Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان یک استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: عادی سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی، فشار بر جبهه مقاومت و ایران و قبح زدایی از رابطه داشتن دیگران با صهیونیست ها از اهداف سفر احتمالی نتانیاهو به عربستان است.

محمد علی بصیری در گفت و گو با ایسنا در خصوص اخبار منتشر شده در مورد سفر بنیامین نتانیاهو به عربستان و دیدار او با محمد بن سلمان- ولیعهد این کشور و هدف از این سفر احتمالی، اظهار کرد: بر طبق آخرین تحلیل‌هایی که رسانه‌ها و کارشناسان داشته‌اند این دیدار به احتمال ۹۰ درصد انجام شده است چرا که هم حزبی های نتانیاهو از او در این باره سوال می کنند و او در جواب انکار نمی کند و می گوید "همیشه برای منافع اسرائیل و توسعه صلح کار کرده ام".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پاسخ نشان می دهد که این دیدار انجام شده و به نوعی نتانیاهو بر آن صحه گذاشته است.

وی افزود: از طرف دیگر وزارت خارجه سعودی‌ها فقط انکار کرده که همزمان با دیدار مایک پمپئو- وزیر امور خارجه آمریکا جلسه ای با نتانیاهو نبوده است. این مطلب هم به نوعی سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان را تایید می کند و مطرح است که سعودی‌ها یک جلسه جداگانه با نتانیاهو داشته‌اند.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: همچنین یکی از سایت های خبری معروف اسرائیل این دیدار را از قول دو وزیر کابینه نتانیاهو تایید کرد که بعد از این تایید به وزیر آموزش و پرورش هجمه کردند که چرا این دیدار را افشا کردی؟ بنابراین باز هم به طور ضمنی این سفر را تایید کردند.

بصیری با بیان اینکه هدف اصلی سفر نتانیاهو به عربستان سعودی عادی سازی روابط با کشورهای عربی است، تصریح کرد: طرح ترامپ و پمپئو عادی سازی روابط صهیونیست‌ها با کشورهای خاورمیانه است و ترامپ قصد دارد با محقق شدن این طرح، برگ برنده ای برای انتخابات ۴ سال آینده داشته باشد و بتواند از این امتیاز در تبلیغات انتخاباتی بهره ببرد. از طرفی هم قصد دارد دست و پای بایدن را در تغییر دادن این سیاست‌ها در منطقه ببندد.

این کارشناس روابط بین الملل تاکید کرد: یکی دیگر از اهداف این سفر فشار بر جبهه مقاومت و ایران و حصر این دو جریان است چرا که اگر عربستان سعودی با صهیونیست‌ها رابطه برقرار کند شاید بخش عمده‌ای از جهان عرب و کشورهای اسلامی هم در عادی سازی روابط با اسرائیل توجیه پیدا و رابطه برقرار کنند. بنابراین بار هزینه مقابله با رژیم صهیونیستی بیشتر بر دوش جبهه مقاومت و ایران خواهد بود که در راستای فشار حداکثری ترامپ است.

وی ادامه داد: تا الان بخشی از کشورهای اسلامی و از جمله عربستان با سیاست‌های اسرائیل در منطقه موافق نبودند و رابطه رسمی با این رژیم نداشتند و فشارهای رسانه ای و دیپلماتیک بر او وارد می‌کردند که در نتیجه در صورت عادی سازی روابطِ عربستان که در جهان سنت قطب محسوب می‌شود  بار این فشار بر دوش ایران و متحدان آن انداخته می‌شود.

بصیری با بیان اینکه البته روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در دو دهه گذشته به شکل نسبی برقرار بود، گفت: این روابط به طور رسمی اعلام نمی شد و در عمل به شکل محدودی برقرار بود. به خصوص در یک دهه اخیر که بهار عربی و بیداری اسلامی را در منطقه داشتیم و با جبهه بندی که در جنگ نیابتی به وجود آمد شاهد بودیم که در جبهه مقابل، ائتلاف نظامی و امنیتی به سرکردگی آمریکا و با محوریت عربستان و اسرائیل در یمن، بحرین و سوریه شکل گرفت که علیه ایران و جبهه مقاومت جنگیدند.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان، افزود: امروز این روابط بیشتر شده و جنبه تبلیغاتی و رسانه‌ای آن امتیازات بیشتری برای آمریکا و صهیونیست‌ها به ارمغان می آورد تا قبح ارتباط اعراب با صهیونیست‌ها شکسته شود و به طور شفاف و علنی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند که نسبتا هم این سیاست آمریکا و ترمپ موفق بوده چرا که در تقویت بلوک عبری، عربی و آمریکایی موفق عمل کرده اند و حتی این حوزه را به شمال آفریقا هم کشانده‌اند تا مراکش و تونس را هم وارد این بازی کنند.

وی یاداور شد: پیش بینی ها این است که اگر عربستان سعودی رسما با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار کند بخش مردد اعراب هم در صف عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها قرار بگیرند و این امر در راستای فشار حداکثری بر ایران و جبهه مقاومت است.

بصیری با بیان اینکه امروز مسائل بین المللی و منطقه خیلی در حال تغییر و تحول است، خاطرنشان‌ کرد: این موضوع می طلبد که سیاستمداران و دولتمردان ایران با واقعیت‌های در حال تغییر و تحول هوشمندانه برخورد و بخشی از سیاست‌های خود را بازبینی کنند که در این جهت کمکی به فشار حداکثری آمریکا نکنند. سیاست، دنیایی متغیر است و در برابر این حرکات آمریکا و صهیونیست‌ها، ایران می‌تواند حرکت متقابل و خنثی کننده انجام دهد و با ابزار دیپلماسی، رسانه و اقتصاد اهداف خود را پیش ببرد و نباید در این پازل و شطرنج منطقه‌ای تنها نظاره گر باشد. به همین دلیل دستگاه سیاست خارجی کشور باید برنامه ریزی‌های مدون و منسجمی داشته باشد تا توطئه‌های ‌آنان را خنثی کند.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان اعراب و اسراییل ايران جبهه مقاومت استانی سیاسی نتانیاهو به عربستان رژیم صهیونیستی عادی سازی روابط روابط بین الملل صهیونیست ها جبهه مقاومت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۹۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه آلمان: اسرائیل در پاسخ احتمالی به ایران به قانون بین‌الملل پایبند باشد!

آفتاب‌‌نیوز :

براساس گزارش خبرگزاری آلمان، «آنالنا بربوک»، وزیر خارجه آلمان امروز –دوشنبه- در کنفرانس کمک به سودان در پاریس خواستار پایبندی رژیم صهیونیستی به قانون بین‌المللی در پاسخ احتمالی به حمله تلافی‌جویانه ایران شد.

 بربوک در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اقدام اسرائیل در برابر حمله ایران گفت: «حق دفاع از خود به مفهوم دفاع در برابر هر نوع حمله‌ای است، اما انتقام یک مقوله در قانون بین الملل نیست».

بروک مدعی شد: «اسرائیل به لطف پدافند هوایی قوی و مداخله قاطع ایالات متحده، بریتانیا و کشور‌های عربی به شیوه دفاعی پیروز شد! اکنون مهم است که این پیروزی دفاعی از طریق دیپلماتیک تضمین شود. اولویت ما باید جلوگیری از گسترش آتش جنگ در منطقه باشد».

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • نگاه دولت‌های عربی به درگیری ایران و اسراییل
  • وزیر خارجه آلمان: اسرائیل در پاسخ احتمالی به ایران به قانون بین‌الملل پایبند باشد!
  • عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل نقش داشت
  • عربستان با حمله ایران مقابله کرد؟!
  • سفیر اسرائیل : به اقدامات قاطع در تمام جبهه‌ ها ادامه می‌دهیم
  • کارشناس بین‌الملل: اسرائیل فلج شد
  • علم صالح ، استادیار مطالعات ایران و خاورمیانه و کارشناس روابط بین الملل: پاسخ ایران به اسرائیل یک اتفاق تاریخی بود/ اقدام ایران حمله به آمریکا بود نه اسرائیل/ اقدام نظامی ایران فراتر از پاسخ به اسرائیل بود/ ایران در قد و قواره یک قدرت اتمی ظاهر شد
  • تحلیل یک کارشناس اقتصادی درباره بازار‌های مالی/ ریسک نکنید!
  • کارشناس مسائل بین‌الملل: ایران مثل اسرائیل نیست!
  • تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل: در منشور سازمان ملل محدودیتی برای «دفاع» وجود ندارد