Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاید همچنان بر بسیاری پوشیده باشد که دومین دیوار بزرگ جهان پس از دیوار چین در کشور ایران قرار دارد.

به گزارش برنا؛ نام گمیشان نخستین بار، سال گذشته با وقوع سیلاب در این شهر بر سر زبان ها افتاد اما علاوه بر طغیان رودخانه ها، این شهر یک اثر تاریخی بی بدیل در خود جای داده است که فقط در جهان دیوار چین از آن برتری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیوار بزرگ گرگان یا دیوار سرخ که در متون قدیمی با نام مار سرخ نیز نامیده‌ شده‌است، بنایی تاریخی است که از کنار دریای خزر در شهر گمیشان آغاز شده و تا کوه‌های گلیداغ در منتهی الیه شرقی کلاله ادامه دارد که قدمت آن  به دوره ساسانی باز می ‌گردد. تاریخ احداث این بنا قرن 5 میلادی است. پادشاهان ساسانی از سوی شمال نیز با تهدید قوم هون که بقایای آن ها امروز در کشور مجارستان ساکن هستند و دیگر اقوام شمالی رو به رو بودند. دیوار کشیدند این دیوار می‌توانست محل رخنه این اقوام را به داخل ایران در فواصل کوهستان‌ خط ساحلی دریای خزر مسدود کند.

پیروز در سال های ۴۵۹ تا ۴۸۴ میلادی زمانی که با هون‌ های سفید نبرد می ‌کرد مدتی را به طور متناوب در منطقه گرگان گذرانده‌ است بنابراین احتمالا او برای محافظت از دشت حاصل خیز گرگان در برابر هون‌ها، این دیوار را ساخته‌است. دیواری که بقایای آن امروز میزبان گردشگران بسیاری از سراسر جهان است.

این دیوار از دیوار هادریان که در مرز انگلستان و اسکاتلند احداث شد طولانی ‌تر و از بسیاری از بخش‌ های دیوار چین، کهن‌ تر است. این دیوار طی مدت ۹۰ سال ساخته شده‌ است.

امروزه قسمت های زیادی از این دیوار از میان رفته ‌است و تنها بخش ‌های کوچکی از آن که در زیر خاک مدفون مانده، باقی است و مورد کاوش قرار گرفته است. دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چین، بزرگ ترین دیوار دفاعی جهان است. این دیوار عظیم تاریخی که ۲۰۰ کیلومتر طول دارد در ۲۹ تیر ماه سال ۱۳۷۸ به ثبت ملی رسیده‌ است. 

//انتهای پیام: 3

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی دیوار چین دیوار گرگان دیوار چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۵۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین طلایی کشتی فرنگی ایران در آسیا

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در وزن 130 کیلوگرم امین میرزازاده پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه 8 بر صفر اسلام جان رحمت اف از ازبکستان را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی رفت.

وی در این مرحله ارلان مناتبکوف از قرقیزستان را با نتیجه 9 بر صفر از پیش رو برداشت و به دیدار فینال رفت. میرزازاده در دیدار نهایی مین سئوک کیم دارنده مدال برنز جهان از کره جنوبی را با نتیجه 5 بر صفر شکست داد و طلایی شد.

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895589

دیگر خبرها

  • ابلاغ طرح تفصیلی بافت تاریخی گرگان
  • تقدیر سرلشکر باقری از ارتش بخاطر همدلی با سپاه
  • عملیات «وعده صادق» مصداق همدلی و هم‌افزایی ارتش و سپاه بود
  • دومین طلایی کشتی فرنگی ایران در آسیا
  • دیوار ساحلی دوره زندیه در بندر خمیر مرمت می‌شود
  • کتاب «فهرست نسخه‌های خطی مشاهیر جرجان» روانه بازار نشر شد
  • مرمت دیوار تاریخی سدار در بندرخمیر
  • هشدار روزنامه جمهوری اسلامی در باره خطر نفوذی ها؛چه کسانی از سفر سردار زاهدی با خبر بودند؟ عامل خیانت را پیدا کنید / به سازنده اس۳۰۰واس۴۰۰اعتماد نکنید
  • حمله سپاه به اسرائیل گوشه‌ای از اقتدار دفاعی ایران را به دنیا نشان داد
  • رکورد تاریخی تیم نکونام با رسیدن به امتیاز پنجاه