Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-28@18:38:49 GMT

پشت پرده ماجرای توقیف کالاهای «بوش» چیست؟

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۹۰۳۶۲

آفتاب‌‌نیوز :

بدون اینکه وارد ماهیت این دعوای حقوقی بشویم که صرفاً در صلاحیت دادگاه است، جنس و نوع این کشمکش به گونه‌ای است که این شک را ایجاد می‌کند که دست‌هایی به هر طریق می‌خواهند مانع ورود این کانتینرها به کشور و بازار شوند، چرا که بیم آن می‌رود که با ورود این اجناس که شمارشان کم هم نیست، قیمت‌ها در بازار کاهش یافته و برخی برندها که دائماً در حال افزایش قیمت‌هایشان هستند، زیان ببینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع احتمال دارد کسانی که در پشت پرده اعلام و شاخ و برگ دادن به این ماجرا هستند همان کسانی باشند که نمی‌خواهند قیمت لوازم خانگی و شاید در ادامه راه، قیمت دیگر کالاها کاهش یابد. چرا که آنان با حس بویایی قوی که دارند، حس کرده‌اند نرخ ارز تحت تأثیر فروکش کردن انتظارات تورمی به آرامی در حال کاهش است و این کاهش به رکود بیشتر در بازار و دست کشیدن مردم از خرید منجر شده و سرانجام آنها را مجبور به کاهش قیمت خواهد کرد.

اعلام صریح دیروز مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزیر صنعت مبنی بر اینکه این کانتینرها قبل از ممنوعیت واردات لوازم خانگی ثبت سفارش شده بوده و ارز آن هم منتقل شده است و حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر آزادی ورود این کانتینرها به کشور و سرانجام ورود گمرک به ماجرا و ادعای لغو حکم دیوان از طریق استعلام - که اصولاً معلوم نیست ماهیت کار گمرک با چنین ورودی به ماجرای کانتینرها همخوانی داشته باشد - ظن در جریان بودن یک بازی و شاید رقابت غیرمعمول را افزایش می‌دهد. اما نتیجه این رقابت یا بازی و هر چه نامش را بگذاریم، اگر منجر به ورود لوازم خانگی به بازار و شکستن قیمت‌ها نشود، قطعاً به ضرر مردم است.

قبول است که برند «بوش»‌گران است و همگان آن را نمی‌خرند اما قطعاً ورود انبوهش به بازار، قیمت‌ها را از طریق افزایش عرضه کالا، کاهش خواهد داد. لذا به نظر می‌رسد ماجرای این کانتینرهای لوازم خانگی، نمونه‌ای قوی از مقاومت برخی دست‌های پشت پرده برای سنگ‌اندازی در ورود کالا به کشور و وفور کالا برای حفظ قیمت‌های فعلی و تداوم سودآوری است.

حتی می‌توان هشدار داد که با این گونه رفتارهای انحصارگرایانه، صنعت لوازم خانگی بدش نمی‌آید که جا پای صنعت خودرو گذاشته و به ده‌ها بهانه و شاید با تحریف مفهوم حمایت از تولید، بازاری انحصاری، برای خود دست و پا کند. روشن است ماجرای بوش برای مدیران یک زنگ هشدار و خطر است. خطر هم این است که از هم‌اکنون گروهی پرنفوذ و قدرتمند در صددند اثر رفع یا کاهش احتمالی تحریم‌ها بر قیمت‌ها و سفره مردم را خنثی یا کمرنگ کنند؛ حالا امروز ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی است و در آینده موارد بیشتر و بهانه‌ها و کارشکنی‌های بیشتر.

منبع: روزنامه اطلاعات

منبع: آفتاب

کلیدواژه: بوش گمرک وزارت صنعت لوازم خانگی قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۰۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار، سکه و طلا در بازار سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳

 به گزارش تابناک، بازار امروز شاهد شیب نزولی قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته است.

آخرین نرخ اونس طلا

هر اونس طلا، امروز به ۲،۱۷۱ (دو هزار و یکصد و هفتاد و یک) دلار رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۰۴ درصدی داشته است.

آخرین نرخ گرم طلا ۱۸ عیار

قیمت طلا کاهش یافت و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳،۲۰۴،۳۰۰ (سه میلیون و دویست و چهار هزار و سیصد) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۱.۷ درصدی داشته است.

آخرین نرخ مثقال طلا ۱۸ عیار

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با کاهش ۲.۰۱ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۳،۸۸۰،۰۰۰ (سیزده میلیون و هشتصد و هشتاد هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ دلار مبادله‌ای

قیمت دلار مبادله ای، امروز به ۴۳،۴۷۲ (چهل و سه هزار و چهارصد و هفتاد و دو) تومان رسید که نسبت به روز قبل، بدون تغییر است.

قیمت یورو مبادله‌ای امروز

یورو مبادله‌ای امروز با افزایش ۰.۲۸ درصدی، از ۴۶،۹۸۰ (چهل و شش هزار و نهصد و هشتاد) تومان به ۴۷،۱۱۲ (چهل و هفت هزار و یکصد و دوازده) تومان رسید.

قیمت پوند امروز

پوند امروز با کاهش ۱.۴۳ درصدی، از ۷۷،۷۹۳ (هفتاد و هفت هزار و هفتصد و نود و سه) تومان به ۷۶،۷۰۰ (هفتاد و شش هزار و هفتصد) تومان رسید.

قیمت درهم امارات مبادله‌ای امروز

درهم امارات مبادله‌ای در بازار داخلی هم ۱۱،۸۳۷ (یازده هزار و هشتصد و سی و هفت) تومان قیمت خورد.

آخرین نرخ دینار عراق

دینار عراق در بازار داخلی هم ۴۶ (چهل و شش) تومان قیمت خورد.

آخرین نرخ لیر ترکیه

لیر ترکیه، امروز به ۱،۸۸۵ (یک هزار و هشتصد و هشتاد و پنج) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۱.۵۹ درصدی داشته است.

قیمت دلار کانادا امروز

دلار کانادا امروز با کاهش ۲.۸۹ درصدی، از ۴۵،۸۹۰ (چهل و پنج هزار و هشتصد و نود) تومان به ۴۴،۶۰۰ (چهل و چهار هزار و ششصد) تومان رسید.

آخرین نرخ دلار استرالیا

همچنین دلار استرالیا با کاهش ۱ درصدی نسبت به روز قبل، ۳۹،۶۵۰ (سی و نه هزار و ششصد و پنجاه) تومان معامله شد.

آخرین نرخ سکه امامی

قیمت سکه امامی به ۳۸،۸۵۰،۰۰۰ (سی و هشت میلیون و هشتصد و پنجاه هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۶۵ درصدی داشته است.

آخرین نرخ نیم سکه

نیم سکه، امروز به ۲۳،۲۰۰،۰۰۰ (بیست و سه میلیون و دویست هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۸۷ درصدی داشته است.

آخرین نرخ ربع سکه

همچنین ربع سکه با کاهش ۱.۳۸ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۴،۴۰۰،۰۰۰ (چهارده میلیون و چهارصد هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ سکه گرمی

همچنین هر سکه گرمی بدون تغییر نسبت به روز قبل، ۷،۰۰۰،۰۰۰ (هفت میلیون) تومان معامله شد.

منبع: دنیای اقتصاد
 

دیگر خبرها

  • توقیف محموله ۲۰ میلیاردی قاچاق در لرستان
  • تقلب در فروش لوازم خانگی
  • ورود شیائومی به بازار پررقابت خودرو
  • پشت پرده تراز منفی تجارت ایران در ۱۴۰۲
  • کشف انبار دپوی لوازم یدکی قاچاق در اصفهان
  • کلاهبرداری ۲۸ میلیاردی باند حرفه‌ای با مدارک افراد معتاد و کارتن‌خواب
  • چطور قسطی لوازم خانه بخریم؟ | همه چیز در مورد وام خرید کالا
  • کلاهبرداری ۲۸ میلیاردی یک باند حرفه‌ای با مدارک افراد معتاد و کارتن‌خواب
  • کشف لوازم خانگی قاچاق در شهرستان مهر
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