Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلسه کمیته راهبری ساخت قطار ملی با حضور رییس جهاددانشگاهی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته، مدیرعامل متروی تهران و مدیرعامل واگن سازی تهران در محل جهاددانشگاهی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در جلسه کمیته راهبری ساخت قطار ملی با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته، مهندس علی امام مدیرعامل مترو تهران، مهندس مجتبی گلشنی مدیرعامل واگن سازی تهران و نمایندگانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت‌های فعال در انجام پروژه برگزار شد، تولید ۴۲۰ واگن ملی در قالب یک سند ملی مورد تأکید قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقتدار کشور در انجام پروژه‌های بزرگ فناورانه است

رییس جهاددانشگاهی در ابتدای این نشست با ابراز خوشحالی از انجام پروژه بزرگ ساخت قطار ملی گفت: در این پروژه حرکت کاملاً درستی در کشور شروع‌شده و آن اتکا به توان داخل و انتقال فناوری به کشور است.

وی بابیان اینکه تیم خوبی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، واگن سازی تهران، بخش طراحی، شرکت مپنا و... در کنار جهاددانشگاهی در انجام این پروژه کنار هم قرارگرفته‌اند افزود: جهاددانشگاهی تجربه خوب و حرفه‌ای بیش از 30 ساله در این حوزه دارد.

دکتر طیبی ادامه داد: تجربه جهاددانشگاهی در انجام پروژه‌های فناوری نشان می‌دهد که در داخل کشور توان انجام پروژه‌های بزرگی که در دنیا انجام می‌شود راداریم.
رییس جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه با شروع پروژه مهم تولید قطار ملی در کشور باید آینده آن نیز مشخص شود ادامه داد: نگهداری تیم‌های فناورانه بسیار سخت است، به همین دلیل از حالا باید به فکر تولید انبوه قطار ملی باشیم تا دانش کسب‌شده حفظ شود.

رییس جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه نباید در موفقیت این پروژه ملی شک کنیم گفت: ممکن است در آزمایش‌های اولیه با مشکلاتی مواجه شویم، اما درنهایت همان‌گونه که تجربیات ما در ساخت دکل‌های حفاری و سیستم نمک‌زدایی نشان داد درنهایت موفق خواهیم بود.

دکتر طیبی با تأکید بر اینکه اقتدار کشور در انجام پروژه‌های بزرگ فناورانه است ادامه داد: در قطعه‌سازی نیز باید کارهای بزرگی در کشور انجام دهیم و با انجام این پروژه دشوار، ده‌ها پروژه دیگر نیز در کنار آن شکل می‌گیرد.

رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه اجرای هیچ پروژه بزرگی بدون خطر نیست تأکید کرد: بدون مدیران خطرپذیر انجام پروژه‌های بزرگ اتفاق نمی‌افتد. وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع انتقال فناوری به داخل کشور تأکید کرد و گفت: از فرصت‌ها در این پروژه باید استفاده شود تا بتوانیم در این حوزه فناوری لازم را در کشور بومی کنیم.

تولید ۴۲۰ واگن باید تبدیل به سند ملی شود

 در ادامه جلسه دکتر منطقی با اشاره به تلاش‌های جهاددانشگاهی جهت تصویب قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و مدیریت انتقال فناوری در برنامه ششم توسعه کشور گفت: یکی از مهم‌ترین موارد در انجام پروژه‌های بزرگ کنار هم قرار داده شدن پیمانکاران است.

 دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته بابیان اینکه طبق قانون، دولت موظف است دو هزار دستگاه واگن برای کلان‌شهرها تأمین کند گفت: در طرح پروژه قطار ملی در چهار مرحله می‌توان ۴۲۰ واگن با استفاده از ظرفیت داخلی تولید کرد.

وی یکی از نکات مهم در انجام این پروژه ملی را توجه به کیفیت و ایمنی ذکر کرد و افزود: دلیل اینکه بسیاری از پروژه‌های ملی با شکست مواجه می‌شوند موضوع کیفیت و ایمنی است که در این پروژه توجه ویژه‌ای به این مهم داریم.

وی با اشاره به اینکه قرارداد تولید ۴۲۰ واگن باید تبدیل به سند ملی شود گفت: وزارت کشور به‌منظور اصلاح مجوز شورای عالی اقتصاد برای اصلاحیه مصوبه تأمین مالی داخلی و خارجی؛ وزارت صمت جهت حمایت از پروژه از طریق بهره‌برداری از قانون حداکثر ساخت داخل؛ معاونت علمی و فناوری جهت حمایت از ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور محور برای ایجاد زنجیره تأمین محصول و تأییدیه نهایی محصول؛ شهرداری تهران به‌عنوان بهره‌برداری از ۴۲۰ دستگاه و حمایت لازم برای تأمین بخشی از بودجه؛ شرکت مترو تهران برای تولید و کاهش هزینه‌های تمام‌شده محصول و به‌کارگیری آن باید همکاری داشته باشند.

 پروژه قطار ملی نباید در تولید یک قطار محدود بماند

همچنین مدیرعامل متروی تهران نیز با اعلام حمایت از ساخت پروژه قطار ملی گفت: تمام تلاش را به کار می‌گیریم تا در مجموعه شهرداری بتوانیم از این پیشنهاد و عملیاتی شدن آن در کوتاه‌مدت حمایت کنیم. وی بابیان اینکه قطار ملی نباید در تولید یک قطار محدود بماند ادامه داد: بلکه باید بتوانیم تولید انبوه قطار در داخل کشور داشته باشیم، اما در کنار آن باید به کیفیت و استانداردها نیز توجه شود.

مهندس امام تأکید کرد: قطار ملی تولیدشده می‌تواند با تولید انبوه نیازهای مترو تهران و سایر کلان‌شهرها را تأمین کند تا نیاز به قراردادهایی با کشور چین نداشته باشیم.

لزوم تأمین به‌موقع تجهیزات و قطعات مورد نیاز

مدیرعامل واگن سازی تهران نیز در این جلسه به تأمین به‌موقع تجهیزات و قطعات موردنیاز تأکید کرد و گفت: شکوفایی این پروژه درگرو آن است تا تجهیزات لازم به‌موقع در اختیار ما قرار گیرد. وی همچنین در بخش دیگر سخنانش به مشکل تحریم‌ها و تأثیر آن در انجام پروژه‌های این‌چنینی پرداخت.

مشکل نبود آزمایشگاه‌های مرجع در کشور

دکتر محمدرضا پور عابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز در این جلسه یکی از مشکلات در بحث کیفیت را نبود آزمایشگاه‌های مرجع در کشور ذکر کرد. وی بابیان اینکه برای توجه به بحث کیفیت و تضمین آن نیاز به آزمایشگاه مرجع داریم که موضوع حاکمیتی است و باید به آن پرداخته شود تأکید کرد: موضوع مهم دیگر انتقال فناوری به داخل کشور است که در این پروژه نیز باید اتفاق افتد.

شایان‌ذکر است که در این جلسه اعضای کمیته راهبری ساخت قطار ملی به تشریح میزان پیشرفت پروژه با توجه به زمان‌بندی‌های انجام‌شده پرداختند.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، تفاهم‌نامه‌ مشترک شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه با جهاددانشگاهی و شرکت واگن سازی برای تولید ۱۰۵ دستگاه واگن ملی در مردادماه گذشته امضا شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قطار ملی دکتر حمیدرضا طیبی شرکت راه آهن شهری تهران انجام پروژه های بزرگ انجام پروژه رییس جهاددانشگاهی واگن سازی تهران انتقال فناوری ساخت قطار ملی تولید انبوه داخل کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۶۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری پایدار: دروغی بزرگ!

ایتنا - شما باید سهم خود را با بازیافت محصولات فنی و خرید اقلام مستعمل یا بازسازی شده انجام دهید. همچنین باید بدانید که صرف‌نظر از آنچه به شما القا می‌کنند، شرکت‌های تولیدکننده فناوری مصرف‌کننده تنها زمانی به محیط‌ زیست اهمیت می‌دهند که به اهداف‌شان آسیب نرساند.
۲۲ آوریل روز زمین است. روزی که در اصل مناسبتی برای ارتقای آگاهی در مورد روش‌های تخریب محیط‌ زیست توسط پلاستیک‌ها بود، اخیراً به تاریخی تبدیل شده که همه مسائل محیطی در آن مورد توجه قرار می‌گیرند.

به گزارش ایتنا، روز زمین مناسبتی است که شرکت‌های فناوری تعهد خود را به تولید و فروش محصولات "پایدار" یادآوری می‌کنند. با این حال، به نظر می‌رسد که آنها معنی این کلمه را درک نمی‌کنند. فناوری پایدار، نسخه قرن بیست و یکمی، سیگار الکترونیک است. هنوز هم واقعا بد است، اما نه به آن بدی که می‌تواند باشد.

ساختن یک محصول فناوری واقعاً پایدار مانند تلفن هوشمند و فروش آن با سود، غیرممکن است. پایدار کلمه‌ای قدرتمند است که چند معنی متفاوت دارد.در نگاه اول، پایدار به معنای «توانایی ادامه دادن در همان سطح برای مدتی از زمان» است، اما متوجه خواهید شد که چیزهای بسیار بیشتری را شامل می‌شود. پایداری در تولید به این صورت تعریف می‌شود: «استفاده از روش‌هایی که به محیط زیست آسیبی نرساند تا منابع طبیعی همچنان در آینده در دسترس باشند.»

