Web Analytics Made Easy - Statcounter

حذف صداهای مخالف و منتقد در آکپارتی، اندک اندک به یک رویه تبدیل شده و جناح تندرو و رانت طلب، جناح معتدل و قدیمی را از صحنه بیرون می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه، پس از چند روز سکوت در مورد اظهارات یکی از مشاورین عالی خود، دیروز به سخن آمد و به تندی به او تاخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

گزارش| دشواری و موانع اصلاحات حقوقی در ترکیه

بلنت آرنچ گفته بود:«اصلاحات حقوقی و قضایی برای کشورمان لازم است. من شخصاً حقوقدان هستم و وقتی که دادنامه برخی زندانیان سیاسی را مطالعه می کنم، به خودم می گویم؛ یک بچه هم چنین دادنامه ناقصی نمی نویسد. اگر اصلاحات حقوقی روی دهد، احتمالاً صلاح الدین دمیرتاش و عثمان کاوالا هم آزاد خواهند شد. من جدیداً کتابی از دمیرتاش خواندم. بسیار کتاب خوبی بود و آن را به دیگران هم توصیه می کنم.»

این سخنان آرنچ کافی بود تا همه او را مورد حمله قرار دهند و با توجه به ارتباط دمیرتاش با پ.ک.ک، سوال کنند: «چرا مشاور عالی رئیس جمهور، از یک تروریست حمایت می کند؟» برخی مجلات طرفدار اردوغان، کاریکاتوری از آرنچ و مخالفین دیگر کشیدند که در صف ایستاده اند تا دمیرتاش، کتابی برای آنها امضا کند و بعد به مراسم امضای کتاب عثمان کاوالا بروند.

همه منتظر اعلام مواضع خود اردوغان بودند تا این که او، دیروز به شکلی در این مورد صحبت کرد که آرنچ را با شوک بزرگی روبرو کرد.

اردوغان در مورد مشاور خود بلنت آرنچ عبارات تندی به کار برد و سخنان او را «فتنه برانگیز» دانست. این اقدام اردوغان، بنزین بر آتش خشم کسانی پاشید که از مدت ها پیش معتقد بودند مواضع فکری و سیاسی بلنت آرنچ، به نفع اردوغان و حزب عدالت و توسعه نیست و باید او را از شورای عالی مشاورین ریاست جمهوری، کنار بگذارند.

حذف صداهای مخالف و منتقد در آکپارتی، اندک اندک به یک رویه تبدیل شده و جناح تندرو و رانت طلب، جناح معتدل و قدیمی را از صحنه بیرون می کند.

به باور بسیاری از تحلیل گران ترکیه، بلنت آرنچ همواره با مواضع انسانی و عاطفی خود شناخته شده و پایان دادن به حیات سیاسی او، به معنی حذف جریان اعتدال گرا و منعطف، از هسته فکری و ساختاری آکپارتی است.

بلنت آرنچ کیست؟

آرنچ 72 ساله اهل مانیسا و فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه آنکارا، مدتی وکیل مدافع بوده و در سالیان جوانی با حزب سلامت ملی نجم الدین اربکان آشنا شد و خیلی زود در این حزب پیشرفت کرد. پس از تعطیل شدن حزب سلامت ملی و تاسیس حزب رفاه، باز هم در کنار اربکان قرار گرفت و  از حوزه انتخابیه زادگاه خود مانیسا به عنوان نماینده مجلس در سال 1995 میلادی به پارلمان راه یافت.

آرنچ حتی در سالیان اخیر نیز، بارها خود را شاگرد اربکان دانسته و اعلام کرده که در محضر او زانوی تلمذر بر زمین زده است.

او چند سال پیش از وفات مرحوم اربکان، در یک دیدار شخصی، چنین پیشنهادی ارائه داده است: «استاد! اجازه بدهید حزب سعادت در حزب عدالت و توسعه ادغام شود.» اربکان در برابر این پیشنهاد، چنین پاسخی داده است: «خیر. خیر. حزب سعادت، باید بماند. وظیفه و مامورت این حزب، این است که همواره در نظام سیاسی و اجتماعی ترکیه، در مقام امر به معروف و نهی از منکر، نقش خود را ایفا کند.»

آرنچ در سال 2001 در کنار عبدالله گل، اردوغان و دیگران، با استاد خود اربکان دچار اختلاف نظر شده و حزب فضیلت را ترک کرده و حزب عدالت و توسعه را بنا نهادند. او جمعاً 5 بار به عنوان نماینده (2 بار با اربکان و 3 بار با اردوغان) به پارلمان راه یافت، 5 سال رئیس پارلمان بود، 6 سال وزیر دولت و معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت بود و در چند سال اخیر نیز، عضو شورای عالی مشاورین رئیس جمهور بوده است.

آرنچ در دوران فعالیت سیاسی و حزبی خود، همواره تلاش کرده از اتهاماتی همچون قدرت طلبی و ثروت اندوزی مبری بماند و زبان انتقادی تیز و شفافی علیه  حزب خود و رهبر حزب داشته باشد.

نزدیک به گل، اصطکاک با اردوغان

بلنت آرنچ در مشی سیاسی و حزبی خود، همواره در کنار عبدالله گل بوده و پیش تر نیز چند بار با اردوغان، تنش و اصطکاک پیدا کرده است. اما به شکل جسورانه، در برابر اردوغان ایستاد و از او انتقاد کرد.

کدهای گلایه ای آرنچ از اردوغان

بلنت آرنچ دیروز پس از سخنان تند اردوغان، در گفتگو با یکی از روزنامه نگارهای مشهور آکپارتی به نام هادی اوز ایشیک گفته است:

1.کاش در سخنانم به اسامی افراد اشاره نمی کردم. اما آیا واقعاً درست بود جناب رئیس جمهور، مرا فتنه گر بخواند؟

2.معتقدم این حرف ها مال خود رئیس جمهور نیست. کسانی برای او این حرفهای تند را نوشتند و او نیز، وفادارانه متن را خواند و به تندی به من تاخت.

3.من خیال استعفا از حزب را ندارم و در مسیر مبارزاتی خود خواهم ماند.

4.استعفا یا عدم استعفای من از شورای عالی مشاورین، بستگی به محتوای دیدار من و خود رئیس جمهور دارد.

5.شایعه تلاش من برای پیوستن به احزاب باباجان و داود اوغلو بی اساس است و من تا به حال، برای تاسیس حزب، نه تنها به آنها تبریک نگفته ام، بلکه حالا هم می گویم، کار اشتباهی کردند.

چرا رفتن آرنچ مهم است؟

همچنان که خود بلنت آرنچ هم اشاره کرده، او از حزب عدالت و توسعه کنار نمی رود و در صورت درخواست اردوغان، تنها از «شورای عالی مشاورین رئیس جمهور» استعفا خواهد داد.

شورای عالی مشاورین رئیس جمهور که به ابتکار خود اردوغان تاسیس شده، تنها 6 عضو دارد که همگی وظیفه مهم ریاست پارلمان ترکیه را در کارنامه سیاسی خود، ثبت کرده اند:

1.بلنت آرنچ 72 ساله

2.اسماعیل قهرمان 80 ساله

3.مهمت علی شاهین 70 ساله

4.جمیل چیچک 74 ساله

5.کوکسال توپتان77 ساله

6.ییلدرم آک بولوت 85 ساله

با توجه به این که در چند سال اخیر، شورای مزبور، تحرک و تاثیر چندانی نداشته، بعید نیست که به دستور رئیس جمهور، منحل شود. اما در هر صورت، ماندن آرنچ در حزب، چندان مهم نیست. چرا که فضای بسیار تندی در حزب عدالت و توسعه علیه وی شکل گرفته و ماندن او، چیزی بیش از حضور فرمالیته و فرمایشی نخواهد بود و با کنار نهاده شدن از شورای عالی مشاورین، جایگاه رسمی خود را از دست خواهد داد.

اما مساله اینجاست که بیان انتقادات حقوقی و قضایی فقط از طرف بلنت آرنچ نبوده است. این روزها، جمیل چیچک که او نیز مدتی رئیس پارلمان بوده و حالا عضو شورای عالی مشاورین اردوغان است، در سخنان خود در مورد اصلاحات گفته است: «آن چه ما به آن نیاز داریم، اصلاحات نیست. چیزی بالاتر است در حد توبه نصوح.»

