روایت اقبال واحدی از ضعف تلویزیون در برابر فضای مجازی/ تهیهکنندهها و اسپانسرها پای بازیگر مجریها و ستاره مربعها را به برنامهها بازکردند
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۸۹۰۹۱
مجری قدیمی تلویزیون معتقد است که رسانه ملّی باید کار را به کاردان بدهد، قحط الرجال نیست که اینقدر پای بازیگرها را به عنوان مجری، در تلویزیون باز میکنند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نامش را هرکس بشنود یا چهرهاش را ببیند یادِ برنامههای گردشگری تلویزیون میافتد. هر روزی شبکه یک را روشن میکردیم او را با دوربینِ تلویزیون در جای جای ایران میدیدیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شهریور 1373 "صبح بخیر ایران" شروع شد و مثل یک شبکه عمل کرد. هر 30 دقیقه خبر از استودیو خبر پخش میشد. برنامه کودک و نوجوان داشت، کارتون پخش میکرد. ورزشی بود، تمرینات ورزشی و خبر ورزشی پخش میکرد و اجتماعی و سیاسی هم بود بنابراین حتیالامکان نیاز رسانهای بیننده را بر طرف میکرد و حاصل فعالیت چند گروه برنامهساز بود.
"مستقیم آبادی" نگاهی به روستاهای کشور دارد و با معرفی انسانهای موفق روستایی سعی میکند نشان دهد که میتوان در روستا کار کرد و ثروتمند شد. و روستایی و داهاتی توهین نیست اتفاقاً تشویق است و در آینده بخواهند بگویند فلانی موفق است بگویند دهاتی است.
با همه این اوصاف دیگر اقبال واحدی نیاز به معرفی ندارد و یکی از مجریان قدیمی تلویزیون به شمار میرود. او را از سال 1373 خیلی به یاد میآوریم زمانی که تلویزیون برنامه صبحگاهی نداشت و او و دوستانش دست به کار شدند و "صبح بخیر ایران" را به راه انداختند. در جریان گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم هم به این نکته اشاره دارد: زمانی که "صبح بخیر ایران" آغاز شد، از ساعت 4 و 5 عصر برنامهها شروع میشد و اصلاً برنامه زنده به جز بخش خبری نداشتیم.
جالب است که بدانیم تپه بلند صبا که در رسانه ملّی قرار دارد و خیلی از برنامههای زنده آنجا جلوی دوربین میرود چطور نامگذاری شد. این مجری قدیمی در لا به لای صحبتهایش به این نامگذاری اشاره کرد و گفت: ما دنبال جایی برای این برنامه بودیم که طلوع خورشید را ببینیم، اتفاقی که گرچه تکراری است اما اتفاقی معجزهگونه است. سرانجام تپهای پیدا کردیم که اسم آن را مخفف صبح بخیر ایران یعنی صبا نامگذاری کردیم.
یکی از نکاتی که بسیاری از اقبال واحدی پرسیدهاند و میپرسند این است که آیا شهری وجود دارد که او نرفته و در آنجا برنامه اجرا نکرده است؟ چنین پاسخ میدهد: کسی نمیتواند ادعا کند همهجا رفته است اما میتوانم بگویم یکی از کسانیام که بیشترین جاها را دیدهام. ایران ما آنقدر وسیع است که نمیتوان چنین ادعایی کرد با اینکه من سه چهار دور ایران را چرخیدهام.
این بار فقط سوژهمان خودِ اقبال واحدی و کارهایش نبود بلکه میخواستیم با این مجری قدیمی درباره دستمزدهای نجومی و حضور پررنگِ اسپانسرها و بازیگر مجریها صحبت کنیم. او مثل همیشه با کمال تواضع و فروتنی به سؤالات ما پاسخ داد که به قولِ خودش بسیاری از آنها دغدغه او و خیلی از پیشکسوتان و کاربلدان این حوزه است.
