Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالقاسم جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: از چندی پیش و طبق مصوبه ابلاغی وزارت بهداشت سامانه فروش بلیت هواپیما به سامانه استعلام وزارت بهداشت متصل شده است، حال اگر مسافرانی بخواهند از طریق آژانس‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و سایت‌های فروش بلیت هواپیما، اقدام به تهیه بلیت کنند، پیش از صدور بلیت کد ملی آنها در سامانه‌ای که متصل به سامانه بانک اطلاعات کرونا متعلق به وزارت بهداشت است، استعلام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: اگر فرد به کرونا مبتلا بوده و دوران زمانی مورد نظر را نگذرانده باشد کد وی قرمز می شود و امکان صدور بلیت برای این مسافر وجود ندارد اما اگر فردی مبتلا نباشد کد وی سبز می شود و مجاز به خرید بلیت است.

* پایش مسافران کرونایی در حمل و نقل هوایی در 2 مرحله

وی در پاسخ به این سؤال که رصد و پایش مسافران کرونایی در زمان صدور بلیت انجام می‌شود یا در زمان چک کردن بلیت مسافران پیش از سوار شدن به هواپیما؟ گفت: در دو مرحله رصد مسافران کرونایی انجام می‌شود، ابتدا در زمان صدور بلیت و با ارائه کد ملی و ثبت کد ملی در سامانه مربوط به وزارت بهداشت مشخص می‌شود که آیا مسافر بیمار کرونایی هست یا خیر، از سوی دیگر، در زمان چک کردن بلیت مسافران در فرودگاه و پیش از سوار شدن به هواپیما، مجددا کد ملی مسافران از طریق سامانه وزارت بهداشت که دراختیار شرکت‌های هواپیمایی است استعلام می‌شود و اگر مسافری طبق سامانه وزارت بهداشت، بیمار کرونایی محسوب ‌شود، اجازه سفر ندارد.

* ضرورت ارائه تست منفی کرونا برای مسافران با سابقه بیماری کرونا

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: ضرورت دارد چهارده روز از زمان تست کرونا گذشته باشد و مسافر آزمایش منفی کرونا ارائه دهد.

* دسترسی همه آژانس ها و سایت های فروش بلیت پرواز به سامانه استعلام کد ملی مسافر

جلالی در پاسخ به این سؤال که ‌آیا همه آژانس‌ها و سایت‌های فروش بلیت هواپیما به این سامانه دسترسی دارند؟ گفت: بله همه سایت‌ها و آژانس‌ها هنگام فروش بلیت هواپیما با دریافت کد ملی و ثبت آن در سامانه متصل به سامانه وزارت بهداشت، صدور بلیت را برای مسافران کرونایی انجام نمی‌دهند. 

بنابراین گزارش، به تازگی، حریرچی، معاون وزیر بهداشت، اعلام کرده است که نرم‌افزارهای ما نشان می‌دهد 20 تا 25 درصد افراد با تست مثبت کرونا در جامعه حرکت وسیع دارند و به قرنطینه نمی‌روند.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: تست کرونا بلیت هواپیما هواپیما پرواز سازمان هواپیمایی بیمار کرونایی معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی فروش بلیت هواپیما مسافران کرونایی وزارت بهداشت صدور بلیت آژانس ها سایت ها کد ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۷۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مأموریت جدید یاسین از زبان وزیر دفاع/ این جت چه ویژگی هایی دارد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جت آموزشی پیشرفته یاسین یکی از تولیدات سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که برای اولین‌بار در ۲۵ مهرماه سال ۱۳۹۸ رونمایی شد. این هواپیما در ابتدا با نام پروژه کوثر-۸۸ مطرح شد ولی در سال‌های بعد به یاسین تغییر نام داد. البته خط تولید این هواپیما ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۱ به همراه نمونه نهایی آن افتتاح شده بود.

آنگونه که فارس روایت کرده، نمونه نهایی «یاسین» به‌عنوان نمونه نهایی دارای بیشینه سرعت ۸۵۰ کیلومتر بر ساعت است. طول آن؛ ۱۲.۰۴ متر، پهنای بال‌ها؛ ۱۰.۴ متر و ارتفاع آن، ۴.۵ متر و مساحت بال‌های این هواپیما نیز، ۲۴ متر مربع است.

وزن خالی جت یاسین ۴۰۰۰ کیلوگرم است که می‌تواند با موتور بومی توربوجت پس‌سوز اوج تا ارتفاع ۱۱ هزار متری پرواز کند.

موتور اوج دو ورژن دارد، اول، با پس‌سوز که در جنگنده کوثر استفاده می‌شود و دوم، ورژن بدون پس‌سوز تحت عنوان اوج-Y دارد که روی هواپیمای یاسین استفاده می‌شود. از نظر پارامترها تراست موتور اوج-Y مطلوب این هواپیماست چون این هواپیما سوپرسونیک نیست و نباید هم باشد.

موتور اوج-Y موتور توربوجت سبک بدون پس‌سوز است که نیروی رانش آن ۳۵۰۰ پوند معادل ۱۶ کیلو نیوتن است. حداکثر دور موتور آن ۱۶۶۰۰ دور در دقیقه است که می‌تواند حداکثر سرعت ۰.۸ ماخ را فراهم کند و یاسین را تا ارتفاع ۴۰ هزار پایی ببرد.


• یاسین نسل اول سفید رنگ (سمت چپ) و یاسین نسل دوم(نهایی) زرد رنگ (سمت راست) است

یاسین در اوج آسمان‌ها

اول آذرماه ۱۴۰۲ نمونه نهایی جت آموزشی یاسین توانست اولین پرواز موفق خود را انجام دهد و بر آسمان ایران اسلامی بال‌گشایی کند.

نسخه ابتدایی جت آموزشی یاسین در سال ۹۸ ساخته شد و ۲۰ اسفندماه سال ۱۴۰۱ اولین نمونه جدید و معیار تولید جت آموزشی یاسین و خط تولید آن رونمایی شد و ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ نیز، این هواپیما تست تاکسی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت.

یاسین چه مزیت‌هایی دارد؟

نمونه معیار تولید جت آموزشی یاسین دارای سه جایگاه خارجی زیر بال و بدنه برای حمل بمب و مخزن خارجی سوخت است. به این ترتیب این هواپیما قادر خواهد بود تا انواع تسلیحات با هدایت اپتیکی، حرارتی و سایر تسلیحاتی که نیاز به هدایت راداری و لیزری ندارند را در ماموریت‌های پشتیبانی نزدیک هوایی بکارگیری کند.

فروند اول جت آموزشی یاسین با پرواز خود طراحی آیرودینامیکی و معماری سازه‌ای و دستیابی به فناوری ساخت را محقق کرد. در نمونه معیار تولید، این فروند در ابعاد تخصصی و تاکتیکی نسبت به نمونه قبلی توسعه و تکامل یافته و دستاوردهای مختلفی داشته است.

بومی‌سازی زیر سامانه‌های عمده مانند صندلی پران، اویونیک کاملا بومی، موتور و ارابه های فرود بخشی از توانمندی‌های به دست آمده در این فروند است.

وزارت دفاع در طراحی و ساخت نمونه معیار تولید هواپیمای یاسین در برخی اقلام دیگر مانند رادار هواشناسی نصب شده در دماغه هواپیما نیز از توان شرکت‌های دانش بنیان استفاده کرده است.
تکنولوژی بال این هواپیما به تکنولوژی بال با تعبیه نصب مخازن سوخت در آن تغییر یافته است.

مهم ترین فاکتور در بحث آموزش خلبانی در این فروند پایش دائمی و ثبت داده های پروازی حین و پس از پرواز(نمایش و تحلیل سه بعدی داده های سورتی و پروازی) است که یک تحول در بحث آموزش خلبانی به شمار می‌رود.

آموزش‌های خلبانی در ایران چگونه انجام می‌شود؟

آموزش خلبانی از جمله آموزش های سطح بالا و پیچیده ای است که هر کشوری توان انجام آن را ندارد.

جمهوری اسلامی ایران در حوزه های دانش و فناوری موفق به رسیدن به یافته‌های آموزش در سطح استانداردهای جهانی شده است و خلبانی به عنوان یک حوزه ی آموزشی ترکیبی از این قاعده مستثنی نیست.

ایران بعد از پایان جنگ تحمیلی فرصت یافت که به این موضوع مهم بپردازد. پس از پایان جنگ ضرورت آموختن این مهارت در دستور کار مسئولین نیروهای مسلح قرار گرفت و از همان زمان و با نظر استادان با تجربه و جنگ دیده دانشکده های خلبانی شکل گرفت.

از آنجایی که این مهارت ترکیبی از دانش و مهارت است نیازمند روش ها و ابزارهای ویژه ای است که هواپیمای آموزشی اساس آن را تشکیل می دهد.
نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیش از طراحی و تولید جت آموزشی یاسین، هواپیماهای مختلف آموزشی را با نام‌های پرستو، سیمرغ، تذرو، درنا و T-۹۰ طراحی، تولید و عملیاتی کرده بود.

نقش یاسین در آموزش‌های خلبانی ایران

آموزش خلبان هواپیمای جنگنده تفاوت های اساسی با خلبان غیر نظامی دارد.

در آموزش خلبانی هواپیمای نظامی و جنگنده آموزش ها در سه مرحله آموزش مقدماتی برای یادگیری فن پرواز، آموزش پایه، مهارت های پروازی، مقررات و مانورها و آموزش پیشرفته و تکمیلی برای کسب توانایی پرواز تاکتیکی با جنگنده شکاری پیشرفته انجام می‌شود.

یک ویژگی مهم جت آموزشی پیشرفته یاسین این است که خلبانان پایگاه‌های عملیاتی نیز همچنان از آن بهره برداری می‌کنند و خلبانان با تاکتیک‌ها و تکنیک‌های رزم هوایی و رزم هوا به زمین آشنا می شوند و کاربرد جنگ افزارهای گوناگون و چگونگی استفاده از آن ها را می‌آموزند.

همه این مزیت‌ها و ویژگی‌ها دلیل ضرورت نیاز نهاجا و ورود وزارت دفاع به طراحی و ساخت این هواپیما بوده است.

از آنجایی که آموزش های گردان شکاری رزمی در بسیاری از موارد با جنگ افزارهای واقعی و در محیط های شبیه سازی شده نبرد انجام می شود، طبیعی است جت یاسین دارای قابلیت آموزش ماموریت های رزمی نیز باشد.

از طرف دیگر این هواپیما در طرح توسعه قابلیت تبدیل به یک هواپیمای رزمی سبک و پشتیبانی نزدیک هوایی(cas) را نیز خواهد داشت.

خلبانان ما پس از ورود به دانشکده پرواز ابتدا با هواپیماهای ملخی مانند بونانزا پرواز می‌کنند، سپس به هواپیمای PC-۷ می‌روند و بعد از آن قبل از اینکه وارد گردان‌های شکاری شوند باید با یک هواپیمای جت پیشرفته پرواز کنند.

هواپیمای PC-۷ یک هواپیمای توربوپراپ است که سرعت استال (واماندگی) پایینی داشت، این نیاز است که خلبان بعد از دوره PC-۷ و قبل از ورود به گردان‌های شکاری حتما با یک هواپیمای جت پیشرفته مثل یاسین پرواز کند، یاسین خلاء بین سرعت PC-۷ و هواپیمای شکاری را پر می‌کند، یعنی خلبان با سرعت ۱۲۰ نات لندینگ می‌کند، با سرعت ۹۰ نات استال می‌کند، می‌تواند سقف پرواز بالاتری برود، داخل کابین مانند جت است.

جت آموزشی یاسین قابلیت انجام تمام مانورهای لازم در بحث آموزش را دارد یعنی می‌تواند مانورهای TR یا آکروبات، اینسترومنت (آلات دقیق)، BFM یا درگیری هوایی ACM را انجام دهد.

مأموریت جدید یاسین از زبان وزیر دفاع

امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع سال گذشته در بازدید از مراحل آزمون های پروازی جت آموزشی یاسین با اشاره به اینکه می توان از این هواپیما در پشتیبانی نزدیک هوایی نیز استفاده کرد، گفته بود؛ یاسین قادر خواهد بود تا از انواع تسلیحات با هدایت اپتیکی و حرارتی در ماموریت‌های پشتیبانی نزدیک هوایی استفاده کند.

امیر سرتیپ افشین خواجه‌فرد مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در بازدید فرمانده کل ارتش از مراحل آزمون‌های پروازی جت آموزشی یاسین ضمن ارائه گزارش از این مراحل گفت: تکنولوژی و فناوری به کار رفته در جت جنگنده آموزش پیشرفته یاسین مبتنی بر نیازهای حوزه صنعت هوایی کشور است.

به گفته وی، «با اتمام مراحل تست و آزمون های استاندارد نهایی این پرنده، «یاسین» به تولید انبوه خواهد رسید.»

۱۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888865

دیگر خبرها

  • خدمات قابل ارائه به مسافران نوروزی باید مورد تأیید بهداشت باشد/ فعالیت ۳۰۰ بازرس در شهر
  • چگونه می توانیم به داروهای کمیاب دسترسی پیدا کنیم
  • افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در نوروز و ضرورت حفظ امنیت کودکان
  • چگونگی کسب اطلاعات دارویی از سامانه «تیتک»
  • مأموریت جدید یاسین از زبان وزیر دفاع/ این جت چه ویژگی هایی دارد؟
  • تعلیق دستور مقابله با گران فروشی بلیت هواپیما
  • مصرف ۶۰۰ میلیون لیتر سوخت هوایی در سال گذشته
  • (عکس) جنگنده‌ای که گزینه اصلی ارتش روسیه است!
  • زیان افزایش نرخ بلیت موزه ها را آژانس‌داران باید بدهند
  • استعفای مدیرعامل بزرگترین سازنده هواپیما در جهان