این ‌معنی می‌تواند برای برخی از قطعات مورد استفاده در محصولات فناوری مانند تلفن‌های جدید صدق کند. مس و آلومینیوم تقریباً تا بی‌نهایت قابل بازیافت هستند و 100 درصد فلزات مورد استفاده در ساخت گوشی، تبلت و سایر محصولات می‌تواند از مواد بازیافتی باشد. پلاستیک نیز به همین صورت است، اگرچه یک منبع طبیعی واقعی نیست.

دو ماده مهم دیگر که در داخل محصولاتی که دوست داریم بخریم استفاده می‌شود معمولاً از گفتگو حذف می شوند: کبالت و لیتیوم. هر دو موادی هستند که در باتری ها استفاده می‌شوند و تا زمانی که روش بهتری برای ذخیره انرژی ایجاد شود، هر دو لازم است. 

نکته این است که هر دو این مواد 100% قابل بازیافت هستند و باتری ساخته شده از مواد کاملا بازیافتی پدیده‌ای واقعی است. هیچ شرکت فناوری حتی در مورد این موضوع بحث نمی‌کند، اگرچه اپل می‌خواهد در چند سال آینده از کبالت بازیافتی استفاده کند.

 

تا زمانی که این اتفاق نیفتد و محصولات جدیدی که می‌خریم از قطعات و محصولات قدیمی که برای بازیافت جمع‌آوری شده‌اند، ساخته نشده باشند، محصولات فناوری پایدار نیستند؛ مهم نیست که مدیران شرکت با جنجال زیاد سعی می‌کنند خلاف آن را ادعا کنند.

سامسونگ، اپل، اچ‌پی، ایسر و تقریباً هر شرکت دیگری که لوازم الکترونیکی مصرفی تولید می‌کند، تلاش می‌کند تا از مواد بازیافتی بیشتری استفاده کند. فقط به این دلیل که به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که فلزات تازه استخراج شده و پلاستیک تازه تولید شده در ساخت‌وساز مورد استفاده قرار نگیرد، پیشرفت واقعی را نفی نمی‌کند.

اما مسئله واقعی هم ساده و هم پیچیده است. همچنین این همان مسئله‌ای است که هر تصمیم دیگری که توسط شرکت‌های مورد نظر گرفته می‌شود را هدایت می‌کند: پول.

شرکت‌های فناوری نوعی کسب و کار هستند و فقط برای کسب سود برای سهامداران خود وجود دارند. به همین دلیل است که گوگل محصولات و خدماتی را که درآمدزایی ندارند غیرفعال می‌کند. به همین دلیل است که گوشی‌ها دیگر جک هدفون 3.5 میلی متری ساده ندارند. همچنین به همین دلیل است که هیچ شرکتی تلفنی را با استفاده از مواد 100٪ بازیافتی تولید نمی‌کند.

تدابیر صرفه جویی در پول نیز می‌تواند مفید باشد. دلیل واقعی اینکه گوشی جدید شما شارژر در جعبه ندارد این است که بسته بندی را کوچک‌تر می‌کند. جعبه‌های کوچک‌تر به معنای مناسب‌تر بودن بر روی پالت است که به معنای جا افتادن بیشتر در کامیون یا کانتینر حمل‌ونقل است. علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌های حمل و نقل، دیگر یک تکه کوچک زباله الکترونیکی در داخل هر جعبه تلفن جدید وجود ندارد که نوعی برد – برد است. 

شما باید سهم خود را با بازیافت محصولات فنی و خرید اقلام مستعمل یا بازسازی شده انجام دهید. همچنین باید بدانید که صرف‌نظر از آنچه به شما القا می‌کنند، شرکت‌های تولیدکننده فناوری مصرف‌کننده تنها زمانی به محیط‌ زیست اهمیت می‌دهند که به اهداف‌شان آسیب نرساند.

دیگر خبرها

  • هموارسازی مسیر تعامل و آشنایی اجتماع نخبگان با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه کشور
  • تولید آرد بدون گلوتن توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی
  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • لزوم تعریف پروژه‌های هوشمندسازی مبتنی بر ظرفیت کردستان
  • اقتدار کشور ناشی از اعتماد و اتکاء نظام به مردم در مواجهه با دشمنان است
  • سفر خارجی رئیسی بعد از «وعده صادق» نشان از اقتدار کشور است
  • مخبر: اقتدار کشور ناشی از اعتماد و اتکاء نظام به مردم است
  • فناوری پایدار: دروغی بزرگ!
  • انتخاب بهترین شرکت ساخت ویلا
  • شرکت عمران شهر جدید پردیس از سازندگان متعهد حمایت می‌کند