Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد کاظم اسماعیلی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: آنفلوانزایی که امسال در روسیه، قزاقستان و برخی دیگر از نقاط جهان و موارد مشکوکی در استان‌های گیلان و مرکزی مشاهده شده‌است، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است که ترکیبی از ویروس‌های H۵  و N۵ است و می‌تواند باعث تلفات ۱۰۰ درصد یک دسته پرندگان شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: علائم شدید تنفسی همراه با کبودی سر از نشانه‌های ابتلای پرندگان به این بیماری است و خیلی زود آنها را از پای در می‌آورد.

کارشناس مسئول بیماری‌های حیات وحش اداره کل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر اعلام کرد: علاوه بر برخی از ایران، در عراق و عربستان نیز مواردی از این بیماری گزارش شده‌است، به همین دلیل احتمال ورود این پرندگان در بوشهر و شیوع بیماری در این استان وجود دارد.

اسماعیلی افزود: در راستای اقدام بموقع و پیشگیرانه از شیوع این بیماری در استان بوشهر، پایش و بازدیدهای مداومی در همه شهرستان‌های این استان بویژه چهار سایت اصلی ساحل و آبگیرهای بوشهر، منطقه حفاظت شده مند و پارک ملی دیر نخیلو و پارک ملی دریایی نایبند صورت گرفته است و بر اساس گزارش‌های ارسال شده تا کنون مورد مشکوکی مشاهده نشده‌است.

وی ادامه داد: امروز در نشستی با کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان بوشهر تبادل نظر شد و هماهنگی‌هایی برای گشت‌ و پایش های مشترک در همه سایت‌ها صورت گرفت.

اسماعیلی بیان کرد: اگر مرغداری‌های سنتی و صنعتی در نزدیکی سایت‌های حضور پرندگان مهاجر باشند ممکن است با آبشخور مشترک یا جابه جایی فضولات به وسیله باد باعث آلودگی آنها به این بیماری شود که در این صورت تلفات سنگینی برای مرغداری‌ها خواهد داشت.

وی گفت: از این رو پایش‌های مداوم صورت می‌گیرد تا در صورت مشاهده بیماری در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات ضروری برای محدود سازی منطقه صورت گیرد زیرا تنها راه، پیشگیری از شیوع بیماری به سایر نقاط است.

کارشناس مسئول بیماری‌های حیات وحش اداره کل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر افزود: در صورت مشاهده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، برای محدودسازی منطقه باید تا شعاع سه کیلومتری کانون شیوع،  پرندگان موجود در مرغداری‌ها معدوم و تا ۱۰ کیلومتری ورود و خروج آنها کنترل شود تا از ورود بیماری به سایر مناطق جلوگیری شود.  

وی اضافه کرد: بیشترین خطری که این بیماری می‌تواند برای انسان‌ها داشته باشد معطوف به کارگران مرغداری‌ها و مرغدان و محیط بانانی است که با این پرندگان ارتباط دارند و لازم است علیه آنفلوآنزا واکسینه شوند.

اسماعیلی یادآور شد: پرندگان مهاجر با آغاز کوچ زمستانه از کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و آذربایجان به ایران می‌آیند تا فصل سرما را در این مناطق بگذرانند و  بر اساس دمای هوا، تغذیه و توان بدنی میلیون‌ها پرنده به استان‌های شمالی کشور و هزاران قطعه نیز به بوشهر وارد می‌شوند.

روز گذشته کلاس آموزشی از سوی شبکه دامپزشکی دشتستان با موضوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و لزوم توجه محیط بانان به علائم این بیماری در پرندگان وحشی و رعایت مسائل بهداشتی در تماس با پرندگان در این شهرستان برگزار شد.

برچسب‌ها بوشهر سازمان حفاظت محیط زیست پارک ملی دریایی نایبند آنفولانزای فوق حاد پرندگان سازمان دامپزشکی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر سازمان حفاظت محیط زیست پارک ملی دریایی نایبند آنفولانزای فوق حاد پرندگان سازمان دامپزشکی کشور بوشهر سازمان حفاظت محیط زیست پارک ملی دریایی نایبند آنفولانزای فوق حاد پرندگان سازمان دامپزشکی کشور اخبار کنکور آنفلوانزای فوق حاد پرندگان استان بوشهر مرغداری ها محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۱۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۸۷ متخلف زیست محیطی در استان قزوین

به گزارش خبرگزاری مهر سعیده خضیر اظهار کرد: با تلاش مأمورین یگان حفاظت محیط زیست استان قزوین در سال ۱۴٠۲ تعداد ۸۷ متخلف با ۷۷ مورد تخلف تحویل مراجع قانونی شده‌اند.

وی افزود: شکار و زنده گیری غیر مجاز پرندگان با ۸٠ قطعه از انواع پرندگان شکاری و غیر شکاری، بیشترین تخلف بوده که ۲۷ پرونده را به خود اختصاص داده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: تشکیل تعداد ۲٠ پرونده با شکار ۲۷ رأس پستاندار از دیگر اقدامات واحد حقوقی این اداره کل در سال گذشته بوده است.

این مسؤول در خصوص وضعیت پروندهای متخلفین اظهار کرد: از تعداد ۷۷ پرونده، ۵۵ پرونده منجر به صدور حکم گردیده که چهار رأی به ۵ ماه حبس تعلیق به مدت یک سال، سه مورد به یک سال حبس بدون تعلیق و یک مورد به شش ماه حبس بدون تعلیق محکوم شدند.

کد خبر 6079546

دیگر خبرها

  • اعلام فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار منطقه چالابه
  • برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی
  • ارسال بیش از ۱۴۰۰ نامه از طرف طبیعت
  • شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده
  • مرغ داری آلوده کننده تالاب انزلی به مراجع قضایی معرفی شد
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان
  • دبیرخانه بومی دانش سنتی در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی شد
  • دستگیری ۸۷ متخلف زیست محیطی در استان قزوین
  • معرفی میش مرغ ایرانی از ویژگی ظاهری تا محل زیست این پرنده (+عکس)