Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در شرایط فعلی جامعه، نگهداری و سلامت سالمندان از جمله دغدغه‌های خانواده ایرانی است.تعریف سالمندی در کشور‌های مختلف، باتوجه به شرایط فرهنگی آن‌ها متفاوت است.

چنانچه شروع دوره پیری را زمان بازنشستگی کامل از خدمت محسوب کنیم، طبق قانون تامین اجتماعی ایران، سن پیری برای مردان ۶۰ سالگی و برای زنان ۵۵ سالگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصغر عبداللهی روانشناس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سلامت سالمندان و وظایف فرزندان و دولت در قبال آنان اظهار کرد: توجه به مسئله سالمندی در جامعه بحث ارزشی است و موجب تحکیم بنیان خانواده می‌شود، لذا ایام سالمندی مشکل نیست بلکه می‌تواند دوره‌ی شکوه، نشاط و عزت نفس باشد و بیمار‌های اجتناب ناپذیر را با روحیه شاد پشت‌سر گذاشت.

وی با اشاره به افزایش سطح امید به زندگی و نقطه شروع دوره سالمندی از سن ۶۰ سالگی، بیان کرد: در دهه‌های گذشته سطح امید به زندگی پایین‌تر بوده و سن سالمندی ۱۰ سال زودتر شروع می‌شد.

عبداللهی ادامه داد: به طور اجتناب ناپذیر آنچه در فرآیند عمر که از ابتدای تولد برای انسان به وجود می‌آید، مانند؛ سلامت جسمی، روانی، توانایی‌های جنسی و اجتماعی روند افزایشی داشته و با ورود به ایام سالمندی این توانایی‌ها روند کاهشی به خود می‌گیرند.

وی افزود: کاهش این توانایی‌ها عامل ثابتی ندارد، اما می‌توان به عوامل ژنتیکی، بهداشتی، محیطی و گاهی نظام تغذیه زود رس یا دیر رس که به تدریج باعث کاهش قوای پنج‌گانه بدن می‌شود، اشاره کرد.

این روانشناس مهم‌ترین تهدید در دوران سالمندی را اختلال در سیستم مغزی دانست و گفت: این مسئله مربوط به بحث‌های نورولوژی و تشدید آن موجب آلزایمر می‌شود.

وی تصریح کرد: در مولفه کلی عوامل موثر در سلامت سالمندان را می‌توان سلامت جسمی، اجتماعی، روان‌شناختی، فرهنگ و زیست بوم دانست که در آرامش و طول عمر سالمندان موثر و باید به آن توجه کرد.

عبداللهی با اشاره به سلامت جسمی در سالمندان، بیان کرد: توجه به تغذیه متناسب یعنی نه پرخوری و نه کم‌خوری و مصرف مواد غذایی که ویتامین و کالری لازم را دارد و مصرف روزانه ۸ لیوان آب، یک لیوان شیر داغ برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم است.

وی ادامه داد: توجه به بهداشت و نظافت فردی در سالمندان حائز اهمیت بوده و داشتن خواب کافی. البته توصیه می‌شود در طول روز این میزان خواب بین (نیم تا یک) ساعت باشد.

این روانشناس با اشاره به سلامت اجتماعی در سالمندان، اظهار کرد: از کار افتادگی، بازنشستگی و محدود شدن شبکه اجتماعی سالمندان عوارضی را در پی دارد.

وی ادامه داد: دولت با تشکیل شبکه‌های اجتماعی میان سالمندان یعنی تشکیل گروه‌های ورزشی، فرهنگی، هنری و...) و توجه فرزندان برای حضور افراد سالمند در این گروه‌ها با در نظر گفتن علاقه‌مندی آنان در تقویت سلامت اجتماعی سالمندان می‌توانند اثر گذار باشند.

عبداللهی با اشاره به سلامت روانی سالمندان، تصریح کرد: تعبیری در روانشناسی به نام آشیانه خالی وجود دارد این پدیده بیان‌کننده آنست که انسان در سن ۲۰تا۳۰ سالگی با تشکیل زندگی مشترک، شروع به فرزندآوری تا سن ۵۰ سالگی می‌کند و اجتماعی را بین خود شکل می‌دهد که تقریبا در ایام ۶۰ سالگی فرزندان هر کدام با تشکیل زندگی مشترک مستقل از والدین می‌شوند. حالا آشیانه از لحاظ درون شناختی که با افراد خانه شکل گرفته بود، با رفتن آن‌ها احساس تنهایی کرده و این موجب اضطراب و افسردگی می‌شود.

وی ادامه داد: فرزندان می‌توانند با مدیریت در رفت‌آمد، تعاملات روانی و سطح حمایت‌های ارزشی یعنی همدلی، تشویق کردن، مشورت گرفتن، توجه، موافقت با نظر آن‌ها و بیان اینکه تحت هر شرایطی من با تو زندگی می‌کنم و به آسایشگاه نمی‌برم به حمایت‌های مادی و معنوی خود که در سلامت روانی سالمندان تاثیر گذار است، توجه داشته باشند.

وی تصریح کرد: جابه‌جایی سالمندان از خانه‌های سنتی و زیست‌بوم خود موجب می‌شود اختلال در خواب، کاهش سلامت روان و... در آن‌ها به وجود آید.

این روانشناس ادامه داد: فرزندان باتوجه به فرهنگ، زبان و گویش پدر و مادر سالمند خود با آنان ارتباط برقرار کنند.

عبداللهی گفت: کاهش نرخ موالید موجب بالا رفتن آمار سالمندی در کشور شده است و عدم توجه به این مسئله حداقل تا ۳۰ سال آینده نتیجه مطلوبی برای کشور نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید

تأثیر شگفت انگیز موسیقی در درمان بیماری آلزایمر ۹ ترفند شگفت انگیز برای شاد بودن در روز‌های کرونایی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سالمندان تحکیم بنیان خانواده روانشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۴۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکارهای کاهش هزینه‌های سلامت در ایران

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن برشمردن راهکارهایی برای محافظت مالی از خانواده‌ها در برابر مخارج کمرشکن سلامت، گفت: در سال ۱۴۰۰، به میزان ۲.۴۲ درصد از خانواده‌های ایرانی با این هزینه‌ها مواجه شده‌اند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به راهکارهایی برای محافظت مالی در برابر مخارج کمرشکن سلامت در ایران اشاره و اظهار کرد: این مخارج به دلیل بالا بودن سهم پرداخت هزینه‌های سلامت از جیب مردم، پایین بودن ظرفیت درآمدی خانوار، ضعیف بودن سازوکارهای پیش پرداخت و تجمیع ریسک در تأمین مالی مراقبت های سلامت، ایجاد می شود.

وی بیان کرد: کشورها می‌توانند از طریق گسترش طرح‌های‌ مبتنی‌بر پیش‌پرداخت و کاهش سهم پرداخت از جیب، احتمال بروز هزینه‌های کمرشکن خدمات سلامت را کاهش دهند. البته در کنار آن نیاز است که بسته مزایای بیمه های سلامت و عمق پوشش خدمات نیز مورد توجه قرار گیرد.

*روند بهره‌مندی خانواده‌های ایرانی از خدمات سلامت

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه برخی خانواده‌ها، به دلیل نداشتن درآمد کافی، در زمان مناسب برای دریافت خدمات سلامت مراجعه نمی‌کنند، افزود: به همین دلیل ممکن است که با مخارج کمرشکن سلامت مواجه نشوند که این موضوع در محاسبات مخارج کمرشکن سلامت در نظر گرفته نمی‌شود.

وی تصریح کرد: بنابراین موضوع مهم در هنگام بررسی روند مواجهه با مخارج کمرشکن سلامت، روند بهره‌مندی از خدمات سلامت است.

نگاهداری گفت: براساس آمار منتشر شده، در سال 1400، خانواده‌های ایرانی به میزان 2.42 درصد با هزینه‌های کمرشکن سلامت مواجه شده‌اند که این میزان با هدف تعیین شده در برنامه ششم توسعه یک درصد فاصله دارد.

وی ادامه داد: بنابراین، باوجود تأکید بر محافظت مالی از خانوار در برابر مخارج کمرشکن سلامت در قوانین برنامه‌های توسعه و سیاست‌های کلان، سلامت کشور طی سال‌های گذشته این هدف محقق نشده است.

*بالا بودن سهم خانواده در هزینه‌های سلامت

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر اینکه دلیل اصلی عدم تحقق سلامت در کشور، بالا بدون سهم پرداخت از جیب خانوار در هزینه‌های سلامت است، گفت: پایداری و افزایش منابع مالی در دسترس عاملی مهم جهت کاهش پرداخت از جیب هزینه‌های سلامت است.

وی توضیح داد: همچنین سیاست گذاری برای کاهش هزینه‌های این بخش، نیازمند راهبردهایی برای بهبود همکاری بین بخش های مرتبط از طریق تعیین اهداف و ایجاد چشم انداز مشترک است.

نگاهداری بیان کرد: در این راستا لازم است که نقش متولی گری وزارت بهداشت تقویت شده و سازوکارهای نظارت و ارزیابی سیاست های حمایتی طراحی شود.

وی با اشاره به نقش رسانه ها و اراده مسئولان برای کاهش هزینه‌های سلامت، گفت: ارائه دهندگان خدمات باید در امر سیاست گذاری در این زمینه مشارکت داشته باشند تا سیاست ها و تصمیمات کلان، در جامعه هدف، اثرگذار باشد.

*ضرورت پیش بینی تغییرات آینده برای کاهش هزینه‌های سلامت

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: پیش بینی تغییرات آینده بخش سلامت و برنامه ریزی برای مراقبت های سلامت مورد نیاز و آگاهانه تصمیم گرفتن درباره این موضوعات، از دیگر ملزومات برای کاهش هزینه‌های سلامت در کشور است.

وی با اشاره به اهمیت بازنگری و بازتعریف سیاست های حمایتی برای کاهش هزینه‌های سلامت گفت: در این زمینه باید مداخلات هدفمند برای افزایش محافظت مالی از گروه های کم درآمد و آسیب پذیر در برابر هزینه‌های کمرشکن سلامت صورت گیرد.

نگاهداری تصریح کرد: ایجاد نظام داده‌ای پویا و به‌ روز جهت ارزشیابی شاخص‌های تأمین مالی نظام سلامت کشور و آگاهی از تغییرات آینده بخش سلامت و مراقبت‌های سلامت نیز در این زمینه اهمیت ویژه ای دارد.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای برنامه های سلامت محور در منطقه ۹ تهران
  • «سلامت و امنیت» مهم‌ترین اصل در مسؤولیت اجتماعی است
  • برنامه‌های ویژه‌ای برای نشاط اجتماعی بانوان قزوین داریم
  • تجلیل از خانواده‌های اعضای وابسته فرماندهی انتظامی لرستان
  • تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم
  • اقدامات حفاظتی سازمان سنجش در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳/ ضرورت تکریم خانواده‌های داوطلبان
  • همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند
  • سلامت خانواده و جوانی جمعیت مورد تاکید قرار گرفت
  • راهکارهای کاهش هزینه‌های سلامت در ایران
  • حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد