Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکثر شهدا بسیجی بودند و به بسیجی بودنشان می بالیدند، در این نگاه تفاوتی میان شهدای دفاع مقدس با مدافعان حرم یا شهدای هسته ای نبود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اکثر شهدا بسیجی بودند و به بسیجی بودنشان می بالیدند، همانطور که امام(ره) آن را افتخار می دانست. در این نگاه تفاوتی هم میان شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم یا شهید هسته ای و شهید امنیت نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عموما روزهای اثر گذاری را در جغرافیای کوچکی به نام پایگاه بسیج گذرانده اند و شاید اخلاص فعالیت در همان جغرافیا هم پر پروازی برای آسمانی شدنشان شد.

امام خمینی (ره) در پنجم آذرماه سال 1358، فرمان تاریخی تشکیل بسیج را صادر فرمودند. در چهل و یکمین سالگرد تشکیل بسیج مروری بر خاطرات برخی از شهدا در بسیج در ادامه می آید:

شهید دفاع مقدس، محمد مجازی فرمانده محور عملیاتی تیپ سوم لشکر 27 محمد رسول الله بود که بعد از پذیرش قطعنامه در درگیری با منافقین طی عملیات مرصاد در  23 سالگی به شهادت رسید. 

مغازه ای که پایگاه بسیج شد

اوایل انقلاب بود. آن موقع ضیاءآباد مسجد و حسینیه نداشت. یکی از اهالی سه دهانه از مغازه هایش را خالی گذاشته بود و جوانهای محل آنجا را به صورت حسینیه درآورده بودند. در آن اوضاع بی نظمی و شلوغی اول انقلاب نمیشد محل را بدون پلیس و کلانتری اداره کرد. اما پلیس و کلانتری در آن نزدیکی نبود. این شد که تعدادی از نوجوان‌های محل و چند نفر از بزرگترها جمع شدند و گروهی به نام گروه مقاومت کمیل تشکیل دادند. در واقع همان بسیج را در این قالب ایجاد کردند.

محمد هم که سوم راهنمایی را میخواند عضو این گروه شد. جنگ که شروع شد یکی از بچه‌های محل به نام تیموری در جبهه شهید شد و اسم پایگاه بسیج را گذاشتند «پایگاه شهید تیموری» بچه های این گروه شبها به نوبت مسئولیت کشیک و پاسداری محله را به عهده داشتند. اسلحه‌ی هم نداشتند با چماق در محله گشت می زدند.

علاوه بر تأمین امنیت محله، کارهای تبلیغاتی هم انجام می دادند. چند نفرشان که مثل محمد خطشان خوب بود، دیوارهای محل را با شعارهای انقلابی و جملات اخلاقی تزئین می کردند. یک روز صبح محمد در خانه آقا حمزه را زد و به او گفت: «اجازه هست روی دیوار منزلتان شعار بنویسم؟ چند جمله از حضرت امام است.»

اخلاق خوش محمد حمزه را گرفته بود. به محمد گفت: «روزهایی که من سرکار نمی روم، می توانم بیایم کمکت دیوار نویسی کنیم؟» با تأیید محمد کمک او وسایل را داخل حسینیه گذاشتند. محمد به حمزه گفت: «اگر دوست داشته باشید می توانید عضو بسیج شوید فقط باید یک فرم ساده را پر کنید.» و بعد برگه را گذاشت جلویش. همزه روی صندلی نشست و فرم را پر کرد و داد به محمد. او هم لبخندی زد و گفت: « به پایگاه بسیج شهید تیموری خوش آمدید!»

از بسیج راهی جبهه شد

از وقتی که وارد بسیج شده بود، اتاق کوچک پشت خانه‌هایشان را تبدیل کرده بود به انبار تدارکات پایگاه. چند تا از اسلحه های بسیج را هم در خانه نگهداری می‌کرد.

دو تا پایش را کرده بود در یک کفش که می‌خواهم بروم جبهه؛ هنوز پشت لب سبز نشده بود. تازه کلاس اول دبیرستان را می خواند. چند ماهی از شروع جنگ می گذشت و در همان یکی دو ماه اول خرمشهر اشغال شده بود. خرمشهر را که گرفتند به رگ غیرت مردم برخورد. خیلی ها دسته دسته و گروه گروه می رفتند سمت جنوب تا خرمشهر را پس بگیرند. محمد که تازه وارد بسیج شده بود کم و بیش می‌دانست اوضاع خرمشهر چقدر ناجور است. از چند وقت پیش به این طرف یکریز در گوش پدر و مادرش زمزمه می کرد که می خواهد برود. آخر سر حرفش را به کرسی نشاند و راهی جبهه شد.

معاون فرهنگی بسیج دانشگاه، دانشمند هسته ای شد

شهید هسته ای، مصطفی احمدی روشن دارای دکترای رشته نانو بیوتکنولوژی بود. او  یکی از پایه گذاران سایت هسته‌ای نطنز بود. 21 دی ماه 1390، در حالیکه عازم محل کار خود بود، دو تروریست موتورسوار با چسباندن یک بمب مغناطیسی به خودرویش، او را به شهادت رساندند.

همسر شهید می‌گوید: معاون فرهنگی بسیج دانشگاه بود. با بچه‌های بسیج صبح تا شب می‌دویدند، فعالیت می‌کردند. کنگره شهدا راه می‌انداختند، اُردوی راهیان نور می‌بردند. خاطرات شهدا را جمع آوری می‌کردند، برای شهدا مراسم می‌گرفتند. خلاصه برای خودشان دنیای قشنگی درست کرده بودند.‌‌ من هم وارد این دنیا شدم و به عضویت بسیج درآمدم. چند وقت بعد من هم شده بودم یک دانشجوی فعال فرهنگی، به خانواده شهدای دانشگاه سرکشی می‌کردیم. با پدر و مادر شهدا مصاحبه می‌کردیم. پرونده فرهنگی شهدا را تکمیل می‌کردیم. یک بار رفتیم اُردوی جنوب، اختتامیه‌اش را در دانشگاه برگزار کردیم. من هم از مجریان برنامه بودم.

بسیجی واقعی آن است که در بیابان‌های نطنز کار کند

با روحانی‌هایی که در سایت هسته‌ای می‌آمدند تا برای بچه‌ها نماز جماعت برگزار کنند، خیلی شوخی می‌کرد. می‌خندید و می‌گفت: «حاج آقا! عبادت واقعی همین کاریست که بچه‌ها در این سایت داخل این بر و بیابان انجام می‌دهند.» همیشه می‌گفت: «بسیجی واقعی آن است که در این بیابان‌های نطنز توی این خاک و خل کار کند.»

شهید مدافع حرم، محمودرضا بیضایی از فرماندهان مستشاری جبهه مقاومت اسلامی در 29 دی‌ماه 92 وقتی 32 ساله بود، بر اثر انفجار یک تله انفجاری تکفیری ها در سوریه به شهادت رسید.

محمودرضا بیضایی مثل بچه بسیجی ها زندگی می کرد؛ ساده و به دور از تجملات. نمی‌پذیرفت در خانه حتی مبل داشته باشد. روحیه اش این طور بود. اینطور نبود که از روی تصنع باشد و بخواهد تظاهر به زهد کند.

محمودرضا مثل همه بچه‌های بسیج به یاد و نام و تصاویر سرداران شهید دفاع مقدس به ویژه حاج همت تعلق خاطر داشت. این اواخر پیگیر محصولات جدید ادبیات دفاع مقدس بود. گاهی از من می پرسید: «فلان کتاب را خوانده‌ای؟» و اگر می‌گفتم نه، نمی‌گفت بخوانید خودش می‌خرید و هدیه می کرد.

یک روز زنگ زد گفت: «فردا عده ای از بسیجی ها یک شب مهمان ما در پادگان هستند. اگر وقت داری، بیا. بعداً نمی‌توانی این جور جاها بیایی.» دو روز درس و دانشگاه را تعطیل کردم و با بسیجی های پایگاه مقاومت حمزه سیدالشهدای اسلامشهر همراه شدم. رفتیم پادگان. دو روزی که مهمان پادگان بودیم، محمودرضا خیلی تلاش کرد که دوره به بهترین شکل برگزار شود. ندیدم محمودرضا توی آن دو روز بخوابد. کسی اگر نمی دانست، فکر می کرد محمودرضا مشغول جنگ است که وقت ندارد بخوابد.

به بچه‌های بسیج خیلی اعتقاد داشت

به بچه‌های بسیج خیلی اعتقاد داشت. در روزهای فتنه 88 یک بار درباره بچه های بسیج صحبت می کردیم از بسیجی های اسلامشهری و اینکه چطور پای کار انقلاب هستند، کلی صحبت کرد و کلی از آنها تعریف و تمجید کرد. با همه جو سنگینی که آن روزها علیه بچه‌های بسیج وجود داشت، به شدت از تاثیر حضور بسیج در خاتمه دادن به غائله فتنه تعریف می‌کرد. این بچه‌ها را خیلی دوست داشت و با احترام از آنها یاد می‌کرد و خودش هم یکی از آنها بود.

پدیده داعش به روایت سردار سلیمانی/ چرا رزمندگان مقاومت، مدافعان حرم نامیده شدند؟هدف تکفیری ها از جنگ در سوریه چه بود؟/ جولان تروریست ها در 500 متری حرم

محمودرضا بسیجی وسط معرکه بود. در ایام اغتشاشات خیابان های تهران، کنار بچه‌های بسیج بود. کسی به او تکلیف نمی‌کرد که برود اما موتور سیکلتش را برمی‌داشت و تنهایی می رفت. چند بار هم خودش را به خطر انداخته بود که خودش تعریف کرد به خاطر ظاهر بسیجی اش، پشت چراغ قرمز اراذل و اوباش هجوم آورده بودند که موتورش را زمین بزنند اما نتوانسته بودند.

نگران نباش؛ بسیجی زیاد است

آن روزها نگرانش می شدم. در یکی دو هفته اول بعد از اعلام نتایج انتخابات که خیابان آزادی و بعضی خیابان‌های اطراف، اغتشاش بود، با او تماس گرفتم و پرسیدم: «کجایی؟» گفت: «توی خیابان.» گفتم: «چه خبر است آنجا؟» گفت: «امن و امان» گفتم: «این چیزهایی که من دارم توی اینترنت می بینم آن قدرها هم امن و امان نیست.» گفت: «نگران نباش» گفتم: «چرا؟» گفت: «بسیجی زیاد است.»

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بسیج سازندگی بسیج دانشجویی شهدای دفاع مقدس دفاع مقدس شهدای هسته ای شهدای مدافع حرم مدافعان حرم بسیج سازندگی بسیج دانشجویی شهدای دفاع مقدس دفاع مقدس شهدای هسته ای شهدای مدافع حرم مدافعان حرم بچه های بسیج پایگاه بسیج دفاع مقدس بسیجی ها هسته ای بسیج شد بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۲۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اساتید بسیجی و غیربسیجی برای کمک به ارتقای نظام حکمرانی در صحنه هستند/ برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه در مسیر کمک به ارتقای نظام حکمرانی در کنار اساتید بسیجی، اساتید غیربسیجی هم پای کار خواهند آمد و طعم شیرین خدمت به مردم و محرومیت زدایی با کمک به ارتقای کارآمدی نظام را خواهند چشید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست رئیس و اعضای شورای معاونین سازمان بسیج اساتید کشور با محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل این وزارتخانه برگزار شد. در این دیدار محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ضمن آرزوی موفقیت‌های بیشتر برای آموزش عالی در سال جدید، گزارشی از فعالیت‌های سازمان بسیج اساتید در حوزه علمی، پژوهشی و فناوری ارائه کرد.

 

مردانی از جمله این فعالیت‌ها را برگزاری دو دوره جشنواره علمی شهید چمران  در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برشمرده و همچنین  از انتشار نشریات علمی این سازمان در راستای گفتمان انقلاب اسلامی سخن گفت.
تشکیل اندیشکده‌های مطالعات راهبردی؛ برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی؛ چاپ ۱۵ جلد کتاب؛ تهیه ۵۰ بسته سیاستی در حوزه‌های کشاورزی، آب، محیط زیست و اقتصاد که تهیه شده و در اختیار مسئولان اجرایی کشور قرار گرفته است؛ برگزاری همایش بین‌المللی تبیین اندیشه‌های دفاعی مقام معظم رهبری؛ از جمله دیگر فعالیت‌های سازمان بسیج اساتید بود که مردانی به آن پرداخت.

 

تشکیل مرکز افکار سنجی نخبگان در چارچوب طرح اعتلای سازمان بسیج مستضعفین، با ۶ کارگروه تخصصی و انجام پیمایش‌های افکارسنجی نخبگان از دیگر اقدامات بسیج اساتید بود که رئیس سازمان بسیج اساتید کشور به آن پرداخت.
وی همچنین به فعالیت‌های مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها اشاره کرده و از تشکیل ۶۱ گروه علمی از اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و برگزاری نشست‌های بین‌المللی،  ترجمه کتابهای مختلف برای استفاده اساتید مسلمان جهان، برگزاری نشست های متعدد از جمله در حمایت از فلسطین مانند همایش جهان عاری از استکبار، اعلام فراخوانی برای تحریم علمی رژیم صهیونیستی و رونمایی از وبگاهی که در دانشگاه صنعتی اصفهان در این موضوع راه‌اندازی شده است، نام برد.

 

اقدام تبیینی با نشریه تحلیلی جهادگران تبیین، برگزاری همایش جهادگران تبیین طی ۳ مرحله نهضت روشنگری، اجرای ۲۰۰۰ برنامه رادیویی و تلویزیونی توسط اساتید تبیین‌گر، ارائه تحلیل سیاسی و تبیین مواضع، برگزاری ۴۰۰۰ نشست تبیینی، راه‌اندازی ۱۲۲ کانال تولید محتوا در فضای مجازی و شبکه‌سازی اساتید در فضای مجازی، ارائه بیانیه‌های سیاسی در مناسبت‌های مختلف و در بزنگاه‌ها، برگزاری نشست‌های مجازی از جمله نشست مجازی با ۳۰۰ دانشگاه سراسر کشور، برگزاری کارگاه‌های آموزش ویژه جهادگران تبیین سراسر کشور، ارتباط مستمر با جهادگران تبیین و انجام نظرسنجی‌ها از دیگر موضوعات مطرح شده در سخنان مردانی بود.

