Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-24@04:36:23 GMT

درصد تحقق سود چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۹۶۱۸۳

درصد تحقق سود چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

وقتی برای شرکتی سودی در اول سال در نظر می‌گیرند اگر تا پایان سال شرکت به همان میزان دست پیدا کند به آن درصد سود محقق شده می‌گویند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه ای از آموزش ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل  قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

دو اهرم فشار بر بورس

مفهوم «درصد تحقق سود» یکی از موارد مهم برای سرمایه‌گذاران بورسی است. در واقع برای سهامداران همیشه جذاب بوده که در پایان هر دوره مالی میزان سود محقق شده را بدانند، با توجه به اهمیتی که درصدد تحقق سود برای سرمایه‌گذاران بورسی دارد،‌ این مفهوم را ابتدا با تعریفی از «درصد» و سپس با ارائه مثالی ساده تشریح کرده‌ایم.

همان‌طور که می‌دانید مفهوم درصد و استفاده از آن کاربردهای فراوانی دارد. درک درست از این مفهوم، سرمایه‌گذار بورسی را برای تشخیص آن در زمینه‌های گوناگون و چگونگی محاسبه با آن آماده می‌کند. برای مثال، در علم احتمال مقدار احتمال یا نتایج آن به‌صورت درصد بیان می‌شود. ارائه آمارهای رشد اقتصادی یا کاهش شاخص‌ها با درصد بیان می‌شوند. در زمان حراج فروشگاه‌ها، میزان تخفیف به درصد بیان می‌شود، این قبیل کاربردها باعث شده که اکثر مردم درکی از مفهوم درصد داشته باشند.

هراندازه درصد تحقق سود یک شرکت بالاتر باشد، نشان‌دهنده پیش‌بینی دقیق‌تر و عملکرد بهتر آن شرکت خواهد بود.

در زبان محاوره‌ای وقتی اشاره به قطعیت اتفاقی داریم، از اصطلاح ۱۰۰ درصد استفاده می‌کنیم و وقتی به عدم انجام یک اتفاق یقین داریم، احتمال انجام آن اتفاق را با صفر درصد بیان می‌کنیم.

حال برای درک مفهوم درصد تحقق سود به این مثال توجه کنید. شرکت الف را در نظر بگیرید. این شرکت در ابتدای سال ۹۴ پیش‌بینی کرده بود که در پایان سال، ۱۰۰ تومان سود به ازای هر سهم به دست آورد. اگر در پایان سال، میزان سود تحقق‌یافته این شرکت به ازای هر سهم، ۸۵ تومان باشد، به این معناست که شرکت الف توانسته ۸۵ درصد سود پیش‌بینی‌شده خود را محقق کند؛ البته همان‌طور که مشخص است، این درصد سود از آنچه پیش‌بینی می‌شده و انتظار سهامداران بوده، کمتر است.

هراندازه درصد تحقق سود یک شرکت بالاتر باشد، نشان‌دهنده پیش‌بینی دقیق‌تر و عملکرد بهتر آن شرکت خواهد بود. درصد تحقق سود یا میزان پوشش سود برای دوره‌های سه‌ماهه، ۶ ماهه، ۹ ماهه و ۱۲ ماهه در گزارش‌های عملکرد فصلی شرکت‌ها ارائه می‌شود. مثلاً اگر در گزارش ۶ ماهه همین شرکت، ۳۸ تومان سود محقق شده باشد، به نسبت پیش‌بینی سود کل سال که ۱۰۰ تومان باید محقق می‌شد، ۳۸ درصد از سود شرکت محقق شده است، بنابراین سود محقق شده شرکت مذکور ۱۲درصد از پوشش ۵۰ درصد تعیین شده در بازه زمانی ۶ ماه کمتر بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قره باغ بازار سرمایه بورس شاخص بورس بازار بورس بورس تهران فرابورس سازمان بورس و اوراق بهادار سازمان بورس بورس کالا اخبار بورس بازار بازار سهام سهام سرمایه گذاری درصد تحقق سود سود محقق شده پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۶۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع موانع در فرایند مشارکت راهی برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه رفع موانع در فرایند مشارکت راهی برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» است، گفت: تعیین تکلیف پروژه‌های مهستان، حکمت و هایپر افروز در دستور کار شهرداری است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مسعود حیدری در جلسه کارگروه اقتصادی به منظور بررسی پیشنهادات سرمایه گذار برای اعمال تغییرات در طرح پروژه‌های مهستان، حکمت و هایپر افروز واقع در خیابان میثم منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان اظهار کرد: بسیار خرسندیم که در این نشست، ضمن بررسی مشکلات بعضی پروژه‌های مشارکتی منطقه، به‌منظور ایجاد راهکارهای مناسب برای بررسی پیشنهادات سرمایه‌گذار این پروژه‌ها تمهیدات لازم اتخاذ شد.

وی افزود: خروج پروژه‌ها از بن‌بست و تعیین تکلیف فوری آن‌ها از ضروریاتی است که به‌طور مستمر در دستور کار سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان قرار دارد و این مهم با حفظ منافع شهرداری در راستای مولدسازی دارایی‌های شهر و ایجاد منابع مالی پایدار انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان تصریح کرد: اگر ما بخش خصوصی را بخشی از مردم برای توسعه پایدار شهر بدانیم پس حمایت و رفع مشکلات و موانع او در فرایند سرمایه‌گذاری و مشارکت ضمن دلگرمی می‌تواند اعتماد دیگر بخش‌های مردمی را جلب و مسیر را برای تحقق شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» هموار و تحقق آن را میسر سازد.

استقبال منطقه ۱۰ از پیشنهادات سرمایه‌گذاران و عموم شهروندان برای توسعه و آبادانی شهر

محمد صیرفی‌نژاد مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت توسعه پروژه‌های مشارکتی گفت: اجرای پروژه‌های محرک توسعه در دوره ششم مدیریت شهری مورد تاکید قرار گرفته است و با توجه به اینکه اراضی مساعدی در منطقه ۱۰ وجود دارد که قابلیت توسعه و سرمایه‌گذاری دارد، این شهرداری از پیشنهادات سرمایه‌گذاران و عموم شهروندان برای توسعه و آبادانی منطقه ۱۰ استقبال می‌کند.

وی تصریح کرد: فرصت‌ها و ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه وجود دارد که می‌توانیم با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها برای رونق و آبادانی شهر و توسعه اقدامات شهری استفاده کنیم.

کد خبر 746480

دیگر خبرها

  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • تعهد ۱۵۹۹ نفری اشتغال در کبودراهنگ
  • تحقق ۱۵۰ درصدی تعهد اشتغال در شهرستان خوروبیابانک
  • رکورد شکنی تولید در شرکت فولاد اکسین خوزستان
  • بودجه شهرداری شیراز رشد ۵۰۰ درصدی داشت/عملکرد مطلوب تیم اقتصادی
  • حمایت«کانکت پلاس» از ۱۷۰۰ محقق پسادکتری در سال گذشته
  • وصول۹۸۴ همت مالیات وعوارض در۱۴۰۲/محاسبه سیستمی۴میلیون پرونده
  • صنعتگران مهم‌ترین رکن تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور هستند
  • ۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری در استان قم شناسایی شود
  • رفع موانع در فرایند مشارکت راهی برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»