Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، تحلیل‌گران اقتصادی بر این باورند که اگر واحد‌های مسکن مهر در داخل بافت‌های فرسوده شهری احداث می‌شد، می‌توانست علاوه بر از بین بردن فرسودگی شهر، امنیت سکونت‌گاه‌ها را نیز ارتقا دهد و از این رو با مکان یابی صحیح نیز مرهمی بر احیای بافت فرسوده شهری و به دنبال آن، سبب ساز ایجاد مساکن امن و ارزان قیمت باشد، اما این اتفاق رخ نداد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سهم استان آذربایجان شرقی از مساکن مهر چیزی حدود ۱۱۹ هزار واحد است که از این تعداد، ۳۵ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن مهر در شهر جدید سهند واقع شده است، اما تعدادی از واحد‌ها که عمدتاً از واحد‌های تعاونی مشکل دار هستند اتمام نیافته و به متقاضیان نیز تحویل داده نشده است.

ضعف نظارت و عدم فضاسازی مناسب و مشکلات دیگر همواره بیخ گوش مساکن مهر است تا جایی که احساس می‌شود ساخت مسکن، توسط دولت و حاکمیت، راهکار مناسبی نبوده و ضعف نظارت، هزینه‌ها را افزایش و کیفیت را کاهش می‌دهد.

۱۱۹ هزار واحد مسکن مهر در استان آذربایجان شرقی تعریف شده است

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: ۱۱۹ هزار واحد مسکن مهر در استان آذربایجان شرقی تعریف شده است که در دو قالب کلی احداث مسکن بالغ بر ۹۵ هزار واحد و ۲۴ هزار واحد دیگر نیز در قالب تسهیلات صورت پذیرفته است.

مهدی اسحقی نژاد ادامه داد: ۹۵ هزار واحد در بین شهر‌های بالا و پایین‌تر از ۲۵ هزار نفر و همچنین در شهر جدید سهند تعریف شده است.

او بیان کرد: حدود ۳۵ هزار و ۳۰۰ واحد در شهر جدید سهند، ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر و حدود ۴۳ هزار و ۲۰۰ واحد نیز در شهر‌های بالای ۲۵ هزار نفر انجام گرفته است که عملیات احداث عمده این واحد‌ها به اتمام رسیده و واحد‌های باقی مانده عمدتاً از واحد‌های تعاونی مشکل دار دارای پرونده حقوقی هستند که در راستای حل مسائل آن‌ها کمیته تعاونی‌های مشکل دار با محوریت اداره تعاون شکل گرفته و برای رفع مشکلات آن‌ها و در نهایت تکمیل و تحویل آنها، راهکار‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود.

۱۱۹ هزار واحد مسکن مهر در استان آذربایجان شرقی تعریف شده است که در دو قالب کلی احداث مسکن بالغ بر ۹۵ هزار واحد و ۲۴ هزار واحد دیگر نیز در قالب تسهیلات صورت پذیرفته است.

او ادامه داد: در مورد پروژه‌های باقی مانده تفاهم نامه سه جانبه در شهر‌های بالای ۲۵ هزار نفر، ۲۲۴ واحد در سراب، در مرحله تحویل به متقاضیان است و دو پروژه ۱۹۶ واحدی تبریز و ۳۶۸ واحدی میانه باقی مانده است که دارای پرونده حقوقی هستند، ولی با حل مسائل آن‌ها به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.

به گفته معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی آذربایجان شرقی، مهم‌ترین هدف طرح بازآفرینی شهری، مداخله در بافت فرسوده و تاریخی، ارائه خدمات زیربنایی و روبنایی، توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی و در مرحله آخر، ساخت و احداث مسکن است.

طرح اقدام ملی در آذربایجان شرقی

اسحقی نژاد اضافه می‌کند: سهم استان از طرح اقدام ملی حدود ۴۰ هزار و ۲۰۰ واحد می‌باشد که در ۲ بخش احداث و تسهیلات تحقق یافته است.

او بیان کرد: ۷ هزار و ۸۰۰ واحد تسهیلات و ۳۲ هزار و ۴۰۰ واحد احداث را می‌توان نام برد که از تعداد گفته شده حدود ۱۷ هزار در شهر جدید سهند، ۵ هزار واحد در شهر‌های زیر ۱۰۰ نفر و در نهایت، ۱۰ هزار و ۴۰۰ واحد در شهر‌های بالای ۱۰۰ نفر در نظر گرفته شده است.

ثبت نام سه مرحله‌ای افراد در طرح اقدام ملی

او از ثبت نام ۳ مرحله‌ای افراد در طرح اقدام ملی مسکن خبر داد و گفت: در استان آذربایجان شرقی، ۵۴ هزار و صد نفر در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد، حدود ۸ هزار و ۹۱۰ نفر تأیید نهایی شده و حدود ۸ هزار و ۴۵۰ نفر دیگر نیز افتتاح حساب کرده‌اند.

اسحقی نژاد اضافه کرد: حدود ۴ هزار و ۸۰۰ نفر در طرح اقدام ملی نسبت به واریز مبالغ اقدام کرده‌اند که در این میان، مجموع مبالغ واریزی، حدود ۱۹۰ میلیارد تومان است.

او توضیح داد: در قانون ساماندهی، تولید و عرضه مسکن، روش‌های مختلفی برای احداث مسکن در نظر گرفته شده است که یکی از این روش‌ها، استفاده از روش اجاره‌ای ۹۹ ساله است که قیمت زمین نباید از یک سوم قیمت ساخت مسکن بالاتر باشد.

او در پایان در رابطه با قرار گرفتن مساکن مهر در خارج از شهر گفت: با توجه به توضیحات فوق و الزام بالا نبودن قیمت زمین از یک سوم قیمت ساخت، زمین‌های متناسب با این ضابطه عمدتاً در نواحی حاشیه‌ای شهر‌ها و شهرک‌ها موجود بودند و بنابراین عمده مساکن مهر در شهر جدید و این نوع نواحی احداث گردیده‌اند.

نیازسنجی مسکن و مشخص شدن تعداد خانه‌های خالی

تحلیل‌گر ارشد اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: نیازسنجی مسکن، اولین اولویتی است که باید به آن توجه کرد تا مشخص گردد اقتصاد به چه تعداد مسکن نیازمند است و نیز مشخص شود چه تعداد مسکن و خانه‌ وجود دارد که صرفاً به نیت دلالی و کسب سود به صورت خالی نگهداری می‌شوند.

محمد کلامی ادامه داد: معتقدم که در حال حاضر، میزان مسکنی که برای ساخت و احداث نیاز داریم کمتر از میزان مستأجران است؛ زیرا تعداد زیادی خانه خالی در اقتصاد وجود دارد که در صورت وضع قوانین مناسب مانند مالیات بر منازل خالی می‌توانند به بازار عرضه شده و بخش عمده‌ای از نیاز بازار به مسکن را جوابگو باشند.

افزایش سقف میزان وام‌های مسکن

به گفته این تحلیل‌گر اقتصادی، بهترین ایده برای ساخت مسکن، افزایش سقف میزان وام‌های مسکن است تا در حد امکان بخشی از هزینه‌های ساخت و خرید مسکن تأمین گردد.

کلامی اضافه کرد: بهترین روش اعطای وام‌های اثربخش و بلندمدت به متقاضیان مسکن است تا بخشی از هزینه‌های ساخت یا خرید را تأمین کند همچنین با حمایت از انبوه سازان معتبر می‌تواند طرف عرضه مسکن را تقویت نمود خصوصاً اگر این حمایت‌ها متوجه بافت فرسوده شهری باشد می‌تواند به احیا و زیباسازی شهر نیز کمک کند.

در مکان یابی مساکن مهر به خطا رفته‌ایم

این تحلیل‌گر اقتصادی گفت: همواره به این مقوله فکر می‌کنم که چرا مساکن مهر در داخل بافت‌های فرسوده شهر اجرا نشد؛ بخش عمده‌ای از محلات قدیمی شهر تبریز، دارای سکونت‌گاه‌های ناامن و کوچه‌های باریکی هستند که در صورت وقوع یک حادثه می‌تواند باعث بروز تلفات بالای جانی و مالی شوند، در حالی که ایجاد مسکن مهر در این مناطق می‌توانست همانند طرح نواب تهران علاوه بر از بین رفتن فرسودگی شهر، امنیت سکونت‌گاه‌ها را نیز ارتقا دهد.

او در پایان بیان کرد: ما در مکان یابی مساکن مهر به خطا رفته‌ایم چرا که اگر این طرح، همان گونه که گفته شد اجرا می‌شد می‌توانست به احیای بافت فرسوده شهری کمک کند و از سویی عامل ایجاد مساکن امن و ارزان قیمت شود.

۳۵ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید سهند

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید سهند گفت: حدود ۳۵ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید سهند، احداث و تقریباً تحویل داده شده است، اما برخی از نواقص همانند آسانسور در تعدادی از واحد‌ها وجود دارد که برای رفع آن در تلاش هستیم.

عباس مصطفوی ادامه می‌دهد: کلانشهر تبریز، تنها شهر در بین ۱۸ شهری است که در تعداد گفته شده مساکن مهر را احداث و به اتمام رسانیده است و برای رفع نواقص ۴۵ دستگاه آسانسور، پیگیری‌های لازم صورت گرفته تا طی سال جاری، مساکن مهر در شهر جدید سهند به اتمام برسد.

ساخت منازل با کیفیت بهتر

او معتقد است که مهم‌ترین هدف طرح بازآفرینی شهری، ایجاد و ساخت خانه با کیفیت بهتر و فراهم کردن امکانات لازم است.

مصطفوی بیان کرد: ۳۵ هزار واحد مسکن مهر در فاز ۳ و ۴ شهر جدید سهند، احداث و به متقاضیان تحویل داده شده است؛ در اصل مقوله مسکن مهر در شهر جدید سهند به اتمام رسیده است.

آغاز ساخت ۱۷ هزار واحدی طرح اقدام ملی

به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند، بی ثباتی بازار و افزایش قیمت مصالح از جمله عواملی است که منجر به عدم تولید مسکن می‌شود؛ زمانی که تقاضا به دلیل افزایش بیش از اندازه مسکن وجود نداشته باشد چنین اتفاقی رخ می‌دهد، اما با این وجود، در حال حاضر در بازار مسکن ایران چنین مشکلی نیست و همچنان تقاضا برای مسکن وجود دارد.

مصطفوی توضیح داد: ۱۷ هزار واحد در طرح جدید اقدام ملی مسکن، آغاز شده است که این تقاضا نشان دهنده این است که مردم ثبت نام کرده‌اند.

او در پایان اضافه کرد: دولت و متولیان امر باید به طور جدی، فکری به حال اقشار متوسط و پایین بکنند چرا که با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و قیمت زمین، باید به سمت اجاره به شرط تملیک رفت.

واحد‌های مسکن مهر که با اما و اگر‌های بسیاری همراه بوده و هنوز هم که هنوز هست تعدادی از واحد‌ها به طور کامل اتمام نیافته و به متقاضیان تحویل داده نشده است؛ چرا مساکن مهر در بافت‌های فرسوده شهری اجرا نشد؟ این اولین سؤالی است که شاید به ذهن خیلی از ما برسد که اگر این ممکن، انجام می‌شد می‌توانست مرهمی بر بافت فرسوده شهری شده و از بار حاشیه نشینی نیز بکاهد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مسکن مهر مسکن ملی ساخت مسکن مسکن مهر در شهر جدید سهند استان آذربایجان شرقی هزار واحد مسکن مهر بافت فرسوده شهری طرح اقدام ملی ۱۱۹ هزار واحد تعریف شده مساکن مهر ۲۵ هزار نفر واحد در شهر تحویل داده احداث مسکن واحد ها ۳۵ هزار ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۶۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقاوم سازی پنج هزار واحد آذربایجان‌غربی به برنامه بنیاد مسکن اضافه شد

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: برنامه مقاوم سازی واحدهای روستایی آذربایجان‌غربی با ارتقاء پنج هزار واحد به ۲۲ هزار و ۵۰۰ واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، غلامرضا صالحی امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه اظهار کرد: استان آذربایجان‌غربی در خصوص مقاوم سازی در قالب نهضت ملی روستایی نیاز به توجه ویژه‌ای دارد.

وی افزود: برای امسال نیز مقاوم سازی ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد در این طرح در نظر گرفته شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: با اضافه کردن پنج هزار واحد دیگر به برنامه اجرایی این استان مقرر شد تا ۲۲ هزار و ۵۰۰ واحد روستایی در برنامه نهضت ملی روستایی مقاوم سازی شود.

صالحی با اشاره به زلزله خیز بودن منطقه آذربایجان‌غربی بیان کرد: ۶۰ درصد پهنه این استان زلزله خیز است و همین موضوع موجب نگرانی در بنیاد مسکن است و از این رو با قدرت بیشتری در خصوص مقاوم سازی واحدهای روستایی گام برمی‌داریم تا در زمان وقوع بلایای طبیعی شاهد اتفاقات ناگوار بیشتری نباشیم.

کد خبر 747631

دیگر خبرها

  • بررسی موانع و چالش‌های تامین مسکن نیروهای مسلح در آذربایجان شرقی
  • تخصیص اعتبار برای مسکن نیرو‌های مسلح
  • بیش از ۶۰۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در ایلام در حال ساخت است
  • اعتبار هشت هزار میلیاردی برای مسکن نیرو‌های مسلح
  • مقاوم سازی پنج هزار واحد آذربایجان‌غربی به برنامه بنیاد مسکن اضافه شد
  • دیدار رئیس بنیاد مسکن کشور با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی
  • اهدای ۱۷۹ واحد خون در مهربان
  • رتبه نخست بستان آباد در تولید قارچ دکمه‌ای در آذربایجان شرقی
  • احداث ۴۰۰ واحد مسکن برای مددجویان بهزیستی استان اردبیل
  • احداث و تعمیر بیش از هزار واحد مسکونی مددجویی در البرز