Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-29@08:45:54 GMT

تورم و تأثیر آن بر قدرت خرید مردم

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۸۷۸۸۹

 

قیمت‌های عجیب‌وغریب در بازار لوازم‌خانگی و وسایل دیجیتال نشان از نرخ صعودی تورم در چند سال گذشته است که سبب کاهش قدرت خرید مردم شده است. افزایش قیمت‌ لوازم‌خانگی و وسایل دیجیتال تمایل به خرید و سفارش خانوارها را کاهش داده و این کاهش خرید سبب کاهش تقاضا در بازار شده و میزان خرید روزانه نیز تعدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تورم عموماً به‌عنوان افزایش غیرمتناسب قیمت‌ها در سطح عمومی تعریف می‌شود که امروزه در ایران زندگی شخصی و اجتماعی مردم را تحت تأثیر قرار داده است. پیامد اصلی و مهم تورم افزایش قیمت‌ همه چیز در سطح جامعه است که ارتباط تنگاتنگی با قدرت خرید مردم دارد. در چند سال اخیر نرخ تورم ایران چندین برابر شده است و طبق برخی از تحقیقات به پنجاه درصد رسیده است. با تشدید بحران‌هاي اقتصادي و تحریم‌های موجود از ابتداي سال 1399، نرخ تورم، هر ماه رو به فزوني بوده است. بروز بحران ارزی در تابستان و به تأثیر از آن درگير شدن بخش‌های مختلف اقتصاد، نرخ تورم تنها در مدت چند هفته رشد چشم‌گیری داشت و قیمت طلا و ارز با بالاترین قیمت‌های خود تا به امروز رسیدند.

با بالا رفتن قیمت ارز و افزایش تورم در ایران بازار لوازم‌خانگی، وسایل دیجیتال، کالاهای صنعتی و تجهیزات تخصصی بی‌رمق شده و افراد کمتر از گذشته تمایل به خرید وسایل و تجهیزات دارند. بسیاری از وسایل در یک سال گذشته نسبت به قبل تا  پنجاه درصد رشد داشته‌اند در حالی که سطح درآمد مردم چندان تغییر قابل توجهی نداشته است. این بالا بودن قیمت‌ها در کنار کاهش قدرت خرید مردم موجب شده تا به نوعی خرید کالا در ایران با سختی‌های زیادی روبه‌رو شود.

 

گزینه‌ی مناسب برای خرید در دوران رشد سرسام‌آور تورم کدام است؟

 

دوربین عکاسی که در ابتدای سال 1399 قیمت بیست میلیون داشت تنها باگذشت شش ماه به قیمت سی و پنج میلیون تومان رسیده است که این موضوع حاکی از کاهش توانایی مردم برای خرید این‌چنین اقلام است. عکاس یا فیلم‌برداری که تنها از طریق این وسیله کسب درآمد می‌کند باوجود این افزایش قیمت همچنان در صورت نیاز باید این وسیله را تهیه کند به همین دلیل شاید در این شرایط خرید اقساطی کالا گزینه‌ای مناسب و به‌صرفه باشد.

همچنین با وجود این افزایش قیمت خانواده‌هایی هستند که به دنبال تعویض لوازم منزل یا خرید جهیزیه هستند. این افراد باید چندین برابر سال‌های گذشته برای تهیه این اجناس بودجه در نظر بگیرند. خرید قسطی جهیزیه ، لوازم و وسایل گران قیمت را تا حدی نگرانی مردم را بابت نوسان قیمت کالاها و تامین به‌موقع کالای مورد نظرشان برطرف کرده.

 

 

 

منبع: فردا

کلیدواژه: قدرت خرید مردم خرید اقساطی کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۷۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

بهای هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش به ۲۱۸۹ دلار و ۲۹ سنت رسید. هر اونس طلای آمریکا با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۱۸۸ دلار و ۳۰ سنت رسید.

کریستوفر والر، رئیس فدرال رزرو روز چهارشنبه گفت داده‌های ناامیدکننده تورم اخیر تأیید می‌کند که بانک مرکزی آمریکا از کاهش نرخ بهره کوتاه‌مدت اجتناب کرده است.

دلار آمریکا در برابر رقبای خود ۰.۱ درصد افزایش یافت و طلا را برای سایر دارندگان ارز گران‌تر کرد، در حالی که بازده اسکناس‌های ۱۰ ساله خزانه‌داری نیز افزایش یافت. سرمایه‌گذاران اکنون منتظر گزارش شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند که قرار است در روز جمعه اعلام شود تا فدرال‌رزرو چه زمانی شروع به کاهش نرخ بهره کند.

شاخص هزینه‌های مصرف شخصی در ماه فوریه ۰.۳ درصد افزایش یافت که باعث می‌شود سرعت سالانه ۲.۸ درصد حفظ شود. همچنین گزارش اولیه هفتگی ادعا‌های بیکاری ایالات‌متحده مورد توجه سرمایه گذاران است که منتشر می‌شود.

بر اساس ابزار FedWatch گروه CME، معامله‌گران به احتمال ۶۲ درصد قیمت گذاری می‌کنند که فدرال رزرو در ماه ژوئن کاهش نرخ بهره را آغاز کند که از احتمال ۷۰ درصدی در روز چهارشنبه کمتر است. نرخ بهره پایین‌تر، هزینه فرصت نگهداری شمش را کاهش می‌دهد.

واردات طلای هند قرار است در ماه مارس بیش از ۹۰ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یابد تا به پایین‌ترین سطح از زمان همه‌گیری کووید برسد، زیرا بانک‌ها پس از کاهش قیمت‌های بی‌سابقه بر تقاضا، واردات خود را کاهش دادند.

طبق گزارش رویترز، در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۴ درصد کاهش به ۲۴.۵۶ دلار رسید، پلاتین با ۰.۴ درصد افزایش به ۸۹۷ دلار و ۱۰ سنت رسید و پالادیوم ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۹۸۷ دلار و ۶۶ سنت رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • تورم روسیه به بالاترین حد خود رسید
  • پرداخت یارانه به زنجیره تولید از تورم جلوگیری می کند
  • دولت برای رشد اشتغال‌زایی و کاهش تورم اقتصاد را به مردم بسپارد
  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت
  • بازار بی سرپناه مسکن
  • بازار بی‌سرپناه مسکن
  • چرا در سال گذشته بیشترین حجم خرید ملک در سرخرود انجام شده است؟
  • چرا مردم ایران برای کار به عراق می‌روند؟ پاسخ تلخ یک مسئول
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید (+ جدول)
  • فوری؛ خرید و فروش مسکن متوقف شد/ ترکش دلار ۶۰ هزار تومانی، بازار مسکن را فلج کرد