Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@10:21:51 GMT

پاسخ به سوالات متداول درباره عفونت و واکسن HPV

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۸۷۸۶۰

ویروس HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی بیش از ۱۵۰ نوع زیر گروه دارد که تعدادی از آن‌ها در ناحیه مقعدی، تناسلی، حلقی و دهانی باعث ایجاد بیماری‌های خوش خیم و بدخیم می‌شوند، اما با تزریق واکسن این ویروس می‌توان از بسیاری از این بیماریها جلوگیری کرد.

به گزارش ایسنا، این ویروس می‌تواند باعث زگیل یا سرطان ناحیه ژنیتالیال زنان و آلت تناسلی در مردان و همچنین مقعد، حلق و دهان در هر دو جنس شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شایع‌ترین و مهم ترین انواعی که باعث سرطان ناحیه مقعدی تناسلی می‌شوند نوع ۱۶ و ۱۸ است و سپس ۵۹ ، ۵۸ ، ۵۶ ، ۵۲ ، ۵۱ ، ۴۵ ، ۳۹ ، ۳۵ ، ۳۳ ۳۱ ، ۶۸ در جایگاه بعدی قرار دارند و مهمترین انواعی که باعث زگیل تناسلی میشوند ۶ و ۱۱هستند.

واکسن HPVچند نوع است؟

تاکنون سه نوع واکسن برای این ویروس ساخته شده است؛ یکی از این واکسن‌ها واکسن ۹ گانه است که بر ضد ویروس‌های ۵۳ ، ۵۲ ، ۴۵ ، ۳۳ ، ۳۱، ۱۸ ، ۱۶ ، ۱۱ ، ۶نقش حفاظتی دارد. واکسن ۴ گانه یکی دیگر از این واکسن‌هاست که دارای نقش حفاظتی بر ضد ویروس های ۱۸ ، ۱۶ ، ۱۱ ، ۶ است و واکسن ۲ گانه، که بر ضد ویروس های ۱۸ و ۱۶نقش حفاظتی دارد.

 زمان تجویز و نوبت واکسن HPVچگونه است؟

این واکسن به صورت عضلانی تزریق می شود و دفعات تزریق وابسته به سن افراد است، در افراد زیر ۱۵ سال با سیستم ایمنی نرمال در دو نوبت و با فاصله شش ماه تزریق می‌شود؛ همچنین در افراد بالای ۱۵ سال با سیستم ایمنی نرمال در سه نوبت با فاصله (دومین نوبت یک تا دو ماه از اولین نوبت و نوبت سوم با فاصله ۶ ماه) تزریق میشود.

این واکسن در مبتلایان به ویروس HIV و افراد مبتلابه نقص ایمنی در سه نوبت بدون ارتباط با سن با فاصله‌های ۰-۲-۶ ماه همانند آنچه در بالا گفته شد تزریق می‌شود.

چه کسانی باید این واکسن را دریافت کنند؟

در پروتکل‌های بین المللی شروع واکسیناسیون از سن ۹ سالگی تا ۴۶ سالگی برای زنان و ۹ سالگی تا ۲۱ سالگی برای مردان را مناسب ذکر کرده‌اند و گفته شده قبل از شروع رابطه جنسی در سنین پایین بیشترین تاثیر محافظتی را خواهد داشت. استفاده از این واکسن حتی در صورت ابتلابه این ویروس و پاپ اسمیر غیر نرمال و زگیل تناسلی بلامانع است و می‌تواند تا حدی از پایدار شدن ویروس و ایجاد تغییرات بدخیمی و زگیل جلوگیری کند.

آیا بعد از واکسیناسیون باز هم به انجام تست پاپ اسمیر نیاز است؟

بله، حتی در صورت تزریق واکسن، انجام پاپ اسمیر براساس برنامه کشوری لازم است که انجام شود، زیرا باید دانست به طور نادر انواع غیر شایع هم می‌توانند باعث تغییرات دهانه رحم شوند که در نهایت منجر به سرطان در فرد شود. به همین دلیل بعد از واکسیناسیون هم نیاز به انجام پاپ اسمیر وجود دارد.

عوارض واکسن چیست؟

این واکسن کم عارضه است، ممکن است باعث التهاب، تورم و درد در ناحیه تزریق شود. بعد از زدن واکسن بهتر است ۱۰ تا۱۵ دقیقه به صورت نشسته یا در از کشیده در درمانگاه بمانید تا در صورت ضعف و غش مراقبت لازم از شما صورت گیرد. در حال حاضر تجویز واکسن در حاملگی توصیه نمی‌شود ولی در صورت تزریق اتفاقی؛ تاکنون، عارضه جنینی گزارش نشده است در نهایت این واکسن خطر خاصی نداشته و فواید مصرف آن بسیار زیاد است.

