Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@23:04:49 GMT

حریم چهار اثر تاریخی استان مرکزی تعیین شد

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۰۱۲۰۵

حریم چهار اثر تاریخی استان مرکزی تعیین شد

«مصطفی مرزبان» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این مهم در شورای عالی ثبت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی کشور تایید و با هدف حفظ آثار تاریخی از تعرض غیرقانونی، انجام شده است.
وی اظهارداشت: این بناها عبارتند از ارگ امیر حشمت( ارگ میشیجان) در خمین، امامزاده عبدالله میشیجان در خمین، مسجد سیدها در اراک، کاروانسرای ورده در زرندیه که از آغاز سال تاکنون اصلاح و رفع ایرادات آنها انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: با این اقدام در مجموع ۵۵ اثر تاریخی استان مرکزی که تاکنون فاقد حریم مصوب بودند، ثبت حریم شدند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی اظهار کرد: ریشه بسیاری از تعرضات غیرقانونی به آثار تاریخی در گذشته به دلیل عدم تعیین حریم مصوب مجموعه‌ها و بناهای تاریخی بوده است که با این کار اقدامی بزرگ و اساسی در راستای حفاظت از آثار تاریخی استان صورت خواهد گرفت.

مرزبان افزود: به منظور حفاظت هر چه بیشتر از آثار تاریخی، پس از ثبت یک اثر موضوع تعیین عرصه و حریم از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مانع قانونی برای جلوگیری از تعرض به حریم منظری و حفاظتی آثار در محیط‌های شهری و روستایی خواهد بود.

استان مرکزی دارای بیش از ۲ هزار بنا و اثر تاریخی است که ۸۹۳ مورد آن به ثبت ملی و یک  اثر آن به نام قنات ابراهیم آباد به ثبت جهانی رسیده است.

برچسب‌ها استان مرکزی میراث فرهنگی بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان مرکزی میراث فرهنگی بنای تاریخی استان مرکزی میراث فرهنگی بنای تاریخی اخبار کنکور استان مرکزی آثار تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۱۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران

علی دارابی در دیدار با سیداحمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در محل ایکوم ایران با تاکید بر تمرکززدایی از برنامه‌های پایتخت محور، اظهار داشت: پایتخت سیاسی کشور با پایتخت‌های میراثی متفاوت است و تلاش ما، حفظ، صیانت و اعتلای میراث فرهنگی ایران در تمام نقاط کشور است.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی ادامه داد: با همین دیدگاه، برای برگزاری ۱۰ نمایشگاه استانی از آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران در هفته میراث فرهنگی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

تهیه فهرست اشیا و آثار فرهنگی‌تاریخی در معرض خطر

دارابی در این دیدار بر حفظ جایگاه مردمی میراث فرهنگی و اهمیت پویایی سازمان‌های مردم‌نهاد و استفاده از خرد جمعی و همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص موزه‌داری و همکاری با ایکوم در آموزش به ویژه در حوزه راهنمایان موزه تاکید کرد.

سیداحمد محیط طباطبایی در این دیدار که هادی میرزایی، مدیرکل موزه‌ها هم حضور داشت، ترجمه فصلنامه «ایکوم نیوز» را با افزودن الحاقات با همکاری اداره‌کل موزه‌ها پیشنهاد داد.

وی همچنین پیشنهاد کرد با پرداخت هزینه، اشیا و آثار فرهنگی‌تاریخی در معرض خطر و خرید و فروش غیرقانونی (Red List) تهیه شود.

رئیس ایکوم ایران با اشاره به ۲۹ اردیبهشت روز جهانی موزه‌ها اظهار داشت: در روز‌های ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت، داوری آیین موزه برتر با همکاری کارشناسان ایکوم و اداره‌کل موزه‌ها انجام می‌شود تا نتیجه در روز جهانی موزه‌ها، اعلام شود.

در این دیدار مقرر شد بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان اداره‌کل موزه‌ها و ایکوم امضا خواهد شد، همکاری‌های مشترک فی‌مابین گسترش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • طرح تعیین حریم گسل‌های قائم‌شهر به اتمام رسید
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • حاجی بادام؛ میراث شیرین یزدی‌ها
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد