Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، تراشه‌های تک اتمی یکی از کوچک‌ترین ابزار موجود در جهان برای ذخیره کردن اطلاعات دیجیتال محسوب می‌شوند و مبتنی بر استفاده از اتم‌های چند نانومتری هستند.

تراشه‌های جدید که اتم ریستور نام گرفته‌اند، زمینه را برای تولید سیستم‌های حافظه جدیدی هموار می‌کنند که ظرفیت بالایی برای ذخیره سازی اطلاعات دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تراشه‌های تک اتمی در صورت قرار گرفتن در معرض ولتاژهای خاص برق، شاهد تغییر مقاومت الکتریکی خود خواهند بود و این تحول در شدت و ضعف مقاومت مذکور ذخیره سازی داده‌ها و قرائت آنها را ممکن می‌کند. تک اتم‌های اتمریستورها بر روی سطح این محصول که آغشته به دی سولفید مولیبدن (MoS2) است جابجا می‌شوند و این جابجای میزان رسانایی آن را تغییر می‌دهد.

تغییر میزان رسانایی اتمریستورها باعث می‌شود بتوان از آنها برای تولید محصولات برقی مختلف و کم حجم به راحتی استفاده کرد. ابعاد نهایی تراشه‌ای که بدین شکل تولید می‌شود یک نانومتر در یک نانومتر است و ضخامت آن هم از یک اتم فراتر نمی‌رود. اگر ابعاد این اتمریستورها به یک سانتیمتر مربع افزایش یابد از آنها می‌توان برای ذخیره سازی ۲۵ ترابایت اطلاعات استفاده کرد. این ظرفیت ۱۰۰ برابر بیشتر از پرظرفیت‌ترین حافظه‌های فلاش موجود در بازار است.

محققان می‌گویند این دستاورد جدید علمی انقلابی در زمینه تولید حافظه‌های کوچک و بسیار پرظرفیت، سیستم‌های رایانه‌ای پیشرفته، مجموعه‌های مخابراتی رادیویی و غیره ایجاد می‌کند.

کد خبر 5079380

منبع: مهر

کلیدواژه: تراشه رایانه مخابرات فناوری نانو ویروس کرونا شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقیقات علمی نوآوری تولید دانش بنیان حاکمیت سایبری فناوری نانو گوگل واکسن کرونا فیس بوک آزمایشگاه ماهواره تسهیلات تک اتم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۷۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طمع بر سر حکمرانی، اندیویا را به چالش کشید!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گروهی که توسط اینتل، آرم، گوگل، کوالکام، سامسونگ و سایر شرکت‌های فناوری تشکیل شده، درحال توسعه یک نرم‌افزار متن‌باز است که از محدودشدن توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی به فناوری اختصاصی انویدیا جلوگیری می‌کند و نرم‌افزار آن‌ها می‌تواند روی هر ماشین یا تراشه‌ای اجرا شود.

این گروه با نام The Unified Acceleration Foundation یا UXL، به رویترز گفته است که جزئیات فنی این پروژه تا نیمه دوم سال جاری میلادی به بلوغ می‌رسد؛ هرچند تاریخ دقیق انتشار این پروژه اعلام نشده است. درحال‌حاضر این پروژه شامل استاندارد آزاد OneAPI می‌شود که توسط اینتل توسعه یافته است تا الزاماتی مانند زبان‌های برنامه‌نویسی خاص، کد بیس‌ها و سایر ابزارهایی که توسعه‌دهندگان را مجبور به استفاده از پلتفرم خاصی مانند انویدیا کودا می‌کند، از بین ببرد.

انویدیا اولین کمپانی تراشه‌ساز دنیاست که ارزشی بیش از ۲ تریلیون دلار دارد. این شرکت پس از تمرکز روی سخت‌افزارهای مخصوص توسعه مدل‌های هوش مصنوعی مانند H100، با افزایش چشمگیر ارزش بازار خود روبه‌رو شد. این تراشه‌ها که توسعه‌دهندگان را مجبور به استفاده از معماری CUDA انویدیا می‌کند، عملکردی فراتر از تمام تراشه‌های این حوزه دارند. بااین‌حال، افزایش تقاضا باعث شده است که شرکت‌ها به گزینه‌های جایگزین فکر کنند.

با وجود اینکه UXL‌ می‌گوید در ابتدا می‌خواهد گزینه‌های مختلف برای توسعه اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد، درنهایت از سخت‌افزار و کد انویدیا هم پشتیبانی خواهد کرد. UXL برای رسیدن به هدفش، از شرکت‌های تراشه‌ساز و محاسبات ابری مانند مایکروسافت و آمازون کمک می‌خواهد تا اجرای نرم‌افزار آن‌ها روی هر تراشه یا سخت‌افزاری تضمین شود.

مایکروسافت که عضو UXL نیست، ظاهراً از سال گذشته میلادی درحال همکاری با AMD است تا تراشه‌های هوش مصنوعی جایگزین توسعه دهد و انحصار انویدیا در بازار را به چالش بکشد.

تمام شواهد نشان می‌دهند که شرکت‌های فناوری می‌خواهند حکمرانی انویدیا در بازار را به چالش بکشند؛ اگرچه شاید در این مسیر شکست بخورند.

منبع: reuters

227323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888573

دیگر خبرها

  • تلاش آمریکا برای قطع خدمات به ابزارهای تراشه‌سازی چین
  • آزمایش جدید درباره هوش مصنوعی چه می‌گوید؟
  • آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر
  • آغاز بتن‌ریزی ساختمان راکتور واحدسوم نیروگاه اتمی بوشهر در آینده
  • آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر از زبان معاون سازمان انرژی اتمی
  • ممانعت از انتشار ۸ میلیون تن آلاینده با تولید برق هسته‌ای
  • طمع بر سر حکمرانی، اندیویا را به چالش کشید!
  • قیمت آیفون ۱۳ پرو مکس امروز (۷ فروردین) + مشخصات و دوربین iPhone 13 pro max
  • چین کم‌مصرف‌ترین و کارآمدترین تراشه هوش مصنوعی را ساخت
  • ارتقای دانش هسته‌ای با سیاست در‌های باز، نوآوری باز/اکتشافات هوایی ۵۰ درصد افزایش یافت