Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@18:46:15 GMT

گرامیداشت کامبوزیا پرتوی در شبکه مستند

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۰۲۰۶۴

گرامیداشت کامبوزیا پرتوی در شبکه مستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، «پشت پنجره ها» به کارگردانی بیژن اعرابی از سری مجموعه مستند «رخ» و تولید شبکه مستند سیما، پرتره ای از زنده یاد کامبوزیا پرتوی است که به مرور فصل هایی از زندگی شخصی و حرفه ای این هنرمند پرداخته است.

پرتوی کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینمای ایران، سه شنبه ۴ آذر  بر اثر عوارض ابتلا به کرونا در تهران درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هنرمند خالق آثار ماندگاری چون «گلنار»، «گربه آوازخوان» و «بازی بزرگان» و ... است از دیگر فعالیت های او می توان به  ساخت فیلم های «افسانه دو خواهر»، «ماهی»، «کافه ترانزیت»، «کامیون» و … و نویسندگی فیلمنامه‌های مختلفی مثل «گل پامچال»، «ایستگاه متروک»، «خیابان های آرام»، «دیشب باباتو دیدم آیدا»، «فراری» و … اشاره کرد.

پرتوی سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را برای فیلم‌های «من ترانه ۱۵ سال دارم»، «کافه ترانزیت»، «فراری» و «کامیون» از جشنواره فیلم فجر دریافت کرده بود.

این مستند امشب چهارشنبه ۵ آذرماه ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می شود و بازپخش آن روز بعد ساعت ۹ صبح است.

کد خبر 5080520 نیوشا روزبان

منبع: مهر

کلیدواژه: کامبوزیا پرتوی شبکه مستند سیما فیلم مستند ویروس کرونا فیلم کوتاه تئاتر ایران ویروس کرونا چنگیز جلیلوند موسیقی ایرانی برنامه تلویزیونی درگذشت چهره ها سینمای مستند سازمان سینمایی آلبوم موسیقی شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت رادیو ایران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی جشنواره فیلم مقاومت شبکه مستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۲۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستند «نغمه های لرزاده» از شبکه مستند سیما پخش می شود

این فیلم از مجموعه مستندهای «چونان سرو» است که در پاسداشت مفاخر ایران ساخته شده و از شبکه مستند سیما پخش می شود.

کتایون جهانگیری کارگردان این فیلم با اشاره به گوشه ای از زندگی نامه استاد لرزاده گفت: حسين لرزاده در سال 1285 در تهران به دنيا آمد. پدرش، استاد محمد لرزاده از معماران نامي دوره قاجار و همكار حاج‌حسن صنيع‌الديوان بود. در سن هفت سالگي به مكتبخانه «ميرزا حسن» در نزديكي چهارراه حاج‌رضا (خيابان بلورسازي) رفت و بعد از آن براي مدتي در مدرسه ديگري (مقابل منزل محتشم‌السلطنه) فرستاده شد و استعدادهاي هنري خود را از همان زمان بروز داد. در محضر درس پدر از بهترين‌ها بود، در حالي كه ديگر هنرآموزان از سختي كار در رنج بودند.

او اضافه کرد:حسین لرزاده پس از طي دوره ابتدايي به دبيرستان سلطاني واقع در پل اميربهادر رفت و بعد از آن مدتي در مدرسه كمال‌الملك و اندكي پس از آن در محضر سيدمحمدتقي نقاش‌باشي شاگردي كرد. لرزاده در تمام دوران نوجواني، علاوه بر تحصيل، نزد پدر به فراگيري معماري مشغول بود و عشق و استعداد فراوانش نسبت به اين هنر، از او يك هنرمند تمام‌عيار معماري ساخت.

جهانگیری افزود: لرزاده در دوران عمر خود موفق به كسب افتخارات بسياري در عرصه هنر معماري شد، كه از آن جمله مي‌توان به مدال فردوسي در سال 1313 (به مناسبت هزاره حكيم فردوسي و به منظور طراحي و ساخت ساختمان مقبره حكيم توس) اشاره كرد. همچنين نشان درجه‌ يك فرهنگ و هنر در بزرگداشت نام‌آوران علم و ادب و هنر در سال 1381 نیز به او تعلق گرفت.

کارگردان فیلم «نغمه های لرزاده» تأکید کرد: در این فیلم با بهره گیری پژوهش های تخصصی و با استفاده از روایت های دسته اول تنی چند از شاگردان، نزدیکان و بستگان استاد لرزاده، اندیشه و سلوک فرهنگی و هنری این چهره تأثیرگذار عرصه معماری ایران – اسلامی به تصویر کشیده شده است.

جهانگیری در پایان گفت: حبیب الله عطار از شاگردان لرزاده، تأکید می کند که او دارای شخصیت چندگانه بود تا جایی که می توان وی را به القابی همچون عارف، شاعر، هنرمند و مهمتر از
همه، معمار ستود. با آن که لرزاده تحصیلات آکادمیک نداشت،تمام محاسباتش براساس اصول هندسی و معماری انجام شده است.

عوامل این فیلم عبارتند از: کارگردان: کتایون جهانگیری، تهیه کننده: سعید وزیری، مشاور هنری: مصطفی رزاق کریمی، مشاور رسانه ای: صدرا صدوقی، مدیر اجرایی و ارتباطات: بهروز آریان، امور مالی و اداری: عاطفه زارع آرندی، تصویربردار: مهدی شاه حسینی، تدوینگر: درسا جهانگیری، نریتور: رهبر قنبری، صدابردار استودیویی: عرفان یزدی، صداگذار: سیاوش حیدری، اصلاح رنگ و نور: ایمان صالحی، دستیار تصویر: سیاوش عیدانی.

مجموعه ۲۵ قسمتی «چونان سرو» دربردارنده فیلم های مستندی درباره مفاخر فرهنگی ایران است که به تهیه کنندگی محمد سعید وزیری و با کارگردانی فیلمسازانی چون مسعود طاهری، عطیه زارع، حنیف شهپرراد، کتایون جهانگیری، محمد حسین محمدی، محسن عسکری زاده و فاطمه رسول زاده از شبکه مستند پخش می شود.

 گفتنی است مشاور هنری این مجموعه تلویزیونی، مصطفی رزاق کریمی است که از چهره های برجسته سینمای مستند ایران به شمار می رود. وی سال گذشته با فیلم بلند«احمد» پرتره احمد خمینی یادگار امام خمینی«ره» در جشنواره سینما حقیقت حضور داشت و موفق به اخذ تندیس نقره‌ای شهید آوینی از این جشنواره ملی و بین المللی شد.حضور رزاق کریمی در این پروژه در مقام مشاور هنری، این مجموعه را به لحاظ فرم و محتوا در ردیف مستندهای تأثیرگذار تلویزیونی قرار داده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مستند «گربه‌های وحشی هندوستان» از شبکه تهران
  • «پا به ماه» به تلویزیون بر می‌گردد
  • «پا به ماه» به تلویزیون بر می‌گردد/ روایتی نفس‌گیر از لحظه‌ تولد
  • پخش «بازی اختاپوس» از شبکه یک
  • «بازی اختاپوس» از شبکه یک سیما
  • مستند شهید صدر از روز چهارشنبه پخش می‌شود
  • «بازی اختاپوس» امشب در تلویزیون
  • «بازی اختاپوس» روی آنتن شبکه یک سیما / رژیم صهیونیستی چگونه شکل گرفت؟
  • مستند «نغمه های لرزاده» از شبکه مستند سیما پخش می شود
  • مستند «ملکوتیان » از شبکه تهران