Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- گزارش های شش ماهه شرکت ها در بیشتر موارد رشدهای خوبی را نشان می دهد که ناشی از عوامل مختلفی است.

همایون دارابی  با بیان مطلب بالا اظهار داشت: نخست بحث تورم در اقتصاد کشور است که رقمهای متفاوتی از آن گزارش شده است؛ در همین حال نرخ ارز نیمایی نیز با جهش زیادی از مرز ۲۶هزار تومان گذشت، ضمن اینکه با خروج رقبای خارجی از بازار ایران، سهم بازار شرکتهای ایرانی افزایش یافته است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشانه های بهبود بازار

دارابی به برخی نشانه ها و رویدادها در خصوص بهبود بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: از سرگیری عرضه های اولیه، یک عامل بهبود دهنده برای بازار است که می تواند شوک مثبتی برای آشتی دوباره حقیقی ها و بازار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در همین حال قیمتها در بازار جهانی نیز پس از نوسان شدید به دلیل کرونا در آخر دوره شش ماه، کمی بهتر شد اما پتانسیل این تحول یعنی بهبود قیمت کامودیتی ها در بازار جهانی قطعا در ۹ماهه و ۱۲ماهه ، بیشتر خود را نشان خواهد داد.

دارابی در عین حال با بیان اینکه بورس تهران همواره جزو بورسهای مواد خام محور است، گفت: بورس تهران ساختاری شبیه به بورس های استرالیا، برزیل، روسیه و قزاقستان دارد که شاکله آنها را شرکتهای تولید کننده مواد خام تشکیل می دهد ؛ به همین خاطر، همواره حساسیت بازار به قیمتهای جهانی مواد خام به ویژه نفت خام بالاست.

وی افزود: از این نظر با بهبود وضعیت بازار جهانی یا افزایش نرخ برابری ارزها، این شرکتها مورد اقبال قرار می گیرند.

به گفته دارابی، با انتخاب حزب دموکرات نیز برداشتها در مورد بهبود وضعیت اقتصادی جهان و کاهش جنگهای تجاری تقویت شده که برای کامودیتی های غیر از نفت مثبت است.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: نفت هم البته شرایط پیچیده ای دارد که باید منتظر ماند و دید تقابل دیدگاههای سبزگرایانه دموکراتها و تلاش عربستان و روسیه برای حفظ تعادل و تعامل با ابزار انرژی به کجا می انجامد.

سه گانه پتروشیمی ،معدنی و فلزی در صدر بازار

وی خاطرنشان کرد: اگر بپذیریم که فعلا نفت حداقل در سطوح ۴۰دلار باقی بماند ، رشد بقیه کامودیتی ها کمک می کند تا گروه های سه گانه پتروشیمی ،معدنی و فلزی در کنار هلدینگ ها و سرمایه گذاری های وابسته همچنان در صدر بازار قرار گیرد.

دارابی اظهار داشت: در همین حال ما رویکرد مثبتی هم به رشد اقتصادی کشور در سایه کاهش تحریم ها و همچنین بازگشت کشور به دوران برجام و کم شدن شدت تحریمها در ۱۲تا ۲۴ماه آینده داریم که این مساله هم می تواند برای هلدینگ های چند رشته ای ما خبر خوبی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با بیان اینکه بازار سرمایه به دو دسته سیاست برای رشد نیاز دارد ، گفت: بخش اول به سیاست های کلان از جمله همین کاهش نرخ سود بانکی که خیلی مهم است، برمی گردد. در کنار آن حذف نرخ گذاری دستوری محصولات تولیدی شرکتهای بورسی است.

به گفته دارابی، برخی شرکت ها هم اکنون در بازار سرمایه با مشکلاتی مواجه هستند. برای مثال، خودروسازها، صنایع غذایی و لبنی و ...به دلیل نرخ گذاری ها، دچارمشکلاتی هستند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: مساله دیگری که باید حل شود موضوع شرکتهای پالایشی و ارتباط آنها با دولت است که این هم یک معضل همیشگی بوده و یک بار نیز به افت شدید بازار در انتهای سال ۹۳منجر شد.

به گفته دارابی، نبود رگولاتوری ، یک مشکل بزرگ در این بخش است تا روابط میان دولت و بخش خصوصی و عمومی را تنظیم کند.

وی افزود: در کنار مسایل اقتصاد کلان، لازم است درون بازار هم برنامه هایی به اجرا گذاشته شود.

دارابی با اشاره به اینکه هنوز گام های زیادی تا وضعیت مطلوب و بازگشت اعتماد به بازار باقی مانده است، گفت:یادمان نرود که ۳ماه پیش بازار با چه فشاری مواجه بود و الان این فشار کمتر شده است. پس زمان برای توسعه بازار بدهی،صدور مجوزهای نهادهای از جمله کارگزاران ،سبدگردان ها و صندوق های جدید باید غنیمت شمرده شود . اینها مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد .

این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: در حال حاضر باید نرخ بهره به زیر متوسط درصد سود شرکتهای تولیدی کشور باز گردد؛ نرخی که البته مالیات و هزینه های دیگر هم در آن لحاظ شود .

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: اگر نرخ بهره به حدود ۸تا ۱۰درصد برسد و در کنار آن بازارهای مخرب از جمله ارز ،طلا و زمین کنترل شود ، می توان به راه افتادن اقتصاد کشور امید داشت؛ امری که می تواند شغل و رفاه اقتصادی با خود همراه داشته باشد و ریل این رشد و ثروتمند شدن مردم ایران، از بستر تولید در فضای بازار سرمایه می گذرد.

 

سنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کارشناس بازار سرمایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۶۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از 30میلیارد کالای قاچاق در سروآباد

به گزارش خبرنگار مهر، سردار لطف‌اله دارابی ظهر سه شنبه به خبرنگاران رسانه‌ها اظهار کرد: مأموران انتظامی سروآباد با اشراف اطلاعاتی در راستای اجرای طرح عملیاتی مبارزه با قاچاق کالا در یک عملیات ضربتی مأموران موفق به شناسایی ۳ انبار حاوی کالای قاچاق در یکی از محلات شهرستان شدند.

وی افزود: مأموران انتظامی با اشراف اطلاعاتی و اقدامات پلیسی پس از هماهنگی با مراجع قضائی در بازدید از انبارهای مورد نظر بیش از ۱ میلیون و۶۰۰ هزار نخ انواع سیگار خارجی به همراه ۲۰ هزار و۵۰۰ بسته تنباکو قاچاق کشف کردند.

سردار دارابی با بیان اینکه کارشناسان ارزش ریالی کالاهای کشف شده را ۳۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برآورد کردند، گفت: در این رابطه یک متهم دستگیر و به همراه پرونده در اختیار مراجع قضائی قرار گرفت.

کد خبر 6062950

دیگر خبرها

  • کارشناس بازار سرمایه: ایرانیان خارج از کشور ۱۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه دارند
  • منتظر ارزانی خودرو باشیم یا گرانی؟
  • بازار اجاره مسکن با راه‌اندازی سامانه خودنویس انحصارزدایی می‌شود
  • بازار اجاره مسکن با راه‌اندازی سامانه خودنویس انحصار زدایی می‌شود
  • افزایش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل/ حقیقی‌ها نقدینگی تزریق بازار سهام کردند
  • که شب می گذرد! نوروز به مثابه نهاد توسعه
  • رونق بازار مسکن در گرو افزایش و مشارکت های مردمی است
  • کاهش ۵۰ درصدی سود سهام عدالت روندسرمایه گذاری را نزولی کرد
  • تحقق شعار"جهش تولید" در اولویت برنامه‌های زامیاد قرار دارد/ توسعه و بهبود سبد محصولات زامیاد در دوره جدید مدیریتی
  • کشف بیش از 30میلیارد کالای قاچاق در سروآباد