Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@13:59:19 GMT

ایران از مذاکرات صلح افغانستان حمایت می‌کند

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۹۰۲۸۹

ایران از مذاکرات صلح افغانستان حمایت می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز(سه‌شنبه) در کنفرانس مجازی افغانستان ۲۰۲۰ در ژنو سخنرانی کرد و با حمایت از مذاکرات صلح افغانستان تاکید کرد: ایران همواره از گفتگوهای بین‌الاافغانی که تحت اختیار و رهبری خود افغان‌ها انجام شود، حمایت کرده است. این گفت‌وگوها باید طالبان را نیز شامل شده و ضمنا دستاوردهای پس از 2001 را حفظ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن کامل سخنرانی محمدجواد ظریف به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دوستان گرانقدر،

این تراژدی عظیمی است که بیست سال بعد از کنفرانس بن ما هنوز در حال صحبت در مورد جنگ در افغانستان هستیم. برای بیش از 40 سال، مردم افغانستان متحمل خونریزی‌هایی بوده‌اند که عمدتا از خارج نشأت گرفته است.

رویکرد نظامی برای ایجاد صلح شکست خورده است و حضور نیروهای خارجی به معضلی دیرپا بدل شده است. خروج مسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان -همراه با انتقال روان و مؤثر وظایف آن‌ها به نیروهای امنیتی افغانستان – گامی در جهت صلح پایدار خواهد بود.

ایران همواره از گفت‌وگوهای بین‌الاافغانی که تحت اختیار و رهبری خود افغان‌ها انجام شود، حمایت کرده است. این گفت‌وگوها باید طالبان را نیز شامل شده و ضمنا دستاوردهای پس از 2001 را حفظ کند: قانون اساسی دموکراتیک، حق مردم برای تعیین سرنوشت خود، حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی، حقوق زنان و مبارزه با تروریسم. سازمان ملل متحد باید در تسهیل گفت‌وگوهای بین‌الاافغانی نقشی محوری داشته باشد و ایران برای همکاری آمادگی دارد.

دوستان گرانقدر،

همه ما می‌دانیم که فقر و بیکاری زمینی حاصلخیز برای افراط‌گرایی، تروریسم و قاچاق مواد مخدر مهیا کرده است. مادامی که افغان‌ها برای ادامه حیات خود با دشواری روبرو باشند، صلح پایدار نخواهد ماند.

ما به نوبه خود،

با وجود جنگ اقتصادی سبوعانه ایالات متحده علیه مردم‌مان، از بیش از سه میلیون افغان میزبانی کرده‌ایم و آن‌ها از اقلام غذایی، حمل و نقل و خدمات درمانی یارانه‌ای برخوردار هستند،

470000 دانش‌آموز افغان در مدارس ما درس می‌خوانند،

22000 هزار دانشجوی افغان در دانشگاه‌های ما مشغول تحصیل هستند،

ما از طریق چابهار افغانستان را به جهان خارج متصل می‌کنیم. خط آهن خاف-هرات در روزهای آتی افتتاح می‌شود،

نیروگاه‌های ما برای مردم افغانستان برق تأمین می‌کنند و ما قادریم در زمینه انرژی اقدامات بسیار بیشتری انجام دهیم. اما ایالات متحده، به جای تسهیل این امر، با تروریسم اقتصادی‌ای که هم ایرانی‌ها و هم افغان‌ها را هدف قرار داده است، برای چنین همکاری‌هایی مانع‌تراشی می‌کند.

اهداکنندگان کمک‌های بین‌المللی هم رویکردی جدا معیوب دارند – که بازخورد ساده آن در ترتیب سخنرانان این جلسه نمایان است، که همسایگان را در نوبت آخر قرار داده است.

جهان باید مردم افغانستان را بالاتر از ملاحظات دیگر قرار دهد.

کد خبر 5079700

منبع: مهر

کلیدواژه: تروریسم افغانستان محمدجواد ظریف طالبان قانون اساسی ژنو سازمان ملل متحد ایالات متحده مجلس شورای اسلامی هفته بسیج ایالات متحده امریکا سعید خطیب زاده محمد باقر قالیباف صحن مجلس حجت الاسلام حسن روحانی محمدجواد ظریف اسحاق جهانگیری هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران ویروس کرونا علی نیکزاد سازمان ملل متحد افغان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۰۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شماری از مهاجران افغان از ایران خارج شدند

به گزارش خبرآنلاین این وزارت در خبری در مورد برگشت مهاجرین از ایران گفته که این افراد به گونه‌ی جبری و داوطلبانه به تاریخ ۳۱ ماه فروردین و اول ماه اردیبهشت از مرز اسلام‌قلعه به کشور بازگشته‌اند.

وزارت امور مهاجرین همچنین افزوده که روز گذشته (یکشنبه ۲ اردیبهشت) ۱۲۵ خانواده افغانستانی که تعداد مجموعی آنان ۶۷۳ تن می‌شوند، به‌صورت اجباری از پاکستان اخراج و از طریق تورخم و سپین‌بولدک به کشور برگشته اند.

به گفته این وزارت، مهاجرین برگشت‌کننده برای دریافت کمک، به دفاتر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و سازمان بین‌المللی مهاجرت معرفی شده‌اند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898404

دیگر خبرها

  • ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان
  • علت حمایت مردم ایران از ملت مظلوم فلسطین
  • فیلمی عجیب از جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران؛ این فیلم واقعی ست؟!
  • ویدئو‌های یک افغان از جمعیت عظیم افغانستانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران
  • نحوه پخت پیراشکی سیب زمینی و سبزیجات به سبک زوج غارنشین افغان (فیلم)
  • ویدیوهای یک افغان از جمعیت عظیم افغانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران
  • چرا برخی از مهاجران افغان از ایران خارج شدند؟
  • هدیه شمسایی و شاگردانش به مردم افغانستان
  • شماری از مهاجران افغان از ایران خارج شدند
  • اخراج پناهجویان قانونی روابط کابل اسلام آباد را بهم خواهد زد