Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، «جنین پلاسخارت»  روز سه شنبه طی ارائه گزارش خود از تحولات عراق به شورای امنیت گفت: «در گزارش اخیر خود به شورای امنیت، بیان داشتم که دولت عراق از همان ابتدای کار خود، به طور همزمان، در برابر طوفان‌های متعددی قرار داشته است و حالا هم می‌خواهم تاکید کنم که هنوز تا حد زیادی همان وضعیت وجود دارد و این بحران‌ها مربوط به مسائل سیاسی، امنیتی، اقتصادی، مالی، اجتماعی و بهداشتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

او اوضاع مالی و اقتصادی عراق را نگران کننده خواند و گفت: «همه گیری کرونا نیز موجب هرج و مرج بیش‌تر فعالیت‌های بخش ضعیف خصوصی در عراق شده، قیمت نفت همچنان در رکود است و تولید ناخاص داخلی و درآمد داخلی نیز با افت همراه است.»

پلاسخارت کاهش قابل توجه سطح خشونت‌ها در عراق را دلگرم کننده خواند و گفت:«مرجع عالیقدر دینی در عراق بر اهمیت برگزاری آزاد و بدون هیچ گونه فشار انتخابات تاکید دارد.»

پلاسخارت درباره روابط بغداد-اربیل نیز گفت: «همه درباره وجود رابطه مثبت و سازنده میان دولت منطقه کردستان عراق و دولت مرکزی این کشور اتفاق نظر دارند و این خود کلید ثبات همه کشور است.»

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل بر لزوم استمرار نقش محوری عراق در ایجاد ثبات منطقه‌ای عراق تاکید کرد و گفت: باید برای مصون ماندن این نقض واقعی عراق از رقابت‌های قدرت‌های خارجی تلاش شود، علاوه بر اینکه باید به عراقی‌ها فرصت تمرکز بر توانمندی داخلی خودشان داده شود.»

پلاسخارت با اشاره به تاکید رهبران عراق  بر حفظ استقلال و حاکمیت این کشور، گفت: دولت عراق می‌خواهد که همه کانال‌های ارتباطی حفظ شود، زیرا سیاست خارجی دولت عراق مبتنی بر تامین منافع ملی عراق است.»

او همچنین از کاهش حملات به هیئت‌های دیپلماتیک در عراق استقبال کرد و درباره قضیه بسته شدن اردوگاه‌های آوارگان در عراق هم گفت:« ما درک می‌کنیم که مقامات عراقی تحت فشار زمانی قرار دارند؛ اما کار بستن اردوگاه‌ها نباید به مشکل دیگری از جمله آوارگی دوباره شهروندان عراقی منجر شود.»

پلاسخارت تاکنون دو مرتبه با آیت‌الله سیستانی مرجع شیعیان عراق در نجف اشرف  دیدار رسمی داشته است و دومین بار آن مربوط به ۲۳ شهریور ماه گذشته بود که در آن، درباره تحولات عراق و انتخابات این کشور گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۶۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه مشترک امیر کویت و پادشاه اردن با تاکید بر کاهش تنش‌ها

امیر کویت و پادشاه اردن با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند تنش‌ها در منطقه باید کاهش یابد، از تشدید تنش نظامی اجتناب شود و راهکارهای مسالمت‌آمیز، عادلانه و جامعی برای درگیری‌ها ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، مشعل الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت و عبدالله دوم، پادشاه اردن امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای مشترک بر لزوم اتخاذ تصمیمی در راستای برقراری فوری آتش‌بس در غزه و حفاظت از غیرنظامیان تاکید کردند.

براساس گزارش الجزیره، دو طرف در این بیانیه مشترک اعلام کردند تنش‌ها در منطقه باید کاهش یابد، از تشدید تنش نظامی اجتناب شود و راهکارهای مسالمت‌آمیز، عادلانه و جامعی برای درگیری‌ها ایجاد شود.

در این بیانیه همچنین بر اهمیت امنیت و ثبات دریانوردی در گذرگاه‌های دریایی منطقه مطابق با قوانین بین‌المللی تاکید شده است.

پادشاه اردن و امیر کویت در این بیانیه مشترک مخالفت خود را با هر چیزی که منجر به توسعه جنگ، حملات زمینی به رفح یا کوچ اجباری فلسطینیان از سرزمین‌هایشان شود، اعلام کردند.

در این بیانیه همچنین بر اهمیت تکمیل ترسیم مرزهای دریایی میان کویت و عراق براساس معاهده‌های بین‌المللی و نیز احترام گذاشتن به حاکمیت کویت در مرزهای دریایی و زمینی‌اش براساس قطعنامه ۸۳۳ شورای امنیت سال ۱۹۹۳ تاکید شده است.

در این بیانیه همچنین بر پایبندی به توافقنامه تنظیم کشتیرانی دریایی در خور عبدالله بین کویت و عراق و لزوم پایبندی به پروتکل مبادله امنیتی و تجدید نظر عراق در تصمیم‌گیری برای لغو آن تاکید شده است.

توافق خور عبدالله یا توافق تنظیم کشتیرانی دریایی در خورعبدالله، یک توافقنامه مرزی بین‌المللی بین عراق و کویت است. این توافق در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۳ در بغداد و در راستای اجرای قطعنامه شماره ۸۳۳ صادر شده توسط شورای امنیت در سال ۱۹۹۳ پس از چندین قطعنامه پس از حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ و نیز در ادامه فرایند تعیین مرز بین دو کشور به تصویب رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • بیانیه مشترک امیر کویت و پادشاه اردن با تاکید بر کاهش تنش‌ها
  • برگزاری جشنواره قلب شهر در مسجد ملااسماعيل یزد
  • در دور دوم انتخابات ۴۵ نماینده راهی مجلس می‌شوند
  • در دور دوم انتخابات ۴۵ نماینده راهی خانه ملت می‌شوند
  • فرایند قانونی سد معشوره طی شده‌ است
  • برخورد قضایی با متخلفان انتخاباتی در لرستان
  • آمادگی ۲حوزه انتخابیه استان زنجان برای برگزاری دور دوم انتخابات