Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری تسنیم: مجیدرضا حریری عضو اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با رادیو در پاسخ به سوالی در مورد ترخیص کالا‌ها از گمرک به وسیله ارز متقاضی و واردات بدون انتقال ارز گفت: در این مورد چند مسئله بسیار مهم وجود دارد، اول آنکه تبعیض کار غلطی است.

وی افزود، این بدین معناست که ما در کشور به متخلفین جایزه می‌دهیم و کسانی که تن به قانون می‌دهند را تنبیه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حدود دو سال است که اعلام شده اگر کسی تامین ارز آن انجام نشده یا به قولی کد رهگیری بانک مرکزی را ندارد، حق واردات نیز ندارد.

گمرک اشتباه کرد/نباید اجازه تخلیه محموله‌هایی که فرآیند قانونی را طی نکرده در انبار‌های خود می‌داد

حریری با بیان اینکه عده‌ای در این دو سال بدون آنکه تشریفات قانونی واردات کالا را به طور کامل انجام دهند (بدون داشتن کد رهگیری بانک مرکزی) اقدام به واردات کالای خود کردند، گفت: اول آنکه گمرک اشتباه کرده و نباید اجازه تخلیه چنین محموله‌هایی که فرآیند قانونی را طی نکرده در انبار‌های خود می‌داده است که بعد از آن کسی بخواهد روضه دپو بخواند و چنین جبری را برای کشور درست کند.

هر روز یکی از قوا را به گمرک ببرند و یک نمایشی به راه بیاندازند که ببینید چقدر کالا در گمرک باقی مانده و کالا‌های اساسی در حال خراب شدن است.

وی در ادامه گفت: البته بحث کالای اساسی جدا از این موضوع است، اما در قبال کالای اساسی ما می‌شنویم که ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی در حال خارج شدن از گمرک است. افرادی به قانون تن داده‌اند و بدون تخصیص ارز کالا‌های خود را وارد نکردند، اما عده دیگری این کار را نکردند و کالای خود را وارد کرده و در گمرک دپو کردند.

متخلفین برنده شدند/ واردات بدون ارز نیست

عضو اتاق بازرگانی ایران و چین وی با بیان اینکه افرادی که از قانون تبعیت نکردند برنده شدند، گفت: هیچ وارداتی بدون انتقال ارز نیست (حتما برای واردات کالا ارز از کشور خارج می‌شود)، یعنی وارد کننده ارز را از بازار آزاد و یا بانک مرکزی تامین می‌کند. در غیر این صورت کسی ارز خود را در شرایط فعلی برای وارد کردن کالا به کشور و پس از آن تبدیل شدن به ریال هزینه نمی‌کند.

وی افزود، در حال حاضر جریان برعکس این موضوع است، یعنی این ریال است که در حال تبدیل شدن به ارز‌ها و کالا‌های با ارزش دیگر است و آن هم به دلیل کاهش ارزش ریال است.

دپو کردن در گمرک ارزش دلار افراد را دو برابر کرده/ این یک رانت است که از انبار‌های گمرک و مقامات ذی نفوذ برای آن استفاده کردند

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه همین تقاضای ارز به بازار آزاد فشار وارد می‌کند و باعث به وجود آمدن تقاضای ۷ میلیارد دلاری می‌شود، گفت: این موضوع باعث افزایش نرخ ارز می‌شود. عده‌ای کالا‌هایی نظیر لوازم خانگی داشتند که در حال حاضر در بازار داخلی با قیمت دلار ۵۰ هزار تومانی معامله می‌شود و این دپو کردن در گمرک ارزش دلار افراد را دو برابر کرده است. این مسئله یک رانت است که از انبار‌های گمرک و از مقامات ذی نفوذ برای بهره‌مندی از آن استفاده کردند.

مصوبه دولت امکان پولشویی برای قاچاق خارجی را فراهم میکند

وی در ادامه گفت: امروزه ما شاهد قاچاق سوخت، دارو، دام و بسیاری کالا‌های دیگر از کشور هستیم که شامل تمام کالا‌هایی است که با ارز مفسده برانگیز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود. این پول قاچاق در خارج از کشور تبدیل به ارز می‌شود، اما این ارز کثیف است و برای بازگشت به چرخه رسمی کشور باید شسته شود.

حریری معتقد است، حال اگر بدون انتقال ارز کالا وارد کشور شود، پولشویی و چرخه قاچاق خروجی از کشور توسط مصوبه اخیر که دولت ابلاغ کرده است انجام می‌شود، این بدین معناست که دولت مقرره‌ای را وضع کرده است که بر اساس آن عده‌ای می‌توانند پولشویی کنند. این موضوع خود می‌تواند باعث افزایش قاچاق معکوس از کشور شود.

اگر مصوبه دولت نبود دلار به ۲۰ الی ۲۱ هزار تومان می‌رسید

وی در مورد تاثیر مصوبه دولت بر نرخ ارز گفت: بنده معتقد هستم که اگر این مصوبه نبود در حال حاضر دلار در بازه ۲۰ هزار تومان قرار گرفته بود. اما فشار ۶ الی ۷ میلیارد دلار تقاضا فشار کمی نیست، چرا که کل واردات رسمی ما در سال در حدود ۴۰ میلیارد دلار است و این رقم خود شامل ۲۰ درصد از کل واردات است. این آمار (۷ میلیارد دلار) را خود گمرکی‌ها اعلام کردند.

اینکه هر روز مسئولین مختلف را به گمرک می‌برند، یک روز معاون اول رئیس جمهور، یک روز نماینده قوه قضائیه و یک روز هم نمایندگان مجلس و مدام روضه می‌خوانند که ببینید این برنج‌ها در گمرک مانده و در حال فساد است.

برخی از مفسده‌های بزرگ در لوای حمایت از تولید رخ داد

عضو اتاق بازرگانی ایران و چین در خصوص واردات کالا‌های اساسی گفت: در تیر ماه مقرر شد کسانی که ۵ قلم کالای اساسی در گمرک دارند، بتوانند بدون تخصیص ارز کالای خود را وارد کنند. کسی نیز به این موضوع اعتراضی نکرد. اعتراض ما از زمانی آغاز می‌شود که به آبان ماه می‌رسیم و واردات بدون تخصیص ارز به تمامی کالا‌ها تسری پیدا می‌کند.

وی افزود، اگر برخی از مفسده‌های بزرگی که در کشور رخ داده را بررسی کنیم می‌بینیم که در لوای حمایت از تولید رخ داده است. در حال حاضر نیز بهتر است ریز آمار ۴ میلیون کانتینری که می‌گویند در گمرک باقی مانده است را جهت شفاف سازی اعلام کنند تا مشخص شود که چه مقداری از این کالا‌ها واقعا از مواد اولیه تولیدی یا ماشین آلات مربوط هستند.

هیچ تاجری حتی برروی یک دلار ریسک نمیکند/مطمئن بودند که میتوانند کالا‌های خود را وارد کنند

حریری در پاسخ به سوالی در مورد تکرار رویه فشار‌ها برای واردات کالا به کشور گفت: طی ۳۰ سال گذشته این بار چهارم است که این رویه رخ می‌دهد. کسی که یک سال و نیم پیش، چند میلیون دلار کالا وارد کشور کرده و آنرا در گمرک نگه داشته، خیالش از امکان واردات و ترخیص آن راحت بوده است. در غیر اینصورت هیچ تاجری حاضر نیست حتی بر روی یک دلار آن ریسک کند. کسی که جنس خود را غیر قانونی (بدون رعایت مقرره‌های قانونی) در انبار‌های ورودی کشور ریخته، این را میدانسته که این قدر میتواند زور و فشار بدهد و جوسازی کند و این و آن را بخرد تا چنین مصوبه‌ای را بگیرد کارش را بلد است و در نهایت زرنگ‌های عرصه تجارت به قانون وقعی نمیگذارند.

وی در ادامه گفت: این افراد کار خود را بلد هستند و آن کسانی که تن به قانون دادند در اینجا ساده لوح شمرده می‌شوند.

منبع: فردا

کلیدواژه: حریری ترخیص کالا های رسوبی مصوبه ترخیص میلیارد دلار واردات کالا خود را وارد حال حاضر دپو کردن کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۲۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر دلار تلگرامی روی کالاهای وارداتی چه قدر است؟

میثم مهرپور، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، پیرامون ارز تخصیص‌یافته برای واردات کالا توسط بانک مرکزی گفت: در سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی تمام نیازهای کشور را با تخصیص حدود ۷۰ میلیارد دلار ارز بابت واردات کالا تأمین کرده است. در سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۶۳ میلیارد دلار ارز برای کالاهای وارداتی توسط بانک مرکزی تخصیص‌داده‌شده بود؛ بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که کشور مسئله‌ای در منابع ارزی و میزان تخصیص ارز نداشته و به عبارتی تمام نیاز کشور با ارز تخصیص داده‌شده از سوی بانک مرکزی تأمین شده است.

وی ادامه داد: حدود ۲۰ میلیارد دلار از حدود ۷۰ میلیارد دلار ارز تأمین شده توسط بانک مرکزی، با ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی بوده و حدود ۵۰ میلیارد دلار مابقی آن نیز با نرخ ارز در مرکز مبادله ایران یعنی حدود ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان تأمین شده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: به عبارتی در ارز تخصیص‌یافته بانک مرکزی برای تأمین کالاهای موردنیاز کشور، دلار بازار آزاد یا همان دلار تلگرامی هیچ‌گونه نقشی ندارد؛ یعنی در سال گذشته، تمام نیاز ارزی کشور برای واردات کالا به طور میانگین با دلار زیر ۴۰ هزار تومان تأمین شده است.

نقش دلار تلگرامی در اقتصاد کشور چقدر است؟

مهرپور درباره نقش دلار تلگرامی در اقتصاد کشور بیان کرد: دلار بازار آزاد به جز در قاچاق کالا، فرار سرمایه و فعالیت‌های سفته‌بازانه، نقش دیگری را ایفا نمی‌کند. در همین زمینه نیز رئیس بانک مرکزی در روزهای گذشته این پرسش را که کدام کالای شناسه‌دار برای واردات، از بانک مرکزی ارز دریافت نکرده است مطرح کرد که تاکنون هیچ پاسخ نقصی مبنی بر عدم دریافت ارز برای واردات کالا به آن داده نشده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تأمین ارز موردنیاز کشور توسط بانک مرکزی و دررابطه‌با دلیل افزایش قیمت دلار تلگرامی توضیح داد: انتشار برخی از اخبار غیرواقعی، ایجاد التهاب و همچنین تشدید انتظارات تورمی در بازار منجر به به‌هم‌ریختگی میان عرضه و تقاضا شده و سفته‌بازان فعالیت خود را آغاز کرده و پس از آن نرخ بازار تلگرامی نیز بالا می‌رود یعنی بخشی از این افزایش قیمت‌ها به دلیل فضای روانی ایجاد شده در جامعه است.

وی در خصوص نقش افزایش قیمت دلار تلگرامی در بازار دارایی‌ها تصریح کرد: نقش سفته‌بازان در بازار طلا، خودرو و غیره باعث افزایش قیمت‌ها در این حوزه‌ها می‌شود؛ بنابراین بالارفتن ارز در بازار آزاد، ممکن است منجر به التهاباتی در بازار دارایی‌ها شود؛ ولی این موضوع طبیعتاً نباید بر بازار کالا و قیمت کالاها تأثیر بگذارد؛ چراکه این اقلام با ارز دولتی تأمین شده‌اند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: به طور مثال در سال گذشته بانک مرکزی برای واردات گوشت قرمز حدود ۱ میلیارد دلار ارز (با نرخ ارز ترجیحی یا مرکز مبادله ارزی) حدود ۲۰۰ میلیون دلار بابت گوشت مرغ و بیش از ۴ میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص‌داده است.

مهرپور بیان کرد: این در حالی است که ارز تخصیص‌داده‌شده برای واردات کالا در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ با افزایش همراه بوده است اما قیمت کالاهای وارداتی با ارز تخصیص یافته از سوی بانک مرکزی با رشد نرخ ارز در کانالهای تلگرامی بالا می‌رود؛ بنابراین افزایش قیمت اقلام ارتباطی با تخصیص ارز نداشته و باید دلیل آن را در جای دیگری جست‌وجو کرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کشور به‌هیچ‌عنوان دچار کمبود ارز نیست، گفت: باتوجه‌به درآمدهای نفتی، منابع ارزی و مقایسه آمار میزان ارز تخصیص‌یافته برای واردات کالا در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل، نشان‌دهنده این است که هیچ کمبودی برای تأمین ارز واردات اقلام مورد نیاز کشور وجود ندارد.

مهرپور در پایان عنوان کرد: شاید نوسانات بازار ارز آزاد در فعالیت‌های سفته‌بازانه، طلا و خودرو مؤثر باشد؛ اما دلار تلگرامی در فضای تأمین ارز برای کالاهای وارداتی نقشی نداشته و مسئله افزایش قیمت کالاها، دلایلی غیرواقعی و روانی دارد که ریشه آن را باید در تشدید انتظارات تورمی جست‌وجو کرد.

کد خبر 6082432 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • افزایش قیمت کالا‌های اساسی وارداتی با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تخلف است
  • تاثیر دلار تلگرامی روی کالاهای وارداتی چه قدر است؟
  • رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات
  • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون
  • مشکل ارز اتوبوس های جدید را پشت گمرک گذاشت
  • ارز ۵۳۳ میلیون تن کالای اساسی تامین شد
  • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی صنایع و واردات در برابر صادرات
  • واردات نامرئی خودرو
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هماهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هناهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