مدت زمان ایمنی واکسن

به دلیل اینکه اطلاعات و دانش ما از واکسن مربوط به دو دهه اخیر است لذا محققان به طور دقیق نمی‌دانند اثربخشی این واکسن تا چه زمانی ادامه دارد. ولی در مطالعات، سطح ایمنی ۱۰ ساله تاکنون گزارش شده است.

آیا این واکسن واقعا موثر است؟

مطالعات نشان داده که استفاده از واکسن پیشگیری از عفونت HPV و ضایعات پیش بدخیم دهانه رحم موثر است، بنابراین این واکسن در مردان باعث کاهش زگیل تناسلی، عفونت پایدار آلت تناسلی با HPV، کاهش ریسک سرطان آلت و در زنان باعث کاهش سرطان دهانه رحم، واژن و فرج می‌شود و در هر دو جنس میزان سرطان مقعد، دهان و گلوی ناشی از HPV را کاهش می دهد. کاهش گسترش این ویروس به شریک جنسی هم از دیگر فواید این واکسن است.

آیا این واکسن از سایر عفونت های منتقله از راه جنسی جلوگیری می‌کند؟

به نقل از مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری‌های زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این واکسن فقط برضد HPV است و از ابتلا به تراخم، سوزاک و سفلیس جلوگیری نمی‌کند. بنابراین لازم است روابط حفاظت شده ( استفاده از کاندوم) برای جلوگیری از ابتلا به این عفونت‌ها داشته باشید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پاپ اسمیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۷۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جین بلای جان زمین

به گزارش همشهری آنلاین، بله، همین شلوار جین که در کمد همه ما یکی از آن پیدا می‌شود، بخش جدایی‌ناپذیر پوشش روزانه ماست و هیچ وقت هم از مد نمی‌افتد، اثرات زیست‌محیطی زیادی دارد و آن دسته از شلوارهایی که مدل خاصی دارند و در مد سریع و زودگذر دسته‌بندی می‌شوند، نسبت به مدل‌های کلاسیک‌تر آن، آلودگی بیشتری هم تولید می‌کنند.

ماجرا این است که بررسی چرخه عمر یک شلوار جین و آلودگی زیست‌محیطی مربوط به آن از مرحله کشت پنبه تا زمان دفع نهایی آن، نشان می‌دهد که برخی شلوارهای جین تنها ۷بار پوشیده می‌شوند و میزان انتشار دی‌اکسیدکربن آنها ۱۱برابر بیشتر از شلوارهای جینی است که به‌طور متداول استفاده می‌شوند. به‌طور میانگین، شلوارهای جین متداول ۱۲۰ بار پوشیده می‌شوند و درمجموع ۰.۲۲کیلوگرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کنند که ۴۸درصد آن به شست‌وشو، خشک کردن و اتو زدن لباس‌ها پس از خرید مربوط است.

بیشتر بخوانید: به پلاستیک بگو نه! نجات‌دهنده زمین یک زن ایرانی است

در مقابل، شلوارهای جین در صنعت مدی که به سرعت تغییر می‌کند، ۹۵ تا ۹۹ درصد بیشتر کربن به ‌جا می‌گذارند که ۷۰درصد آن مربوط به تولید پارچه و الیاف و ۲۱ درصد مربوط به حمل‌ونقل آنها از کارخانه به ‌دست مصرف‌کننده است؛ بنابراین هر بار که به مد سریع «نه» می‌گویید و لباسی مرغوب‌تر می‌خرید، در واقع دارید به محیط‌زیست کمک می‌کنید. پس بیایید این روند آلاینده را تغییر دهیم و مد را به چیزی تبدیل کنیم که بتوانیم با فکر به سیاره و کمدهایمان، احساس خوبی داشته باشیم.

کد خبر 844994 برچسب‌ها محیط زیست جهان لباس و پوشاک آلودگی

دیگر خبرها

  • سوالات پر تکرار درباره بنزین + پاسخ
  • پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • مانوئل نویر و چالش پاسخ به سوالات فوتبالی مربوط به لیگ قهرمانان اروپا / فیلم
  • جین بلای جان زمین
  • «سلطان تقلب»؛ لقب جدید بایدن
  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • ارائه خدمات بهداشتی درمانی به ۳۴۰۰ مورد حیوان گزیدگی در کردستان
  • ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • خدمات بهداشتی به ۳۴۳۶ مورد حیوان گزیدگی در کردستان ارائه شد