Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@19:32:26 GMT

گفت‌وگوی اجتماعی و نظام تأمین اجتماعی

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۰۲۲۳۶

شیوع کرونا سنگ محک خوبی بود تا در میدان عمل مشخص شود که راهبردهای متنوع حمایت اجتماعی، اعم از غیرمشارکتی و مشارکتی (‌بیمه‌های اجتماعی‌) تا چه میزان از کفایت، پوشش و جامعیت برای حمایت از آنان که کووید‌19 زندگی‌شان را تحت تأثیر قرار داده است، موفق بوده‌اند. در این میان، به اذعان نهادهای معتبر بین‌المللی، شکست نظام‌های تأمین اجتماعی در مواجهه با آثار اجتماعی و اقتصادی کووید‌19 و حمایت اجتماعی از فقرا یکی از واقعیت‌های مهمی است که باید در ساحت رفاه و تأمین اجتماعی در دنیای پساکرونا مدنظر داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌می‌توان عنوان کرد در فضای گفتمانی و ساحت سیاست‌گذاری فعلی، بهترین شرایط برای حرکت به سمت نظام رفاه و تأمین اجتماعی فراگیر مهیاست. وقتی بحث فراگیر بیان می‌شود، نباید فرد یا گروهی حذف شود، بلکه باید تمام شهروندان از این حق برخوردار باشند.‌آنچه برای تحقق نظام رفاه و تأمین اجتماعی فراگیر قابل ذکر است، این است که شکل‌گیری هژمونی گفتمانی و دارابودن مدل و نظریه یک الزام بسیار مهم است. از سوی دیگر، تدوین استاندارد، معیار و همچنین نحوه شناسایی و استحقاق‌سنجی از دیگر مواردی است که باید محل توجه باشد. نکته مهم در این میان اما ضرورت به‌دست‌آمدن یک اجماع نخبگانی و ائتلاف سیاسی فراگیر در این موارد است.‌تا زمانی که سطح منازعات و تنش‌های سیاسی اجتماعی آن‌قدر شدید است که شانس موفقیت هرگونه سیاست رفاهی را از بین می‌برد، نمی‌توان به شکل‌گیری نظام تأمین اجتماعی فراگیر امیدی بست. اگر جریانات و گفتمان‌های رقیب به یک اجماع حداقلی نرسند، در سیاست‌های اجرائی یا برنامه‌های عملی بن‌بست خواهیم داشت. به همین دلیل است که دستیابی به یک هژمونی گفتمانی، پیش‌شرط مهم برای تحقق نظام تأمین فراگیر است.

منظور از گفتمان در این متن، همان است که فرکلاف در چارچوب مباحث فوکویی بیان می‌کند و گفتمان‌ها را مجسم‌کننده معنا و ارتباطات اجتماعی و شکل‌دهنده ذهنیت و نیز ارتباطات اجتماعی به‌شمار می‌آورد. در این چارچوب، «بین ساختار‌های خرد گفتمان (ویژگی‌های زبان‌شناختی‌) و ساختارهای کلان جامعه (‌ایدئولوژی و ساختارهای اجتماعی‌) رابطه دیالکتیکی وجود دارد. در این رابطه، گر‌چه ممکن است ساختارهای کلان جامعه، ساختارهای خرد گفتمان را تعیین کنند، ولی ساختارهای گفتمانی نیز به نوبه خود ساختارهای ایدئولوژیک و گفتمانی را دوباره تولید می‌کنند».

برای رسیدن به یگ گفتمان فراگیر ، ‌با مد‌نظر‌داشتن امکان اجماع در حداقل‌ها- باید علاوه بر فراهم‌کردن شرایط گفت‌وگو بین دیدگاه‌های مختلف، زمینه شنیدن این صداها و ترتیب‌اثر‌دادن به دیدگاه‌های آنها نیز مرکز توجه قرار بگیرد.

آنچه در این میان به‌عنوان یک راهکار می‌تواند مد‌نظر باشد، گفت‌وگوی اجتماعی (یا به تعبیری گفت‌و‌شنود) به معنای دقیق و کامل آن است. گفتمان رفاهی فراگیر باید برآیند همه دیدگاه‌ها (برای نمونه عام‌گرا و خاص‌گرا) در حوزه رفاهی باشد. اینکه چیزی از پیش موجود و مدون باشد و ما انتظار داشته باشیم که بقیه به آن بپیوندند، امکان‌پذیر نیست. باید گفتمان رفاهی از طریق گفت‌وگو تولید شود؛ چرا‌که چیزی که از طریق گفت‌وگو و تعامل حاصل شد، انتظار همراهی و پیروی را در خود به دنبال خواهد داشت؛ در غیر این صورت امکان همراهی و همکاری وجود ندارد.

نکته پایانی آنکه تأکید رهبری درباره «ایجاد نظام متمرکز تأمین اجتماعی برای آحاد مردم»، فرصتی تاریخی برای پیشبرد گفتمان رفاه و تأمین اجتماعی متمرکز فراگیر و اجرائی‌کردن آن است که باید با اجماع نخبگانی، هم‌افزایی اجرائی و ائتلاف سیاسی فراگیر به سمت تحقق آن پیش رفت.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محدودیت های کرونایی وام یک میلیونی کرونا محمد خادم کامبوزیا پرتوی ویروس کرونا نظام تامین اجتماعی موسسه پژوهش تامین اجتماعی تامین اجتماعی محدودیت های کرونایی وام یک میلیونی کرونا محمد خادم کامبوزیا پرتوی رفاه و تأمین اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۲۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۸۰ برنامه ویژه کارگران در همدان برگزار می‌شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان از فعالیت ۲۵۰ تشکل صنفی و کارگری و کارفرمایی در واحدهای صنفی استان خبر داد و گفت: به مناسبت هفته تجلیل از مقام کارگر، ۲۸۰ برنامه ویژه کارگران همدان طی این هفته برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، یوسف شعبانی امروز _سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت_ در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه ۱۴۸ هزار و ۷۴۲ کارگر بیمه اجباری در استان در واحدهای کارگری فعالیت دارند، اظهار کرد: سال گذشته ۹ هزار نفر به تعداد بیمه‌شدگان اجباری کارگری اضافه شد.

وی با اشاره به اینکه افزایش تعداد بیمه‌شدگان رشد قابل توجه اشتغال پایدار را در طول یک سال اخیر نشان می‌دهد، افزود: ۲۷۲ هزار و ۹۱۳ نفر بیمه شده تأمین اجتماعی در استان داریم که از این تعداد ۱۴۸ هزار و ۷۴۲ نفر بیمه شده اجباری هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان ادامه داد: از جمعیت یک هزار و ۸۵۰ نفر استان معادل ۸۰۹ هزار و ۳۴۴ نفر با احتساب خانوارها زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند.

۱۸۰۰ نفر مقرری بگیر تأمین اجتماعی

شعبانی با بیان اینکه ۲۴ هزار و ۲۱۴ واحد در استان در حوزه خدمات، صنعت و کشاورزی مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند، اضافه کرد: در حال حاضر یک هزار و ۸۰۰ نفر بیمه شده تأمین اجتماعی در استان مقرری بگیرند که تا سقف ۵۴ ماه تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند و البته به میزان سابقه فعالیت آن‌ها ماه‌ها تعیین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۴۴ هزار و ۱۴۳ نفر شاغلین استان معادل ۲۶.۵ درصد در بخش کشاورزی مشغول هستند، خاطرنشان کرد: ۱۶۱ هزار و ۵۵۰ نفر معادل ۲۹.۷ درصد در بخش صنعت و ۲۳۸ هزار و ۲۴۴ نفر معادل ۴۳.۱۸ درصد در حوزه خدمات مشغول هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان با اشاره به ارائه خدمات در پنج بخش و مدیریت مستقل توسط اداره کار استان تصریح کرد: در حوزه روابط کار با چهار زیر بخش همچون هیئت‌ها، بازرسی با هدف صیانت از نیروی کار، بخش تشکلات کارگری و کارفرمایی خدمات ارائه می‌شود.

شعبانی یادآور شد: در تنظیم روابط، هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف به روند شکایات کارگران و کارفرمایان رسیدگی می‌کنند که به طور متوسط ۶ هزار دادخواست در طول سال رسیدگی می‌شود.

کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های شکایات

وی با اشاره به کاهش زمانی رسیدگی در هیئت‌های رسیدگی با حدود ۲۳ روز ادامه داد: تمرکززدایی با استقرار هیئت‌های حل اختلاف در شهرستان‌ها و برگزاری آموزش‌های مستمر روابط کار بین کارگر و کارفرما به طور جد مورد پیگیری است.

شعبانی از فعالیت ۲۵۰ تشکل صنفی و کارگری و کارفرمایی در واحدهای صنفی استان خبر داد و افزود: در حوزه تعاون اقدامات خوبی صورت گرفته که در حال حاضر یک هزار و ۳۰۰ تعاونی فعال در بخش تولیدی، توزیعی و خدماتی در استان فعال هستند و همچنین کمک به تشکیل، نظارت و توسعه تعاونی‌ها هدف‌گذاری شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با تأکید بر اینکه هدف‌گذاری کردیم کانون‌ها و خوشه‌های کسب و کار را با تشکیل تعاونی‌های مورد نیاز توسعه دهیم که موفق هم بودیم، گفت: سال گذشته ۱۱ تعاونی به مرحله ملی راه یافتند به طوری که دو تعاونی برتر ملی انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های لازم برای رشد تعاونی‌ها با توجه به اهداف برنامه هفتم توسعه در استان فراهم است، اضافه کرد: هدف‌گذاری شده در طول برنامه هفتم به ازای هر سال دو درصد تعداد تعاونی‌ها رشد کند که این مهم در استان مورد توجه است.

شعبانی با اشاره به اینکه در حوزه اشتغال و کارآفرینی سه هدف با قوت پیگیری شده و توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی در دستور کار است، گفت: اعطای تسهیلات مشاغل خرد خانگی با سود چهار درصد، تسهیلات تبصره ۱۸ و تسهیلات حمایتی بخشی از این اقدامات به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: آمارهای درخوری در اعطای تسهیلات داشتیم که می‌توان به جذب ۱۱۴ میلیارد تومان تسهیلات برای یک هزار و ۴۰۰ طرح طی سال گذشته اشاره کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: به مناسبت هفته تجلیل از مقام کارگر، ۲۸۰ برنامه ویژه کارگران همدان طی این هفته برگزار خواهد شد.

کد خبر 747283

دیگر خبرها

  • پرداخت ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات پزشکان و مراکز درمانی طرف قرارداد
  • ۲۸۰ برنامه ویژه کارگران در همدان برگزار می‌شود
  • پرداخت ۱۸ میلیارد تومان برای بیماری‌های صعب‌العلاج در استان یزد
  • کاهش آسیب‌ های اجتماعی با ترویج معارف قرآنی
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با ترویج معارف قرآنی
  • سن بازنشستگی به ۴۰ رسید + شرایط
  • ضرورت گفتمان‌سازی با مردم با محوریت جوانی جمعیت
  • گفت‌وگوی اجتماعی با پرونده‌ ویژه‌ توسعه نامتوازن منتشر شد
  • ستاری‌فرد: آموزش تأمین‌کننده دو رکن سلامت و امنیت است
  • حجاب مقوم عاملیت زن مسلمان