"مستقیم آبادی" با نمایش انسانهای موفق روستایی
مشروح این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
* بگذارید ابتدا از خودتان شروع کنیم که مثلِ قبل به جز چند ویژه برنامه، حضور پررنگی در تلویزیون ندارید؛ آیا به خاطر موضوعِ کرونا و علاقه و دغدغه شما نسبت به تصویر درآوردن مناطق بِکر و دیدنی ایران، این حضور کمرنگ شده و یا دلایل دیگری دارد؟
برنامه "مستقیم آبادی" را روزهای پنجشنبه ساعت 13:30 روی آنتن شبکه یک سیما دارم. این برنامه 12، 13 دقیقه پخش میشود؛ هر دفعه به شهرستانی میروم و البته به خاطر کرونا این سفرها خیلی کم شده و امیدوارم با بهتر شدن اوضاع و احوالِ جامعه و دور شدن خطرِ کرونا، دوباره به حالت قبل برگردیم و بتوانیم جاهای دیدنی و بکرِ ایران عزیز را به مخاطب علاقهمند نشان بدهیم.
"مستقیم آبادی" نگاهی به روستاهای کشور دارد و با معرفی انسانهای موفق روستایی سعی میکند نشان دهد که میتوان در روستا کار کرد و ثروتمند شد. و روستایی و داهاتی توهین نیست اتفاقاً تشویق است و در آینده بخواهند بگویند فلانی موفق است بگویند دهاتی است.
همهچیز با انیمیشن "همسفر" شروع شد
* این همه تعصب و دغدغه و عشق به ایران از کجا میآید؟
این تعصب همیشه در خونمان بوده و خودم هم نمیدانم از کجا نشأت میگیرد. شاید بخش عمدهای از این انگیزه و دغدغه برای نمایشِ همه زیباییهای ایران با ساخت انیمیشن "همسفر" در سالهای 1370، 1372 شکل گرفت؛ انیمیشنی که جایزه بهترین انیمیشن گرافیکی "سوره" را به خودش اختصاص داد. بچهای که به مناطق و شهرهای مختلف ایران میرفت و با موسیقی محلی و آداب و رسوم این مناطق همراه بود.
از آن به بعد برای من به عنوان دغدغهای مهم ادامه پیدا کرد و همهچیزم سفر شد و سفر! حتی زمانی که "صبح بخیر ایران" را راه انداختیم، همه همّ و غمّمان را روی این سفرها گذاشتیم؛ سختیهای زیادی داشت اما همیشه لذتهایش را به خاطر میآورم.
صبح بخیر ایران راه افتاد
* پس "صبح بخیر ایران" را شما راه انداختید؟
بله. سال 1373 بود که تلویزیون برای اولین بار برنامه صبحگاهی روی آنتن برد که نامش "صبح بخیر ایران" شد.
تلویزیون رقیب تلویزیون شده!
* آقای واحدی تلویزیون امروز در عرصه برنامهسازی به مشکلات عدیدهای برخورد کرده و راههایی را برای دیده شدن انتخاب میکند که راه اصولی نیست. چرا محتوای برنامهها مثل قبل تأثیرگذار نیست و برای مخاطب آن دلپذیری گذشته را ندارد؟
من فکر میکنم به تهیهکننده برمیگردد. تهیهکنندگی یک تخصص است که در واقع او به عنوان اهرم اصلی، برنامه را جلو میبرد. مجری یکی از عوامل تهیهکننده است؛ البته مجریانی در تلویزیون فعالیت دارند که خودشان به عنوان تهیهکننده، برنامهشان را پیش میبرند. علاوه بر آن مشکل بحث مالی هم وجود دارد که پای اسپانسرهای مختلف را به تلویزیون باز کرده است.
در کنار این اتفاقات، دستاندرکاران در شبکههای تلویزیونی هم دچار نوعی بدسلیقگی شدهاند، به طوری که تلویزیون رقیب خودش شده است! یعنی با تعدد برنامه در ساعت مشخص مواجهیم و یا برنامهها همه تکراری و بدون خلاقیت و ایده شدهاند.
دیدنِ این برنامههای یک شکل، مخاطب را از تلویزیون دور میکند. برخی اوقات هم بیننده نمیداند خودش را با توجه به وجود رسانههای مختلف، چگونه با آنتن سیما تطبیق بدهد. برنامههایی که روز به روز افت میکنند در سایه نداشتن خلاقیت و عدم توجه به ایدهپردازی و برنامههای رنگارنگی که به جای داشتنِ اتفاقی تازه، هر روز حضورشان پررنگتر میشود.
وقتی پای ستاره مربعها به تلویزیون باز شد
* مدتی است که با عنوان "دستمزدهای نجومی" مواجه میشویم؛ فکر میکنید از چه زمانی این آفتها به جای توجه به محتوای برنامهها، گریبانِ تلویزیون را گرفت؟
خوشبختانه من خودم را درگیر این قضایا نکردهام، اما فکر میکنم از زمانی این آفتها روی آنتنِ تلویزیون خودش را نشان داد که پای ستاره مربعها و اپلیکیشنهای مختلف به صداوسیما باز شد. مسابقاتی که با رنگ و لعاب مختلف با این شعار میآمدند و میرفتند که "شرکت کنید، جایزه ببرید". دیگر مخاطب به خاطر محتوا سراغِ آن برنامه را نمیگرفت بلکه پیامک میداد یا با برنامه تماس میگرفت که جایزه بگیرد.
این ستاره مربعها و اسپانسرها و حامیان مالی، وزانت و جایگاه محتوایی برنامههای تلویزیون را به سمتِ بازاریابی صرف بردند. چه خوب یا چه بد، به اعتبار رسانه ملّی به عنوان تریبونی مهم برای ارائه مفاهیم ایرانی و اسلامی خدشه وارد کردند.
مجری شدن بازیگران و معضلی به نام دستمزدهای نجومی
آن عبارتی که شما به کار بردید من هم نسبت به این معضل، انتقاد دارم؛ بحث دستمزدهای نجومی و حضور بیرویه بازیگران در جایگاه مجریان؛ البته تلویزیون در این سالها به دلیل کمبود بودجه گرفتارِ اسپانسرها شده؛ سرمایهگذارهایی که میتوانند اعمال نظر کنند. فکر میکنم یکی از دلایل حضور پررنگِ بازیگران به عنوان مجری، همین حضور پررنگِ اسپانسرها در صداوسیما است.
من با شما همدردم و همیشه آرزو میکنم تلویزیون از این روزها خارج شود و در این وانفسای رسانهای، کاری کند تا مخاطبش همچنان مخاطبِ پروپاقرصِ رسانه ملّی باشد.
* اغلب همین بازیگرانی که آمدند و تلویزیون مجری شدند هم موفق نشدند؛ به نظر شما علت این ناکامی چیست؟
چون در جایگاه خودشان نبودند، به همین خاطر از آنجا مانده و از اینجا رانده شدند! متأسفانه بازیگرانی هم دعوت شدند که چندین سال کار مفیدی در صحنه سینما نداشتند. این مشکلات هست و دقیقاً به معضلها و آفتهایی اشاره میکنید که خودمان هم جوابی برایش پیدا نکردهایم.
قبول نمیکنم که مخاطب ما با تلویزیون قهر کرده است!
* به نظر شما برای برونرفت از این مشکلات، تلویزیون باید چه رویکردهایی را در دستور کارش قرار دهد؟
به نظرمن تلویزیون باید به سمتی برود که خودش را از تعدد شبکه و تعدد ساخت برنامه و سریال خارج کند. چند شبکه داشته باشد با چند سریال و برنامه موفق و با کیفیت. وقتی سریال درجه یک و یا برنامه موفقی تولید کند حتماً مثل گذشته شاهد این خواهیم بود که خیابانها خلوت میشوند. یادمان هست روزهایی که سریالی روی آنتن میرفت و خیابان خلوت میشد و یا برنامهای که آنقدر تأثیرگذار بود که توجه همه به دیالوگهای مجری و اتفاقات آن برنامه جلب میشد. واقعاً مخاطب ما دوست دارد کارهای ایرانی و میهنی دنبال کند و به هیچوجه قبول ندارم مخاطب ما با تلویزیون قهر کرده بلکه انتظار دارد کارهای فاخرتری را ببیند.
تلویزیون نباید به دنبال فضایمجازی باشد
* یکی از مشکلات دیگر برنامهسازی توجه زیاد از حد به فضایمجازی و یا به قولی وایرال شدن برنامهشان در فضای اینستاگرام و شبکههای اجتماعی است؛ چرا اینقدر چشمِ برنامهسازان به فضایمجازی دوخته شده است؟
قبول دارم؛ به جای آنکه فضایمجازی دنبال تلویزیون باشد، تلویزیون به دنبال فضای مجازی است. به نظرمن تلویزیون باید کار خودش را بکند که شبکههای اجتماعی دنبالهرویش باشند. آنجا رسانه، رسانه مجازی است و اینجا رسانه دست اولی به نام تلویزیون؛ خبری که تلویزیون میدهد مستند است و نمیتوان چندان به برخی از اتفاقات فضایمجازی دل بست و باورش کرد. خوشبختانه چند جریان و خبرهایی هم دیدهام مثل قاچاق سوخت که تلویزیون شروع کرد و در فضایمجازی دنبال شد.
هرچه تلویزیون را قویتر کنیم مطمئناً نه تنها جا نمیمانیم بلکه به عنوان رسانه مولد، شبکههای اجتماعی را همراه خودمان خواهیم کرد. البته باید برخی از مسئولانی هم که میگویند مثلاً اینستاگرام را تبلیغ نکنید، همه را از این تناقض مواضع خارج کنند. وقتی چنین اعتقادی دارند که غیرقانونی است و نامش را نیاورید پس چرا خودشان در همین اپلیکیشنها صفحه دارند؟
قحط الرجال نیست؛ سراغ کاربلدها بروند
* اقبال واحدی بعد از 25 سال اجرا در تلویزیون برای خودش و رسانه ملّی چه آرزویی دارد؟
ایدههایی دارم که از خدا میخواهم کمک کند تا عمرم تمام نشده آنها را به تصویر بکشم و ایدههایم را عملی کنم. یکی از دغدغههایم راهاندازی اردوهای جمعی بود که البته در دستور کار داشتم متأسفانه با کرونا مواجه شدم. اردوهای صنعتی، دامپروری و کشاورزی که به واسطه آن شغلهای مختلفی را معرفی کنیم و به نسل جدید راه را نشان بدهیم که میتوانند چه شغلهایی را با چه آینده و دورنمایی برای خودشان برگزینند. اتفاقاً برنامهای با نام "هنرستان ایران زمین" را در شبکه شما ساختم و خیلی هم بازخوردهای خوبی داشت.
برای تلویزیون هم آرزو دارم که کار را به کاردان بدهد و بچههایی که کاربلدند در میدان باشند. قحط الرجال نیست که اینقدر به سراغ آدمهای بیرونی و یا به قولی بازیگرها میروند تا آنها برنامه اجرا کنند. انشاءالله این مسائل حل میشود و تلویزیون به دوران طلایی خودش برمیگردد.
مخاطب تلویزیون زیرچرخه سلطه آگهیهای بازرگانی/ آیا همه زندگی مردم وابسته به شبکه خرید و فروش است؟ناراحتی یوسف صیادی از رفتارِ تلویزیون با "سر حال شو"/ چرا طنزها، هجو شده و بازیگران سر از آگهی بازرگانی درآوردهاند؟انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: شبکه یک مجریان تلویزیون رسانه ملی تلویزیون شبکه یک مجریان تلویزیون رسانه ملی تلویزیون دستمزدهای نجومی صبح بخیر ایران ستاره مربع ها مستقیم آبادی اقبال واحدی فضای مجازی حضور پررنگ برنامه ها روی آنتن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۹۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایتی از حضور رسانهها و موفقیتی که در برابر رژیم غاصب رقم زد
یازدهمین رویداد عصرهای رسانه با عنوان جنگ غزه رسانهها و روایتها با حضور کارشناسان عرصه رسانه و بینالملل برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، شامگاه پنجشنبه _سیام فروردین_ رویداد یازدهم عصرهای رسانه با عنوان جنگ غزه رسانهها و روایتها برگزار شد؛ در ابتدای این نشست عبدالقادر فائز مسئول دفتر الجزیره در ایران اظهار کرد: در الجزیره موضوع غزه جزو موضوع فلسطین محسوب میشود، یعنی یک نگاه کلی در سیاست الجزیره از سالی که به وجود آمده تا الان بر این موضوع وجود دارد.
وی ادامه داد: موضوع فلسطین در الجزیره نگاهی اجمالی دارد، در بعد جهانی قدیمیترین چالش بینالمللی است که هنوز حل نشده، در جهان عرب موضوع اول است که اختلاف نظر و راه حل آن وجود دارد، در بعد اسلامی نیز اولین و قدیمیترین چالش است و در خاورمیانه چالش ما نیز فلسطین است.
مسئول دفتر الجزیره در ایران تصریح کرد: در جریانات اخیر مهمترین موضوع برای الجزیره در پوشش رسانهای که میتوانیم از اصطلاح جنگ رسانهای برای آن استفاده کنیم پیش رفته است، یعنی این جنگی بین چند روایت بر سر یک موضوع است که اسرائیل در آن یک روایت داغ است.
حضور الجزیره و موفقیتی که در برابر رژیم غاصب رقم زدوی افزود: الجزیره روایت خود و خبرنگاران خود را دارد و این بهنظرم موفقیت اول برای الجزیره بر سر موضوع غزه محسوب میشود؛ همچنین لازم به ذکر است که روایت خود اسرائیل در الجزیره قابل بحث است از این رو اولین وظیفه برای رسانه همین است چراکه اسرائیل در روایتی که در الجزیره است بهعنوان یک متهم حاضر حضور دارد و خیلی نمیتواند برای ما راجع به حقوق بشر و… صحبت کند چراکه اسرائیل با عنوان یک متهم قرار دارد.
فائز گفت: اسرائیل نتوانسته این تهمت را از خود دور کند و نتوانسته دلیلی قانع کننده بیان کند؛ همچنین ابعاد مختلفی جنگ در الجزیره مهم است یعنی بعد رسانهای و اینکه حماس چیست، مقاومت چیست و… حائز اهمیت است، چراکه این جنگ بین دو کشور نیست بلکه بین دو جنبش است که به عنوان مقاومت از خود صحبت میکنند.
وی اظهار کرد: بعد دیگر آن بعد جهانی است که در منطقه و جهان روایتهایش را الجزیره بیان میکند و شما از رسانههای دیگران نمیبینید؛ در همین راستا این اتفاق دارای تأثیری مهم و قابل ملاحظه است.
مسئول دفتر الجزیره در ایران ادامه داد: اینکه در رسانه افراد برای مردم غزه بخاطر نبود برق، غذا و.. گریه میکنند، بعد انسانی است که باید آن بررسی شود و ببینیم که کدام کشورها به کمک آنها آمدهاند؛ چراکه این برای مردم مهم است که بعد انسانی در غزه چه هست و از طرف کجا است؟ از این رو اگر الجزیره شبکه موفقی در این مقطع زمانی است بخاطر این است که خودش بیان کننده روایت است و خبرنگاران و نیروهای خبری آن توانستهاند برای افکار عمومی روایتها را بیان کند.
وی با بیان اینکه همه این اتفاقات و روایتها هزینه دارد، تصریح میکند: هزینهای که این اتفاقات برای الجزیره دارد این است که تعدادی از خبرنگاران الجزیره شهید شدند، برخی از آنها خانوادههایشان به شهادت رسیدند.
فائز افزود: موجی را اسرائیل زده است که میخواهد شبکه الجزیره را ببندد و یا از اسرائیل خارج شود؛ در همین راستا باید گفت که این قانون خطرناک است اما هنوز اجرا نشده است.
وی با توجه به اینکه الجزیره در غزه و فلسطین مشکلاتی دارد که کم نیست، چراکه در محیط دشمنی فعالیت میکنیم، گفت: رسانه فقط با عنوان انتقال دهنده خبر نیست بلکه در چارچوبهای بزرگ شما یک شاهد هستید و روایت واقعی را منتقل کرده و مردم را مطلع میکنید.
ماجرای فلسطین از هفتم اکتبر آغاز نشدپس از آن منصور براتی درباره روایتهای مختلف جنگ غزه در مقایسه با روایت اسرائیل اظهار کرد: رسانههای اسرائیل و مجموعه اطلاع رسانی ارتش آنها سعی میکنند نقطه عزیمت روایت درباره جنگ اخیر را به هفت اکتبر بگذارند؛ بر این مبنا که پیش از آن صلح وجود داشت، مشکلی نبود، برق غزه وصل بود و حماس جنگ را آغاز کرد درحالی که این داستان هفت اکتبر آغاز نشد چراکه این مسئله قدمتی دهها ساله دارد و حتی پیش از تأسیس اسرائیل بوده است، در همین راستا اسرائیل میخواهد از هفت اکتبر داستان را بیان کند.
وی ادامه داد: تا پیش از شروع ۲۰۲۳ اسرائیل بخشهایی را تصاحب کرده بود و شروع به ساخت شهرک کرد و بخشی کوچکی از فلسطین را به مردم خود آن کشور داد اما بعد از مدتی اسرائیل در کرانه باختری شروع به شهرکسازی میکند و میگوید همان بخش را هم میخواهد به سایر بخشهای خود بیفزاید، یعنی توافقی که مدتها پیش انجام شده را زیر سوال میبرد از این رو باید جلوی این روند گرفته شود و این داستان باید از قبل خوانده شود که چه سیاستهایی را داشتهاند.
کارشناس مسائل اسرائیل با بیان اینکه اگر مبنا بر صلح است باید اسرائیل در منطقه خود شهرک بسازد نه در کرانه باختری، تصریح کرد: در کرانه باختری و غزه مردم دسترسی به بیمارستان نداشتند و گاهاً این روند ۵۰ روزه طی میشد تا کسی به بیمارستان برسد و این رویکرد نیز بیشتر برای بیمارانی بود که وضعیت خیلی خوبی نداشتند.
وی با اشاره به مثالی از جنگ اکران و روسیه افزود: در زمانهایی که جنگ صورت میگیرد تأثیر رسانهها بیشتر میشود، از طرفی در هر جنگی صحنههایی که غیر نظامیها نیز مورد آزار و اذیت قرار گیرند و کشته شوند وجود دارد؛ در همین راستا از زمانی که جنگ بین مقاومت فلسطین و اسرائیل صورت گرفته میبینیم در شبکههای مختلف نگاه قالب به سمت غزه رفته و این نشان از تأثیر زیاد رسانه است.
