Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@14:58:36 GMT

درس بخشندگی مادر بزرگ تالشی

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۹۸۱۷۴

درس بخشندگی مادر بزرگ تالشی

روستا با سادگی و صفا همراه است و مهربانی و بی آلایشی را در ذهن تداعی می کند. روستای میناچال بخش کرگانرود تالش نیز از آن دهات باصفایی است که در دل کوهستان ها و با ۱۷ کیلومتر فاصله از شهر،کمتر از ۱۰۰ خانوار جمعیت دارد و مردمان دوست داشتنی اش در میان کوه و جنگل با ترنم باران و طراوت گل و سبزه انس گرفته اند و به قول سهراب سپهری از آن "مردم بالادست هستند که صفایی دارند" و چشمه های مهرشان جوشان است و از بس در دل نقاشی طبیعت زندگی کرده اند، بخشندگی را از دریا و جنگل آموخته اند و قصه مادر بزرگ میناچال که سنگ بنای مدارس کاغذی و خیرساز را گذاشته و بعد از وفاتش این روزها همچون فسانه نیما بر سر زبان ها افتاده، نشان از دل بزرگ و مهربان اهالی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر آموزش و پرورش تالش روز چهارشنبه در تشریح نیکوکاری خانم فرح نسا انجو مادربزرگ روستای میناچال به ایرنا گفت: در سال ۹۶ چند تن از بزرگان روستا به همراه تنی جند از دانش آموزان از نبود مدرسه در روستا گلایه می کردند. آنها می گفتند فرزندان ما هر روز برای تحصیل به روستای دیگر رفت و آمد می کنند و اگر مدرسه داشتیم، هرگز این ۱۲ دانش آموز رنج رفت و آمد به روستای دیگر را در برف و باران به جان نمی خریدند.

سید مرتضی مختاری می گوید: به آنها گفتم که اگر زمین مناسبی برای ساخت مدرسه تامین کنند مقدمات احداث یک آموزشگاه مناسب را فراهم می کنم؛ آنها رفتند و اواخر همان سال خبر آوردند که مادر بزرگی از اهالی میناچال، حاضر شده بخش بزرگی از تنها زمین و دارایی خود را برای ساخت مدرسه اهدا کند؛ در کمال تعجب متوجه شدم آن بانوی بخشنده، بدون اینکه دانش آموزی داشته باشد و در حالی که در چادر زندگی می کرد، زمین خود را برای احداث مدرسه هدیه کرده بود و با مستمری کمیته امداد امام روزگار می گذراند.

مدیر آموزش و پرورش تالش که چند روز قبل، با انتشار پیامی درگذشت آن مادر خیراندیش را به جامعه خیران تالش تسلیت گفته بود، ادامه داد: مادربزرگ هزار متر مربع زمین هدیه کرده بود و اولین پروژه "مدارس کاغذی" را  از منابع فروش کاغدهای باطله به نام مدرسه پروین اعتصامی در زمین اهدای او اجرا کردیم و بعد از آن نیز ۲ باب مدرسه به اصطلاح کاغذی دیگر با فروش کاغذهای باطله و پشتیبانی و حمایت اداره کل تجهیز و نوسازی مدارس گیلان ساخته شد.

وی ادامه داد:ساخت مدارس خیرساز بعد از اهدای زمین از سوی آن مادربزرگ دلسوز، در طی چهار سال گذشته در تالش رونق گرفت و تا امروز ۳۳ باب مدرسه خیرساز در مناطق مختلف این شهرستان ساخته شده است و آن سال ها قضیه اهدای زمین از سوی مادر بزرگ بخشنده و وضعیت زندگی و چادرنشینی او را به گوش مسئولان رسانده بودیم و کمیته امداد امام تالش قول داده بود برای او در روستا خانه ای بنا کند و این کار را هم آغاز کرد اما تا امروز تکمیل نشده است و متاسفانه خانم انجو هرگز فرصت زندگی را در آن نیافت.

آری آن زن خوشنام با اینکه آسایش را در کنج خانه ای که سالهاست برای او ساخته می شود لمس نکرد، اما با بخشش زمین خود، فرزندان روستا را به آرامش رساند و سالهاست که ۹ دانش آموز مقطع ابتدایی در مدرسه خیرساز میناچال، غم های سال های بی مدرسه بودن را در خاطره ها چال کرده اند و نیز عشق مادر بزرگ را در تخته سیاه روزگار مشق می کنند.

دردا که ما انسان ها اغلب یک یا چند قدم از آنجا که باید باشیم عقب تریم و همیشه وقتی فرصتی یا عزیزی را از دست می دهیم، به قدر و بهایش پی می بریم. کاش به جای اینکه بعد از وفات مادربزرگ میناچال اظهار تاسف کنیم و عکس هایش را با تفاخر منتشر کنیم، آن روز که دست بخشنده اش را به سادگی گشوده بود با او سلفی می گرفتیم و به تناسب سرعتی که او به نهضت مدرسه سازی در تالش بخشیده بود، چند سنگ دیوار خانه اش را روی هم محکم می کردیم تا منزل او حداقل همزمان با یکی از مدارس کاغذی پا می گرفت. اما نشد و قصه او به سایر داستان های پرغصه زندگانی افزوده شد. 

شهرستان تالش با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و بخش های مرکزی، اسالم، حویق و کرگانرود در ۱۱۰ کیلومتری غرب استان گیلان واقع شده است.

برچسب‌ها مدارس روستائیان سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور توسعه روستایی خیران مدرسه ساز تالش خیرین مدرسه ساز مدرسه سازی دانش‌آموزان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس روستائیان سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور توسعه روستایی خیران مدرسه ساز تالش خیرین مدرسه ساز مدرسه سازی دانش آموزان مدارس روستائیان سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور توسعه روستایی خیران مدرسه ساز تالش خیرین مدرسه ساز مدرسه سازی دانش آموزان اخبار کنکور مادر بزرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۸۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۳۴۴ مدرسه در سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان و بلوچستان، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان گفت: تعهد خیران نیک اندیش در سال گذشته ۱۴ هزار و ۴۵۷ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد سه برابری داشته است.
میثم لک زایی افزود:  بیش از ۲۱۰ هزار مترمربع از پشت بام مدارس سیستان و بلوچستان ایزوگام شد که در سیل اخیر جنوب استان یکی از مواردی که سبب شده آسیب کمتری به مدارس وارد شود، اقدامات پیشگیرانه نوسازی مدارس بوده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان گفت: امسال ۲۶۰ هزار مترمربع آسفالت محوطه مدارس در سطح استان انجام شده است.
وی یکی دیگر از اقدامات مهم دولت سیزدهم را آغاز طرح های محرومیت زدائی دانست و گفت: از این محل ۵۹ طرح با تعداد ۴۳۸ کلاس درس در حال ساخت است که در ماه‌های پایانی سال گذشته تعدادی از آنها به بهره برداری رسید.
لکزایی در خصوص هنرستان‌ها و شبانه روزی‌ها نیز افزود: ۳۰۷ کلاس درس همسو با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و فراگیری حرفه و گسترش عدالت آموزشی در سطح استان در حال ساخت است.

وی ادامه داد: هم اینک ۳۵ سالن‌های ورزشی و استخر‌های در دست ساخت داریم که بهره برداری از آنها کمک قابل توجهی به توسعه ورزش در بین دانش آموزان استان می‌کند.

دیگر خبرها

  • مدارس ما و مدارس آن‌ها
  • آغاز ساخت مدرسه و بهره برداری از ۴ زمین چمن مصنوعی در بهمئی
  • اجرای آموزش «حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز» در مدارس
  • ساخت ۳۴۴ مدرسه در سیستان و بلوچستان
  • دیدار مدیرکل آموزش و پرورش استان با مادر شهیدان یزدان
  • صدور مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان کشور
  • مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور صادر شد
  • معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان صادر شد
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور