در حضور روحانی با ایمنی گلهای مخالفت کردم
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۹۰۹۸۱
رضا ملکزاده در پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی بسیج دانشگاههای علوم پزشکی کشور درخصوص عملکرد خود، توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا ملکزاده در پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی بسیج دانشگاههای علوم پزشکی کشور درخصوص عملکرد خود، توضیحاتی ارائه کرد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر علت طرح کردن نظریه ایمنی گلهای و ابتلای 25 میلیون ایرانی به کرونا که توسط ریاست جمهور مطرح شد نوشته است:
جناب رئیس جمهور فقط دو بار از اینجانب برای شرکت و سخنرانی در ستاد کرونا دعوت به عمل آوردند که متن کامل سخنرانی من موجود است و در هر دو سخنرانی ضمن توضیح مفهوم ایمنی جمعی، به طور کامل با آن مخالفت و توصیه کردهام که باید پیشگیری برنامه اصلی باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
داروهای مورد استفاده استاندارد بودند
همه داروهایی که در این کارآزمایی استفاده شدهاند داروهای استانداردی بودند که برای سایر بیماریهای ویروسی استفاده شده بودند و ایمنی آنها برای استفاده در انسانها سالها قبل به اثبات رسیده بوده است. این داروها همزمان با استفاده در این کار آزمایی بالینی به صورت گسترده در ایران و همچنین در سایر کشورهای جهان در حال استفاده بودند و در پروتکل ملی درمان کرونا وجود داشته یا دارند. این کارآزمایی بالینی تنها تلاش کرده است با استفاده کنترل شده از این داروها پاسخی برای اثربخشی آنها پیدا کند. ضمن این که در فروردین ماه که این مطالعه شروع شد امید زیادی نسبت به اثربخشی داروهای ضدویروسی چون رمدسیویر وجود داشت که در ایران موجود نبود. یکی از دغدغه های جدی برای ورود تعداد زیاد بیمار در این مطالعه دسترسی به این دارو و داروهای دیگر با وجود تحریم ظالمانه آمریکا بود که این امر تنها با همکاری سازمانهای بین المللی چون سازمان جهانی بهداشت قابل تحقق بود. این کارآزمایی بالینی تلاشی بین المللی بود که طی آن اثرات استفاده از داروهایی که استفاده از آنها در دنیا مرسوم شده بود و برخی موارد آن کماکان مرسوم است به صورت کنترل شده بررسی شود.
برخلاف شبهاتی که در فضای مجازی مطرح شده از همه بیماران شرکت کننده در این مطالعه بین المللی رضایت آگاهانه کسب شده است. رضایت نامه بطور دقیق به فارسی ترجمه و عوارض احتمالی همه داروها نیز در آن ذکر شده بود. برای کلیه بیماران و یا همراهان ایشان مطالعه بطور شفاهی و کتبی توضیح داده شده است. بیماران باسواد و هوشیار با توضیحات و مطالعه رضایت نامه جهت شرکت در مطالعه تصمیم گرفتند. از بیماران بی سواد با توضیحات شفاهی و حضور یک شاهد، و بیمارانی که هوشیاری نداشتند، از اقوام درجه یک رضایت نامه کسب شده است در ضمن، هیچ هزینهای بابت این داروها از بیماران دریافت نشده و داروها به طور رایگان توسط سازمان جهانی بهداشت برای این مطالعه فراهم شده است. لذا آنچه که در این تحقیق انجام شده است هزینهای غیر از همکاری همکاران پروژه به همراه نداشته است که آنها نیز در این مورد مطالبهای نداشتهاند. همچنین هیچ گونه قراردادی با سازمان جهانی بهداشت مبنی بر دریافت حق التحقیق به اینجانب و همکاران من منعقد نشده است و این موضوع به آسانی با استعلام از سازمان مربوطه و یا امور بین الملل وزارت بهداشت قابل تایید است.
توضیحات ملکزاده درباره عضویت در هیئت مدیره یک شرکت دارویی
ملکزاده در بخش دیگری از نامه خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر تضاد منافع وی و تصدی او به عنوان ریاست هیئت مدیره شرکت دارویی، همزمان با حضور در سمت معاونت وزیر و تجویز برخی داروهای بیتأثیر برای درمان کرونا، نوشت: اینجانب استاد ممتاز و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه بیماری گوارشی هستم که در سال 1393 به همراه تعدادی دیگر نسبت به تاسیس شرکت سهامی خاص فن آوران روژان محقق دارو (خصوصی و دانش بنیان) اقدام و خود نیز بعنوان رئیس هیات مدیره شرکت انتخاب شدم. به دلایل زیر عضویت اینجانب در شرکت یاد شده مشمول قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب سال 1373 نمیشود.
اینجانب در تاریخ 1393.12.9 به عضویت هیئت مدیره شرکت سهامی خاص فن آوران روژان محقق دارو خصوصی و دانش بنیان) در آمده و در سال 1395 از آن خارج شدهام و بعد از تاریخ خروج از این شرکت در تاریخ هیچگونه سمتی در این شرکت نداشتهام و در این مدت هیچگونه وجهی بابت مدیریت هیات مدیره دریافت نکردهام. در حقیقت هدف اینجانب عنوان یک متخصص دارای سالها تجربه در تحقیقات پزشکی، کمک علمی و فکری برای راه اندازی شرکت دانش بنیان و تشویق نیروهای جوان و متخصص برای فعالیت در زمینه مورد بحث بوده و هیچگونه هدف مالی با اقتصادی در تشکیل چنین شرکتی نداشتهام. بند انتهایی اصل 141 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سمتهای آموزشی و اعضای هیات علمی را از ممنوعیت تصدی بیش از دو شغل دولتی و همچنین مدیریت شرکتهای خصوصی مستثنا کرده است. در عین حال به موجب قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب سال 1372 سمتهای آموزشی در دانشگاهها و موسسات آموزشی و تحقیقاتی از اصل ممنوعیت داشتن بیش از یک شغل دولتی مستثنی هستند. به علاوه به موجب تبصره 4 ذیل بند واو ماده 17 قانون برنامه پنجم توسعه 1 و تبصره 7 ذیل ماده 1 قانون احکام دائمی بودجه نیز اعضاء هیات علمی میتوانند با موافقت هیات امناء همان دانشگاه نسبت به تشکیل مؤسسات و شرکتهای صددرصد (100%) خصوصی دانش بنیان اقدام و یا در این مؤسسات و شرکتها مشارکت نمایند.
در عین حال مطابق ماده 101 آیین نامه مالی و معاملاتی دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور مصوب سال 1390 در اجرای بند «ط» ماده 7 قانون تشکیل هیأت امناء دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی، به مؤسسه اجازه داده میشود، جهت استفاده از ظرفیتها و امکانات موجود نسبت به ایجاد شرکتهای دانش بنیان با سایر موارد مشابه با مشارکت اعضاء هیئت علمی و کارکنان متخصص و متبحر خود پس از تصویب هیات امناء برابر ضوابط و دستورالعمل های مربوطه اقدام نماید.
همانطور که ملاحظه میشود این آیین نامه نه تنها به اعضای هیئت علمی بلکه به کارمندان متخصص و متبحر دانشگاهها نیز اجازه میدهد در ایجاد شرکت های دانش بنیان مشارکت کنند. در نتیجه، صرف نظر از اینکه اینجانب، کارمند به مفهوم مستخدم دولت (فاقد سمت آموزشی) نبودهام و به عنوان هیئت علمی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مامور بودهام. حتی اگر کارمند به این مفهوم بودم نیز از نظر این آیین نامه مشکلی در تشکیل شرکت دانش بنیان وجود نداشت.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: کارآزمایی بالینی دانش بنیان علوم پزشکی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۰۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سعدی؛ از روحانیِ زمانه خود تا شاعری در زمانه ما که باید تدینش اثبات شود!
به گزارش مبلغ امروز اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی در تقویم رسمی است. شاید عجیب باشد ولی همچنان در بسیاری از محافل دینی و حوزوی، سخن گفتن در مورد سعدی همراه با اثبات این حقیقت انجام می شود که وی در اشعار و آثار خود به مباحث اعتقادی و دینی هم می پرداخته است و احترام خاصی به پیامبر و اهل بیت قائل بوده است. چیزی که در تیتری هم که خبرگزاری ایکنا برای مصاحبه با استاد محمود مهدوی دامغانی با موضوع بزرگداشت انتخاب کرده است، مشهود است: «انعکاس مسائل تربیتی و اعتقادی در اشعار سعدی نمایان است» همه اینها در حالی است که سعدی، ملای زمانه خود و عالم به علوم دینی و به گواهی تاریخ یک فقیه، حکیم، دانشمند و البته شاعر بوده است و در واقع به بیان امروزی، رواحانی بوده است که زبان شعر را بهترین راه برای تعلیم مردم زمانه خود می دانسته است. اینکه چه شد امثال سعدی، حافظ، فردوسی و ... امروزه در حوزه های علمیه ما مهجور هستند با اینکه خود از بزرگان و دانشمندان دینی زمانه خودشان بوده اند جای بسی تأمل دارد.
محمود مهدوی دامغانی قرآنپژوه و مترجم قرآن کریم، در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی، به مناسبت اول اردیبهشتماه و بزرگداشت سعدی شیرازی، اظهار کرد: ادبیات منظوم فارسی به جز تنی چند از شاعران و فرهیختگان که با امور تربیتی و عرفانی آشنا نشدهاند، با مطالب تفکری و اندیشهای، اعتقادی، دینی و اعمال عبادی آمیخته شده است. ۲۰۰۰ بیت از اشعار فردوسی ویژه توحید، نوبت، امامت، معاد و حج است، بنابراین آدم از سیر تفکری فردوسی در شاهنامه متحیر میشود، همچنین انعکاس نماز در شاهنامه حتی به میزان نماز شب در شرح حال وزرای اندیشمند ایرانی در این اشعار توجه شده است که بیانگر اهمیت سیر تفکر و دینی اندیشمندان ایرانی است. علاوه بر فردوسی، نظامی، مولوی و خاقانی از شاعران بزرگ ایرانی هستند، اما از میان تمامی آنها اشعار سعدی متفاوت است و به صورت ویژهای سروده شده، زیرا انعکاس مسائل اعتقادی و تربیتی در آثار ارزشمند سعدی به خوبی نمایانگر شده است.
وی ادامه داد: در طی سالهای سال در میان نوجوانان، بوستان و گلستان سعدی بسیار مورد استقبال قرار گرفته و اشعار لطیف سعدی در جان آنها ریشه دوانده است. در سالهای اخیر موسیقیدانهای ماهر ایرانی برای افرادی که آواز را به خوبی فرا گرفتهاند، از اشعار سعدی انتخاب کرده و آنها را به خواندن اشعار سعدی تشویق میکنند.
