Web Analytics Made Easy - Statcounter

خسرو کیانی تاکید کرد: چهارمحال و بختیاری از نظر خشکسالی و کمبود بارش‌ها با در نظر گرفتن آمار بارش سیستم اخیر استان، در ردیف ۱۰ استان نخست خشک کشور قرار دارد.
وی افزود: در ۱۲ سال اخیر که چهارمحال و بختیاری دچار خشکسالی بوده، بجز ترسالی در سال آبی ۹۸ که بیشتر بارش‌ها به‌ صورت روان‌آب از استان خارج شد، با کاهش بارش تجمعی به اندازه ۲ سال آبی کامل استان معادل یک‌هزار و ۲۰۰ میلیمتر مواجهه است که تا جبران کامل آن فاصله زیاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کیانی تصریح کرد: این در حالی است که فشار برداشت آب‌های زیرزمینی نیز بیشتر و این عامل باعث فقر سفره‌های آبی زیرزمینی استان شده است.
وی یادآور شد: براساس پیش‌بینی‌های مدت‌دار اداره‌کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری میزان بارش‌های این استان در پاییز سال‌جاری کمتر از میانگین و در زمستان امسال نیز کمتر و در حد میانگین است.
سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: به‌همین منظور لازم است تمامی دستگاه‌های اجرایی متولی آب در بخش تولید و توزیع در استان نسبت به مدیریت منابع آبی به‌ ویژه در بخش آشامیدنی برنامه ریزی و اقدام را داشته باشند.
کیانی گفت: در همین راستا ضرورت دارد کاهش مصرف آب از طریق روش‌های بهینه‌سازی مصرف مانند تجهیز زمین‌های کشاورزی به شبکه آبیاری نوین، تغییر الگوی کشت به گلخانه‌ای و  فرصت احیای سفره های آبی و عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری، صرفه‌جویی در سایر بخش های و استفاده از پسماند فاضلاب مورد توجه جدی قرار گیرد.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: میانگین بارش‌های سال آبی جاری در استان به ۶۸ میلیمتر رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درصد افزایش و در مقایسه با دوره مشابه میانگین بلندمدت ۱۲ درصد کاهش داشته است.
مهران چراغ‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: کاهش میانگین بلندمدت بارندگی‌ها در چهارمحال و بختیاری باعث کاستی در منابع تامین آب خواهد شد.
وی افزود: به همین منظور شهروندان با توجه به کمبود و کاهش بارش‌های سال‌جاری باید از هم‌اکنون در استفاده منابع آب صرفه‌جویی کنند.
چراغ‌پور تصریح کرد: یک سامانه بارشی برای روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری به چهارمحال و بختیاری وارد می‌شود و باعث بارش برف و باران در بسیاری از مناطق استان می‌شود.
گفتنی است ، چهارمحال و بختیاری سرچشمه سه رودخانه بزرگ زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

46

کد خبر 1459093

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان چهارمحال و بختیاری چهارمحال و بختیاری بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۷۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزش باد شدید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ کارشناس هواشناسی استان گفت: با عبور متناوب امواج از فراز منطقه از بعدازظهر امروز به ویژه برای نواحی غربی بارش‌های رگباری پیش بینی شده است.
مبینی افزود: شدت بارش‌های رگباری برای فردا و پس فردا در نواحی شرقی استان خواهد بود.
به گفته وی، چهارمحال و بختیاری دومین استان خشک کشور گزارش شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • نرخ تورم ماهانه چهارمحال و بختیاری از میانگین کشوری کمتر است
  • بارش بهاری و طراوت طبیعت
  • بیشترین میزان بارش ها با ۱۳ میلیمتر در فرخشهر
  • بارش باران محور‌های چهارمحال و بختیاری را لغزنده کرد
  • خشکسالی در کمین این استان‌ها
  • تداوم بارش‌های رگباری در چهارمحال و بختیاری
  • تداوم فرآیند توزیع شیر در مدارس چهارمحال و بختیاری
  • تداوم توزیع شیر در مدارس چهارمحال و بختیاری
  • وزش باد شدید
  • روند عادی توزیع شیر در استان چهارمحال و بختیاری در حال انجام است