Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ در معاملات روز گذشته فلز زرد با ضرر فنی کوتاه مدت قابل توجهی روبرو شد و معاملات آتی طلای دسامبر با کاهش 36.70 دلاری در سطح قیمتی 1835.40 دلار و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با کاهش 0.758 دلاری به قیمت 23.605 دلار در هر اونس معامله شد.

اگرچه شاخص طلا در طول 24 ساعت گذشته روند نزولی در پیش گرفت اما زمانی که شاخص مدیران خرید PMI کامپوزیت مارکت فلش ایالات متحده در ماه نوامبر اعلام شد، فروش در بازار فلز زرد شتاب بیشتری گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس شاخص مدیران خرید ماه نوامبر با رقم 57.9 نسبت به شاخص ماه اکتبر 56.3 پیشرفت قابل توجهی نشان داده است، این در حالی است که دستیابی شاخص مدیران خرید به بالای 50 نشان دهنده گسترش و توسعه اقتصادی است.

با انتشار داده‌های مربوط به شاخص مدیران خرید ایالات متحده، یک اقتصاددان مارکت در این باره گفت: میزان خوش بینی ایجاد شده به توسعه اقتصادی در سال آینده، در طول شش سال گذشته بی سابقه بوده است. البته این میزان خوش بینی ترکیبی از افزایش قدرت و اعتماد به نفس سرمایه گذاران پس از انتخابات و انتشار اخبار دلگرم کننده در مورد تولید واکسن کرونا وابسته است. داده‌های مربوط به شاخص مدیران خرید شاخص دلار آمریکا را از پایین‌ترین سطح روزانه خود تقویت کرد که این مساله منجر به نزول یکباره بازار فلزات گرانبها شد.

قیمت معاملات آتی بر همین اساس از پایین‌ترین سطح معاملاتی خود در ماه که 1848 دلار بود، عبور کرد تا خسارت فنی قابل توجهی را در کوتاه مدت بر جای بگذارد. میانگین متحرک 200 روزه طلا هم اکنون بر روی سطوح 1808، 1800، 1750و 1700 دلار واقع شده است.

برای بهبود بازار آسیب دیده طلا نیاز است تا قیمت‌‎های آتی دسامبر به بالای سطح مقاومت فنی 1870 دلار که بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته بود، بازگردد. این در حالی است که نمودارهای بلند مدت هفتگی و ماهانه مسیر حرکت طلا را همچنان صعودی و مهمتر آنکه سرمایه گذاران و معامله گران این را فرصتی برای «خرید و نگهداری» ارزیابی می‌کنند.

بازارهای جهانی سهام در طول روز گذشته عمدتا روند صعودی داشتند. شاخص‌های اصلی ایالات متحده هم در پایان روز معاملاتی در نهایت روند افزایشی به ثبت رساندند. روند معاملاتی در شروع هفته بسیار خوش بینانه است، این جو مثبت ناشی از نتیجه مثبت آزمایشات بر روی واکسن جدید کروناست که دانشگاه آکسفورد و شرکت دارویی آسترازنکا با موفقیت 90 درصدی آن را معرفی کرده‌اند.

گفتنی است در بازار این اتفاق نظر کلی وجود دارد که تا نیمه دوم سال 2021 شدت شیوع کاهش یافته و اقتصاد کشورها به مسیر عادی بازخواهد گشت. این در حالی است که هنوز میزان موارد ابتلای به ثبت رسیده در ایالات متحده از مرز 140 هزار نفر در روز فراتر است که این نشان از عدم کنترل شیوع در ایالات متحده و البته در اروپا دارد.

شاخص مدیران خرید فوری منطقه یورو نیز بیانگر آن است که این منطقه اقتصادی به سمت یک رکود اقتصادی دو طرفه پیش می‌رود؛ البته کاهش شاخص مدیران خرید منطقه یورو به دلیل برخی محدودیت‌هایی است که بار دیگر در برخی از مناطق اروپا از سر گرفته شده و شاخص مدیران خرید را از 50 در ماه اکتبر به 45.1 در ماه نوامبر کاهش داده است.

در معاملات خارجی روز گذشته شاخص دلار آمریکا پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح خود در هفت هفته گذشته بار دیگر روند صعودی را از سر گرفت. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس ژانویه هم با ادامه یک روند باثبات در سطح 43 دلار معامله شد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا در حال حاضر در سطح 0.85 درصد معامله می‌شود.

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای دسامبر در زیر سطح حمایت اصلی قرار گرفته تا خسارت وارد شده در نمودار کوتاه مدت قابل ملاحظه باشد. با این وجود همچنان معاملات آتی طلای دسامبر از مزیت فنی مختصری برخوردارند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح 1875 دلار و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی 1800 دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست طلا 1848 و سطح مقاومت دوم 1860 دلار عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست 1828 دلار و سطح پشتیبانی دوم 1820 دلار در هر اونس مشاهده شده است.

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت نقره)

قیمت‌های نقره آتی دسامبر در معاملات روز گذشته به کمترین سطح خود در سه هفته گذشته رسید. معاملات آتی نقره دسامبر همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار اما این مزیت در حال کمرنگ شدن است. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها دستیابی به سطح مقاومت 26.135 دلار در اونس است که بالاترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر بوده و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح پشتیبانی کامل 21.81 دلار است که کمترین قیمت معاملات ماه سپتامبر بوده است. سطح مقاومت نخست نقره 24 دلار و سطح مقاومت دوم 24.455 دلار عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست 23.46 دلار و سطح پشتیبانی دوم 23.25 دلار در هر اونس مشاهده شده است.

پربیننده ترین قیمت دلار ۴ آذر ماه ۱۳۹۹ برگشت قیمت‌ها در بازار دلار و سکه طلا و سکه باز هم ارزان شد/ افت شدید تقاضای خرید و افزایش فروشنده‌ها افت هفتگی سکه و دلار ادامه یافت سکه و دلار نزولی شدند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: قیمت طلا طلای جهانی نقره معاملات طلا قیمت طلا 18 عیار قیمت طلا امروز نقره فروشی سهام عدالت شاخص مدیران خرید دلار در هر اونس ایالات متحده سطح پشتیبانی قیمت معاملات معاملات آتی ماه نوامبر سطح مقاومت کوتاه مدت روز گذشته ترین سطح هدف بعدی قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۰۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمزگشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار

علی مروی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص روند قیمتی دلار اظهار کرد: زمانی که در مورد قیمت ارز صحبت می‌کنیم متغییر‌های اقتصادی و غیر اقتصادی به صورت توامان درگیر خواهند بود.

هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: آنچه که برای شرایط فعلی یعنی فروردین ماه ۱۴۰۳ مطرح است، وضعیت مطلوب شاخصه‌های اقتصادی و وضعیت نامطلبوب شاخصه‌های غیراقتصادی است. از همین رو قابل ذکر است که جهش قیمتی که اتفاق افتاد به دلیل نابسامانی شاخصه‌های غیر اقتصادی بود.

مروی تصریح کرد: مشخصا موضوع جنگ غزه و احتمال تقابل ایران و رژیم صهیونیستی، همانطور که اقتصاد این رژیم را با شوک وحشتناکی روبرو کرد؛ کمی هم بر نرخ ارز در کشور ما تاثیرگذار شد.

وی ادامه داد: به لحاظ برابری متغییر‌های اقتصادی از جمله عرضه و تقاضا در حال حاضر در شرایط بسیار مطلوبی هستیم. شایان ذکر است که هم اکنون با عرضه مازاد ارز نیز روبرو هستیم.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: از این نظر شرایط بازار قابل اتکا است. قابل ذکر است که صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی در مورد کنترل بازار ارز رسمی کاملا صحیح و متناسب با واقعیت‌ها است.

مروی در ادامه گفت: نکته حائز اهمیت این است که در بازار ارز با دو نوع تقاضا روبرو هستیم. نوع اول تقاضا‌های قانونی برای واردات و صادرات و سفرهاست و نوع دوم تقاضا‌هایی است که با نیت‌های سفته بازانه انجام می‌شود.

هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: مردم برای پوشش ریسک تورم نیاز به کالایی دارند که بتوانند از دست رفتن سرمایه به دلیل تورم را پوشش دهد و به همین جهت به ذخیره ارز رو می‌آورند. این بخش از تقاضا غیر قابل پیش بینی است و برآورد دقیقی از آن وجود ندارد.

بخشی از تقاضای ارز ناشناخته است

مروی تاکید کرد: برای تقاضا‌های سفته بازانه و یا سرمایه گذاری در بازار هرگز قانونی هم تصویب نشده است. ما قانون داریم که معاملات کاغذی دلار را محدود می‌کند، اما هیچ قانونی وجود ندارد که اگر شخصی دلار در خانه اش ذخیره کند مرتکب جرمی شده است یا خیر. به همین جهت این بخش از تقاضای ارز برای ما ناشناخته است.

وی تصریح کرد: اکثر اتفاقات هیجانی که بازار ارز را ملتهب می‌کند نیز به دلیل همین نوع تقاضای غیر رسمی است. در جمع بندی مطالب ذکر شده می‌توان گفت که اکنون برای پاسخگویی به تقاضا‌های واقعی مناسب است و مشکلی نداریم. به علت نبود برآورد از تقاضای غیر رسمی نیز نمی‌توان در مورد این باز پیش بینی کرد. دلار ارزان می‌شود؟


نرخ ارز چه زمانی روند کاهشی خواهد داشت

مروی در خصوص روند قیمتی دلار تا پایان سال جاری گفت: بالاخره تنش‌های منطقه‌ای باید به آرامش ختم شوند. در این صورت می‌توان انتظار داشت که نرخ ارز کاهش یابد. همچنین با نگاهی بلند مدت تر، انتخابات آمریکا را در پیش داریم که بر اقتصاد کل جهان موثر است.

هیئت علمی اندیشکده کسب و کار ادامه داد: در داخل ایران نیز تغییراتی در جریان است و ممکن است در میزان یارانه حامل انرژی شاهد تغییراتی باشیم. شایان ذکر است کف قیمت دلار رقمی معادل پایان سال ۱۴۰۲ است و پیش بینی می‌ماند که دلار به اتت‌های کانال ۵۰ هزار تومان باز گردد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نفت از افزایش قیمت بازماند
  • قیمت بیت کوین تا این کانال سقوط کرد
  • سقوط قیمت بیت کوین تا زیر ۶۰ هزار دلار
  • کاهش قیمت دلار متوقف شد
  • رمزگشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار
  • کاهش قیمت دلار متوقف شد؟
  • دستگیری ۴زن بدل انداز در شاهرود/متهمان غیر بومی و سابقه دار بودند
  • قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، به‌زودی سقوط می‌کند
  • ثبات قیمت دلار و سکه در معاملات امروز بازار
  • چشم انداز تاریک تقاضا مانع افزایش قیمت نفت شد