Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-25@11:47:28 GMT

◄ ساماندهی خیابان امام در یک برنامه بلندمدت

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۹۹۴۴۱

◄ ساماندهی خیابان امام در یک برنامه بلندمدت

تین نیوز سیدمرتضی نصری :

شیما زرآبادی‌پور در گفت‌وگو با تین نیوز، با اشاره به عملکرد شهرداری قزوین در حوزه ترافیک شهری اظهار کرد: امروزه معضل ترافیک درشهرهای بزرگ برای شهروندان به سبب ایجاد انواع آلودگی‌های صوتی وتنفسی باعث بروزمشکلات عدیده‌ای شده است.

وی با بیان اینکه شاید تمرکز بسیاری از مراکز خدمت‌رسان در هسته مرکزی و خیابان‌های اصلی شهرها یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد ترافیک باشد، خاطرنشان کرد: افزایش تعداد وسائط نقلیه و نیاز ضروری تردد درزندگی‌های امروزه نیز مزید برعلت شده است تا با افزایش حجم ترافیک معابر روبه رو شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری قزوین گفت: در شهر قزوین نیز مسأله ترافیک به علت تراکم وجود ابنیه تاریخی، مذهبی، مراکز درمانی و‌ خدماتی و استقرار بازار در مرکز شهر چالش برانگیز بوده، اما رفع این مشکل سالهاست که به دغدغه مدیران بدل شده تا جایی که با برنامه‌ریزی شهرداری قزوین و تدوین طرح جامع ترافیک، در مسیر کاهش بار ترافیکی در شهر قزوین گام برداشته شده است.

زرآبادی‌پور درباره اقدامات صورت گرفته در کاهش بار ترافیک افزود: هم‌اکنون در شهر قزوین محورهای خیام، آیت‌الله مدرس، فردوسی، عدل، میدان آزادی، نادری، شهدا، سعدی و امام خمینی(ره) با بیشترین حجم ترافیک روبه‌ روست، ضمن اینکه در مواقع ظهرگاه بلواراسدآبادی نیز به محورهای یاد شده افزوده می‌شود و محور آیت‌الله خامنه‌ای نیزگاه ترافیک زیادی دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه ساعت اوج ترافیک شامل سه دسته صبحگاهی، ظهرگاهی وعصرگاهی است اضافه کرد: ساعت اوج صبحگاهی 7:30 تا 8:30 و ظهرگاهی 11:30 تا 13:30 است، اما از آنجا که ساعت اوج ترافیک عصرگاهی حتی درهرماه می‌تواند تغییرکند، اگر بخواهیم میانگین ماه‌های هر فصل را اعلام کنیم، ساعت اوج ترافیک عصرگاهی دربهار 18 تا 20، تابستان 19 تا 21، پاییز 16 تا 18 وزمستان 17 تا 19 است.

زرآبادی‌پور بیان کرد: در هسته مرکزی شهر از آنجا که این منطقه دربرگیرنده بافت سنتی و تاریخی است، سیاست کلی و البته بهترین راهکار برای گشایش گره‌های ترافیکی آن به ویژه در ساعات اوج ترافیک، گسترش حمل‌ونقل عمومی دردستور کار قرار دارد که این امر در ابعاد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری حائز اهمیت است و مورد پیگیری قرارمی‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه اقدامات سخت‌افزاری  برای کنترل ترافیک در سطح شهر قزوین اندیشیده شده است، تصریح کرد: در مباحث سخت‌افزاری و فیزیکی اقداماتی از جمله اصلاح هندسی، تنظیم زمانبندی چراغ‌های راهنمایی، کنترل حمل‌ونقل عمومی، ایجاد مسیرهای دوچرخه، نصب علائم عمودی وافقی وزیرساخت‌های مناسب به وسیله شهرداری به انجام رسیده است.

سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری قزوین ادامه داد: با وجود رعایت و ایجاد تمام زیرساخت‌های مربوطه، به دلایلی مانند کاهش شدید ظرفیت معابر مرکزی، عدم اعمال قانون، اشغال ایستگاه‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی به وسیله خودروهای شخصی و همچنین انسداد برخی مسیرهای دوچرخه به وسیله دستفروشان و مغازه داران شاهد بی‌نظمی و پس‌زدگی درساعات اوج ترافیک هستیم که با توجه به ایجاد زیرساخت‌های لازم، انتظام ‌بخشی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

زرآبادی‌پور اظهار کرد: در مباحث ترافیکی باید بحث روانی ناشی از ترافیک را جدی گرفت به تشویق و ترغیب شهروندان به خودداری ازاستفاده ازخودروی شخصی به ویژه تک ‌سرنشین تاکید کرد وهمچنین استفاده ازحمل و نقل عمومی  تاکسی و اتوبوس را مهمترین راه‌های کاهش بار ترافیکی در مرکز شهرعنوان کرد.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت استفاده از دوچرخه و توسعه این فرهنگ در کاهش بار ترافیکی نیز خاطرنشان کرد: ازآنجا که ازگ ذشته‌های دور بسیاری از کسبه بازار با استفاده از دوچرخه در محل کسب خود در خیابان امام خمینی(ره) و بازار سنتی قزوین حضورمی‌یافتند، بستر توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه برای امور آن، توسعه این فرهنگ می‌تواند در کاهش بار ترافیکی مرکز شهراثرگذارباشد.

 

 تدوین برنامه های بلندمدت، میان مدت ، کوتاه مدت

سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری قزوین با اشاره به اهمیت و ضرورت ساماندهی ترافیک خیابان امام خمینی گفت: طرح ساماندهی خیابان امام خمینی(ره) یکی از طرح‌های ترافیکی مرکزشهراست که با درنظرگرفتن مباحث میراثی و واحدهای تجاری آن اجرایی می‌شود و برای آن برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت درنظرگرفته شده است.

زرآبادی‌پور افزود: درطرح بلندمدت علاقه به اجرای برنامه‌هایی مانند احداث تراموا، پیاده‌ راه و طرح ترافیک محدوده تاریخی داریم که درمیان‌مدت می‌توان طرح ترافیک ساعتی و خط ویژه شرقی غربی را در آن اجرا کرد و در کوتاه‌ مدت نیز مناسب‌‌سازی پیاده ‌روها و افزایش جذابیت پیاده‌روی از برنامه‌هایی است که اجرای آن می‌تواند مفید باشد.

وی با بیان اینکه راهبرد معاونت حمل و نقل و ترافیک برای ساماندهی ترافیک، توسعه متوازن بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است تصریح کرد: برای ساماندهی ترافیک، توسعه متوازن در بخش سخت‌افزاری نظیر ایجاد، ساماندهی و ایمن‌سازی معابرو ناوگان‌ها و در بخش نرم‌افزاری همچون توسعه فرهنگ ترافیک است.

زرآبادی پور گفت: در این راستا توسعه حمل‌ونقل عمومی و گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان دو سیاست اصلی مدنظر قراردارد.

وی بیان کرد: توسعه و تجهیز پایانه‌های مسافربری، هدایت تاکسی‌های کرایه از دروازه‌های شهر به سمت پایانه‌ها، هوشمندسازی چراغ‌های راهنمایی، تجهیز مرکز کنترل ترافیک و بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی از اقدامات مهم این معاونت در راستای ساماندهی ترافیک بوده و اقدامات سخت‌افزاری لازم دراین زمینه در کنار تلاش برای فرهنگ‌سازی ترافیک انجام شده است اما واقعیت این است که با وجود تمام این اقدامات، تا زمانی که رعایت قوانین از سوی شهروندان و همچنین اعمال قانون برای متخلفان صورت نگیرد، مشکل ترافیک همچنان پابرجاست.

سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری قزوین با بیان اینکه در هسته مرکزی شهر دچار بیشترین مشکلات ترافیکی هستیم، اظهار کرد: قرار داشتن مراکز تجاری همچون بازار بزرگ و بافت تاریخی و سنتی در کنارعرض کم معابر و افزایش روزافزون تعداد خودروها مزید برعلت شده است که به منظور حل این معضلات برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت دردستورکار قرار دارد و برنامه‌های ترافیکی کارشناسی شده مد نظر است.

 زرآبادی‌پور با بیان اینکه دروازه های ورودی شهر به دلیل عدم همکاری با نهادهای مربوطه درزمینه ساماندهی وسایل نقلیه کرایه‌ای شهرهای اطراف دارای مشکلات ترافیکی هستند، گفت: وسایل نقلیه کرایه‌ای باید درپایانه‌های مربوطه فعالیت کنند که تقاطع 22 بهمن از جمله آنها است و در مجموع در ساماندهی نقاط دارای مشکلات ترافیکی از جمله موارد یاد شده همکاری بیش از پیش پلیس مورد انتظار است.

وی در پایان تصریح کرد: مشکل ترافیک تنها با اقدامات شهرداری یا پلیس حل نمی‌شود، بلکه نیازمند مشارکت همه دستگاه‌هاست تا با فرهنگ‌سازی و تشویق شهروندان به استفاده درست از وسایل  نقلیه به ویژه استفاده از دوچرخه و ‌وسائط نقلیه همگانی مانند اتوبوس و‌ تاکسی، عدم استفاده از ماشین‌های تک سرنشین و عدم پارک در معابر اصلی و خیابان‌های کم عرض شهر، گره‌های ترافیکی رفع شده و ریه‌های شهر هوای تازه‌ای به خود گرفته و ‌نفسی تازه کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: ترافیک قزوین خیابان امام استفاده از دوچرخه کاهش بار ترافیکی ساماندهی ترافیک کاهش بار ترافیک حمل ونقل عمومی خیابان امام امام خمینی سخت افزاری اوج ترافیک شهر قزوین نقل عمومی ساعت اوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۹۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی جایگاه‌های سوخت کوچک مقیاس

به گزارش خبرگزاری مهر، شهریار افندی‌زاده مدیر عامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران ضمن دیدار با سید مرتضی روحانی شهردار منطقه ۶ شهرداری تهران، علیرضا صادقی بخش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۶، از پروژه‌های حمل و نقل و ترافیکی این منطقه بازدید کرد.

شهریار افندی‌زاده ضمن بازدید از اقدام‌های انجام شده و تعدادی از طرح‌های ترافیکی منطقه ۶ گفت: با توجه به موقعیت مرکزی و عملکرد فرا منطقه‌ای و همچنین تمرکز مراکز مهم آموزشی، اداری، تجاری، فرهنگی و تفریحی، این منطقه یکی از پر رفت و آمدترین مناطق پایتخت به شمار می‌آید و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران افزود: آغاز عملیات اجرایی ساخت پایانه حمل و نقل عمومی، راه‌اندازی ۳ جایگاه سوخت کوچک مقیاس، نصب سازه‌های ترافیکی (دروازه‌ای و صلیبی)، ۲۰۰ پنل دیوار صوتی در بزرگراه کردستان، اجرای بیش از ۳۴ کیلومتر گاردریل و ۵ کیلومتر حفاظ طولی میانی، ۱۴۷ متر حفاظ بتنی طولی، نصب ۴۸۸ تابلو ترافیکی، احداث ایستگاه‌های بی. آر. تی، مطالعات شبکه و تغییر جهات، انجام اصلاح هندسی با رویکرد ایمن سازی، از اهم پروژه‌های منطقه ۶ در حوزه حمل و نقل است.

افندی‌زاده با اشاره به وجود بزرگ‌ترین پایانه مرکزی شهر در این منطقه گفت: از مهمترین پروژه‌هایی که می‌بایست در این منطقه اجرا شود، می‌توان از یکپارچه سازی حمل و نقل همگانی، ضرورت شناسایی و ساماندهی ترافیکی در نقاط توزیع و جذب سفر و همچنین نظم بخشی منطقه‌ای و شهری با اجرای پروژه پارک حاشیه‌ای نام برد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در پایان با تاکید به سیاست‌ها و برنامه‌های مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک، به منظور توسعه حمل و نقل پاک در این منطقه، از شهرداری منطقه ۶ خواست تا گزارشی از مکان‌یابی ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی، مکان‌یابی مسیرهای قابل توسعه در استفاده از دوچرخه و اسکوتر در معابر و شریان‌های پرتردد تهیه و برای بررسی بیشتر در کمیته‌های کارشناسی به سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران ارسال کند.

افندی‌زاده همچنین با عنایت به وجود خوابگاه دانشجویان در محدوده خیابان کارگر شمالی و دانشگاه تهران در محدوده میدان انقلاب اسلامی و همچنین وجود بوستان لاله، خواستار ارسال نیازمندی‌های این منطقه برای احداث پارکینگ عمومی و طبقاتی شد تا ضمن مطالعات جامع و بررسی آن اقدام‌های بعدی انجام گیرد.

کد خبر 6086666

دیگر خبرها

  • پل مدرس ترافیک شهر همدان را حل می کند؟
  • جزئیات طرح جدید ترافیک تهران | طرح جدید در نیمه اول سال ۱۴۰۳ نهایی می‌شود
  • حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک تهران | طرح جدید در نیمه اول سال ۱۴۰۳ نهایی می‌شود
  • زوج و فرد از طرح ترافیک پایتخت حذف شد
  • ترافیک پرحجم ولی در حال حرکت و بدون مشکل در تهران
  • زمان اجرای تغییرات در طرح ترافیک تهران
  • راه‌اندازی جایگاه‌های سوخت کوچک مقیاس
  • رویداد ویژه ایمنی و حمل و نقل در پایتخت
  • افزایش دوربین‌های ترافیکی سطح شهر در زنجان
  • معابر پایتخت لغزنده است،مراقب باشید/ معابر تهران پر تردد