Web Analytics Made Easy - Statcounter

لاوروف روز سه شنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ گفت: البته که با خروح آمریکا از پیمان آسمان های باز، یکی دیگر از ابزار برای دفاع از ثبات و امنیت جهانی ضعیف شد که مساله ناگواری است.

وی افزود: آمریکا بدون مدرک و با استناد به این ادعا که روسیه از مدتها پیش و بطور منظم قرارداد منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد و پیمان آسمان های باز را نقض کرده است از این قراردادها خارج شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

وزیر خارجه روسیه گفت: این بار هم ایالات متحده آمریکا بدون ارائه مدرک و شواهد اتهام وارد کرد و در همین حال موارد نقض این قراردادها از سوی واشنگتن را که برای همه معلوم و آشکار است، پنهان کرد.

 وی ادامه داد: متاسفانه سایر کشورهای غربی عضو پیمان آسمان های باز از بازگویی حقیقت خجالت می کشند و سعی دارند در این شرایط بد برای آنها حرکت درست کنند.  

لاوروف گفت: آنها از انتقاد از سیاست های آمریکا خودداری می کنند و در همین حال این واقعیت را درک می کنند که از دست رفتن این سند (پیمان آسمان های باز) برای امنیت بین المللی و در وهله اول اروپا یک ضایعه است.

لاوروف در ادامه سخنان خود گفت که روسیه فقط در صورتی آماده است تا در پیمان آسمان های باز بماند که بقیه شرکت کنندگان در آن، شرایط این پیمان را بطور کامل اجرا کنند.

وی خاطرنشان کرد که موضع روسیه معلوم است و بر مفاد پیمان آسمان های باز استوار شده است اما باتوجه به اینکه شرکای غربی ما غالبا دور از شرایط جنتلمنی رفتار می کنند، ما می خواهیم قبل از اینکه در مورد پیمان تصمیم بگیریم یک بار دیگر از نظر حقوقی تعهد کشورهای غربی باقیمانده در پیمان برای اجرای مفاد آن را ثبت کنیم.  

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد که کشورهای غربی به تنهایی نمی توانند جهان را مدیریت کنند. 

311311

کد خبر 1458529

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: روسیه سرگئی لاوروف ایالات متحده آمریکا پیمان آسمان های باز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۳۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهبرد نظامی مقاومت برای اخراج اشغالگران آمریکایی از عراق

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: نیروهای اشغالگر آمریکا قریب به دو دهه به بهانه‌های مختلفی چون مبارزه با تروریسم و حفظ منافع خود در عراق در شهرهای مختلف این کشور مستقر شدند.

به گفته مقامات عراقی تقریبا ۳۰ پایگاه نظامی آمریکایی حاوی سلاح سبک و سنگین در خاک عراق وجود دارد، بنابراین وجود نیروهای نظامی آمریکایی با این تعداد بالا و همچنین سلاح سنگین چیزی به جز اشغالگری نیست.

پس از جنایت آمریکا در ترور فرماندهان ارشد مقاومت شهید سردار سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس عزم ملت و نمایندگان پارلمان عراق در اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی منجر به مصوبه قانونی در ژانویه ۲۰۲۰ مبنی بر بیرون رفتن نیروهای نظامی آمریکا از عراق شد؛ مصوبه‌ای که به گفته‌ مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا تعداد نظامیان آمریکایی را از ۵ هزار نفر در ۲۰۱۹ میلادی به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش داد.

اما این مصوبه در طول چهار سال گذشته با سنگ‌اندازی ایالات متحده به‌طور جدی اجرایی نشده است. آمریکایی‌ها در این مدت با دادن وعده و وعید به دولت‌های مختلفی که بر سر کار آمدند مذاکرات و توافقاتی را با سیاستمداران عراقی انجام دادند. آمریکا در توافقنامه موسوم به «گفت و گوی راهبردی» که در جولای ۲۰۲۱ منعقد شد، به موضوع حفاظت از منافع آمریکا در عراق که به دولت این کشور سپرده شده بود، اهمیت بسیار داد و در این توافق تاکید شده بود که نیروهای آمریکایی، نیروهای ائتلاف تحت سرکردگی واشنگتن، مستشاران نظامی و کاروان‌های نظامی وابسته به آن‌ها باید مورد حمایت دولت عراق قرار بگیرند که این مساله، بهانه‌ای برای نگه داشتن نیروهای اشغالگر در این کشور به‌عنوان اولین نقطه دفاع از رژیم صهیونیستی باشد.

طوفان مقاومت پایگاه‌های آمریکایی در عراق را لرزاند

پس از بی نتیجه ماندن مذاکرات سیاسی بر سر اجرای مصوبه بیرون رفتن نظامیان آمریکا از عراق گروه‌های مقاومت تنها گزینه بیرون رفتن اشغالگران آمریکایی از خاک عراق را گزینه نظامی معرفی کردند.

در نیمه دوم سال گذشته گروه‌های مقاومت اسلامی عراق با شروع علمیات طوفان الاقصی با دو هدف دفاع از ملت مظلوم غزه و مبارزه با اشغالگری آمریکا حملات خود را علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و منطقه آغاز کردند.

در این مدت پایگاه‌های آمریکایی بارها مورد حملات نظامی گروه‌های مقاومت قرار گرفتند و متحمل خسارات جانی و مالی شدند. آمریکایی ها نیز در این ایام با حمله به مقرهای مقاومت برخی از فرماندهان حشد شعبی و نیروهای مقاومت عراق را به شهادت رساندند.

در این میان شخصیت های سیاسی عراق در پی حمله به فرماندهان مقاومت به عنوان حافظان امنیت عراق توسط اشغالگران آمریکایی خواستار اخراج نیروهای بیگانه و خصوصا آمریکایی‌ها از این کشور شدند.

محمدشیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در دیدار با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو تأکید کرد موضوع خروج نظامیان خارجی از کشورش در دستورکار کابینه وزرا قرار گرفته و آماده اجرایی شدن است.

«هادی العامری» دبیر کل سازمان بدر با صدور بیانیه‌ای از دولت عراق خواست تا تمام اقدامات لازم را برای تعیین یک جدول زمانی «کوتاه» برای خروج نظامیان ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا از عراق انجام دهد. وی گفت: پس از همه دستاوردها و پیروزی های بزرگی که نیروهای امنیتی و نظامی ما در نبرد با گروه تروریستی داعش به دست آورده اند و در اوج توانایی خود قرار دارند، واقعا شرم آور است که برخی استدلال کنند که به بهانه کمک به نیروهای امنیتی عراق برای از بین بردن بقایای هسته های تروریستی، نیروهای ائتلاف باید باقی بمانند. وی در این بیانیه از دولت عراق خواست تا به دور از تعللی که قبلا رخ داده است، تمام اقدامات لازم را برای تعیین جدول زمانی جدی، مشخص و کوتاه مدت جهت خروج نیروهای ائتلاف بین المللی از عراق انجام دهد.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر اسبق عراق در پی حمایت صریح آمریکا از حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین و ارسال کمک های نظامی واشنگتن به این رژیم در بیانیه ای خواستار اجرای فوری مصوبه این کشور مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق شده بود.

بهانه های آمریکایی برای ماندن در عراق

با وجود درخواست سیاستمداران عراقی و ملت و مرجعیت عراق مبنی بر اخراج اشغالگران آمریکایی، دولت آمریکا به دنبال مذاکرات سیاسی بر سر نحوه اجرای قانون بیرون رفتن نظامیان آمریکایی از خاک عراق است.

روزنامه واشنگتن تایمز با اشاره به زمزمه آغاز مذاکرات میان مقامات بغداد و واشنگتن درباره خروج احتمالی دست‌کم ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی از خاک عراق نوشت: با شدت گرفتن جنگ در غزه و حملات پی‌درپی گروه‌های مقاومت عراقی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه طی چند ماه گذشته، اکنون در پارلمان عراق نیز مطالبات برای خروج آمریکا از خاک این کشور افزایش یافته است.

این گزارش می‌افزاید: «طبق اظهارات مقامات وزارت خارجه آمریکا، مذاکرات برای کاهش تدریجی و حساب شده مستشاران نظامی آمریکا و هم‌پیمانانش در عراق با هدف پایان دادن به مأموریت نظامی نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق به زودی آغاز خواهد شد.» به نوشته واشنگتن تایمز، مقامات آمریکایی با اذعان به ده‌ها مجروح و آسیب مغزی نیروهای نظامی تحت امر خود به دنبال حمله های گروه‌های مقاومت عراقی به محل استقرار نظامیانش فاش ساختند که از زمان آغاز حملات از سه ماه گذشته تاکنون، برخی از نیروها نیز دارای جراحت عمیق و وضعیت وخیمی دارند.

