Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از اعتماد، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اگر کرونا و شیوع گسترده و ناکارآمدی‌های موجود در کنترلش بگذارد، ۲۰۵ روز دیگر در شرایطی برگزار می‌شود که روی کار آمدن جو بایدن در کاخ سفید و افزایش احتمال بازگشت دوباره ایالات متحده امریکا به توافق هسته‌ای موسوم به برجام از یک‌سو و جدی‌تر شدن عزم نظامیان برای تصاحب پاستور سبب شده تا از حالا بگومگوهای انتخاباتی رنگ و بویی جدی‌تر به خود بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در صورت بازگشت امریکا به برجام و لغو تحریم‌ها دست بالاتری خواهند داشت و می‌توانند در دوگانه مذاکره و مقاومت، با گفتمان مذاکره وارد میدان شوند اما مشروط به آنکه مردم دوباره حاضر باشند در شرایطی که مشکلات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی به اوج خود رسیده، مجددا در انتخابات شرکت کنند؛ در غیر این صورت و با تکرار تجربه‌ای مشابه انتخابات اسفندماه۹۸، احتمالا دست بالا از آن اصولگرایان و کاندیداهایی خواهد بود که احتمالا سابقه نظامی‌گری در کارنامه دارند و این از قضا می‌تواند از دلایل اعلام کاندیداتوری حسین دهقان در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم باشد.

دهقان تنها چهره‌ای بود که هم در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد و هم در دولت حسن روحانی در پست‌های عالی دولتی ایفای نقش کرد. او پس از آنکه در دولت دوم حسن روحانی با کرسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خداحافظی کرد، به عنوان مشاور رهبری منصوب و مشغول فعالیت شد و طول یکی، دو سال گذشته بارها و بارها نشان داده که نیم‌نگاهی به انتخابات ۱۴۰۰ دارد.

این احتمال طی این مدت همواره محتمل بود تا اینکه شب گذشته سرانجام رسما اعلام کاندیداتوری کرد. او در یک مصاحبه ویدیویی که از قرار معلوم از سوی دفتر او منتشر شده، درباره چرایی کاندیداتوری‌اش گفته که «خودم را یک عنصر کاملا ملی و انقلابی و فردی می‌دانم که آنچه تا به امروز برایم مهم بوده، در اختیار گذاشتن ظرفیت فکری، اجرایی و ذهنی خودم برای پیشبرد اهداف و منافع نظام و انقلاب بوده است.»

او در شرایطی درباره وابستگی‌های سیاسی و جناحی‌اش در شرایطی گفت: «من به گرایشات سیاسی به این معنا که بگویم از جریانات سیاسی متعارف امروز جامعه و اصلاح‌طلب یا اصولگرا هستم، حتما وابستگی ندارم، بلکه به اصل اصیل و اصالت انقلاب معتقدم؛ چون برخاسته از خواسته ناب مردم است؛ به این باور دارم و سعی می‌کنم این تفکر را نمایندگی کنم و فکر می‌کنم که قادرم یک فضای اجماع، تفاهم و گفت‌وگو در سطح ملی و یک فضای گفت‌وگوی از موضع قدرت و عزت با خارج فراهم کنم و از آن‌ طرف هم بستر حضور همه کسانی را که در موضع و عزم و اراده خدمت به جامعه و کشور هستند، فراهم کنم.» که استفاده‌اش از دو کلیدواژه «انقلابی» بودن خود و مذاکره از «موضع عزت» به نوعی نشانگر همسویی‌اش با اصولگرایان است؛ کما اینکه پیش از این نیز اخباری مبنی بر حمایت علی شمخانی، محسن رضایی و محمدباقر قالیباف از او برای حضور در انتخابات منتشر شده بود.

«فاصله گرفتن از فضای سنتی و دوقطبی» ایران از قرار معلوم از جمله شعارهای دهقان در انتخابات خواهد بود؛ کمااینکه او گفته که «باید از فضای سنتی حاکم بر اداره و تصمیم‌گیری‌مان فاصله جدی بگیریم و به فضایی جدید وارد شویم و نظام اداری سالم و کارآمدی را که در خدمت توسعه کشور باشد، فراهم کنیم و ان‌شاءالله بسیج تمام امکانات در قالب یک سازمان و ترتیبات صحیح برای پاسخ به نیازهای فوری، میان‌مدت و بلندمدت کشور و به عبارتی قرار گرفتن در یک مسیر رشد و توسعه با کمترین هزینه و کمترین پیامدهای غیرقابل‌قبول یا نامطلوب را دنبال خواهم کرد.»

با این حال اینکه او چهره‌ای به ‌نسبت ناشناس برای افکار عمومی است، از معضلاتی است که احتمالا دهقان با آن مواجه خواهد بود. وابستگی تمام و کمال دهقان به نهادهای نظامی و سابقه نظامی‌گری‌اش که تا این اواخر نیز ادامه داشت، اما مشکلی است که می‌تواند نزدیکی دهقان به جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا و بهره‌مندی‌اش از پایگاه رای آنان را با چالشی جدی مواجه کند؛ چالشی که شاید نتیجه‌اش نه به سود دهقان، بلکه با شکست احتمالی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری، به نفع رقبایش تمام شود.

کد خبر 567668 برچسب‌ها انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم حسین دهقان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم حسین دهقان انتخابات ریاست جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۵۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام فرماندهان بلندپایه سپاه و ارتش در اولین رژه نظامی بعد از حمله به اسرائیل حضور داشتند؟ +تصاویر

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم رژه ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز ۲۹ فروردین، روز ارتش با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم برگزار شد.

بنابر روایت تسنیم، در این مراسم چهره های نظامی شاخص از جمله، امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، سردار سلامی فرمانده کل سپاه، سرلشکر صفوی مشاور و دستیار فرمانده کل قوا، امیر سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش، امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی، امیر دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی، امیر حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران و سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضا سپاه حضور داشتند.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896296

دیگر خبرها

  • ۲۲ روز مانده تا تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم /انتخابات مرحله دوم در کدام حوزه ها الکترونیکی است؟
  • کدام فرماندهان بلندپایه سپاه و ارتش در اولین رژه نظامی بعد از حمله به اسرائیل حضور داشتند؟ +تصاویر
  • جنجال ایکس در هند
  • ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
  • ایکس در هندوستان دردسر درست کرد/ نافرمانی از دستور کمیسیون انتخاب
  • حمایت اردوغان از پاسخ نظامی ایران به رژیم اسرائیل
  • حمایت ژاپن از ایران؛ اقدام اسرائیل غیرقابل پذیرش است | امیر عبداللهیان: پاسخ نظامی به حمله اسرائیل صرفاً عملیاتی حداقلی بود
  • حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است/ حمله دوباره اسرائیل به معنای طراحی یک تهاجم جدید خواهد بود
  • عملیات وعده صادق معادلات سیاسی و نظامی را تغییر داد
  • نقوی حسینی: «پشم» مقدرات مجلس آینده را تعیین می‌کند!