Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس آخرین نتایج پژوهش نظرسنجی مؤسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی، ۶۲ درصد از متقاضیان دریافت بیمه بیکاری مجددا مشغول به کار شده‌اند.

به گزارش برنا؛ بنا بر اعلام موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، این نظرسنجی با هدف دستیابی به تصویری دقیق از وضعیت متقاضیان دریافت بیمۀ بیکاری در شرایط شیوع ویروس کرونا و میزان رضایت از خدمات ارائه شده در حوزه بیمه بیکاری و فرآیند‌های مرتبط در دو فاز جداگانه، (شهریور و مهرماه ۱۳۹۶) در سطح استان‌های کشور صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جامعه آماری این نظرسنجی بیش از هفتصد هزار نفر از بیکارشدگان متقاضی دریافت مقرری بیمه بیکاری بود که در سامانه سازمان تأمین اجتماعی در بازه زمانی ابتدای اسفند ۱۳۸۸ تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۶ ثبت نام کرده بودند.

این پژوهش با همکاری مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری، معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی و معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شد.

هدف اصلی پژوهش در شهریور ماه ۱۳۹۶ دستیابی به تصویری از وضعیت اقتصادی و رفاهی بیکارشدگان و میزان رضایت آنان از خدمات ارائه شده در این حوزه بود که با حجم نمونه ۱۱۱۳ نفر در تمامی استان‌های کشور انجام پذیرفت.

متقاضیان بیمه بیکاری در این فاز، در دو گروه اصلی طبقه‌بندی می‌شدند. نخست، کسانی که از زمان ثبت درخواست بیمه بیکاری، بیکار مانده و دوم، کسانی که پس از ثبت این درخواست، مجددأ مشغول به کار شده‌اند. فاز دوم این پژوهش به فاصله ده روز از فاز اول، با حجم نمونۀ ۱۰۵۶ نفر و مجددا در سطح تمامی استان‌های کشور، در مهرماه ۱۳۹۶ انجام گرفت.

هدف اصلی از انجام پژوهش دوم نیز یافتن پاسخ دقیق به سؤال «میزان بازگشت به کار بیکارشدگان» (متقاضیان بیمه بیکاری در دوران شیوع ویروس کرونا) بود.

نتایج این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد،۲۷ درصد از بیکارشدگان قرارداد شغلی دائم داشته و قرارداد باقی بیکارشدگان از نوع قرارداد موقت بوده است.

همچنین حدود ۴۲ درصد از بیکارشدگان دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و ۶۸ درصد از بیکارشدگان در این دوره زمانی، سرپرست خانوار بوده‌اند. در دوره نخست این نظرسنجی این میزان ۶۳ درصد ارزیابی شده بود.

مطابق نتایج این پژوهش همچنین ۶۲ درصد از متقاضیان دریافت مقرری بیمۀ بیکاری، در طول ماه‌های گذشته مجددا مشغول به کار شدند و ۳۸ درصد متقاضیان نیز همچنان بیکار هستند.

نتایج این پژوهش نشان داد، حدود ۷۵ درصد از متقاضیان بیمه بیکاری از سهولت فرآیند ثبت‌نام در سامانه مشخص شده، رضایت داشته‌اند.

بیش از ۹۳ درصد از بیکارشدگان هم گفته‌اند در ایام بیکاری ناگزیر هزینه‌های زندگی خود و خانواده را کاهش داده و بیش از ۷۶ درصد از آن‌ها مجبور به کاهش هزینه‌های مواد خوراکی خانواده در این دوره زمانی شده‌اند.

مصرف گوشت ۷۲ درصد خانواده افراد بیکار شده کاهش جدید یافته است

مطابق نتایج این پژوهش، مصرف گوشت قرمز حدود ۷۲ درصد از خانواده‌های افراد بیکارشده، کاهش جدی پیدا کرده و حدود ۱۵ درصد از خانواده‌های بیکارشدگان، حتی پیش از دوره بیکاری نیز توان خرید گوشت قرمز به صورت ماهانه را نداشته‌اند.

حدود ۷۶ درصد از خانواده‌ها، دچار کاهشی محسوس در مصرف مرغ، حدود ۷۱ درصد از خانواده‌ها کاهش در مصرف برنج، ۶۱ درصد از خانواده‌ها دچار کاهش مصرف در لبنیات و حدود ۴۲ درصد خانواده‌های بیکارشدگان، کاهش در مصرف تخم مرغ را در این دوره تجربه کرده‌اند. ۷۰ درصد از خانواده‌ها هم کاهش در مصرف ماهانه میوه را گزارش کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بیمه بیکاری بازگشت با کار درصد از بیکارشدگان درصد از خانواده ها درصد از متقاضیان متقاضیان دریافت بیمه بیکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۸۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در نشست اقشار بانوان با اشاره به سیاست‌های حمایتی دولت در حوزه بانوان، افزود: بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌ها باید در سال جاری و با توجه به شعار سال به صورت وسیع و عینی، عملیاتی شود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده  با اشاره به نامگذاری شعار سال یادآور شد: از آنجا که امسال با عنوان سال جهش تولید و مشارکت مردمی نامگذاری شد، شایسته است تا بسیاری از درخواست‌ها به ویژه نیاز‌هایی که در راستای تولید و سازندگی است با سرعت بیشتر پیگیری شود.

خزعلی به اقدامات دولت در زمینه حمایت‌های مالی و آموزشی از بانوان کارجو و کارآفرین و رساندن تولیدات آنان به بازار، اشاره کرد و گفت: این اتفاق با حمایت دولت و در قالب تسهیلات دولتی رقم خورد و شرط قرارداد این طرح، ماندن کارآفرین به مدت ۴ سال در کنار بانوان کارجو تا به ثمر رساندن کار آنها می‌باشد.

وی با اشاره به ایجاد صندوق ضمانت بانکی در کشور، افزود: در این زمینه، همه بانک‌ها مکلف شدند تا این ضمانت‌ها را بپذیرند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره بازنگری طرح توجه به حجم مسئولیت زنان هیات علمی، گفت: طبق مصوبه‌ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال نهایی شدن است، مقرر شد به صورت ویژه به این مساله و مسئولیت‌های خانوادگی در ترفیع و ارتقا توجه شود و با نگاه عدالت جنسیتی این آیین نامه تدوین گردد.

خزعلی درباره تسهیلات اشتغالزایی برای بانوان به ویژه بانوان سرپرست، خانوار افزود: این تسهیلات اگر کلان باشد اغلب، همراه با تنفس است و در دو سال گذشته ۸۰ درصد به بانوان اختصاص داده شد و ۲ درصد از بیکاری بانوان کاسته شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم موضوع انعطاف شغلی بانوان و دغدغه مادران شاغل، می‌باشد، گفت: توجه به این مساله مهم در دستور کار دولت است و موضوع مهدکودک‌ها قبلا مصوب شده و اگر در جایی این قانون، عملیاتی نشده، خلاف است و در مراکز فاقد مهدکودک، باید اتاق مادر و کودک دایر شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره اقدامات صورت گرفته در بحث راه اندازی محصولات کارآفرینی و جایگاه فروش محصولات خانگی، افزود: فروش مجازی تولیدات بانوان برقرار دادی که با پلتفرم «کسبینو» بسته شده مسیری روشن برای توسعه و اکتفا نکردن به بازار‌های سنتی است.

خزعلی گفت: در زمینه فروش بین المللی محصولات اقداماتی در دستور کار است.

وی افزود: در راستای حمایت از بانوان خانه دار برای اولین بار در این دولت بیمه زنان خانه دار، عملیاتی و در سطح روستا‌ها اجرا شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در بخش دیگری از سخنان خود درباره تکریم امر حجاب و زیست عفیفانه و حمایت از لباس محفوظ و استانداردِ حجاب، گفت: پشتیبانی از این طرح در برنامه دولت است و در تهران اماکنی به این منظور افتتاح می‌شود و در استان سمنان از این موضوع حمایت خواهیم کرد.

خزعلی افزود: به منظور حمایت از زنان بدسرپرست و مقابله با بلای خانمان سوز اعتیاد، برنامه‌هایی با همراهی مدیر کل بانوان در استان پیگیری می‌شود.

وی گفت: یکی از طرح‌هایی که در استان سمنان و قم اجرا شده است، طرح همساز برای نوهمسران و قراردادن مشاوران خانواده به صورت رایگان از روز اول زندگی برای زوج‌های جوان می‌باشد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: امر واسطه گری ازدواج از موضوعات مهمی است که از آن حمایت می‌شود و در بحث جلوگیری از سقط جنین نیز برنامه‌هایی در دست اجراست و گروه‌هایی در هر دو موضوع مشغول فعالیت هستند.

خزعلی گفت: اعتباراتی برای اعطای تسهیلات مشاغل خانگی به بانوان، زنان بدسرپرست و بازماندگان از تحصیل مصوب شده که اجرایی شدن آن نیازمند مشارکت همگانی است.

دیگر خبرها

  • چالشهای آنلاین شدن ویزای شنگن
  • بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد
  • کاهش ۲ درصد نرخ بیکاری بانوان/ تسهیلات اثر گذار بودند
  • کاهش نرخ بیکاری در استان سمنان قابل توجه است/ «آب» مهمترین دغدغه
  • وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم
  • رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: برخی خانواده‌ ها، به دلیل نداشتن درآمد کافی برای دریافت خدمات سلامت مراجعه نمی‌کنند
  • رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: برخی خانواده‌ها، به دلیل نداشتن درآمد کافی برای دریافت خدمات سلامت مراجعه نمی‌کنند
  • افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت پژو پارس درب کارخانه/ دلار در مرکز مبادله ثابت مانده است/ جا برای خودرو‌های وارداتی در بنادر نداریم/ واکنش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به واگذاری پرسپولیس به بانک‌ها
  • آیا استفاده از شبکه مجازی، سطح دانش تئوری دانشجویان را کاهش می‌دهد؟
  • استفاده از شبکه مجازی، سطح دانش تئوری دانشجویان را کاهش می‌دهد