مهدوی دامغانی بیان کرد: در این سده اخیر فرهیختگان ارجمندی مانند استاد غریب در مقدمه گلستانی که در سال ۱۳۱۰ شمسی چاپ کرده است، چنان از عهده معرفی سعدی برآمده است که بسیار متفاوت و تحیربرانگیز است و همچنان برای پژوهش در حوزه زندگانی و اشعار سعدی، منبع ارزندهای محسوب میشود. با توجه به متون و کتابهای ارزندهای که از اساتید بزرگ ایرانی در خصوص سعدی نگاشته شده است، متوجه میشویم که این خورشید تابان در افق ادب ایران گرما و درخشش خاصی را داراست. به عنوان مثال سعدی هنگامی که میخواهد بگوید انسان نمیتواند خداوند را وصف کند، با ادبیات عارفانه، عاشقانه زیبایی سروده است:
ای برتر از خیال و قیاس و گمان و وهم/ وز هرچه گفتهاند ما شنیدهایم و خواندهایم
مجلس تمام گشت و به پایان رسید عمر/ ما همچنان در اول وصف تو ماندهایم
این مترجم قرآن کریم افزود: این سروده غیر از تعبیر و معنی سخن پیامبر اکرم(ص) چیزی نیست، زیرا حضرت محمد(ص) در این باره سخنان گرانبهایی فرمودهاند. در وصف ساحت قدس نبوی جستجوهایی داشتهام و طی آن برای مقدمه تالیف کتابی به دنبال شعری با معنی بودم که این سروده را از سعدی برگزیدم و مانند آن شعر، در اشعار دیگر شعرا ندیدهام. زیرا سعدی سروده است:
هزار جهد بکردم که سر عشق بپوشم/ نبود بر سر آتش میسرم که نجوشم
به هوش بودم از اول که دل به کس نسپارم/ شمایل تو بدیدم نه صبر ماند و نه هوشم
وی در ادامه گفت: سعدی حضرت محمد(ص) را بهگونه زیبایی معرفی میکند، شعر او در ادبیات جهان بیبدیل محسوب میشود، او در غزلی سروده است:
ماه فروماند از جمال محمد/ سرو نباشد به اعتدال محمد
قدر فلک را کمال و منزلتی نیست/ در نظر قدر با کمال محمد
وعده دیدار هر کسی به قیامت/ لیله اسری شب وصال محمد
آدم و نوح و خلیل و موسی و عیسی/ آمده مجموع در ظلال محمد
مهدوی دامغانی تصریح کرد: سعدی علیرغم سرسپردگی به شاعران بسیار بزرگ قبل از خود و همچنین به صوفیان بزرگ زمان خود و با دلبستگی بسیار زیاد او به وطن برای گریز از ناملایمات و افزایش معلومات توصیه به ترک وطن میکند و در این خصوص سروده است:
دلم از صحبت شیراز به کلی بگرفت/ وقت آن است که پرسی خبر از بغدادم
هیچ شک نیست که فریاد من آنجا برسد/ عجب ار صاحب دیوان نرسد فریادم
سعدیا حب وطن گرچه حدیثیست صحیح/ نتوان مرد به سختی که من این جا زادم
این قرآنپژوه اظهار کرد: سعدی در اشعار خود درسهای بسیار زیادی برای زندگی آدمی بیان کرده است و در خصوص نیکو عمل کردن، اینچنین سروده است:
طاعت آن نیست که بر خاک نهی پیشانی/ صدق پیش آر که اخلاص به پیشانی نیست
وی ادامه داد: بسیاری از مسلمانان در خصوص سعدی این سؤال را مطرح میکنند که آیا سعدی شیعه بوده است یا خیر؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت عاشقان را مذهب و دین خداست. خود سعدی هم در این باره سروده است:
خدایا به حق بنی فاطمه/ که بر قولم ایمان کنم خاتمه
اگر دعوتم رد کنی ور قبول/ من و دست و دامان آل رسول
چه کم گردد ای صدر فرخنده پی/ ز قدر رفیعت به درگاه حی
که باشند مشتی گدایان خیل/ به مهمان دارالسلامت طفیل
خدایت ثنا گفت و تبجیل کرد/ زمین بوس قدر تو جبریل کرد
بلند آسمان پیش قدرت خجل/ تو مخلوق و آدم هنوز آب و گل
مهدوی دامغانی گفت: بنابراین در سرودههای او این نکته را نمایانگر است که سعدی قائل به تفضیل است، زیرا ایشان حضرت علی(ع) را از دیگران برتر میداند و به خاندان اهل بیت(ع) ارادت ویژه دارد.
این مترجم قرآن کریم در خصوص بابهای بوستان سعدی نیز بیان کرد: سعدی به مسائل اعتقادی بسیار معتقد بوده و این امر را در بابهای بوستان خود بیان کرده است زیرا باب اول آن در خصوص عدل و تعبیر، باب دوم احسان، باب سوم عشق و مستی، باب چهارم تواضع، باب پنجم رجاء، باب ششم قناعت و باب هفتم تربیت، باب هشتم عافیت و باب نهم توبه و بدین ترتیب در خصوص معارف و تربیت است.
انتهای پیام
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897563