بیان انتقادات تند 2 رئیس پارلمان اسبق ترکیه در مورد اشکالات و ایرادهای نظام سیاسی، حقوقی و قضایی ترکیه و انتقادات صریح آنان در مورد رانت و نفوذ خاندان ها و خانواده های متنفذ آکپارتی در حوزه اقتصاد و ایجاد حاشیه امن برای فرزندان، عروس ها و دامادهای مسئولین ارشد، اشاره به جدی ترین و مهم ترین آسیب های حزب حاکم ترکیه است و در صورتی که این حزب، اراده ای جدی برای اعمال اصلاحات جدی نشان ندهد، روز به روز با چالش های بیشتری روبرو خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه حزب عدالت و توسعه رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۰۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور: ابتکارات دلاورانه یمن معادلات را به نفع مردم مظلوم غزه رقم می‌زند

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه در پاسخ به تماس تلفنی آقای «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن ضمن تجلیل از حمایت‌های مردم و مجاهدان یمنی از مردم مظلوم و مقتدر غزه تصریح کرد: این حمایت‌ها در کنار اقدامات تحسین‌برانگیزی نظیر راهپیمایی‌های باشکوه، اعلام مواضع صریح و قاطعانه در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و همچنین تلاش برای قطع شریان‌های اقتصادی رژیم جنایتکار صهیونیستی، از خاطر ملت‌های آزاده جهان فراموش نخواهد شد و مایه مباهات امت اسلامی است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به رفتار مزدورانه و ریاکارانه کشورهای غربی نسبت به اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، آمریکا و کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی را بزرگترین ناقضان حقوق بشر در جهان امروز دانست و تصریح کرد: سکوت و بی‌عملی این کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در قبال بیش از شش ماه جنایات هولناک و نسل‌کشی در غزه، رژیم صهیونیستی را به جنایات بیشتر و افزایش تنش در منطقه ترغیب کرده است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به ابتکارات دلاورانه یمن در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین، تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن در کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی موثر بوده و معادلات را به نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.

آیت الله رئیسی همچنین توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و یمن را به نفع دو کشور، دو ملت و جهان اسلام دانست.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن: عملیات وعده صادق تکرار دوباره انقلاب اسلامی بود

آقای «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن تبریک عملیات غرورآفرین و افتخارآمیز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی علیه اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در سوریه گفت: این اقدام شجاعانه در تنبیه و مجازات دشمنی که به هیچ‌یک از قوانین بین‌المللی پایبند نیست و زبانی جز زبان زور نمی‌فهمد، تکرار دوباره انقلاب شکوهمند اسلامی و برگرفته از آموخته‌های امام خمینی(ره) بود.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن با بیان اینکه عملیات غرورانگیز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به امت اسلامی شرف و آبرویی دوباره بخشید، تاکید کرد که جبهه مقاومت یک جبهه واحد است و همواره به مقابله با رژیم صهیونسیتی و حمایت و پشتیبانی از ایران پایبند است.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن همچنین بر علاقمندی کشورش برای گسترش و تقویت روابط و تعاملات با ایران در حوزه‌های مختلف تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • اردوغان: نتانیاهو مسئول درگیری‌های منطقه است
  • نتانیاهو و سرکردگان اسراییل مسوول تنش اخیر در خاورمیانه هستند
  • اردوغان: نتانیاهو مسئول تمام درگیری‌های منطقه است
  • اردوغان: اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
  • رئیس جمهور: ابتکارات دلاورانه یمن معادلات را به نفع مردم مظلوم غزه رقم می‌زند
  • اردوغان : اسرائیل را باید مهار کرد
  • رسانه صهیونیستی: بایدن از اسرائیل خواست به حمله ایران پاسخ ندهد
  • دومین نشست اضطراری کاخ سفید؛ گفتگوی بایدن و نتانیاهو
  • دومین نشست اضطراری اعضای تیم امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید؛ گفتگوی بایدن و نتانیاهو
  • گفت‌وگوی تلفنی بایدن و نتانیاهو