براتی گفت: شبکه الجزیره نقش مهمی دارد و میتوان گفت فاصله فاحشی بین پوشش شبکه الجزایر با سایر رسانهها قرار دارد، چراکه به خوبی دارد ۹۰ درصد کار رسانهای را انجام میدهد؛ همچنین تأثیر شهروند خبرنگارها گاهاً به طوری زیاد است که بیش از پنجاه میلیون نفر مخاطب شبکههای اجتماعی آنها شدند و این افراد تبدیل به مرجعی شدهاند که روایتها را به خوبی اطلاع میدهند.
وی با مقایسه بین رسانه در ایران و چنین رسانههایی اظهار کرد: خبرنگاران ایرانی محدودیت حضور در غزه را دارند و این قابل درک است اما در طول این مدت چندین خبرنگار به اطراف مرز فلسطین همچون لبنان فرستادهایم اما وقتی مقایسه میکنیم میبینیم خبرنگار ایرانی چیزی را روایت میکند که الجزیره آن را میگوید اما خبرنگار الجزایر روایتی نو را میسازند. در همین راستا نیز ما میبینیم که در مورد غزه روایت سازیهای انجام شده از جمله الجزیره و خبرنگاران آنها در این مدت روایت سازی تازه، ایجابی و با جزئیات بوده است یعنی روایت الجزایر ایجابی است از این رو اگر روایتگر اینگونه صورت گیرد مخاطبان افزایش خواهند یافت و مردم نیز نسبت به موضوع آگاهتر خواهند شد.
کارشناس مسائل اسرائیل ادامه داد: بسیاری از رسانهها در جهان خود را بیطرفی اعلام میکنند اما چنین چیزی وجود ندارد و خیلی چیزها برای آنها مفروض حساب میشود اما چنین رویکردی را ما در برنامههای ایرانی نمیبینیم و ادبیاتی متفاوت وجود دارد به طوری که روایت رسانه ایرانی گاهاً بزرگنمایی است که به ضرر ما تمام شده است و میتوان گفت که بعضی وقتها اعلام بیطرفی در ظاهر نیز خوب است.
رژیم غاصب صهیونیستی به اهداف خود نرسیده استوی تصریح کرد: در چند وقت گذشته موضوع حمله به بیمارستان در غزه و تجاوز بیان شد که پس از بررسیها خبرنگاری که از بستگان حاضر در بیمارستان بود گفت به بیمارستان حمله شده اما تجاوزی صورت نگرفت و خبرنگار الجزیره این تجاوز را تکذیب کرد و اسرائیل نیز آن را برای بیگناهی خود دست گرفت؛ در همین راستا است که میگویم باطرفانه بودن گاهی کمک به روند کار نمیشود.
براتی با اشاره به روایت اسرائیلیها و اهداف آنها افزود: اسرائیل یکسری اهدافی از جمله حماس را از بین میبریم، از دولت غزه خارج میکنیم، رهبران آن را از بین میبریم و اسرائیلیهای اسیر را آزاد میکنیم را اعلام کرد و روی آن تاکید داشت اما شاهد هستیم که هنوز به این اهداف نرسیده است و انجام نشده، اما یکسری اتفاقات دیگری افتاده که ما به آن توجه نمیکنیم اتفاقاتی همچون ویرانی وسیع غزه، کشته شدن اهالی آن و…به طوری که ۱.۴ درصد آن کشته شدهاند که در جهان چنین آماری از کشته شدگان نداریم؛ همچنین ۳.۳ درصد زخمی هستند و این موضوع مهمی است و نشان میدهد اسرائیلیها آگاهانه هدفشان از بین بردن مردم است. در همین راستا باید به این موضوعات نگفته نیز توجه داشته باشیم که چه اتفاقی در جریان است.
وی با بیان اینکه مواردی را که دولت اشغالگر نمیگوید را باید بیان کنیم، گفت: اقدامات شهروند خبرنگارها باعث شد که اسرائیل به ظاهر بگویند که ما مردم عادی را نمیکشیم و ظاهر برنامه را تغییر دهند در صورتی که این طور نیست؛ اما به طور کلی این نشان از فشار رسانه، روایت و نگاه آن دارد.
کارشناس مسائل اسرائیل اظهار کرد: در این جنگ اسرائیل دو هزار کشته داده است که این باعث شد اسرائیل کشتار وسیعی را انجام دهند و روایتی را در دل فلسطینیها به وجود بیاورد که خود فلسطینیها بگویند و به این برسند که این اتفاقات نمیارزید.
عمق جنایات رژیم کودککش صهیونیستی را نمیتوان با هیچ رسانهای نشان داددر ادامه مهدی صالح اظهار کرد: اگر بخواهیم راجع به اتفاقات و پوششهای رسانهای در غزه صحبت کنیم باید به عمق جنایتهای رژیم صهیونیست در غزه بپردازیم، که عمق جنایت را نمیتوانیم با هیچ وسیله رسانهای پوشش دهیم.
وی با بیان اینکه شهادت رزمندگان، خرابی ابزارهای فیلمبرداری و خیلی از دلایل موجود باعث شد که اخبار کامل مقاومت به دست ما نرسد، افزود: در این جنگ ما محلههایی را دیدیم که کاملاً از بین رفتند و در رسانهها خبری از آن منتشر نشده یا در حد عکس و به طور کلی بوده است؛ در همین راستا نمیشود ۶ ماه کامل جنگ را در رسانههای مختلف پوشش داد و تا کنون ۱۰ درصد از مقاومتهای حاضر در غزه روایت شده است.
این فعال رسانهای اهل غزه تصریح کرد: در خود غزه به دلایل کمبود زیرساخت با وجود حرفهای بودن افراد رسانهای شبکهها نتوانستند پخش زنده داشته باشند و این کمبود مسئله مهمی است.
وی افزود: رسانه در غزه به دلیل اینکه از دهههای پیش با درگیریهای مختلف و… روبهرو بوده است، اکنون تبدیل به مسئلهای حرفهای شد و شاهد حضور فلسطینیها و غزه درشبکههای اجتماعی هستیم.
صالح با اشاره به اینکه تعداد افراد فعال در شبکههای اجتماعی در حد توان زیاد است، گفت: پیش از این، افرادی که صفت خبرنگار داشتند با کمک مردم پیش میرفتند تا اخبار مناطق دور دست به آنها برسد و این موجب شد که کمبود ما کمی برطرف شود.
وی با بیان اینکه فعالیت مردم در شبکههای اجتماعی نقش اساسی در غزه داشت، اظهار کرد: اگر پوشش اخبار غزه بهصورت رسمی صورت میگرفت اینچنین جهان آگاه نمیشد از این رو اینکه مردم عادی گوشی خود را برداشته و اخبار را پوشش دادند باور رژیم صهیونیستی را برای جهان و مردم سخت کرد و این باعث شد زمان بین خبر و پوشش آن کمتر و باور پذیری آن افزایش یابد؛ در همین راستا این فرآیند موجب تظاهرات در جاهای مختلفی چون دادگاه لاهه، خیابانهای جهان و… شد.
این فعال رسانهای اهل غزه ادامه داد: مردم غزه زمانی که وضعیت، کمبود پوشش اخبار، خبرنگاران رسمی و مواردی از این دست را دیدند، اول بخاطر اینکه با این اتفاق صد درصد جنایتهای رژیم صهیونیستی آشکار نمیشد و گاهاً واکنشهای مردم بر اقدامات فلسطینیها علیه خود آنها برمیگشت، گوشی خود را برداشتند، خبرنگار شدند و شروع به روایت اخبار کردند.
وی تصریح کرد: پیش از آتشبس افراد تصاویر برخی شهر را که کاملاً از بین رفته بودند را گرفتند اما در همان لحظه بخاطر حملات زیاد، قطعی اینترنت و حتی تلفن عادی نتوانستند آنها را منتشر کنند از این رو با پایان آتشبس این موارد منتشر شد.
کد خبر 745876