Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:54:24 GMT

سرشماری پاییزه حیات وحش پارک ملی گلستان آغاز شد

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۹۵۷۸۵

سرشماری پاییزه حیات وحش پارک ملی گلستان آغاز شد

محمود شکیبا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس آخرین سرشماری حیات وحش پارک ملی گلستان تعداد قوچ، میش، کل و بز حاضر در این اکوسیستم بیش از پنج هزار راس برآورد می شود که این گونه‌ها هر سال در ۲ نوبت بهار و پاییز با هدف بررسی روند جمعیتی این گونه ها بصورت میدانی با استفاده از دوربین چشمی و تلکسوپ شمارش می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود : گروه های سرشماری متشکل از مجموعه مدیریت و کارکنان یگان حفاظت محیط زیست پارک ملی گلستان و سایر شهرهای استان در مدت سه روز اقدام به سرشماری حیات وحش این پارک خواهند کرد.

مهدی تیموری رییس پارک ملی گلستان نیز پیش تر در گفتگو با ایرنا گفته بود: با توجه به منابع آبی مناسب پارک ملی گلستان به دلیل افزایش بارش های پاییز و زمستان گذشته و کاهش تردد و حضور در عرصه های جنگلی به دلیل شیوع کرونا پیش بینی می‌شود امسال جمعیت گونه‌های جانواری علف‌خوار مانند قوچ و میش، کل، بز و آهو افزایش یابد .

پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری جهان در لیست یونسکو ثبت شد.

بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گونه های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها پارک ملی گلستان شکارچیان غیرمجاز گلستان حیات وحش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پارک ملی گلستان شکارچیان غیرمجاز گلستان حیات وحش پارک ملی گلستان شکارچیان غیرمجاز گلستان حیات وحش اخبار کنکور پارک ملی گلستان حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۵۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنده گیری ۲ قلاده گربه جنگلی در مرودشت

حسنی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مرودشت اظهار کرد: با دریافت گزارش‌هایی مبنی بر مشاهده ۲ قلاده گربه جنگلی توسط یکی از دوستداران محیط زیست در بخش درودزن این شهرستان و زنده گیری آن ها، نیرو‌های یگان این اداره ضمن حضور به موقع با همکاری طبیعت دوستان این ۲ قلاده گربه را زنده گیری کردند.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد این گربه‌های جنگلی هنگام عبور از جاده به علت نبود مسیر عبور و بلند بودن حفاظ بتونی جاده مرودشت درودزن نتوانسته اند با مادر خود از جاده عبور کنند و از مادر جدا شده اند.

حسنی افزود: لازم است در جاده‌های احداثی راهداری علاوه بر نصب تابلو عبور حیات وحش، جهت عبور آن‌ها مسیر‌هایی ایجاد شود تا ضمن کاهش تلفات حیات وحش آن‌ها به راحتی بتوانند از جاده عبور کنند.

او بیان کرد: این گربه‌های جنگلی برای تیمار و نگهداری به پارک ملی بمو تحویل داده شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • زنده گیری ۲ قلاده گربه جنگلی در مرودشت
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • پاک‌سازی پارک جنگلی و دوشنبه بازار فیض آباد از زباله‌های پلاستیکی
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟ | واکنش سازمان پسماند شهرداری نسبت به این اتفاق
  • پاکسازی حاشیه پارک جنگلی برم و سرچشمه رودخانه شش پیر سپیدان
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه مرد ساروی چیست؟
  • پلنگ و میمون و مار پیتون در خیابان‌های مازندران/ و حالا پرسه توله شیر در خانه باغ مرد ساروی
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