Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/فارس معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نوزادان و شیرخواران زیر یکسال به دلیل کامل نشدن سیستم ایمنی بدنشان، جزو گروه پرخطر به لحاظ ابتلا به کرونا دسته‌بندی می‌شوند.

دکتر عبدالرسول همتی چهارشنبه ۵ آذر در جلسه بررسی اهمیت اقدامات پیشگیری از ابتلا به کرونا در گروه کودکان، گفت: کووید۱۹، یک بیماری با طیفی از علائم، از بی علامتی (قبل از بروز علائم) تا موارد پنومونی شدید و سندروم دیسترس حاد تنفسی در افراد ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ضمن اشاره به دوران نهفتگی بیماری کرونا افزود: کودکان نیز در تمام سنین در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند و نوزادان و شیرخواران (کودکان زیر یک سال) به دلیل تکامل ناکافی سیستم ایمنی جزو افراد پرخطر از لحاظ ابتلا به این ویروس محسوب می شوند.

انتقال ویروس از مادر به جنین و نوزاد

همتی اضافه کرد: بر اساس شواهد موجود، اطلاعات محدودی در مورد احتمال انتقال ویروس این بیماری از مادر به جنین یا از مادر به نوزاد حین انجام زایمان وجود دارد و اغلب موارد ابتلای نوزادان از راه تماس با ترشحات تنفسی مادر یا سایر مراقبان پس از تولد اتفاق می افتد.

معاون بهداشت دانشگاه، انجام تست تشخیصی کووید ۱۹ یا PCR برای نوزادان را منوط به نظر تیم سلامت و دستورالعمل‌های کشوری دانست و گفت: مشکوک یا مبتلا بودن مادر طی دوران قبل و بعد از زایمان، تماس نوزاد با سایر افراد مبتلا نظیر کارکنان بخش‌های نوزادان و بستگان، وجود علامت در نوزاد و ... برخی از موارد ضروری در تصمیم گیری برای انجام این تست در نوزادان است.

همتی انجام مراقبت های معمول بهداشتی نوزادان را حائز اهمیت دانست و از والدین خواست با رعایت اصول کنترل و پیشگیری کرونا و ضمن هماهنگی تلفنی قبلی با پایگاه سلامت و پایگاه پزشک خانواده، برای دریافت خدمات مراقبتی ضروری نوزاد و کودک اقدام کنند.

علائم کرونا در نوزادان

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در خصوص مراقبت از نوزادان مادران مبتلا یا مشکوک به کرونا در منزل، گفت: در صورتی که نوزاد متولد شده از مادر مبتلا یا مشکوک به کرونا، بدون علامت باشد؛ همانند سایر نوزادان، ۴۸ ساعت پس از تولد ترخیص می شود.

دکتر معصومه صفاری، آموزش علائم خطر در نوزاد را شامل ناپایداری دمای بدن، دیسترس تنفسی، بیحالی، خوب شیر نخوردن و مواردی از این دست از سوی اعضای تیم سلامت به والدین و مراقبان نوزاد و آگاهی کامل نسبت به این علایم را ضروری دانست و تاکید کرد: مراجعه والدین به بیمارستان، دو روز پس از ترخیص برای معاینه مجدد نیز بایستی مدنظر قرار گیرد.

او گفت: پیگیری وضعیت نوزاد در سن سه تا پنج روزگی با حضور پزشکان و مراقبان بهداشتی و با رعایت تمامی اصول پیشگیری و کنترل کرونا در پایگاه های سلامت و پایگاه های پزشک خانواده با استفاده از سیستم نوبت دهی انجام می شود.

صفاری اضافه کرد: این نکته حائز اهمیت است که در منزل، فرد مراقب نوزاد (غیر از مادر) جزو گروه های پرخطر از نظر ابتلا به کرونا نباشد. قبل و بعد از هرگونه مراقبت یا تماس با نوزاد برای تغذیه، و دیگر مراقبت ها، مادر و هر فرد مراقب نوزاد، دستان خود را دست کم به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون مایع بشویند و از ماسک و دستکش یک بار مصرف استفاده کنند.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در صورت نبود امکان اختصاص یک اتاق جداگانه، نوزاد در یک مکان مشخص و ثابت که دست کم دو متر از افراد سالم و افراد مشکوک به کرونا فاصله داشته باشد، نگهداری شود.

صفاری خاطرنشان کرد که پرهیز از در آغوش گرفتن و بوسیدن نوزاد و به کمترین میزان رساندن تماس‌های پوستی با نوزاد را از توصیه‌های جدی برای پیشگیری از ابتلای این گروه به بیماری کرونا اعلام کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی همه باهم علیه کرونا دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیماری کرونا ابتلا به کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۹۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی در افراد می‌تواند نشانه‌هایی از ابتلا به پوکی استخوان باشد و در چنین شرایطی انجام سنجش تراکم استخوان جهت بررسی دقیق‌تر وضعیت بیمار، امری ضروری خواهد بود.

سیده زهرا میرفیضی ضمن بیان این مقدمه که علم روماتولوژی دانشی جدید و مربوط به طبقه‌بندی بیماری‌های روماتیسمی است افزود: این بیماری، با امراض مربوط به تخصص ارتوپد، متفاوت است.

وی ادامه داد: بیماری پوکی استخوان یا استتوپروز که از آن به عنوان بیماری خاموش یاد می‌شود معمولاً در خانم‌ها و بعد از سنین یائسگی شایع می‌شود و از آنجا که علائم بالینی واضحی نداشته، بیمار با عوارض پوکی استخوان که به شکل شکستگی ستون فقرات کمری و یا شکستگی گردن و استخوان ران است به پزشک مراجعه می‌کند. همچنین باید به بیماران در زمینه کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی آگاهی‌های لازم داده شود تا در صورت بروز این علائم برای انجام تراکم استخوان به پزشک روماتولوژیست، مراجعه نمایند.

دکتر میرفیضی همچنین با تأکید بر اینکه پیشگیری همواره بهتر از درمان است، افزود: خانم‌هایی که در معرض ابتلا به بیماری پوکی استخوان هستند، پس از انجام ارزیابی تراکم استخوان باید با توجه به سن و میزان پوکی استخوان، رژیم‌های غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D را دریافت و مصرف شیر و یا درمان‌های دارویی را در برنامه زندگی خود قرار دهند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این فوق تخصص روماتولوژی ضمن تاکید بر نقش مؤثر رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم نسبت به بیماری فوق افزود: برخی بیماران مبتلا به پوکی استخوان، در مرحله شکستگی استخوان، ستون فقرات، گردن و استخوان ران قرار دارند که در این شرایط برای بیماران درمان‌های سنگین مورد نیاز است، پس بهتر است که اقدامات درمانی زودتر برای فرد آغاز شود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • آکنه نوزادی چیست؟
  • تلف شدن ۸۰درصد نوزادان حیات وحش که بوی انسان گرفتند
  • سندروم پس از کرونا چیست؟