Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان با استفاده از رشته‌های DNA، نانوژلی ساختند که به‌صورت اختصاصی درون سلول‌های سرطانی داروی شیمی‌درمانی را رهاسازی می‌کند.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، روش‌های شیمی درمانی باعث کاهش سرعت رشد تومور سرطانی و نجات جان افراد می‌شود، اما این دارو‌های قدرتمند سلول‌های سالم و سرطانی را با هم تحت تأثیر قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به تازگی محققان مقاله‌ای در مجله Nano Letters به چاپ رساندند که در آن جزئیات مربوط به ساخت نانوژل‌های مبتنی بر DNA را تشریح کرده‌اند، نانوژل‌هایی که محتویات دارویی خود را درون سلول‌های سرطانی آزاد می‌کند و تأثیرات آن بر سلول‌های طبیعی به حداقل می‌رسد و عوارض جانبی دردناک و ناراحت کننده داروی شیمی‌درمانی به حداقل می‌رسد.

زمانی که دارو‌های شیمی‌درمانی وارد بدن می‌شوند، در کل بدن پخش می‌شوند. از آنجا که بسیاری از این دارو‌ها برای همه سلول‌ها سمی هستند، کوچک شدن تومور مورد نظر می‌تواند با عوارض جانبی نامطلوبی مانند ریزش مو، مشکلات دستگاه گوارش و خستگی همراه باشد.

نانوژل‌های ساخته شده از DNA یکی از راه‌های انتقال این دارو‌ها است، اما این نانوژل‌ها نیز وارد همه سلول‌ها می‌شوند.

تیانهو لی، تکپنگ لوه و همکارانش معتقداند که نشانگر‌های زیستی- پروتئین‌ها یا سایر اجزای موجود در سلول‌های سرطانی و همتایان سالم آن‌ها می‌توانند در شکستن یک نانوژل نقش داشته باشند و باعث شوند نانوژل محتویات خود را درون سلول‌های سرطانی رهاسازی کند.

یک نشانگر زیستی به نام FEN ۱، آنزیمی ترمیم کننده که انواع خاصی از DNA را قطع می‌کند، در مقادیر بیشتری در سلول‌های سرطانی در مقایسه با سلول‌های سالم وجود دارد. محققان می‌خواستند ببینند آیا آن‌ها می‌توانند نانوژل DNA ویژه‌ای طراحی کنند که به‌ طور خاص توسط FEN ۱ در سلول‌های سرطانی تخریب شود.

پژوهشگران برای ساخت نانوژل‌های DNA از ساختار‌های DNA ویژه‌ای استفاده کردند که FEN ۱ می‌توانست آن‌ها را تشخیص داده و برش دهد. محققان با استفاده از سیستم‌های فاقد سلول، دریافتند که نانوژل‌های مبتنی بر DNA توسط FEN ۱ تجزیه می‌شوند، اما سایر آنزیم‌ها یا ترکیبات ترمیم کننده DNA قادر به تجزیه آن‌ها نیستند.

وقتی سلول‌های زنده در معرض نانوژل‌های مبتنی بر DNA قرار گرفتند، سلول‌های سالم FEN ۱ کافی برای تجزیه آن‌ها نداشتند، اما سلول‌های سرطانی این کار را انجام دادند. وقتی دارو‌های شیمیایی دوکسروبیسین و وینورلبین در نانوژل قرار داده شدند، سلول‌های سرطان پستان انسان با سرعت بالاتری از سلول‌های سالم بافت پستان از بین رفتند.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد این نانوژل‌های مبتنی بر DNA می‌توانند دارو‌ها را با انتخاب‌پذیری بالا وارد سلول‌های سرطانی کنند و عوارض جانبی را کاهش دهند.

محققان معتقداند که نانوژل‌ها همچنین می‌توانند به‌عنوان کاوشگر آنزیم نشانگر زیستی مورد استفاده قرار گیرند و به پزشکان کمک می‌کند تا در مقایسه با روش‌های فعلی، سرطان را به‌ طور مستقیم تشخیص دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو تومور سرطانی شیمی درمانی سلول های سرطانی سلول های سالم شیمی درمانی نانوژل ها سلول ها دارو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۸۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتصاب داروسازان فرانسویدر روز سی ام مه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به گزارش ت اف ۱ فرانسه‏، اتحادیه داروسازان فرانسوی از همه داروسازان خواسته است روز ۳۰ مه اعتصاب کنند.  

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش ت اف 1 فرانسه گفت در خصوص برنامه داروسازان فرانسوی برای اعتصاب گفت : داروسازان. فرانسوی  از چند ماه پیش به دلیل  کمبود دارو باعث اختلال در فعالیت‌های روزانه داروخانه‌ها شده است هشدار دادند. به گفته داروسازان ۴۹۰۰ قلم دارو با کمبود مواجه است. آنها نا امیدانه می‌گویند باید راه حلی پیدا شود. گزارش با نیکولا روبرتسون و برای مثال آنتی بیوتیک، قطره‌های درمان بیماری‌های چشمی، داروی ضد صرع... اینها اقلامی هستند که دچار کمبود هستند. در چنین مواردی بئاتریس دنبال راه حل برای بیمار می‌گردد. جستجو برای او زمان بر است. گاهی او ۱۲ ساعت در هفته به دنبال داروی بیماران در سامانه داروخانه‌ها می‌گردد.
در سال ۲۰۲۳ آژانس ملی امنیت دارویی اعلام کرد داروخانه‌ها از کمبود ۴۹۰۰ قلم دارو خبر داده اند. این وضعیت برای مشتری‌ها سخت است. طبق برنامه از پیش اعلام شده اتحادیه داروسازان از همه داروسازان خواسته است روز ۳۰ مه اعتصاب کنند.

دیگر خبرها

  • پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی
  • «متفورمین» پرفروش‌ ترین دارو در سال ۱۴۰۲
  • «متفورمین» پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲
  • زهره حمیدی ازوضعیت پس از سرطان گفت/انسان دیگری شدم و حالم خوب است
  • چگونه داروی تلخ به کودک بدهیم؟ از گول زدن حس چشایی تا مذاکره با کودک!
  • اعتصاب داروسازان فرانسویدر روز سی ام مه
  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت
  • میکرو بمب‌افکن برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد
  • برگزاری دومین رویداد ایده‌پردازی و استعدادیابی «بیوتلنت»
  • هموفیلی ها دارو ندارند؛ خطر معلولیت با درمانی غیر علمی‌