Web Analytics Made Easy - Statcounter

امید یوسفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به وضعیت مناسب تالاب‌ها و منابع آبی آذربایجان‌غربی، شمار زیادی از پرندگان آبزی و کنارآبزی در زیستگاه‌های آبی استان حضور دارند که از مجموع آنها ۳۵ تا ۴۰ درصد پرندگان بومی و مابقی پرندگان مهاجر هستند.

وی اضافه کرد: امسال بارش‌های مناسب پاییزی باعث افزایش تراز آب زیستگاه‌های آبی و احیای تالاب‌های آذربایجان‌غربی شده و به همین دلیل در مقایسه با سال گذشته حضور پرندگان مهاجر در این زیستگاه‌ها افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: ورود پرندگان مهاجر به زیستگاه‌های آبی استان از اواخر شهریور هر سال شروع و تا دیماه که فصل سرما و یخبندان شروع می‌شود، ادامه دارد.

یوسفی اظهار داشت: وجود بیش از ۷۰ زیستگاه آبی در آذربایجان‌غربی و واقع شدن زیستگاه‌های این استان در مسیر مهاجرت پرندگان از مناطق شمالی به مناطق جنوبی باعث می‌شود هرساله شمار زیادی از پرندگان مهاجر در تالاب‌های استان به منظور استراحت و تغذیه توقف کنند.

وی با اشاره به وجود امنیت غذایی و جانی پرندگان مهاجر در زیستگاه‌های آبی آذربایجان‌غربی افزود: مهاجرت هزاران پرنده زیبا به تالاب‌ها و رودخانه‌های استان اتفاق کم‌نظیری است که در هنگام مهاجرت در ۲ فصل پاییز و بهار روی می‌دهد که نمونه مشابه آن را کمتر می‌توان در سایر استان‌های کشور مشاهده کرد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست آذربایجان‌غربی اضافه کرد: تالاب‌های استان به دلیل امنیت و شرایطی زیستی مناسبی که برای پرندگان دارد، استراحتگاه خوبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه‌ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می‌شوند.

یوسفی با اشاره به وجود گونه‌های متنوعی از پرندگان اعم از مهاجر و بومی در استان افزود: فلامینگو، انواع مرغابی‌ها، پلیکان، تنچه، قو، عروس غاز، غاز خاکستری، درنای طناز، درنای خاکستری، کاکائی صورتی، اردک سرسبز، آنقوت، کرکس، قرقی، عقاب طلایی، دلیجه، کبک معمولی، آوست، کاکائی نقره‌ای، جغد کوچک و کبوتر چاهی از پرندگان زیستگاه‌های آذربایجان غربی هستند.  

وی با اشاره به مشاهده نشدن هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه‌های آبی استان از اهالی روستاهای همجوار تالاب‌ها و منابع آبی مانند سدها خواست در صورت مشاهده لاشه پرندگان و یا تغییر رفتار آنها، ضمن خودداری از تماس با لاشه پرندگان موضوع را به ادارات محیط زیست شهرستان‌ها اطلاع دهند.

وی گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیماری ویروسی است که مختص پرندگان و بیماری مشترک بین انسان و پرندگان است که در پرندگان وحشی، سویه‌های جدید ایجاد بیماری نمی‌کند و فقط این پرندگان به عنوان ناقل محسوب می‌شوند.

بیش از ۷۰ زیستگاه آبی پرندگان شامل تالاب‌های دایمی و فصلی،  سد و رودخانه در آذربایجان‌غربی وجود دارد.

همچنین در این استان ۳۰۲ گونه پرنده ثبت شده که بیش از ۲۰۰ گونه آن آبزی و کنارآبزی است.  

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست معاونت طبیعی و تنوع زیستی تالاب آذربایجان غربی اختصاصی ایرنا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اختصاصی ایرنا سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اختصاصی ایرنا اخبار کنکور زیستگاه های آبی آذربایجان غربی پرندگان مهاجر زیستگاه ها محیط زیست تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۱۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه بهار فصل تخم گذاری پرستو‌های دریای است، گفت: پرستو‌های دریایی تیره در غرب تالاب انزلی ۱۰۰ لانه ساختند.
تورج صادقی با اشاره به ورود هزار پرستوی دریایی تیره به غرب تالاب انزلی افزود: این پرستو‌ها با آشیانه سازی در چندین کلونی بزرگ لانه گزینی خود را آغاز می‌کنند.
وی با بیان اینکه این گونه از پرنده‌ها کلونی در غرب تالاب بندر انزلی زاد آوری دارند اضافه کرد: عمق مناسب آب، پوشش گیاهی مطلوب و زنجیره غذایی کامل بستر مناسبی برای لانه گزینی این پرستو‌ها است.
صادقی گفت: کارشناسان محیط زیست همزمان با زاد آوری این پرنده ها، کار حلقه گذاری جوجه‌های این پرستو‌ها را آغاز می‌کنند. 
پرستو دریایی تیره با (نام علمی: Chlidonias hybridus) گونه‌ای پرستوی دریایی از تیرهٔ کاکائیان است. این پرستوی دریایی پرنده‌ای پرجنب و جوش است که برای به دست آوردن غذا شیرجه رفته و آن را می‌قاپد.
این پرنده اغلب در آب‌های داخلی زندگی می‌کند و در زمستان‌ها نیز گاه به صورت گذری در کرانه‌های دریا‌ها دیده می‌شود و بر علف‌های شناور روی آب در تالاب‌ها آشیانه می‌سازد. 
گیلان دارای بیش از ۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است و این پهنه‌ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به خصوص پرندگان مهاجر است.

دیگر خبرها

  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۳۰ درصد آبگیری شد
  • رهایی پرندگان کمیاب زینتی از دست قاچاقچیان در مرزهای سیستان و بلوچستان
  • آبگیری ۳۰ درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان
  • کشف محموله پرندگان کمیاب و میمون از قاچاق در مرز بلوچستان
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • ارومیه میزبان مسابقه انتخابی طلا و جواهر سازی
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران