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی نسبت به برداشت محصولات اقدام کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: تمهیدات لازم برای خرید گندم از کشاورزان انجام شده و هیچ گونه مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل روز گذشته اعلام کرده بود که با وجود سرمازدگی شدید و شیوع آفات در فصل پاییز و زمستان، پیش‌بینی می‌شود که در سال زراعی جاری میزان تولید گندم در استان اردبیل به مرز ۶۰۰ هزار تن برسد.

دیگر خبرها

  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • بارندگی‌ شدید موجب توقف برداشت مقطعی پیاز شد
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد
  • برداشت کلزا از مزارع شهرستان کرخه
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • گندم‌کاران در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • برداشت گیاه دارویی گل گاو زبان از باغ های آبیز