Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-03-29@13:09:01 GMT

◄ از تعطیلی بازار سنگال غلط دریافت نکنید

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۸۷۹۴۹

◄ از تعطیلی بازار سنگال غلط دریافت نکنید

تین نیوز الهام برخوردار :

«کاهش قیمت خودرو در بازار ادامه‌دار است؟» این سوالی است که در هفته جاری ذهن خریداران و فروشندگان مبتدی بازار خودرو را به خود مشغول کرده است. در این میان برخی نیز با تحلیل های عجولانه این روند را ادامه‌دار تلقی می کنند و بر این باورند که بازار خرید و فروش خودرو به یک بن بست رسیده و همین امر باعث کاهش قیمت ها در این بازار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این روند کاهش که از ابتدای تعطیلی آغاز شده است چه اندازه واقعی است؟ امیرحسن کاکایی کارشناس خودرو در این باره به «تین نیوز» می گوید وقتی شما از حجم معادلات اطلاع ندارید و بازار تعطیل است صحبت کردن دربازه قیمت ها غیرمنطقی است.  

این کارشناس خودرو می گوید: این دست تحلیل ها هیچکدام دقیق نیستند چرا که زمانی که بازار تعطیل است و خرید و فروشی صورت نمی گیرد چگونه برخی از روند کاهشی قیمت خودرو صحبت می کنند. زمانی که مراجع اصلی اعلام قیمت ها تعطیل هستند و سایت ها مجاز نیستند قیمت خودرو را وارد کنند، همچنین وقتی از حجم معادلات اطلاع ندارید برچه اساسی می توانید در مورد روند کاهشی و یا افزایشی خودرو صحبت کنید.

وی می افزاید: زمانی که درباره قیمت خودرو صحبت می شود، تعداد زیادی از خودروها را در مقایل داریم از خودرویی که در داخل تولید می شود تا محصولاتی که وارد می شوند، که هرکدام تغییرات قیمت شان متفاوت است. خود من براساس همین اطلاعات ناقص و پراکنده بررسی کردم که در سه هفته گذشته بین ۱۰ تا ۳۰ درصد اختلاف قیمت در حوزه خودرو را شاهد بوده ایم. یعنی در خودروهای خارجی حدود ۳۰ درصد اختلاف قیمت داشتیم و در تولیدات داخلی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد اختلاف قیمت؛ که البته اینها براساس عرضه و تقاضا ارزیابی شده است. اما در حال حاضر که بازار تعطیل است و خرید و فروشی صورت نمی گیرد نمی‌توان گفت که کاهش قیمت واقعی است و یا اینکه درباره ادامه روند کاهش صحبت کرد.

فرض کنید شما روز جمعه بعدازظهر برای خرید ارز اقدام کنید کاملا مشخص است که قیمت ارز در این روز معتبر نیست حالا هر چند ممکن است خریدی و فروشی صورت بگیرد اما امر معمولی نیست. بنابراین مردم عادی که برای سرمایه گذاری خودرو خریداری کرده اند نگران سرمایه خود نباشند و براساس یک تصمیم عجولانه اقدام به فروش خودرو نکنند.

کاکایی در پاسخ به این سوال که قیمت واقعی خودرو در کشور چگونه محاسبه می‌شود، می گوید: قیمت واقعی اینگونه است که ارزش واقعی خودرو ضرب در قیمت واقعی ارز در آن تاریخ می شود. یعنی اگر دو هفته دیگر که بازار باز شد قیمت ارز کاهش پیدا کند قطعا قیمت خودرو نیز روندی کاهشی خواهد داشت و یا برعکس. محصولی مانند پراید که خودروسازان در سال ۱۳۹۶ با سود تقریبا صفر تولید می کردند حدود ۲۰ میلیون تومان بود که ارزش دلار در آن تاریخ ۳ هزار تومان بود. الان با دلار ۲۵ هزارتومانی نزدیک به ۱۴۲ میلیون تومان قیمت دارد. پس اگر می بینید این روزها قیمت آن روندی کاهشی پیدا کرده به خاطر نبود خریدار است.

این کارشناس خودرو اضافه می کند:‌ بنابراین در یکی دوهفته گذشته به دلیل عدم خرید و فروش در بازار خودرو شاهد کاهش قیمت ها بوده ایم و نمی توان به این قیمت ها اعتماد کرد. بنابراین بعد از این دو هفته تعطیلات اگر قیمت ها تغییر کرد نباید بگوییم که افزایش قیمت رخ داده است چرا که درواقع قیمت ها به جای واقعی خودشان برگشتند و نباید آن را با جهش قیمتی اشتباه گرفت.

وی با اشاره به انتقال قدرت در آمریکا و تاثیرات آن در کشورها، خاطرنشان می‌کند: با پذیرش آقای ترامپ برای انتقال قدرت می توان به ثبات نسبی بازار امیدوار بود چرا که در سیاست خارجی و داخلی ما تاثیر مستقیم دارد. لذا از نوسانات بازاری تا حدودی در دنیا کاسته می شود لذا می توانیم امیداور باشیم چهار الی پنج ماه آینده ما قابل پیش بینی تر است. احتمالا قیمت ارز بیشتر از این بالا نمی رود و می توان ادعا کرد قیمت خودرو در هفته گذشته پیش از تعطیلات تقریبا ثابت خواهند ماند. همچنین در خودروهای خارجی نیز تاحدودی می توان شاهد کاهش قیمت بود و به قیمت های واقعی نزدیک تر شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: کاهش قیمت خودرو قیمت خودرو قیمت ارز قیمت خودرو قیمت واقعی روند کاهش کاهش قیمت قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۷۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی

جهان اکنون در موقعیتی است که شرایط سیاسی پیش از شرایط مربوط به عرضه و تقاضا در حال تحت تاثیر قرار دادن بازار است. از همین رو، تعجبی ندارد که با امیدواری‌ها به پایان منازعات در شرق اروپا و خاورمیانه، بهای انرژی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و باثبات‌تر می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، بهای نفت در معاملات امروز (سه شنبه) بازار جهانی انرژی شاهد ثبات نسبی بود. 

بر این اساس، بهای نفت برنت دریای شمال با ۱۲ سنت کاهش، به ۸۶ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۱۳ سنت افزایش، ۸۲ دلار و ۸ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. 

ثبات نسبی امروز بازار جهانی انرژی پس از آن رخ می‌دهد که روز گذشته و پس از دستور روسیه به منظور کاهش عرضه به شرکت‌های تابعه خود در ۳ ماهه دوم سال جاری میلادی برای رسیدن به تعهدات ذیل توافق اوپک پلاس، شاهد افزایش ۱.۶ درصدی بود. 

از شروع سال جاری میلادی، هر دو شاخص اصلی نفت شاهد روند صعودی بوده اند به طوری که در سال ۲۰۲۴ نفت برنت نزدیک به ۱۱ درصد و نفت وست تگزاس اینترمیدیت نزدیک به ۱۲.۵ درصد رشد را نسبت به سال گذشته تجربه کرده اند.

تحلیلگران بازار می‌گویند انتظار برای کاهش نرخ بهره بانکی از سوی اقتصاد‌های بزرگ جهان در تابستان پیش رو، و نیز ادامه تنش‌های ژئوپلتیک در شرق اروپا و خاورمیانه از جمله دلایل اصلی روند صعودی بهای طلای سیاه در بازار انرژی بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اقتصاد بین الملل

دیگر خبرها

  • قیمت سکه و طلا بعد از تعطیلات به کدام سو می‌رود؟
  • بازار بی سرپناه مسکن
  • بازار بی‌سرپناه مسکن
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • قیمت واقعی دلار اعلام شد/ تا یک ماه دیگر نرخ دلار به این عدد می‌رسد
  • چرا مردم ایران برای کار به عراق می‌روند؟ پاسخ تلخ یک مسئول
  • پیش‌بینی مهم نرخ ارز در ۱۴۰۳؛ تغییر قیمت دلار تا پایان سال
  • یک پیش‌بینی مهم درباره نرخ ارز در سال ۱۴۰۳/ سمیعی: قیمت دلار تا پایان سال چه تغییری می‌کند؟
  • ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی