Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-19@22:35:05 GMT

سلاح هسته‌ای در دنیا ممنوع میشود

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۹۲۸۴۲

سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای به حد نصاب مورد نیاز برای لازم الاجرا شدن یعنی به تصویب ۵۰ کشور رسید و پس از گذشت ۹۰ روز از سوم بهمن ماه لازم الاجرا می‌شود. ناطقان: از پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی، این معاهده اولین سند حقوقی الزام آور در عرصه حقوق بین‌الملل به شمار می‌رود که تقریباً تمامی فعالیت‌های مرتبط با تسلیحات هسته‌ای را ممنوع کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر اساس این معاهده کلیه اعضا متعهدند تحت هیچ شرایطی به ساخت و توسعه، آزمایش، تولید، اکتساب، تملک، انباشت، انتقال، استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای و یا اجازه به دیگران برای استقرار تسلیحات در قلمروشان مبادرت نورزند.

این معاهده در مقایسه با معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) غیرتبعیض آمیز تلقی می‌شود و در عین حال دامنه تعهدات اعضا در این معاهده گسترده‌تر است.

هدف اصلی بانیان این معاهده به چالش کشیدن مشروعیت وجود تسلیحات هسته‌ای و اعمال فشار بر قدرت‌های هسته‌ای برای تحقق آرمان خلع سلاح عام هسته‌ای در سطح جهان است.

قدرت‌های هسته‌ای با دستاویز قرار دادن پیمان NPT معتقدند تسلیحات هسته‌ای آنها مشروع و قانونی بوده و این حق را برای سایر کشورهای جهان مجاز نمی‌دانند.

مذاکرات معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای در اوایل سال ۱۳۹۶ طی یک کنفرانس بین‌المللی در چارچوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد و با شرکت کشورهای غیرهسته‌ای آغاز شد و سرانجام با ۱۲۲ رای موافق، یک رای مخالف (هلند) و یک رای ممتنع (سنگاپور)، به تصویب رسید.

کشورهای هسته‌ای و کشورهای عضو ناتو (برخوردار از چتر هسته‌ای) این مذاکرات را تحریم کرده بودند و به سایر کشورها برای خروج از این روند فشار وارد کرده‌اند. آنها معتقدند که این پیمان جدید موجب تضعیف پیمان NPT و پادمان هسته‌ای است.

جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات فوق در راستای سیاست اصولی حمایت از تلاش‌های بین‌المللی برای امحاء کامل تسلیحات هسته‌ای جهانی و همچنین با هدف اثر گذاری بر تدوین معاهده در راستای منافع ملی، شرکت کرد و موفقیت‌هایی را در راستای درج نظرات خود در متن معاهده کسب نمود و به تصویب معاهده نیز رای مثبت داد.

در عین حال جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه‌ای اعلام کرده است تا زمان اتخاذ تصمیم خود برای امضای معاهده، تعهدات حقوقی و مواضع سیاسی کشور در نتیجه شرکت در این کنفرانس تغییر نخواهد کرد و از لحاظ سیاسی از اهداف معاهده حمایت خواهد کرد.

این پیمان از تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ جهت امضا مفتوح گردیده و تاکنون ۸۴ کشور آن را امضا کرده و ۵۰ کشور آن را در مجالس داخلی خود به تصویب رسانده‌اند و در تاریخ ۳ بهمن ۱۳۹۹ لازم الاجرا می شود.

منبع: ایرنا برچسب ها: سلاح هسته‌ای ، ممنوع ، دنیا ، سازمان انرژی اتمی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سلاح هسته ای ممنوع دنیا سازمان انرژی اتمی تسلیحات هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۲۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر امور خارجه روسیه: گمانه زنی‌ها درباره احتمال استفاده ایران از سلاح هسته‌ای در حال گسترش است

به گزارش همشهری آنلاین، سرگئی لاوروف طی گفتگویی با اسپوتنیک، درباره تنش های اخیر میان ایران و اسرائیل گفت: ایران خواهان تشدید تنش نیست، روسیه انتظار دارد اسرائیل نیز چنین تمایلی داشته باشد.

وی اظهار داشت: روسیه امیدوار است که اسرائیل به گونه‌ای به حمله تهران پاسخ دهد تا نشان دهد که خواهان تشدید تنش بیشتر با ایران نیست.

وزیرخارجه روسیه با بیان اینکه، روسیه از طریق کانال های دیپلماتیک به اسرائیل اعلام کرد که ایران خواهان تشدید تنش نیست، افزود: ایران سلاح هسته‌ای ندارد، این مورد تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

لاوروف گفت‌وگو ها درباره تغییر دکترین هسته‌ای ایران را تمایل برای انحراف توجه از عملیات اسرائیل در عزه به تهدیدات ادعایی از سوی تهران خواند و گفت: گمانه زنی‌ها درباره احتمال استفاده ایران از سلاح هسته‌ای در رسانه‌های غربی و اسرائیلی در حال گسترش است.

وی گفت: هدف آنها منحرف کردن توجه جامعه بین‌المللی از وقایع غزه به سمت ادعای ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران است. ایران در حال حاضر بیشترین بازرسی توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پذیراست. دکترین ایران ساخت چنین سلاح‌هایی را ممنوع می‌کند.

لاوروف افزود: حتی پس از واکنش ایران به حمله به سفارت، ما با اسرائیل تماس هایی داشتیم، از جمله گفتیم که ایران خواهان تشدید تنش نیست.

حمله اسراییل به اهدافی در اصفهان نیز در پاسخ همین بود.

کد خبر 845542 برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه روسیه ایران و روسیه

دیگر خبرها

  • بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!
  • وزیر امور خارجه روسیه: گمانه زنی‌ها درباره احتمال استفاده ایران از سلاح هسته‌ای در حال گسترش است
  • مراحل عملیات وعده صادق و وسعت تسلیحات ایران دنیا را مبهوت خود کرد
  • وضعیت دستفروشان از چین تا آمریکا | آیا دستفروشی در مترو شهرهای بزرگ دنیا آزاد است؟
  • چین: تل‌آویو باید هرگونه طرح حمله به رفح را کنار بگذارد
  • اعطای کشور مستقل به فلسطینیان راه را برای صلح هموارتر می‌کند
  • پاسخ مرندی به استفاده از سلاح هسته‌ای علیه اسرائیل
  • تصویب برنامه عملیاتی تحقق شعار سال در جلسه دولت
  • چه شد که سوئد در یک قدمی ساخت بمب اتمی، از سلاح هسته‌ای دست کشید؟
  • تصویب برنامه عملیاتی تحقق شعار سال