Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: آلبوم «اینکه دلتنگ تو ام…» چندی پیش با صدای سالار عقیلی منتشر شد که اشعارش را مهدی مظاهری سروده و مطلبی از عبدالجبار کاکایی در نقد و بررسی این‌آلبوم و اشعارش منتشر کردیم (اینجا). اینک احمد پوری، نویسنده و مترجم شعر یادداشتی در بررسی این‌آلبوم نوشته که برای انتشار در اختیار مهر قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشروح متن این‌یادداشت با عنوان «رویای ماه در چاه» در ادامه می‌آید:

سی دی را می گذاری در دستگاه پخش. کاری جدید با صدای سالار عقیلی.

صدای دلنشین ویولون  دستت را می‌گیرد و تو را در سبزه‌زاری مه‌آلود سپیده‌دمان رها می‌کند. نغمه غم انگیز و سخت گیرایی است. خواننده با همان غمی که تو را نیز در بر گرفته می‌خواند

این که دلتنگ توام اقرار می‌خواهد مگر؟

این که از من دلخوری انکار می‌خواهد مگر؟

.....

عقل اگر غیرت کند، یک بار عاشق می شوی

اشتباه ناگهان تکرار می خواهد مگر؟

ویلن در پاسخ به  شاعر حیران است فقط  آرام و با نرمایی دلنشین  با او همداستان می شود.

با زبان بی زبانی بار ها گفتی برو...

من که دارم می روم اصرار می خواهد مگر؟

چه دلنشین است این شعر. به شتاب سراغ نام شاعر می روم .مهدی مظاهری. و شعر را در جلد سی دی یک بار دیگر می خوانم. غزلی ناب، ساده، صمیمی و بسیار موثر.

غزل سرودن در این دوره که شعر رها از اوزان عروضی دیری است راه درازی پیموده و در جاهایی قله‌هایی ساخته سترگ و پابرجا، کار پرخطری است.

 شاعران قرن هفت و هشت قله‌های غول پیکری شعری ساختند که تجربه‌ای دیگر و ساختن قله‌هایی رفیع تر از آن ناممکن می‌نماید. مگر می‌شود غزلی در چهارچوب مضامین آن‌روزها سرود و گامی فراختر از آن‌ها برداشت؟ عراقی، سعدی، حافظ مگر ناگفته‌ای گذاشتند که آن را بگویی و در کنارشان قرار بگیری. غزل امروز فقط باید قالب آشنای آن را داشته باشد که مضامین روز همسو با سنجه‌های زیباشناسانه حاضر آن را پر کند تا توجهی جلب کند و گرنه چراغی خواهد بود کم‌سو میان گوی‌های آتشین بزرگان گذشته که هیچ‌نگاهی به آن نمی‌افتد.

مهدی مظاهری از زبان زنده امروز با قالب زیبای غزل عاشقانه‌هایی ساخته که در همان نگاه نخست تازگی و طراوت خود را به رخ می‌کشد.

من از گذشت نگاهت به عشق می دیدم

که عشق های تو با یک نگاه می گذرد

و یا

وقتی مدام چشم تو از دست من تر است

این جا جدا شویم برای تو بهتر است.

معمولا ترانه‌ها زمانی که ردای موسیقی بر دوششان است زیبا جلوه می‌کنند و در آمیزه با آن است که زیر لب زمزمه می شوند. اما غزل‌های عاشقانه این آلبوم هم در هم نشینی با نوایی که برایش ساخته شده و هم به صورت غزلی فارغ از موسیقی دلنشین هستند و لذت بخش.

ترانه اول که اندوه زیبایی در جانت کاشته ناگهان جای خود را به ترانه ای می دهد که در جانت زمزه می کند: اندوه را به سویی بنه زمان شادی است و رقص.

سازهای کوبه‌ای ریتم رقصی را آغاز می‌کنند:

زلف را شانه مزن شانه به رقص آمده است

من که هیچ آینه خانه به رقص آمده است.

سازهای زهی با رنگ و بوی رقص ایرانی اوج می گیرد:

باز در سینه کسی سر به قفس می کوبد

به گمانم دل دیوانه به رقص آمده است

و ترجیع بند زلف را شانه مزن... است که هم چنان می چرخد و می چرخاند.

دست از رقص می شویی و صدای زیبای سالار عقیلی پس از یک آغاز زیبای پیانومی خواند

سپید می گذرد یا سیاه می گذرد

دو پلک تو برایم دوماه میگذرد

شبی که چشم ترا بوسه می زدم، گفتم

که چشم های تو از این گناه می گذرد

......

بگو در آن طرف میله های این زندان

سپید می گذرد یا سیاه می گذرد.

و بعد ترانه‌های دیگر. هرکدام دنیای زیبایی هستند که دل هوس می کند یک بار دیگر گوش دهد آن را.

کم تر آلبومی سراغ دارم که در آن آهنگساز ، شاعر و خواننده چنین همدلی کنند. گویی هرسه در یک لحظه و در توفان یک حس به نغمه درآمده‌اند.

نسیم شاملو به روشنی نشان می‌دهد که درک ژرف او از موسیقی امروز جهان و آشنایی بسیار قابل توجه او با موسیقی ایرانی از یک سو و استعداد و نازک خیالی اش از سوی دیگر آثاری را در این آلبوم ارابه کرده است که ناگزیر می‌کند تورا که بارها و بارها آن را گوش دهی.

سه ترانه آخری این آلبوم هم توسط پیمان خازنی تنظیم شده که می‌توان از حس‌آمیزی آن‌ها به ظرافت کار او پی برد.

احترام و دستمریزاد به عزیزانی که با این اثر از تلخی این روزها خاکستری کاسته‌اند.

کد خبر 5079794 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: ترانه سرایی غزل مهدی مظاهری احمد پوری سالار عقیلی معرفی کتاب ترجمه رایزنی فرهنگی کتاب و کتابخوانی تجدید چاپ ویروس کرونا تازه های نشر سازمان سمت درگذشت چهره ها مد و لباس انتشارات شهید کاظمی شیوع کرونا نشر نو اصحاب رسانه خواهد مگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۱۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای رسیدن خدمات هوشمند دولت به ۳۰ درصد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ماهواره‌های متعددی در حال ساخت و ماهواره‌هایی آماده پرتاب داریم و سعی می‌کنیم ماهواره‌های متعددی را به شکل سنجشی داشته باشیم؛ یعنی چند ماهواره تصویربرداری در فضای کشور وجود داشته باشد.

عیسی زارع پور در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: از جمله کار‌های مشترک ما و دستگاه‌های اجرایی در سال گذشته، هوشمندسازی خدمات بود؛ پارسال پنجره واحد دانشگاه‌ها فعال شد که ۲۶۰ دانشگاه به آن متصل شدند و این کار در ارزیابی اتحادیه بین‌المللی مخابرات منتخب شد که مایه افتخار است.

وی ادامه داد: پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هم سال قبل از آن در این اتحادیه مورد تقدیر قرار گرفته بود. امسال مسیر هوشمندسازی دولت را دنبال خواهیم کرد و سال گذشته ۷۰ درصد خدمات دولت از طریق پنجره داده می‌شد و ۱۲ درصد از آن هوشمند بوده و تلاش می‌کنیم امسال این میزان به ۳۰ درصد برسد.

عیسی زارع پور گفت: تولید گوشی با وزارت صمت است و برای تولید گوشی ایرانی برنامه ای را با دوستان در وزارت صمت دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آن ها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است ولی در حوزه کاری ما نیست و وزارت صمت باید اظهارنظر بکند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: موضوع یک بحث اختلافی است و شکایتی هم صورت گرفته و در دادگاه در حال بررسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه
  • لحظه احساسی رسیدن بچه روباه به مادرش در خیابان ولنجک + فیلم
  • عفونت گوش در کودکان + فیلم
  • تفال به حافظ پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳؛‌ای پیک راستان خبر یار ما بگو...
  • درون مقر مرکز عملیات پلیس امنیت عمومی چه می‌گذرد؟
  • جشن عبادت ۶۰ دختر نونهال همدانی
  • سنگ اندازی اسرائیل در روند کمک رسانی‌ها یک گام به جلو و دو گام به عقب است
  • تلاش برای رسیدن خدمات هوشمند دولت به ۳۰ درصد
  • دست کوتاه ۳۰ هزار کودک معلول از تحصیل / کمبود مدرسه و دشواری رفت‌وآمد
  • برای رسیدن موفقیت، علت‌های شکست خود را بررسی بررسی کنید!