Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرک صنعتی علی میرزایی شهرستان دلفان در سایه مشکلات و محرومیت در روکود به سر می برد و قطعی آب این شهرک صنعتی ۱۰ ساله شده است.

خبرگزاری شبستان_ لرستان، آب نخستین و مهم ترین زیرساخت رشد و توسعه است و در حوزه صنعت و تولید نبود زیرساختی مانند آب به معنی گذاشتن سدی برای مقابله با رشد و توسعه است.

شهرستان دلفان در شمال استان لرستان قرار دارد، این منطق سردسیر از مناطق پرباران و پر آب استان لرستان به شمار می رود که علاوه بر وجود رودخانه های جاری، از منابع غنی آب چون چشمه ها و منابع زیر زمینی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شهرک صنعتی شهرستان دلفان همچنان از نبود آب رنج می برد

 

شهرک‌های صنعتی یکی از مناطق مهم برای توسعه اقتصادی هر منطقه‌ای محسوب می‌شود، امروزه شهرک های صنتعی مراکز تولیدی و اشتغال در جوامع شهری هستند و با توجه به این اهمیت موضوع باید مشکلات موجود در این نواحی صنعتی و شهرک‌های صنعتی جهت اشتغال‌زایی و جذب سرمایه‌گذاران رفع شود.

 

با توجه به اینکه شهرک‌های صنعتی دارای ویژگی‌ها و امتیازات ویژه‌ای اعم از معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران در این نواحی هستند لذا فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم می‌شود تا طرح‌های خود را در شهرک‌های صنعتی به اجرا درآورند و البته این موضوع نیز نیازمند تأمین زیرساخت‌های لازم در این شهرک‌ها است.

 

برای تقویت تولید و اشتغال در استان لرستان به عنوان استانی که امروز به شدت از بیکاری رنج می برد،  جذب مشارکت و همراهی بخش خصوصی برای بهره برداری از ظرفیت های بومی بیشمار استان در راستای تحقق رشد و توسعه ضروری است.

 

جهت رونق اشتغال و تولید در شهرک های صنعتی و جذب فرصت های سرمایه گذاری باید برنامه مدونی برای رفع مشکلات شهرک های صنعتی استان بویژه شهرک صنعتی شهرستان دلفان اندیشیده شود.

 

بهسازی معابر و آسفالت‌ریزی و هم‌چنین رسیدگی به سایر مشکلات شهرک‌های صنعتی برای توسعه اقتصادی استان از ضروریات است و باید به‌صورت ویژه موردتوجه قرار گیرد.

 

شهرک صنعتی شهرستان نورآباد، از امکانات اولیه چون آب محروم است و صنعتگران برای تامین آب مورد نیاز خودازتانکر استفاده می کنند.

 

نبود زیرساخت ها مهم ترین عامل رکود شهرک صنعتی علی میرزایی شهرستان دلفان است که رکود این شهرک دردی کهنه بر پیکره شهرستانی است که در بین دیگر شهرستان‌های استان رکورد دار بیکاری است و تاکنون مرهمی برای التیام آن پیدا نشده است.

 

رفع مشکلات زیربنایی شهرک صنعتی برای جذب فرصت های سرمایه گذاری ضروری است

 

«رضا خسروی» یکی از کارآفرینان که محل کار خود را به تازگی به شهرک صنعتی شهرستان دلفان انتقال داده است، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: به تازگی موفق به انتقال کارگاه تولیدی خود به شهرک صنعتی شده ایم.

 

وی با اشاره به اینکه هم اکنون مشغول تعمییرات ساختمان موجود در شهرک صنعتی برای آغاز به کار فعالیت خود هستیم، افزود: متاسفانه به دلیل نبود آب در این شهرک به وسیله تانکر آب عملیات ساختمانی در حال انجام است.

 

خسروی با اشاره به مشکلات عدیده این شهرک صنعتی، بیان کرد: رفع مشکلات زیرساختی در شهرک های صنعتی برای جذب سرمایه گذار و تقویت فرهنگ کار و تلاش باید مورد توجه قرار گیرد.

 

این کار آفرنی افزود: شهرک صنعتی یا ناحیه صنعتی علی میرزایی شهرستان نورآباد لرستان، حدود 25 سال پیش راه اندازی شده است و حدود 14 هکتار از زمین های مرغوب یکی از روستاهای شهرستان که موقعیت نسبتا  مناسبی هم دارد در اختیار شهرک صنعتی قرار گرفته است.

 

خسروی با اشاره به وجود مشکلات گسترده در شهرک صنعتی شهرستان دلفان، گفت: نبود امکانات اولیه چون آب برای صنایع ای که نیازمند آب است مهم ترین مشکل است.

 

قطعی آب در شهرک صنعتی شهرستان دلفان 10 ساله شد

 

این کارآفرین با بیان اینکه متصدی آبرسانی به شهرک های صنعتی، شرکت شهرک های صنعتی استان است، افزود:  اگر این مسئولیت به شرکت آب و فاضلاب استان سپرده شود شاید به سرعت و ریشه ای مشکل آب شهرک های سنعتی مرتفع شود.

 خسروی با تاکید بر ضرورت فعالیت جهادی در راستای رفع مشکلات پیش روی تولید، افزود: امروز حدود 10 سال از قطعی آب شهرک صنعتی شهرستان دلفان می گذرد و پی گیری های تولید کنندگان هنوز به جایی نرسیده است.

 

وی با اشاره به مشکلات زیاد در حوزه زیرساخت های شهرک صنعتی شهرستان، اذعان داشت: نبود امنیت دیگر مشکل موجود در شهرک صنعتی شهرستان دلفان است.

 

این کار آفرین ادامه داد: دیوارهای اطراف محیط شهرک صنعتی ریزش کرده است و متاسفانه اراده ای برای بازسازی دیوراها و جذب نگهبان و یا حراست دیده نمی شود.

 

وی که این روزها در تلاش برای انتقال تجهیزات کارگاه تولیدی به شهرک صنعتی است، خاطرنشان کرد: برای توسعه این کارگاه از یک بنگاه اقتصادی کوچک به  یک بنگاه اقتصادی متوسط ، نیاز به فضای بیشتری بود که بتوانیم کار و تولید را گسترش دهیم.

 

خسروی افزود: از آنجایی که شهرستان دلفان شهرک صنعتی دارد، با خوشحالی برای  کسب مجوز در این محل تلاش کردیم و با راهنمایی ارائه شده از استانداری لرستان تلاش شد از بستر نیمه آماده این شهرک استفاده شود.

 

وی ابراز کرد: پس از حدود یک سال پیگیری موفق شدیم یکی از کارخانه های در تملک بانک را خریداری کنیم و از سه ماه پیش که کارهای خرید قطعی انجام شده است تا امروز پیگیر تامین زیرساخت های اولیه چون برق، آب و  بهسازی ساخت و ساز سوله ها هستیم.

 

این کار آفرین ادامه داد: متاسفانه تاکنون به رغم وعده های برای رفع فوری مشکل، از طرف ادارات آب و برق اقدامی برای رفع مشکلات شهرک مشاهده نشده است.

 

وی افزود: به رغم کاستی های موجود حدود یک هفته است که  کارهای عمرانی برای بازسازی سوله ها آغاز شده است و ظرف هفته های آینده با  انتقال ابراز آلات کار این واحد تولیدی را در ساختمان موجود در شهرک صنعتی آغاز خواهد شد.

 

خسروی با بیان اینکه عمده مشکل این شهرک آب و امنیت است، افزود: این روزها به رغم کارعمرانی در شهرک مجبور هستیم با تانکر و به سختی آب مورد نیاز را تامین کنیم.

 

وی افزود: بخش مهمی از سرمایه در گردش ما صرف بازسازی ساختمان کارخانه و تامین زیرساخت ها شده است و این مهم می تواند منجر به هدر رفت سرمایه و سرنوشتی مشابه دیگر کارخانه های خالی در شهرک صنعتی برای هر سرمایه گذاری باشد.

 

 خسروی با اشاره به حفر چاهی در محیط شهرک صنعتی، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود با حمایت مسئولان بستر بهره برداری از این چاه برای رفع مشکلات شهرک صنعتی فراهم شود، همچنین برای تامین امنیت لازم است با حصار کشی صحیح و تعیین وروردی، استخدام نگهبان و نصب دوربین ها اقدام شود.

 

وی با اشاره به اینکه کارگاه صنعتی تولید، بسته بندی و فرآوری نخود از سال 96 در شهرستان دلفان راه اندازی شده است، افزود: امسال با تلاش گسترده موفق به انتقال کارگاه به شهرک صنعتی شده ایم که با مشکلات زیادی برای تعمییر سوله ها و انتقال ابزارآلات لازم مواجه هستیم.

 

این کار آفرین اظهار کرد: در این کارگاه تولیدی چند محصول فرآوری در مراحل ثبت اختراع در پارک علم و فناوری شهرستان از طریق مرکز رشد شهرستان به ثبت رسیده است.

 

دیگر فعالان شهرک صنعتی شهرستان دلفان هم در گفت و گو با خبرنگار شبستان از نبود آب لوله کشی در این شهرک به ستوه آمده اند و کم توجهی برخی مسئولان در رفع این مشکل را اقدامی برای تعطیلی تولید و خاموش شدن چرخ صنعت در این شهرستان تلقی می کنند.

 

شاید یکی از علت های رکود امروز شهرک صنعتی دلفان و بسیاری از شهرک های صنعتی به تعطیلی نشده نبود کار کارشناسی در نخستین گام راه اندازی این شهرک ها باشد.

 

در روزهای نخست راه اندازی شهرک ها، بدون اطلاع از مزیت های نسبی منطقه برنامه ریزی شده است و مجوز فعالیت در شهرک در اختیار عده ای خاص قرار گرفته است و بعد از تحویل کار، به دلیل نبود نظارت منطقی کار در واحد های تولیدی شروع نشده، تعطیل شده است.

 

عناوینی چون کارخانه خودرو سازی با فاصله زیاد از خودرو سازی مادر، کارخانه ریخته گری با فاصله زیاد از شرکت فولاد به نوعی نوید این مهم بوده است که شاید از ابتدا هم قرار نبوده است که تولیدی صورت گیرد و برخی با سودجویی به دنبال اهدافی دیگر بوده اند.

 

 دیگر ایراد وارده به شهرک های صنعتی نیمه تعطیل چون شهرک صنعتی شهرستان این است که مجوز تولید و کارخانه ها به افراد غیر بومی واگذار شده است و شاید این افراد یر بومی دلسوزی و تعهد یک فرد بومی نسبت به خاک منطقه، کارگران و ظرفیت های و پتانسیل های بومی  را نداشته اند.

 

امروز که به هر دلیلی صاحبان کارخانه های واقع در شهرک صنعتی کار را به رها کرده اند، به دلیل پرداخت نشدن اقساط بانکی، مالکیت ساختمان های رها شده به مالکیت بانک های مختلف در آمده است و می توان گفت بانک ها صاحب سوله های خالی شهرک صنعتی شهرستان دلفان هستند.

 

در وضعیت فعالی شهرک صنعتی تعداد زیادی از کارخانه های نیمه آماده ای داریم که می شود با همت مسئولان این کارخانه ها را فعال و بستر تقویت تولید و اشتغال را فراهم کرد.

 

بانک در مزایده های مختلف اقدام به فروش این اماکن می کند، که متاسفانه قیمت های به حدی بالاست که  کسی حاضر نیست به دلیل نبود امکانات امروز در منطقه و شهرک در این مکان سرمایه گذاری کند.

 

برای تقویت تولید و اشتغال و احیای شهرک صنعتی باید کار کارشناسی مورد توجه قرار گیرد و با توجه به استعدادها و توانمندی ها و ظرفیت های بومی برای احیای این شهرک صنعتی و بهره برداری از ظرفیت های موجود در این شهرک برنامه ریزی شود.

 

با توجه به اینکه عمده توان بومی شهرستان دلفان در حوزه های کشاورزی و دامداری است، توجه به فراوری محصولات کشاورزی و دامی و  نساجی، گیاهان دارویی و... را می توان برای احیای شهرک صنعتی و تقویت و تولید و اشتغال در شهرستان دلفان باشد.

 

رفع مشکلات زیرساختی و زیربنایی شهرک های صنعتی  از جمله مشکلات اولیه ای چون تامین امنیت  و رفع دغدغه آب و برق برای تولید کنندگان، می تواند بستر تقویت فرصت های سرمایه گذاری و رشد و توسعه تولید و اشتغال باشد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

پایان پیام/85

منبع: شبستان

کلیدواژه: نبود زیرساخت شهرک صنعتی شهرک صنعتی شهرستان دلفان تولید و اشتغال شهرک های صنعتی شهرک صنعتی شهرک صنعتی سرمایه گذاری مشکلات شهرک رشد و توسعه رفع مشکلات راه اندازی کارخانه ها زیرساخت ها قرار گیرد برای رفع رفع مشکل سوله ها قطعی آب شهرک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۲۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جلسه شورای پدافند غیرعامل 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، "خشایار صنعتی " در جلسه شورای پدافند غیرعامل این شهرستان بیان داشت: امروز آموزش و نهادینه‌سازی پدافند غیرعامل جزء ضروریات ما در حوزه ایمن‌سازی و کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت‌های موردنیاز مردم است.    فرماندار بوکان با اشاره به افزایش مهاجرت بی رویه در طول سالیان متمادی به شهرستان بیان داشت:با توجه به افزایش جمعیت و آمار بالای مهاجرت، تبعات و آسیب‌های اجتماعی، مشکلات بهداشتی و خدماتی زیادی برای مناطق حومه شهر بوکان و تعدادی از روستای حریم بوجود آمده است.   تحقیقات اولیه در خصوص شناسایی تهدیدات و آسیب‌های موجود در شهرستان خام و ناکامل است و امید داریم در آینده نزدیک با پیگیری‌های لازمه به نتیجه برسد.    صنعتی ادامه داد: نهایتا با این شرایط تدوین نظام‌نامه جامع پدافتد زیستی شهرستان ضروری است و لازم است اقدامات جامعی از قبیل کاهش افق توسعه شهرستان انجام شود.   صنعتی همچنین افزود: با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی در حوزه پدافند غیر عامل، در این شهرستان سعی کردیم با استفاده از همه ظرفیت‌ها و کمک مدیران نسبت به اجرای آن در پروژه‌ها و زیرساخت‌ها و تاسیسات اقدام کنیم.    فرماندار بوکان بابیان اینکه یکی از اهداف پدافند غیرعامل افزایش بازدارندگی در برابر حوادث طبیعی و زیستی است، گفت: با توجه به اینکه زیرساخت‌های حیاتی ما دارای اولویت مراقبتی هستند لازم است به منظور مراقبت، ارتقای ایمنی و افزایش بازدارندگی در راستای تسهیل شرایط زیستی، اقدامات پدافندی برای مقابله با تهدیدات و کاهش نارسایی‌ها صورت گیرد.   در این جلسه دستگاه‌های عضو آخرین اقدامات در حوزه بازدارندگی و مراقبت از زیرساخت‌های اولویت دار مردم شهرستان را تشریح نمودند.

دیگر خبرها

  • امروز موزه‌ها زیربنا و زیرساخت توسعه هستند/اهمیت جایگاه موزه‌ها در دانشگاه‌های کشور
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • اختصاص اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی ایلام
  • شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه
  • اختصاص ۳۵ میلیارد تومان برای زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی ایلام
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح
  • بررسی مشکلات چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی بوکان
  • برگزاری جلسه شورای پدافند غیرعامل 
  • سرمایه‌گذاری ۹هزار میلیارد ریالی در شهرکهای صنعتی قزوین
  • سرمایه گذاری ۹ هزار میلیارد ریالی در شهرک‌های صنعتی قزوین