Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام بخش قایدی روز سه شنبه در این خصوص اظهار داشت: با توجه به اینکه همه استان‌ها متقاضی دارو بودند طبق گفته مدیر توزیع داروی کشوری در روز پنجشنبه هفته جاری چهار میلیون قرص وارد گمرک می شود.

وی افزود: پس از ورود به کشور تا روز سه شنبه هفته آینده بین استان ها توزیع خواهد شد و به دست بیماران خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنتی بیوتیک بر ویروس کرونا تاثیری ندارد / خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف نکنیم

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماری های عفونی ناشی از باکتری ها تجویز می شوند.

امام بخش قائدی افزود: از آنجایی که باکتری ها دارای انواع مختلفی هستند، برای هرکدام از آن ها نوع خاصی از آنتی بیوتیک تجویز می شود.

وی ادامه داد: آنتی بیوتیک تنها زمانی که با تشخیص پزشک، در یک مدت زمان و یک غلظت خاص استفاده شود می توان امیدوار بود که بدن قدرت دفاع از خود در برابر بیماری را دارا می شود و میکروب از بین میرود. با شروع مصرف آنتی بیوتیک ممکن است علائم بیماری در فرد کاهش یافته یا موقتا از بین برود.

وی تصریح کرد: فرد با فرض اینکه بیماری اش درمان شده مصرف دارویش را قطع می کند. قطع مصرف ناگهانی سبب ایجاد مقاومت در درمان شده و میکروب به طور کامل از بین نمیرود و به میکروب فرصت خواهد داد که راه مقابله با آنتی بیوتیک را کشف کند، ادامه دار شدن این روند سبب مقاومت دائمی در مقابل دارو می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در صورت عدم کنترل مقاومت آنتی بیوتیکی با افزایش شکست درمان عفونت با میکروب های مقاوم به آنتی بیوتیک روبه رو می شویم که این امر منجر به طولانی شدن دوره بیماری و به موازات آن افزایش احتمال انتقال بیماری به سایر افراد جامعه، افزایش طول مدت زمان بستری در بیمارستان، و افزایش خطر مرگ و میر بیماران می شود.

وی افزود: همه بیماری های عفونی به وسیله باکتری ها بوجود نمی آیند، شمار زیادی از این نوع بیماری ها ناشی از ویروس ها هستند که آنتی بیوتیک ها بر آنها تاثیری ندارند.

دکتر قائدی تاکید کرد: کرونا هم یک بیماری ویروسی است که آنتی بیوتیک ها در درمان یا پیشگیری در بیماران با علائم خفیف یا بیماری با شدت متوسط که احتمال عفونت ثانوی باکتریایی نمیرود تاثیری ندارند با این وجود برخی از بیماران مبتلا به کرونا به عنوان بخشی از درمانشان آنتی بیوتیک دریافت می کنند.

وی اذعان داشت: علت این است که عفونت های ویروسی شدید از جمله کرونا ویروس ممکن است زمینه را برای عفونت های باکتریایی ثانوی در ریه ها (ذات الریه باکتریایی) فراهم کند. این نوع ذات الریه می تواند با آنتی بیوتیک ها درمان شود. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، آنتی بیوتیک ها در حال ازدست دادن اثر بخشی خود هستند و این در حالی است که هیج آنتی بیوتیک جدیدی در دست تولید نیست. با مصرف محتاطانه آنها اثر بخشی شان را به مدت طولانی تر حفظ کنیم.

اولین صلاحیت آزمایش ایزو ۱۷۰۲۵ در منطقه ۵ کشور اخذ شد

امام‌بخش قائدی و همکارانش در بخش غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، با دریافت صلاحیت ملی آزمایش ایزو ۱۷۰۲۵ برای اولین‌بار در منطقه ۵ کشور، گامی اساسی را در مسیر خودکفایی کهگیلویه و بویراحمد در شاخص آزمایشگاه‌ها برداشتند.

معاونت غذا و دارو در استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین بخش‌های سلامت وابسته به دانشگاه علوم پزشکی است.

شبکه تامین و پخش دارو، نظارت بر داروخانه‌ها، سلامت مواد غذایی و آشامیدنی از مهم‌ترین وظایف این معاونت است.

برچسب‌ها کهگیلویه وبویراحمد سازمان غذا و دارو یاسوج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه وبویراحمد سازمان غذا و دارو یاسوج کهگیلویه وبویراحمد سازمان غذا و دارو یاسوج اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی آنتی بیوتیک ها غذا و دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۹۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟

گروه اقتصاد و درآمد : محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، امروز در جلسه علنی مجلس در پاسخ به تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر، درباره گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص کمبود دارو گفت: علاوه بر جلسات صحن علنی مجلس، برای بررسی علل کمبود دارو جلسات جداگانه‌ای با بانک مرکزی و وزارت بهداشت و درمان داشته است، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت و درمان درباره دارو مسئولیت دارند و مجلس چهار جلسه نظارتی درباره دارو برگزار کرده، اما هنوز مشکل گرانی و کمبود دارو حل نشده است.

به گزارش جماران، قالیباف در نشست علنی مجلس تاکید کرد: آخرین جلسه در ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۲ بود که فرصت دو ماهه‌ای به وزارت بهداشت و درمان، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داده شد. بانک مرکزی منابع ارزی را برای دارو تامین نکرد. سازمان برنامه و بودجه هم ۷۰ همت طلب دارو را پرداخت نکرده، سازمان تامین اجتماعی هم طلب دانشگاه علوم پزشکی را نپرداخته است؛ علی‌رغم اقدام معقول مجلس شورای اسلامی همچنان مشکلات مردم حل نشده و باید چاره‌ای اندیشید.

 

انتقادات نمایندگان مجلس از عدم اجرای تعهدات در تامین نیازهای دارویی کشور تا جایی پیش رفت که نمایندگان کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی را ناشی از استنکاف از اجرای جزء (۱) بند (س) تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ و ردیف ۱۶ جدول مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲ دانستند و ارجاع گزارش دلیل کمبود دارو به قوه قضائیه را به رای گذاشتند.

این اظهارات ریس مجلس در حالی مطرح شد که در آخرین روز فروردین ماه، بهرام عین الهی، وزیر بهداشت، در جریان بازدید از مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان بیمارستان «کوثر سمنان»، خبر خوشی برای بیماران مبتلا به سرطان و خانواده های آنها داشت. او با بیان اینکه درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه ریزی است، گفته بود در حال حاضر دارو و درمان سرطان‌ها بار مالی گزافی بر دوش خانوار‌ها تحمیل می‌کند که به دنبال کاستن از این درد و رنج برای خانواده‌ها هستیم. به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.

با اینکه جامعه و نظام سلامت کشور نیاز فراوانی به تحقق این وعده ها دارد و اجرایی شدن آن خصوصا برای اقشار محروم که بعضا به دلیل ناتوانی در تامین داروی مناسب که با قیمتهای گزافی به فروش می رسند، جان خود را از دست می دهند، اهمیت زیادی دارد، اما انتقاد از وضعیت بغرنج تامین دارو و هزینه درمان در ماه ها و هفته های پیش، پرتکرارتر از گذشته مطرح می شود.

حتی حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون حقوقی مجلس در ماه های گذشته گفت: در برخی از بیمارستان‌ها تا وقتی از بیمار سکه و دلار نگیرند بیمار را عمل و درمان نمی‌کنند، باید وزارت بهداشت فکری کند چون این موضوع مشکل اساسی در کشور است.

علاوه بر این، گزارشها حاکی از این است که در هفته های گذشته، قیمت داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی رشد چند برابری داشته و تامین آن با مشکلات متعددی برای خانواده ها همراه است.

رایگان شدن درمان انواع سرطان ها در حالی نوید داده می شود که بررسی ردیف های بودجه ای سال 1403 که در جریان لایحه ای به مجلس تقدیم شده، نشان می دهد ردیف های بودجه ای مرتبط با تامین دارو و امور بیماریهای خاص هم حال و روز خوشی ندارند.

هر چند که بودجه قابل توجهی برای توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی و تجهیزات پزشکی کشور درنظر گرفته شده است، اما این بودجه در راستای تامین تجهیزات است و نه کمک به تامین ارز واردات دارو یا درمان بیماران خاص و صعبت العلاج، همچنان که ردیف بودجه کاهش نرخ داروهای ساخته شده، مواد اولیه دارو، واکسن، یرخشک، کیت و کیسه خون و مواد مصرفی پزشکی رد 3درصدی داشته و به سازمان بیمه سلامت مرتبط با اجرای برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده با پوشش بیمه درمان، هیچ بودجه ای تعلق نگرفته است.

علاوه بر اینها، رشد بودجه کمک به انواع خیریه های مرتبط با درمان بیماریهای خاص، سرطانی و ام. اس. که اسامی آنها در ردیف بودجه ای ذکر شده، منفی بوده است. براساس اعلام مرکز پژوهشهای مجلس ، در شرایطی که کشور با تورم رسمی بالای 40درصد روبرو است، رشد بودجه 23 درصدی برای وزارت بهداشت تخصیص داده شده است.

         

دیگر خبرها

  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند؟
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند
  • رسیدگی به هزار و ۳۵۸ پرونده تخلف در تعزیرات کهگیلویه و بویراحمد
  • میزان جریمه‌های تعزیرات کهگیلویه و بویراحمد در فروردین اعلام شد
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • بهره مندی ۱۰ هزار و ۵۰۰ سخت درمان از خدمات بیمه سلامت
  • نشان‌دار شدن ۱۳۹۱ زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد
  • مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟
  • متن کامل گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره کمبود دارو
  • برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم!