Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@09:59:38 GMT

تعداد ۱۱ قنات ایران در میراث جهانی یونسکو ثبت شد

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۰۰۱۹۳

تعداد ۱۱ قنات ایران در میراث جهانی یونسکو ثبت شد

به‌گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، "قاسم تقی‌زاده خامسی" در نهمین اجلاس شورای حکام مرکز بین المللی قنات اعلام کرد: قنات یکی از مظاهر سیستم‌های پایدار و سیستم‌های دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود و پدران ما با ابداع قنات از دو هزار و هفتصد سال پیش تاکنون، تمدنی را به نام تمدن کاریزی پایه‌ریزی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی، با بیان اینکه توجه به قنات و سازه‌های تاریخی آبی خبر از آینده‌ای روشنی برای این پدیده‌های ارزشمند می‌دهد، گفت: آینده‌ای که در آن، انسان‌ها در مورد رابطه خود با طبیعت بازاندیشی کرده و از منابع طبیعی به گونه‌ای خردمندانه‌تر بهره‌برداری خواهند کرد.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: پس از تاسیس مرکز بین المللی قنات، توجه و علاقه نسبت به این‌گونه فناوری‌های کهن و پایدار افزایش یافته و این مهم مرهون حمایت و پشتیبانی برنامه‌ بین الدول آب‌شناسی یونسکو از بدو تاسیس مرکز تاکنون است.

تقی‌زاده خامسی گفت: بدنبال مرکز بین المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی و با همکاری وزارت میراث فرهنگی سرانجام ۱۱ قنات ایران به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید و این اتفاق خوب می‌تواند نقطه‌ی عطفی برای فعالیت‌های این مرکز و همچنین سرنوشت قنات‌های کشور باشد.

وی اضافه کرد: اکنون که با ثبت قنات‌های ایران، چشم جهان به کشورمان دوخته شده که لازم است توجه بیشتر و مؤثرتری به این فناوری کهن و زیست‌بوم سازگار منطقه داشته باشیم.

این مقام مسوول اضافه کرد: مرکز بین المللی قنات می‌تواند نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا کند و همه‌ شرکت‌کنندگان از اهمیت قنات در استحصال پایدار منابع آب زیرزمینی آگاهی دارند و می‌دانند که چگونه قنات‌ها توانسته‌اند در طول تاریخ، امکان رشد و بالندگی تمدن‌های بشری در فلات خشک ایران را فراهم کند.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو اضافه کرد: تمدنی که توانست با بهره ‌برداری از آبهای زیرزمینی در مناطق خشک و نیمه خشک ریشه بگستراند و همزیستی مسالمت آمیزی را با طبیعت رقم بزند.

وی توضیح داد: قنات از جنبه‌های مختلف علمی یعنی از دیدگاه فنی و مهندسی، جامعه شناسی، معماری، باستان‌شناسی، مدیریت، تاریخی، حقوقی و فرهنگی قابل بررسی است.

به گفته تقی زاده خامسی، قنات گنجینه‌ گران‌بهایی از علوم مختلف را در سینه دارد که امیدوارم فعالیت‌های این مرکز بتواند ارزش فنی و فرهنگی آنها را به خوبی به نمایش بگذارد.

وی افزود: مرکز بین‌المللی قنات تلاش کرده است تا رویکرد عمومی و سیاست کلی خود را بر اساس اولویت‌های یونسکو، فضای بین‌المللی و نیازهای ملی تنظیم و تدوین نماید، ضمن اینکه از سال ۲۰۱۷، وزن بیشتری به علوم اجتماعی آب، موضوع های هیدرو-اجتماعی، فرهنگ و اخلاق آب داده شده و ایران نیز در کنار جامعه‌ی بین‌المللی به این واقعیت مهم پی برده‌ که مسأله‌ی مدیریت منابع آب، در بستر اجتماعی آن تفهیم می شود.

تقی زاده خامسی گفت: این مرکز با توجه به دانشی که در مورد نظام‌های بومی مدیریت آب گرد آورده است،‌ می‌تواند در حل مسائل هیدرو-اجتماعی  مشارکت کند و یافته‌های خود را نه تنها در اختیار وزارت نیرو قرار دهد، بلکه به دیگر کشورها نیز منتقل کند.

وی افزود: در همین زمینه مرکز بین المللی قنات در نظر دارد تا گروه پژوهشی جدیدی تحت عنوان "علوم تاریخی و اجتماعی آب" به ساختار تشکیلاتی خود اضافه کند و در همین خصوص نشریه‌ای به صورت دوره‌ای منتشر کند.

وی با بیان این که دولت جمهوری اسلامی ایران همواره با نظر مساعد نسبت به این‌گونه فعالیت‌ها برخورد کرده و به طور خاص از مرکز قنات از طریق وزارت نیرو حمایت کرده است،  اظهار کرد: این دولت در حال حاضر نیز تلاش می‌کند تا بودجه‌ای را به فعالیت‌های مطالعاتی و همچنین امور جاری این مرکز اختصاص دهد.
به گزارش ایرنا، نهمین جلسه شورای حکام مرکز بین المللی قنات به منظور پایش فعالیت‎ها و تصویب برنامه‌های آتی این مرکز  برگزار شده است.

مجموعه قناتهای کشور ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو در نشست استانبول در تاریخ ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ میلادی به ثبت جهانی یونسکو رسید. این مجموعه جهانی به عنوان بیستمین اثر جهانی کشور ایران شناخته می‌ شود.

 طبق آمار، تعداد قنات‌های فعال ۳۶ هزار و ۳۰۰ رشته بوده و مجموع طول کوره‌های قنات ۲۱ هزار و ۷۸۰۰ کیلومتر و مجموع طول میله‌های قنات ۱۵۸ هزار و ۲۶۸ کیلومتر تخمین زده شده است.

قنات زارچ با قدمت بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ سال و با ۷۱ کیلومتر طول به عنوان یکی از بلندترین قنات‌های ایران شناخته می‌شود. عمیق‌ترین مادر چاه نیز در شهرستان گناباد با نام قنات قصبه قرار دارد که تاریخ حفر آن به دوره هخامنشی می‌رسد.

برچسب‌ها قاسم تقی زاده خامسی یونسکو قنات ایرانی وزارت نیرو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاسم تقی زاده خامسی یونسکو قنات ایرانی وزارت نیرو قاسم تقی زاده خامسی یونسکو قنات ایرانی وزارت نیرو اخبار کنکور مرکز بین المللی قنات تقی زاده خامسی جهانی یونسکو وزارت نیرو فعالیت ها قنات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۰۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر انقلاب: موضوع تعداد موشک‌های شلیک شده و یا به هدف اصابت کرده فرعی است، موضوع اصلی ظهور قدرت ایران در عرصه بین‌المللی است

آفتاب‌‌نیوز :

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ظهر امروز یکشنبه در دیدار جمعی از فرماندهان عالی نیرو‌های مسلح ضمن قدردانی صمیمانه از تلاش‌ها و موفقیت‌ها در قضایای اخیر، تاکید کردند: به‌لطف خداوند نیرو‌های مسلح چهره خوبی از توانایی‌ها و اقتدار خود و همچنین یک چهره ستودنی از ملت ایران به نمایش گذاشتند و ظهور قدرت اراده ملت ایران در عرصه بین‌المللی را به اثبات رساندند.

فرمانده کل قوا ضمن تبریک روز ارتش و همچنین سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با تاکید بر اینکه دستاورد‌های اخیر نیرو‌های مسلح موجب ایجاد احساس شکوه و عظمت درباره ایران اسلامی در چشم جهانیان و ناظران جهانی شده است، افزودند: موضوع تعداد موشک‌های شلیک شده و یا موشک‌های به هدف اصابت کرده که طرف مقابل بر روی آن‌ها متمرکز شده، موضوع دست دوم و فرعی است، موضوع اصلی ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیرو‌های مسلح در عرصه بین‌المللی و اثبات آن است، که ناراحتی طرف مقابل نیز از همین موضوع است.

رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از لحاظ شدن تدبیر در اقدامات نیرو‌های مسلح گفتند: حوادث گوناگون با هزینه و دستاورد همراه هستند و مهم آن است که با تدبیر، از هزینه‌ها کاسته و بر دستاورد‌ها افزوده شود و این کاری است که نیرو‌های مسلح در حوادث اخیر به خوبی انجام دادند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با قدردانی از تلاش‌ها و فعالیت‌های سپاه، ارتش و نیروی انتظامی، نیرو‌های مسلح را به استمرار تلاش و حرکت برای مواجهه با دشمنی‌ها و دشمن‌ها با تکیه بر نوآوری و ابتکار توصیه و خاطر نشان کردند: یک لحظه هم نباید متوقف شد، زیرا توقف به معنای عقب گرد است، بنابراین باید نوآوری در تسلیحات و شیوه‌ها و همچنین شناخت روش‌های دشمن همواره در دستور کار باشد.

ایشان با تاکید براینکه حیثیت ملت ایران باید در چشم دنیا برجسته باشد، افزودند: ضمن شناسایی استعداد‌ها و نیرو‌های توانمند و خلاق، به خداوند متعال حُسن ظن داشته باشید و به او توکل کنید و بدانید که وعده خداوند در دفاع از مومنین حتمی و تخلف ناپذیر است.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار همچنین تشکر ویژه‌ای از خانواده‌های فرماندهان و رده‌های مختلف ارتش، سپاه و نیروی انتظامی داشتند و خاطر نشان کردند: بار اصلی زحمات بردوش همسران و فرزندان نیرو‌های مسلح است که سختی‌ها را تحمل می‌کنند.

در این دیدار سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به تحولات بزرگ سال ۱۴۰۲ و همچنین هفته‌های آغازین سال ۱۴۰۳ از جمله عملیات «طوفان‌الاقصی» و عملیات «وعده صادق» در تنبیه رژیم صهیونیستی گزارش کوتاهی از آخرین آمادگی‌ها و توانایی‌های نیرو‌های مسلح ارائه کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • نشست بین المللی شورای حکام مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری
  • ایران آماده همکاری با سایر کشور‌ها در زمینه زیست محیطی است
  • ایران آماده همکاری با سایر کشورها در زمینه زیست محیطی است
  • رهبر انقلاب: موضوع تعداد موشک‌های شلیک شده و یا به هدف اصابت کرده فرعی است، موضوع اصلی ظهور قدرت ایران در عرصه بین‌المللی است
  • درگذشت پدر علم قنات ایران
  • آتش‌سوزی در ۶۷ میراث جهانی ایران
  • آمار آتش‌سوزی میراث جهانی ایران در ۳۰ سال گذشته
  • آمار آتش سوزی میراث جهانی ایران در ۳۰ سال گذشته
  • پیام تسلیت رئیس دانشگاه چمران اهواز
  • سعدی سخنگوی بین‌المللی فرهنگ ایران است