وی در ادامه ضمن قدردانی از وزیر علوم برای تشکیل قرارگاه جهاد تبیین در دانشگاه‌ها و اظهار امیدواری برای تقویت این قرارگاه‌ها در دانشگاه‌های سراسر کشور، از شرکت حدود ۹۰۰۰ نفر در اردو‌های راهیان نور و راهیان فناوری و پیشرفت این سازمان و نیز برگزاری نشست‌های خانوادگی اساتید هر ماه یکبار در تهران بزرگ و سایر استان‌ها و برگزاری جلسات نشست هیات اندیشه ورزی بسیج اساتید و ارائه ۸۰ یادداشت سیاسی سخن گفت.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ضمن ارائه توصیفی از اقدامات قرارگاه کمک به ارتقای نظام حکمرانی با ۲۰ کارگروه تخصصی و با حضور اساتید برجسته دانشگاهی، بیان کرد: برای تحقق مردمی‌سازی حکمرانی بهترین کار حضور نهاد علم برای کمک به دولت است.
وی ادامه داد: بسیج اساتید با بکارگیری ظرفیت‌های اساتید متخصص در مسأله شناسی و با تکیه بر دانش تخصصی اساتید می‌تواند در این مسیر کمک مهمی برای ارتقای نظام حکمرانی باشد و لازم است این ظرفیت از سوی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری به رئیس جمهور محترم انتقال داده شود.
مردانی با بیان اینکه در مسیر کمک به ارتقای نظام حکمرانی در کنار اساتید بسیجی، اساتید غیربسیجی هم پای کار خواهند آمد و طعم شیرین خدمت به مردم و محرومیت زدایی با کمک به ارتقای کارآمدی نظام را خواهند چشید، گفت: اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور درموضوع تربیت و آموزش به تشکیل مرکز تربیت مربی بسیج اساتید اشاره کرد و از حضور اساتید در دوره‌هایی در مشهد مقدس و همچنین دوره تربیت مدرس بیانیه گام دوم انقلاب و برگزاری ۲۹۰۰ کارگاه با موضوعات علمی، فرهنگی سخن گفته و این اردو‌ها را حرکت جهادی بزرگی در موضوع گفتمان سازی دانست.
این استاد دانشگاه همچنین به برگزاری ۱۱ دوره توانمندسازی با حضور۱۶۵۰ استاد شرکت‌کننده سخن گفته و از وزیر علوم درخواست کرد دوره‌های دانش‌افزایی و توانمندسازی در ممیزی‌ها جهت ارتقای اساتید مورد تایید قرار گیرد.

تشکیل ۱۵۷۸ حلقه صادقیان استادی، برگزاری همایش الگوی سوم زن مسلمان، ۱۸ جلسه وبیناری پیرامون سبک زندگی و مطالعات زن و خانواده، ۶۰ همایش در موضوع نقش زنان و خانواده، ارائه طرح‌های ملی در موضوع عفاف و حجاب، ارائه ۹۹ بیانیه سیاستی در حوزه مطالعات زنان، برگزاری همایش الگوی سوم زن مسلمان، برگزاری جلسات متعدد عفاف و حجاب، انتشار بیانیه با امضای۱۳ هزار و ۲۴۵ نفر از اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور در حمایت از عملیات وعده صادق و حمایت از مردم مظلوم غزه از دیگر موارد مطرح شده توسط مردانی در نشست با وزیر علوم بود.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور همچنین به تاثیر بیانیه و نامه‌های اساتید دانشگاه و حضور میدانی اساتید تاکید کرده و از تشکیل شورای تخصصی، اندیشکده حکمرانی آموزش عالی، مجمع پیشکسوتان بازنشسته، تهیه طرح وحدت حوزه و دانشگاه، حضور نماینده‌ای از میان اساتید در اتاق فکر‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و امضای تفاهمنامه‌های همکاری با مرکزپژوهش‌های مجلس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تشخیص مصلحت نظام، وزارت صنعت معدن و تجارت و مدرسه عالی حکمرانی سخن گفت.

 

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت معاون اول رئیس‌جمهور برای درگذشت مادر شهید غلامحسین دستوری رزاز
  • نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان
  • شرکت ۲۰ هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان
  • گشایش نخستین دوره المپیاد فرهنگی، ورزشی و علمی شهید عجمیان + فیلم
  • خدمت‌رسانی گروه‌های جهادگر بسیج در پی آبگرفتگی مناطق شیراز
  • عملیات در محل تجمع و عیش و نوش مستشاران آمریکایی‌ به روایت حسین مظفر
  • کار سخت بسیج برای رفاقت با وزیر/ زلفی‌گل از پس مطالبات بسیج دانشجویی بر می‌آید؟
  • جزئیات برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی و معلم سازمان بسیج مستضعفین
  • رسانه‌های استان سمنان روحیه بسیجی را در جامعه گسترش دهند
  • اساتید بسیجی و غیربسیجی برای کمک به ارتقای نظام حکمرانی در صحنه هستند/ برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی