Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات دانشگاه مفید چهارمین چاپ کتاب «مبانی اندیشه سیاسی در اسلام» نوشته سید صادق حقیقت را با شمارگان ۳۰۰ نسخه، ۲۹۰ صفحه و بهای ۳۵ هزار تومان منتشر کرد. ویراست نخست این کتاب توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) منتشر می‌شد، اما از ویراست دوم انتشار آن توسط انتشارات دانشگاه مفید صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چاپ نخست ویراست دوم سال ۱۳۹۲ با شمارگان هزار نسخه و بهای ۱۱,۵۰۰ تومان منتشر شد و چاپ پیشین (سوم) آن نیز به سال ۹۶ با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۲۳ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

کتاب ۱۲ فصل با این عناوین دارد: «جایگاه سیاست در طبقه بندی دانش اسلامی»، «مقایسه فلسفه سیاسی، شریعت نامه نویسی و اندرزنامه نویسی»، «ارتباط فلسفه سیاسی و فقه سیاسی»، «مبانی کلامی اندیشه سیاسی اسلامی»، «فقه سیاست خارجی»، «اجتهاد، دستگاه تفسیرگر نصوص دینی»، «اندیشه سیاسی اسلامی و روش‌شناسی‌های جدید»، «مبانی اندیشه سیاسی در قرآن و سنت»، «نظریه‌های مشروعیت در اندیشه سیاسی شیعه»، «اسلام و عرفی گرایی»، «ارتباط دین و سیاست در اندیشه سیاسی شیعی» و «رویارویی اندیشه سیاسی اسلامی با تجدد».

محتوای کلی کتاب بررسی جایگاه و مبانی فکر سیاسی در آموزه‌های اسلامی و مقایسه آن با اندیشه سیاسی رایج در جهان غرب است. چیستی فقه سیاسی و مسائل مندرج در آن و همچنین مبانی سیاست خارجی در اندیشه و سیره عملی معصومین (ع) مساله اصلی نویسنده بوده که با استناد به آیات و روایات و ادله موجود در فقه شیعه امامیه به شرح آنها پرداخته است.

سید صادق حقیقت نخست جایگاه سیاست را در طبقه‌بندی علوم و دانش‌های اسلامی مشخص کرده و سپس مقایسه‌ای بین فلسفه سیاسی، شریعت‌نامه‌نویسی و اندرزنامه‌نویسی انجام داده است. آنگاه ارتباط بین فلسفه سیاسی و فقه سیاسی را تحلیل کرده و سپس به بررسی مبانی کلامی اندیشه سیاسی اسلامی نشسته است. وی اصولی مانند مصلحت‌گرایی، عدالت‌محوری، فضیلت‌گرایی، آرمان‌گرایی، وفای به عهد در پیمان‌های خارجی، مقابله به مثل، تقیه و حفظ اسرار، همزیستی مسالمت‌آمیز و نفی سلطه کفار بر مسلمین را از مبانی مهم سیاست خارجی در فقه سیاسی برشمرده و نقش اجتهاد شیعی را در این زمینه تبیین کرده است. روش‌شناسی‌های جدید در عرصه اندیشه سیاسی، مشروعیت در فقه سیاسی اسلام، عرفی‌گرایی و نسبت بین دین و سیاست از دیگر محورهای مهم بحث در این کتاب به شمار می‌رود.

از دیگر مباحث مهم طرح شده در کتاب تفکیک میان اندیشه سیاسی اسلام به دو زیر مجموعه کلاسیک و اندیشه سیاسی مدرن است. اندیشه سیاسی متجددانه در ایران به مشروطه بازمی‌گردد. مسلمانان با روبه‌رو شدن با تجدد، اندیشه سیاسی متفاوتی را طرح ریزی کردند.

برخی از اندیشمندان مسلمانان به توجیه مفاهیم و نهادهای جدید برآمدند و برخی دیگر نیز سعی کردند با رجوع به سنت در مقابل مدرنیته، واکنشی نسبت به اندیشه سیاسی مدرن غرب (به‌ویژه از اندیشه‌های ماکیاولی به بعد) داشته باشند. شخصیت‌هایی مانند علامه نایینی و آخوند خراسانی در دسته اول قرار می‌گیرند. رویارویی اندیشه سیاسی اسلامی با تجدد مبحث مهم نویسنده در فصل آخر کتاب است.

کد خبر 5079476 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: تجدید چاپ تازه های نشر فلسفه سیاسی اندیشه سیاسی معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی ترجمه رایزنی فرهنگی ویروس کرونا تجدید چاپ هفته کتاب سازمان سمت درگذشت چهره ها مد و لباس تازه های نشر شیوع کرونا اصحاب رسانه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اندیشه سیاسی اسلامی اندیشه سیاسی اسلام فلسفه سیاسی فقه سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۶۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | حساب‌کتاب تلخ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از حقوق کارگران: صد سال کار فقط ۱۰ میلیارد تومان!

261 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1887804

دیگر خبرها

  • فلسفه ملاقات وضیافت نمایندگان مجلس با ابراهیم رضایی در ژنو چه بوده است؟
  • قالیباف از برگزاری محفل قرآنی امام حسنی‌ها(ع) تقدیر کرد
  • محفل امام حسنی‌ها، عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد
  • برپایی جشن امام حسنی‌ها جلوه‌ای از عشق ملت ایران به کتاب الهی بود
  • محفل قرآنی امام حسنی‌ها عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد
  • برپایی بزرگترین رویداد قرآنی، جلوه‌ ارادت ملت به کتاب الهی
  • قالیباف: محفل قرآنی امام حسنی‌ها عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد
  • از مجموعه کتاب‌های «سر دلبران» رونمایی شد
  • تولیدات و آسیب‌های علم‌گرایی قرآنی در هند
  • ببینید | حساب‌کتاب تلخ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از حقوق کارگران: صد سال کار فقط ۱۰ میلیارد تومان!