Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-23@19:12:21 GMT

کاهش 20 درصدی ورودی آب به سدهای تهران

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۹۰۳۸۲

کاهش 20 درصدی ورودی آب به سدهای تهران

ایران اکونومیست- مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران از کاهش ۲۰ درصدی ورودی سدهای تهران از ابتدای سال آبی در مقایسه با سال گذشته خبر داد.

 محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران اظهار داشت: در حال حاضر میزان ورودی سدهای پنچگانه استان تهران از ابتدای سال آبی 121.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 151 میلیون مترمکعب بود، 20 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: حجم آب ورودی به مخازن سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو از ابتدای سال آبی تاکنون (3 آذرماه) به ترتیب 30، 25، 25، 21 و 20 میلیون مترمکعب بوده است که به غیر از سدهای امیرکبیر و طالقان در سایر سدهای استان با کاهش حجم ورودی آب مواجه هستیم.

شهریاری در ادامه به کاهش 104 میلیون متر مکعبی حجم ذخیره فعلی آب دریاچه سدهای تهران نسبت به زمان مشابه سال گذشته اشاره کرد و افزود: درحال حاضر میزان ذخیره آب در مخازن سدهای پنجگانه تهران 642 میلیون متر مکعب است که این میزان در سال گذشته 746 میلیون متر مکعب بوده است.

 

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت فعلی حجم ذخیره آب در سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو نیز که به ترتیب 111، 40، 72، 255 و 163 میلیون متر مکعب است و با توجه به شرایط کرونایی حاکم در استان و تأثیر آن بر افزایش مصرف آب، از همشهریان محترم خواهشمندیم که صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب را همواره مدنظر داشته باشند.

 تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: میلیون متر سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۰۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران بالاخره حقابه خود از افغانستان را دریافت کرد

به گزارش همشهری آنلاین، فیروز قاسم‌زاده امروز در نشستی خبری در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: در حال حاضر تراز دریاچه آب ارومیه نسبت به سال قبل ۱۲ سانتری‌متر و نسبت به ابتدای سال آبی ۶۰ سانتی‌متر افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: وسعت دریاچه ارومیه ۱۷۰۰ کیلومتر مربع است و ۲.۲ میلیارد مترمکعب حجم آب موجود در این دریاچه تخمین زده می‌شود.

قاسم‌زاده درباره آخرین وضعیت حق‌آبه هیرمند تصریح کرد: در سال آبی جاری ۴۰ میلیون مترمکعب ورودی به چاه‌ نیمه‌های سیستان و بلوچستان داشتیم اما مواضعی که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه پیش گرفته پایبندی به معاهده‌ای است که بین ایران و افغانستان وجود دارد.

وضعیت منابع آبی تهران بهبود یافت

سخنگوی صنعت آب با اشاره به آخرین وضعیت سدهای تهران و تامین آب پایتخت در فصل گرم سال گفت: در حال حاضر سدهای تهران ۲۱ درصد پرشدگی دارند اما همچنان حجم آب سدهای پنج‌گانه تهران نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر این‌که برنامه ریزی برای سدهای تهران در یک شرایط بدبینانه انجام شد اما بارش‌های اخیر وضعیت را بهتر کرد به گونه‌ای که نسبت به آنچه اواسط زمستان پیش‌بینی کرده‌ایم شرایط بهتری را پیش‌رو داریم، اظهار کرد: امیدواریم با مدیریت مصرفی که توسط مشترکان صورت می‌گیرد بتوانیم فصل گرم را پشت سر بگذاریم.

پیش‌بینی پنج میلیارد مترمکعب پوشش برفی

سخنگوی صنعت آب با بیان این‌که در فصل جاری شرایط به گونه‌ای است که پوشش برفی کاهش پیدا می‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر یک درصد سد کشور پوشیده از برف است و براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته پنج میلیارد مترمکعب ذخیره برفی خواهیم داشت.

قاسم‌زاده با اشاره به تدابیر در نظر گرفته شده برای سیلاب‌های اخیر اظهار کرد: پیش‌بینی‌های لازم برای مقابله با سیلاب صورت گرفته بود و در این زمینه اطلاع‌رسانی انجام شد به طوری که مدیریت مخازن به صورت ویژه اتفاق افتاد. ضمن این‌که باید نگران منابع آبی نیز می‌بودیم با این حال با وجود سدها و مدیریتی که انجام گرفت توانستیم شرایط را نرمال کنیم.

وی با بیان این‌که حداکثر بارش‌ها حدود ۳۰۰ میلی‌متر در یک نقطه بود که دو الی سه برابر متوسط سال آبی آن ایستگاه برآورد شده است که این میزان بارش روان‌آب‌هایی را تولید کرد که از حجم مخازن بالاتر بود، اظهار کرد: در امارات ۳۳۰ میلی‌متر، در ایران ۳۰۹ میلی‌متر و در عمان ۳۰۰ میلی‌متر بارش اتفاق افتاد و علی‌رغم این‌که ایران بیشترین شدت بارش را داشت اما میزان خسارت در آن کمتر بود.

سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: ۶۱۵ روستا در سیستان و بلوچستان دچار قطع آب شدند که تا دیروز در ۵۱۷ روستا رفع قطع آب صورت گرفته و تا زمانی که مسیرهای دسترسی باز شود می‌توانیم آب روستاهای دیگر را نیز تامین کنیم.

حجم مخازن سدهای کشور معادل ۳۱ میلیارد مترمکعب است

قاسم‌زاده با اشاره به آخرین وضعیت سدهای کشور تصریح کرد: میزان ورودی آب به سدها نسبت به سال گذشته ۹ درصد کاهش یافته و میزان خروجی سدها تقریبا مشابه سال گذشته است و اکنون ۶۳ درصد حجم مخازن پر هستند که چهار درصد با حداکثر متوسط پنج سال اخیر فاصله داریم.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: حجم مخازن سدها معادل ۳۱ میلیارد مترمکعب بوده که این عدد تقریبا مشابه سال قبل است.

کد خبر 846496 منبع: ایسنا برچسب‌ها ایران و افغانستان خبر مهم دریاچه ارومیه افغانستان رود هيرمند

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۸ درصدی سرقت در پایتخت از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون
  • کاهش ۱۸ درصدی سرقت در پایتخت
  • کاهش ۱۸ درصدی سرقت در پایتخت از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون/ افزایش ۴۹ درصدی کشف موادمخدر
  • کاهش ۱۸ درصدی سرقت در سال ۱۴۰۳
  • ایران بالاخره حقابه خود از افغانستان را دریافت کرد
  • نیمی از ورودی آب سدها در یک ماه اخیر تامین شد
  • ۴۱۲ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شد
  • ۱۱ سد کشور به پرشدگی ۱۰۰ درصدی رسیدند
  • این ۱۱ سد کشور کاملا پر شدند
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱درصد رسید