Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام سلطانی تهرانی گفت: آن چیزی که حاکمان و سیاستمداران ما می توانند از سیره امام حسن عسگری (ع) بیاموزند این است که جامعه بشری به امید زنده می ماند و در اوج سختی ها، بحران ها و فشارها امید جامعه را به حرکت در می آرود.

خبرگزاری شبستان _گروه سیاسی _فرزانه تهجا: امام حسن عسگری(ع) یازدهمین امام شیعیان اثناعشری است که به مدت ۶ سال امامت شیعیان را بر عهده داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او فرزند امام هادی(ع) و پدر امام زمان(عج) است. مشهورترین لقب وی، عسگری است که به اقامت اجباری‌اش در سامرا اشاره دارد. او در سامرا تحت مراقبت حکومت قرار داشت و برای فعالیت‌های خود با محدودیت روبه‌رو بود. با تاکید بر این مقدمه گفتگویی با حجت الاسلام «مرتضی سلطانی تهرانی» استاد حوزه و دانشگاه در مورد مهمترین درسی که سیاستمداران امروز می توانند از زندگی امام حسن عسکری (ع) بگیرند، به شرح زیر ارایه می شود.

 

جایگاه امام حسن عسگری (ع) را در میان انبیاء الهی چگونه است؟

امام حسن عسگری (ع) به عنوان یازدهمین وصی و جانشین آخرین پیامبر خدا است یعنی سلسله نبوت با حضور و بعثت ایشان ختم می شود و بنا بر اعتقادات شیعی و نص صریح قرآن و روایاتی که در منابع شیعه و سنی وجود دارد، جریان امامت و وصایت خداوند عالم بر اساس قواعد ضروری در بعثت انبیاء، ائمه اطهار (ع) را نصب کرده است و پیامبر اسلام (ص) را معرفی کرده است.

 

آیا پیامبر گرامی اسلام (ص) در متون معتبر نشانه ای از امامت ایشان را نوید داده اند؟

رسول اکرم (ص) در روایات مختلفی که در متون شیعی و سنی وجود دارد، نوید موعود همه امم و منجی همه عالم را دوازدهمین وصی و جانشین خود بیان کرده اند و این امر در میان مردم رایج بوده و همه می دانستند که دوازدهمین جانشین پیامبر خاتم در واقع موعود تمام امم و منجی تمام عالم است که خداوند متعال در قرآن کریم در آیه ای می فرماید:" وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ «105» سوره انبیاء

 

و همانا در (كتاب آسمانى) زبور (كه) بعد از ذكر، (تورات، نازل شده) نوشتيم كه قطعاً بندگان صالح من وارث زمين خواهند شد." ، ما در قرآن و تورات و انجیل به تحقیق نوشتیم که زمین را صالحان وارث می شوند و محقق کننده این وعده الهی دوازدهمین وصی از اوصیای پیامبر اسلام (ص) است.

 

جو حاکم حکومتی در دوران زندگی امام حسن عسگری(ع) چگونه توصیف می شود؟

این حقیقت را همه از جمله خلفای عباسی می دانستند و به همین جهت ائمه معصومین (ع) مدام و به شدت تحت نظر بودند و وقتی نبوت به امام حسن عسگری (ع) رسید، آنها می دانستند که فرزند امام حسن عسگری (ع) بنا به روایاتی که از پیامبر اکرم (ص) بیان شده است، رسول امم خواهد بود و کاخ ظلم و استبداد آنها را زیر و رو می کند.

 

امام حسن عسگری (ع) به شدت تحت مراقبت حکام وقت بود تا حدی که در متون اسلامی قید شده است که ایشان را در یک زندان و مجموعه خاص که به شدت تمام حرکات و سکنات ایشان روز و شب و تمام لحظات آنات امام حسن عسگری (ع) تحت کنترل بود تا امام زمان (عج) متولد نشود.

 

با توجه به شرایط خفقان حکومتی در زمان زندگی با برکت امام حسن عسگری (ع) چه وظایفی بر دوش ایشان قرار دارد؟

در چنین شرایطی امام حسن عسگری (ع) وظیفه ای دارد، یک وظیفه در قبال مردم عصر خود و شیعیان عصر خود و وظیفه دیگر که به عنوان معصوم در برابر تمام انسان های تاریخ بر دوش امام (ع) قرار دارد؛ به همین دلیل امام حسن عسگری (ع) باید زمینه غیبت امام زمان (عج) را نیز فراهم می کرد؛ به همین دلیل امام (ع) با تقویت و امتداد شبکه وکالت و ارتباط گیری با شیعیان، آنها را برای ارتباط با امام غایب آموزش دادند که چگونه با امام غایب مرتبط باشند و بتوانند از فضایل و انوار الهی و فضایل ایشان بهره مند شوند.

 

مهمترین اقدام امام حسن عسگری (ع) در جامعه شیعی بفرمایید؟

یکی از اقدامات مهم و اثرگذار امام حسن عسگری (ع) در طول عمر با برکت شان این بود که جامعه شیعی را در سراسر عالم تمرین داده و آماده کرده اند تا مقدمه سازی کرده و شبکه وکالت را تقویت کنند تا آماده ارتباط با امام غایب شوند که از جمله اقدامات مهم امام حسن عسگری (ع) محسوب می شود.

 

سیاستمداران در جامعه امروز چه درسی می توانند از سیره و زندگی ایشان بیاموزند؟

آن چیزی که حاکمان و سیاستمداران ما می توانند از سیره امام حسن عسگری (ع) بیاموزند، این است که جامعه بشری به امید زنده می ماند و در اوج سختی ها، بحران ها و فشارها  امید، جامعه انسانی و ابتدا انسان را به عنوان رکن اصلی جامعه و دوم خود جامعه را  به حرکت در می آورد.

 

 پیام های تمام انبیاء الهی برای بشر نوید است. جهان آخرت برای بشر نویدی تاثیرگذار  و معاد یک نوید تعیین کننده است که نشان می دهد دنیا بن بست نیست اما امیدی که مبتنی بر واقعیت ها است و نه مبتنی بر توهمات، تخیلات و آن چیزهایی که انسان را به مرحله آزمون و خطا می کشاند.

 

این امید برآمده از متون و نصوص دینی است که این متون به واسطه اتصال به وحی و خداوند متعال مبتنی بر واقعیت و حقیقت نیازهای بشری هستند. امام حسن عسگری (ع) در اوج فشارهای عباسیان جامعه شیعی را با امید ولادت امام عصر (عج) و ظهور ایشان کماکان زنده، استوار ، متحرک و پویا تربیت می کند و به دست امام عصر (اروحنا نافداه) می سپارد.

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیاستمداران امام حسن عسکری ع امید احزاب امام حسن عسگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۰۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجدید میثاق جامعه کار و تولید کشور با آرمان‌های امام راحل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛  آیین تجدید میثاق جامعه کار و تولید کشور با آرمان‌های امام راحل، مقام معظم رهبری و شهدا با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مرقد امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.
آیین تجدید میثاق جامعه کار و تولید کشور صبح امروز، سه شنبه ۴ اردیبهشت در اولین روز از هفته کارگر با شعار "کارگر، تجدید میثاق با امام، رهبری و شهدا"، با حضور سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جامعه کارگری، کارفرمایی، خانواده‌های معظم شهدا، مدیران و کارکنان این وزارتخانه در مرقد مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. شرکت کنندگان در این مراسم با نثار تاج گل، قرائت فاتحه و ادای احترام به مقام شامخ معمار کبیر انقلاب اسلامی با آرمان‌های والای امام راحل، مقام معظم رهبری و شهدای سرافراز تجدید میثاق خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
  • عملیات وعده صادق تمام معادلات دنیا را تغییر داد
  • ۵۶ پروژه نیمه‌تمام در ابرکوه منتظر تامین اعتبار
  • کارگران از ارکان اصلی جهش تولید هستند
  • امام گفتند امروز، موضوع‌شناسی هم کار فقیه است!
  • تجدید میثاق جامعه کار و تولید کشور با آرمان‌های امام راحل
  • ز مشرق تا به مغرب گر امام‌ است، امیرالمؤمنین حیدر تمام‌ است
  • وعده ایران برای نابودی ظلم جهانی قطعی است
  • تأکید امام جمعه اردبیل بر افزایش تولیدات هنری برای رفع نیازهای روز جامعه
  • فرونشست بخشی از یک ملک مسکونی