Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-16@21:11:23 GMT

تدبیر و توکل در تحریم

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۸۷۷۹۸

فرهیخته‌ترشان، مامون، امام‌ رضا را به زور ولیعهد و امام‌ جواد را داماد خود کرد و کم تدبیرهایشان امام‌ هادی و امام‌ حسن عسکری را محبوس کردند.

در زمان امام‌ حسن عسکری و پدر بزرگوارشان، حتی مرکز خلافت را هم به شهری برساخته از نظامیگری منتقل کردند، چون می‌دانستند از ظرفیت اجتماعی عمیقی در بغداد برخوردار نیستند؛ بر عکس امامان شیعه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از مامون، سیاست ظاهری مدارای خلفای عباسی با امامان شیعه، تبدیل به سیاست فشار حداکثری شد.

خلافت عباسی ظاهرا بزرگ‌ترین قدرت روز بود و قلمرویی از شرق تا غرب عالم داشت. بر عکس شیعیان در عسر و حرج بوده و مجبور بودند سیاست تقیه و سکوت را در پیش گیرند.

با این حال، خلفای عباسی مهم‌ترین دشمن خود را شیعیان می‌دانستند و بیشترین ترس‌شان از اهل‌بیت بود. بخشی از این ترس البته ناشی از شناخت دقیق عباسیان از اصل حقیقت خلافت بود. آنها که خود از تیره بنی‌هاشم بودند کیفیت و حقانیت خلافت و جانشینی پیامبر اعظم را می‌شناختند.

فشارها و تحریم‌ها همه جانبه بود و حداکثری: سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی. کار به جایی رسیده بود که در شخصی‌ترین احوالات امام نیز نظارت وجود داشت، مثل بچه‌دار شدن. آنچه نباید از نظر دور داشت دلیل این فشارها بود؛ یعنی ترس.

این تحریم‌ها و محاصره سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به نتیجه دلخواه خلفای عباسی نرسید کما این‌که تشیع بعد از امام‌ حسن عسکری بدون درک ظاهری امام باقی ماند و بالنده شد.

هر چند شکست سیاست عباسیان دلایل زیاد و پیچیده‌ای داشت، ولی حتما یکی از این دلایل رفتار مدبرانه حضرات عسکریین بود. دوری از درگیری‌های بی‌دلیل که فرجام‌های قابل پیش‌بینی داشت، حفظ شبکه اقتصادی و ارتباطی شیعیان، نفوذ در هیات حاکمه، ندادن بهانه به صاحبان قدرت، استفاده از فرصت‌های اندک به وجود آمده برای تبیین هویت خود و البته مذاکره و گرفتن امتیاز، تعیین اصول غیرقابل خدشه و پایداری بر آنها، رازداری و پنهان کردن روابط و اطلاعات، انتخاب مسؤولان و مباشران وفادار و کارآمد و....

بعد از به کار گرفتن تدبیر و توان، می‌توان(باید) چشم به یاری خدا داشت که داشتند. عباسیان حتی برای پیدا کردن فرزند امام حسن عسکری در آن محاصره تنگ ناموفق بودند که یرِیدُونَ لِیطْفِئُوا نُورَ ا... بِأَفْوَاهِهِمْ وَا... مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ.

و امروز نه‌تنها جامعه تشیع و دنیای اسلام، بلکه تمام بشریت، وجود منجی را به امام‌حسن عسکری و تدبیر و توکلش مدیون است.

مهدی قزلی - روزنامه‌نگار / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: مامون امام حسن عسکری مهدی قزلی حسن عسکری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۷۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفال به حافظ سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳؛ مطرب عشق عجب ساز و نوایی دارد...

فرارو- فال گرفتن از آثار ادبی، از باور‌های کهن این مرز و بوم است. در گذر زمان ساکنان این خاک به ادیبانی که گمان می‌بردند بهره‌ای از کلام حق دارند رجوع می‌شد. با این حال، اما در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما باقی مانده است.

مطرب عشق عجب ساز و نوایی دارد
نقش هر نغمه که زد راه به جایی دارد

عالم از ناله عشاق مبادا خالی
که خوش آهنگ و فرح بخش هوایی دارد

پیر دردی کش ما گر چه ندارد زر و زور
خوش عطابخش و خطاپوش خدایی دارد

محترم دار دلم کاین مگس قندپرست
تا هواخواه تو شد فر همایی دارد

از عدالت نبود دور گرش پرسد حال
پادشاهی که به همسایه گدایی دارد

اشک خونین بنمودم به طبیبان گفتند
درد عشق است و جگرسوز دوایی دارد

ستم از غمزه میاموز که در مذهب عشق
هر عمل اجری و هر کرده جزایی دارد

نغز گفت آن بت ترسابچه باده پرست
شادی روی کسی خور که صفایی دارد

خسروا حافظ درگاه نشین فاتحه خواند
و از زبان تو تمنای دعایی دارد

شرح لغت: تمنای دعایی دارد: خواستار دعاست.

تفسیر عرفانی:‌

۱- کسی که با عشق توام با توکل به خدا و ایمان گام بردارد، اگر از مال دنیا بی بهره باشد، موفق خواهد شد، زیرا او بزرگترین حامی و کمک کننده را همیشه و در هر حال همراه دارد که موجب پیروزی او می‌گردد.

۲- اگر چه شما مدتهاست گرفتار جرایمی ناخواسته شده اید، بطوری که از اظهار آن اکراه دارید، ولی تمام فکر شما را مشغول کرده است، بدانید او زبان شما را نمی‌فهمد. باید با سرعت عمل، دقت، فعالیت و اراده در راه این نیت گام بردارید و مواظب باشید که رقیبانی نیز دارید، ولی اگر بر خداوند توکل داشته باشید و فعالیت را بیشتر کنید، موفق خواهید شد. به یکی از مشاهد متبرکه بروید و نذری کنید که بسیار مشکل گشا خواهد بود.

۳- این هفته از مسافر شما آگاهی و خبر خوشی می‌رسد. جریانی که برای خانواده شما ناگوار بود، اینک به شهدی گوارا تبدیل می‌شود. بیمار شما زیاده روی می‌کند، قدری خوددار باشد که بهبودی می‌یابد. می‌دانی خروس سحری چرا آواز می‌خواند و ناله می‌کند؟ می‌گوید در آینه صبح از عمر شبی گذشت و ما بی خبریم.

تعبیر غزل:

تنها ثروت تو در زندگی عشق و ایمان است و دستت از پول و مال دنیا تهی است با این همه موفقیت با توست و خدا تو را در هر حال یاری خواهد کرد و اجر کار‌های نیک تو را به بهترین نحو خواهد داد به شرط آن که تو نیز او را فراموش مکنی. هر نیتی که در دل داری با توکل به خدا عملی کن که موفق خواهی شد.

دیگر خبرها

  • اصرار آلمان بر تشدید سیاست شکست‌خورده تحریم علیه ایران
  • موثرترین بازیکن جوان لیگ را بشناسید
  • تحریم‌ناپذیری در فروش نفت‌خام و تجارت انرژی کشور با اجرای سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی
  • تفال به حافظ سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳؛ مطرب عشق عجب ساز و نوایی دارد...
  • فال ابجد امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • خنثی سازی تحریم ها با تکیه بر دیپلماسی فعال انرژی محقق شد
  • تفال به حافظ دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳؛ هر آن که جانب اهل خدا نگه دارد.....
  • فال ابجد امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • رشد اقتصادی حاصل از گسترش تجارت نفتی ایران در شرایط تحریمی
  • اقتصاد در انتظار تدبیر!