Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


اهدای شمشمیر چرچیل به استالین در تهران

«کنفرانس تهران / Tehran Conference» با اسم رمز «یوریکا / Eureka» با شرکت وینستون چرچیل، فرانکلین دلانو روزولت، و ژوزف استالین از ۶ تا ۹ آذرماه ۱۳۲۲ مصادف با ۲۸ نوامبر تا یک دسامبر ۱۹۴۳ به صورت سرّی و محرمانه در سفارت شوروی در تهران، پایتخت ایران برگزار شد تا سران بریتانیا، آمریکا و شوروی درباره سرنوشت جنگ جهانی دوم تصمیم گیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کنفرانس از این جهت سرّی بود که آلمان‌ها در صدد ترور رهبران سه کشورِ درگیر در جبهه مقابل متحدین بودند. هیتلر خود به یک افسر آلمانی به نام سرهنگ کنراد زینر مأموریت ترور را واگذار کرد. این عملیات را هم آلمان‌ها «عملیات پرش بلند» نام نهادند. مهم‌ترین توافقی که در این کنفرانس به‌دست آمد، دربارهٔ گشایش جبهه در غرب اروپا بود. در خلال این کنفرانس، در روز ۲۹ نوامبر، چرچیل به جهت شجاعت و دلاوری نیرو‌های ارتش شوروی در پاسداری از شهر استراتژیکِ استالینگراد، یک شمشیر را که به شمشیر استالینگراد شهرت یافت، به استالین اهدا کرد. تصاویر رنگی نادر از این رویداد را از این کنفرانس که بدون هماهنگی با ایران برگزار شده و محمدرضا پهلوی به عنوان شاه ایران تنها ناظر آن بود را در تابناک می‌بینید.

 

 

چوگان بازی در میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش‌ جهان اصفهان، یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری ایران و جهان است، دیدن اسب و گاری در این میدان کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما روزگاری این میدان زمین بازی چوگان بود. در این ویدیو خیلی قدیمی، بخش‌هایی از بازی چوگان در میدان نقش جهان اصفهان را می‌بینید.

 


ساخت خمپاره ۶۰ میلیمتری در یک ماه توسط شهید چمران

مهدی چمران از خلاقیت‌های شهید دکتر مصطفی چمران در زمان جنگ تحمیلی می‌گوید. او نخستین گام‌های تولید تسلیحات در ایران از جمله ساخت خمپاره ۶۰ میلیمتری در طول یک ماه، ساخت زیردریایی‌های کوچک و... را در دوران حیات برادرش در ابتدای جنگ ایران و عراق تشریح می‌کند. این روایت تاریخی را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 


بمبئی در دهه شصت و هفتاد قرن بیستم

«مومبای / بمبئی / Mumbai / मुंबई» پایتخت ایالت ماهاراشترا از مهم‌ترین شهر‌های کشور هند است. بمبئی در زبان هندی به معنای ساحل خوب است. این نام را استعمارگران پرتغالی بر این شهر نهادند. نام این شهر در سال ۱۹۹۶ به «مومبای» تغییر یافت که نام یکی از خدایان زن هندی است. اما در خارج از هند، این بندر بزرگ همچنان به بمبئی معروف است. قدمت بمبئی به ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیحی بازمی‌گردد که آثار نخستین ساکنان آن کشف شده است. بمبئی در واقع از هفت جزیره تشکیل شده است. این هفت جزیره، طی دوران حضور انگلیس در هند، از طریق یک پروژه مهندسی به نام «هورنی بلاد / Hornby Vellard» در سال ۱۷۸۲ تبدیل به یک شهر واحد شد. هفت جزیره به نام‌های زیر شناخته شده‌اند که نامشان بر گرفته از نام حاکمان، ایزدان و... است: «بمبئی / Bombay»، «پارل / parel»، «مازاگون / mazagaon»، «ماهیم/ Mahim»، «ورلی/Worli»، «زنان سالخورده/Old woman» و «کلابا/colaba». هند و بمبئی به عنوان یکی از نقاط کلیدی آن، در طول تاریخ بار‌ها میان امپراتوری‌ها دست به دست شد و در نهایت در ۱۵ آگوست ۱۹۴۷ از امپراتوری بریتانیا، استقلال یافت. آنچه اکنون از بمبئی در تابناک می‌بینید، تصاویری متعلق به دو دهه پس از استقلال هند است و در سه مقطع ۱۹۶۲، ۱۹۶۴، ۱۹۷۳ ثبت شده که فضا و حال و هوای این شهر را در دهه‌های شصت و هفتاد قرن بیستم میلادی به تصویر کشیده است.

 


کهن‌ترین چنار پایتخت در تاریخی‌ترین نقطه تهران

مردم کوچه و بازار تهران برای امام‌زاده یحیی (ع) بقعه‌‌ای ساختند تا قدیمی‌ترین محله تهران در کنار این گنبد و بارگاه شکل بگیرد. این محله بخشی از محدوده بزرگ عودلاجان قدیم تهران است که از خیابان ناصرخسرو تا خیابان ری امتداد داشت و میزبان کهن‌ترین چنار تهران، شهر چنارستان‌هاست. این روایت را درباره کهن‌ترین چنار پایتخت در تاریخی‌ترین نقطه تهران می‌بینید.

 


اقامت رومی‌ها در ۱۰۰ کیلومتری پایتخت

هم ایرانی‌اند هم اروپایی، هم فارسی می‌دانند هم ترکی؛ صورتشان هم شبیه آریایی‌هاست، هم شبیه گلادیاتور‌ها و وایکینگ‌ها، قدشان بلند است و مهربانی‌شان همچون محبت مردم ایل به مهمان‌ها. مسلمان شیعه‌اند، کارشان دامداری و کشاورزی؛ به سبک همه روستاییان، مرغ و خروس و غاز هم نگه می‌دارند. روستای زرگر در ۳۰ کیلومتری قزوین و ۱۰۰ کیلومتری تهران، در شهرستان آبیک قرار دارد و این مردمان آنجا ساکنند. به روایتی در جنگ بین ایران و روم، ۲۰۰ نفر از رومانو‌ها به دست پادشاه ایران اسیر شدند و، چون اندام‌های قوی داشتند، مورد عفو قرار گرفته و در نزدیکی شهر قزوین ساکن شده‌اند. این روایت را درباره انسان‌های بر جای مانده از یک رویداد تاریخی می‌بینید.

 


قبرستان ممنوعه تهران خانه ابدی چه کسانی است؟

اوانس اوهانیانس نخستین کارگردان ایرانی، ولادیسلاو هورودکی معمار لهستانی، آنتوان سوریوگین عکاس گرجی-ارمنی، نیکلای مارکف معمار روس تبار، آلفرد ژان باتیست لومر موسیقی دان فرانسوی و سازنده اولین سرود ملی ایران در دوره قاجار و کنت دومونت فرت مستشار اتریشی و اولین رئیس پلیس ایران از جمله دفن شدگان در قبرستان ارامنه هستند؛ قبرستانی که ورود به آن اکنون به سادگی ممکن نیست و به قبرستان ممنوعه تهران مشهور شده است. این روایت را از فراز و درون این قبرستان می‌بینید.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محدودیت های کرونایی وام یک میلیونی کرونا محمد خادم بسته ویدیویی چرچیل استالین چوگان خمپاره محدودیت های کرونایی وام یک میلیونی کرونا محمد خادم جهان اصفهان میدان نقش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۸۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حریف استقلال سال 1403 را با برد شروع کرد(عکس)

به گزارش "ورزش سه"، شاگردان محرم نویدکیا که خود را برای دیدار با استقلال در هفته بیست و دوم لیگ برتر آماده می‌کنند، امروز در یک بازی دوستانه به برتری رسیدند.

مسی‌های رفسنجان از ساعت ۱۴ امروز در یک بازی تدارکاتی به مصاف بهمن با مربیگری محسن ایران نژاد بازیکن سیرجانی سابق باشگاههای گلگهر، سپاهان و ذوب‌آهن رفتند. نارنجی پوشان با ترکیب حامدلک، نژاد‌مهدی، رامتین سلیمان زاده، حسن جعفری، علی عدنان، فرشید باقری، جلال علی محمدی، مهدی محبی، عرفان شهریاری، محمد اکبری و سجاد شهباززاده به میدان رفتند.

در این مسابقه ابتدا با ارسال حسن جعفری از روی نقطه کرنر و ضربه سر فرشید باقری در دقیقه ۲۰ به گل اول این بازی رسیدند. خطای مدافع بهمن روی محمد اکبری در دقیقه ۲۵ منجر به اعلام ضربه پنالتی شد و سجاد شهباززاده دومین گل بازی را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند.

نویدکیا در شروع نیمه دوم با ۱۱ تغییر ترکیب متفاوتی را به میدان فرستاد که تلاش دو تیم در ۴۵ دقیقه دوم گلی به همراه نداشت و در نهایت این بازی با پیروزی دو بر صفر مس به پایان رسید.

دیگر خبرها

  • حریف استقلال سال 1403 را با برد شروع کرد(عکس)
  • اسکان ۳۲ هزار گردشگر نوروزی در همدان 
  • معرفی دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان/از رمز و راز حمام «شیخ بهایی» تا معرفی مقبره ناشناخته شاعر معروف
  • شب به یادماندنی در چند کیلومتری پایتخت
  • تصویری زیبا از رنگین کمان در میدان نقش جهان اصفهان
  • تصویری زیبا از رنگین کمان در میدان امام اصفهان
  • تصاویری سحرانگیز از رنگین کمانی شدن میدان نقش جهان اصفهان
  • کاشت درخت چنار حدفاصل خیابان‌های شریعتی و سهروردی
  • رنگین کمان میدان نقش جهان اصفهان (فیلم)
  • رنگین کمان میدان نقش جهان اصفهان + ویدئو