Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تمام دولت‌ها بین ۴۷ درصد تا ۹۰ درصد افت ارزش پول ملی داشته ایم که ناشی از افزایش نقدینگی به علت کسر بودجه و چاپ پول است که پدیده دلاری شدن اقتصاد را شکل می‌دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ داوود دانش جعفری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه تیتر امشب با بیان این که همه مشکلات اقتصادی کشور راه حل دارد، افزود: درونزا نبودن تولید به این معنی است که رشد تولید همواره متکی به عوامل بیرونی و خارج از کنترل ما است یعنی با بالا و پایین شدن قیمت نفت یا ایجاد مشکل در فروش آن، اقتصاد دچار مشکل می‌شود حتی وقتی هم که درآمدمان از نفت بیشتر بود هم دچار بیماری هلندی و افزایش واردات و آسیب دیدن صنایع داخلی بودیم، از این جهت باید کاری کنیم که از وضع وابستگی به نفت رها شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس اقتصاد با تاکید بر این که اداره کشور با صادرات غیر نفتی شدنی است گفت: یکی از راه‌های آن سرمایه گذاری است، باید کاری کنیم که مشکلات تولید که یکی از آن سرمایه گذاری است حل شود و باید سرمایه گذاری در کشور را تشویق کنیم.

دانش جعفری با اشاره به ناپایداری‌های مالی در کشور و کاهش قدرت خرید مردم گفت: هر چقدر افت ارزش پول ملی بیشتر باشد نیاز به افزایش نقدینگی بیشتر خواهد شد، ما در تمام دولت‌ها بین 47 درصد تا 90 درصد افت ارزش پول ملی داشته ایم که ناشی از افزایش نقدینگی به علت کسر بودجه و چاپ پول است که پدیده دلاری شدن اقتصاد را شکل می‌دهد.

او با بیان این که نباید فروش نفت را به بودجه جاری کشور متصل کرد گفت: از جمله راهکار‌های حفظ قدرت خرید مردم، ایجاد اشتغال پایدار و ایجاد تناسب بین نوع کار‌ها و دستمزدهاست.

دانش جعفری با اشاره به ضرورت جلوگیری از فرار مالیاتی و افزایش پایه‌های مالیاتی گفت: باید امنیت و تامین اجتماعی جدیدی برای مقابله با بیماری‌های ویروسی مثل کرونا به وجود بیاوریم.

 

تا به امروز سیاست مالی ندشتیم

مجید شاکری دیگر کارشناس مسائل اقتصادی هم با اشاره به توسعه سنتی در ایران و وابستگی اش به نفت گفت: در دوران رکود اتفاقا نیازمند سرمایه گذاری دولت هستیم و برای ادامه جریان توسعه و سرمایه گذاری نیز نیازمند جریان صادرات نفت هستیم، اما برای این که بتوانیم به جریان صادرات نفت ادامه دهیم باید کاری کنیم که درصورت لزوم بتوانیم نفت نفروشیم، یعنی باید اقتصادی بسازیم که بدون نفت هم به خوبی کار کند.

این کارشناس با تاکید بر این که در ایران تا به امروز سیاست مالی ندشته ایم افزود: یکی از ظرفیت‌های سیاست مالی در ایران فروش اوراق بدهی است که امر بی نهایتی نیست با وجود این در برابر فروش اوراق هم مقاومت وجود دارد، بعد از فروش اوراق، ظرفیت مولدسازی دارایی‌های دولت وجود دارد که معنی اش فروختن دارایی‌های دولت نیست، دولت اشکال متفاوتی از دارایی دارد که باید به سمت افزایش کارایی آن‌ها برود.

شاکری با انتقاد از این که هنوز پایه‌های مالیاتی جدید به آن صورت که باید ایجاد نشده گفت: در حوزه مالیات، چون نمی‌دانیم کلان ایده ما چیست هنوز داریم این طرف و آن طرف می‌رویم.

او گفت: ما به هیچ وجه نشان نداده ایم که متوجه شده ایم که شرایط در دنیا عوض شده است و ما با سؤال‌های جدیدی روبرو هستیم که همچنان داریم پاسخ‌های گذشته را به آن می‌دهیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: ما از سال 88 به بعد از ریل توسعه خارج شده ایم، اما پاسخ این مذاکره نیست، مشکلات اقتصادی ما راه حل دارد، اما اول باید ببینیم مشکل و سوال جدید چیست و پاسخ جدید به آن بدهیم نه این که همان حرف‌های همیشگی را تکرار کنیم.

انتهای پیام

     

 

منبع: دانا

کلیدواژه: سرمایه گذاری ارزش پول ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۶۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟

به نظر می‌رسد پاسخ این پرسش که «از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟»، در حال تغییر است زیرا عمر مردم طولانی‌تر شده است، دیرتر بازنشسته می‌شوند و تا سنین بالاتری همچنان از سلامتی جسمی و روحی برخوردارند.

به گزارش ایسنا، طبق پژوهشی که نتیجه آن در مجله انجمن سالمندی آمریکا منتشر شد، افراد در اواسط دهه ۶۰ سالگی معتقدند که پیری از ۷۵ سالگی شروع می‌شود، در حالی که افراد مسن‌تر فکر می‌کنند سن پیری دیرتر از این شروع می‌شوند.

به گزارش ان‌بی‌سی، این تحقیق که در مجله روانشناسی و سالمندی انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شد، داده‌های ۱۴ هزار شرکت‌کننده در یک نظرسنجی سالمندی در آلمان را بررسی کرد که درباره پیری به‌عنوان مرحله‌ای از زندگی مطالعه می‌کرد. تاریخ تولد شرکت‌کنندگان بین سال‌های ۱۹۱۱ و ۱۹۷۴ بود و از سن ۴۰ تا ۸۵ سالگی به این مطالعه وارد شده بودند.

شرکت‌کنندگان طی ۲۵ سال، هشت بار درک خود را از سالمندی گزارش کردند. آن‌ها هر چهار تا پنج سالی که می‌گذشت، آغاز سن پیری را یک‌ سال دیرتر از بار قبل اعلام کردند. شرکت‌کنندگانی هم که زودتر یعنی بین سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۳۵ به دنیا آمده بودند، در مقایسه با افرادی که بعد از ۱۹۳۵ متولد شده‌ بودند، فکر می‌کردند که پیری زودتر آغاز می‌شود.

«مارکوس وتشتاین»، نویسنده ارشد این مطالعه و روانشناس دانشگاه هومبولت برلین، گفت: درک و تصور ما از پیری در گذر زمان به‌وضوح تغییر می‌کند. افرادی که امروز در سنین میانسالی‌ هستند یا افراد مسن‌تر باور دارند که سن پیری آنها دیرتر از همسالانشان در ۲۰ سال پیش است.

به گفته وتشتاین، این تغییر تا حدودی به بالا رفتن سطح امید به زندگی در افراد برمی‌گردد. امید به زندگی در آلمان حدود ۸۱ سال است که از ۷۱ سال در ۱۹۷۴ بیشتر شده است. همچنین بسیاری از مردم برای مدت طولانی‌تر یک زندگی همراه با سلامتی دارند.

وتشتاین می‌گوید: افرادی که احساس جوانی می‌کنند، معتقدند پیری دیرتر شروع می‌شود.

شرکت‌کنندگانی که تنهاتر بودند، بیماری‌های مزمن داشتند یا از سلامتی کامل برخوردار نبودند، بیشتر بر این تصور بودند که پیری زودتر آغاز می‌شود. زنان هم فکر می‌کردند که سن پیری در مردان حدود ۲.۴ سال دیرتر آغاز می‌شود.

با این حال برخی کارشناسان می گویند این نتایج ممکن است قابل تعمیم به کشورهای دیگر نباشد زیرا دیدگاه‌های فرهنگی درباره پیری و روند تحولات جوامع در طول زمان متفاوت است. به عنوان مثال امید به زندگی در ایالات متحده در طول همه‌گیری کووید از ۷۹ سال در ۲۰۱۹ به ۷۶ سال در ۲۰۲۱ رسید در حالی که امید به زندگی در آلمان از سال ۲۰۱۴ نسبتا پایدار بوده است.

به گزارش ایندیپندنت، تحقیقات قبلی نیز نشان داده بود باورهای منفی درباره افزایش سن با افزایش سطح استرس مرتبط است که به نوبه خود می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. برعکس افرادی که به پیری نگرشی مثبت دارند، احتمالا کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل‌ هستند و در مقایسه با افرادی که نگرش منفی درباره افزایش سن دارند، طولانی‌تر عمر می‌کنند.

همچنین افرادی که خود را جوان‌تر از سن شناسنامه‌ای‌شان می‌دانند، زوال حافظه آهسته‌تر، عملکرد شناختی بهتر و کاهش علائم افسردگی را گزارش کردند. در مقابل افرادی که خود را مسن‌تر از سن حقیقی‌شان می‌بینند بیشتر در معرض خطر مرگ‌ومیر قرار دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • انعقاد تفاهم نامه سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۸ میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی​
  • افزایش تورم خوراکی‌ها در آغاز سال
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • ◄ بازار چای بحرانی و کار قاچاقچیان چای سکه می شود!
  • آیا ارزش افزوده همان هیولایی است که از آن می‌ترسیم؟
  • ابلاغ مصوبه دولت برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده
  • اقتصاد ایران تا اطلاع ثانوی، نفتی، رانتی و دستوری است
  • ارزش بار هوایی ۳۵ درصد بازار حمل و نقل است