راهبرد نظامی مقاومت و اخراج اشغالگران آمریکایی

سال گذشته حملات گروه‌های مقاومت علیه پایگاه های آمریکا در عراق و منطقه افزایش یافت به طوری که سابرینا سینگ، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به شدت یافتن دامنه حملات به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق طی سال گذشته در مقایسه با ۱۰ سال پیش اعتراف کرد. این راهبرد نظامی مقاومت موجب توجه بیشتر مقامات سیاسی و اثر گذار عراقی و طرف آمریکایی به احیا مصوبه پارلمانی عراق برای خروج نیروهای نظامی بیگانه از عراق شد.

همانطور که در بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ حملات مقاومت عراق علیه نیروهای آمریکایی شدت یافته بود و همین امر سبب خروج فوری آن‌ها از عراق شد در سال گذشته نیز شدت یافتن حمله های مقاومت علیه نیروهای نظامی اشغالگر آمریکا توانست آمریکایی‌ها را مجبور به مذاکرات جدی تری برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق کند.

مذاکرات سیاسی برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق به اعتقاد کارشناسان منطقه‌ای بیشتر جنبه تزئینی و تبلیغاتی دارد از این رو مردم و مقاومت عراق بر اساس تجربیات سالهای گذشته امیدی به این مذاکرات ندارند.

شیخ اکرم الکعبی دبیر کل جنبش مقاومت اسلامی النجباء با اشاره به رایزنی‌های سیاسی دولت عراق با آمریکا در خصوص بیرون رفتن نظامیان آمریکایی از عراق گفت: «مقاومت، رایزنی حکومت برای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از کشور را رد نمی‌کند؛ در عین حال تأکید می‌کنیم که اشغالگران دروغگو و فریبکار هستند و توقع خروج آن‌ها با گفتگو و رایزنی، یک توهم است. آمریکای شرور، شیطانی در قالب یک حکومت است که جز منطق زور و سلاح، هیچ منطقی در برخورد با آن کارساز نیست و مقاومت، با این شیطان بزرگ سازش نخواهد کرد.»

نتیجه

سال گذشته نقطه عطف مهمی در تاریخ مقاومت عراق بود، چرا که نیروهای مقاومت اسلامی عراق شجاعانه با دو هدف مقدس دفاع از ملت مظلوم غزه و مبارزه با اشغالگران نظامی آمریکا، دولتمردان آمریکایی را با چالشی بزرگ روبرو کردند تا آنجا که آنها در کنار تهدید و ترور جمعی از فرماندهان مقاومت ناچار به انجام مذاکرات سیاسی برای بیرون بردن نیروهای نظامی خود از عراق شدند. اما به گفته رهبران مقاومت اسلامی عراق و کارشناسان غرب آسیا تنها گزینه اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی از منطقه و از جمله عراق گزینه مقاومت است نه مذاکره و رایزنی.

کد خبر 6059526

دیگر خبرها

  • واکنش پیمان یوسفی به بازنشستگی جواد خیابانی + فیلم
  • استفاده طالبان از بالگردهای آمریکا پیام ضعف واشنگتن است
  • (ویدیو) واکنش پیمان یوسفی به بازنشستگی جواد خیابانی
  • ظریف: روسیه، ایران را برای مطامع خود فدای آمریکا می‌کند/ دچار خیالبافی هستیم/ لاوروف به روشنی یک موضوع را بازگو کرد
  • واکنش پیمان یوسفی به بازنشستگی جواد خیابانی (فیلم)
  • ناتو در حال بررسی ساقط کردن موشک‌های روسیه در آسمان اوکراین
  • واکنش دوحه به خروج هیأت اسرائیلی از مذاکرات آتش‌بس غزه
  • بغداد: آمریکا به روش و زمان خروج از عراق فکر می‌کند
  • روحانی عوامل خروج ترامپ از برجام را اعلام کرد
  • راهبرد نظامی مقاومت برای اخراج اشغالگران آمریکایی از عراق