Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-29@05:46:46 GMT

روی کار آمدن بایدن و دردسر تازه انگلیس در برگزیت

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۰۲۷۹۶

ساعت24-رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد بروکسل برای برگزیت بدون توافق آمادگی کامل دارد و این در حالی است که دولت احتمالی آینده در آمریکا نیز از مواضع بروکسل حمایت می‌کند.

 با نزدیک شدن پایان مهلت مذاکرات لندن و بروکسل بر سر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت)، روی کار آمدن دولت دموکرات در آمریکا نیز باری مضاعف بر روی دوش «بوریس جانسون» نخست وزیر بریتانیا خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «اورسولا فون در لین»، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه گفت: «روزهای آتی تعیین‌کننده خواهند بود. اتحادیه اروپا برای سناریوی [برگزیت] بدون توافق به خوبی آماده شده است».

این مقام اروپایی افزود: «زمان بسیار اندکی پیش روی ما قرار دارد، از تمام نیروی خود برای رسیدن به توافق استفاده خواهیم کرد. آمادگی داریم در این زمینه نقشی سازنده ایفا کنیم».

دولت جانسون با اتکا به حمایت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و دادن وعده توافق تجاری عظیم میان واشنگتن و لندن، بارها اتحادیه اروپا را به خروج بدون توافق تهدید کرده و حتی از لغو برخی مفاد توافق اولیه خبر داد.

با این حال با افزایش چشمگیر احتمال تشکیل دولت از سوی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و آغاز روند انتقال قدرت در واشنگتن، اوضاع تا حد زیادی متحول شده است.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، «آنتونی بلینکن» گزینه پیشنهادی بایدن برای تصدی وزارت امور خارجه آمریکا پیش‌تر برگزیت را «افتضاح مطلق» توصیف کرده و آن را به سگی تشبیه کرده که توسط خودرویی زیر گرفته شده است.

بلینکن سال گذشته میلادی و پیش از توافق بروکسل و لندن بر سر کلیات برگزیت گفته بود، ترک اتحادیه اروپا نوعی خود تخریبی برای انگلیس محسوب می‌شود و چنین اقدامی گزینه ترجیحی آمریکا نیست.

بایدن نیز پیش از پیروزی در انتخابات، جانسون را «کپی شده ظاهری و باطنی ترامپ» توصیف کرده و او را تا حدی از توافق تجاری بزرگی که ترامپ وعده داده بود نا امید کرده است. او همچنین درخصوص نقض قوانین بین‌المللی و عدم اجرای توافق برگزیت به جانسون هشدار داده بود.

به گفته بایدن، دولت بریتانیا حق ندارد توافقات بین‌المللی درخصوص مرزهای ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند را نقض کند. او پا را از این نیز فراتر گذاشته و تهدید کرده اگر دولت جانسون توافق «جمعه خوب» را نقض کند هیچ توافق تجاری میان لندن و واشنگتن منعقد نخواهد شد.

بلیکن نیز اخیراً در این باره گفته است: «همچنان که بریتانیا و اتحادیه اروپا روابط [پسابرگزیت] خود را تنظیم می‌کنند، هرگونه تمهیداتی باید از توافق جمعه خوب حمایت کرده و از تشکیل مجدد مرز سخت [بین جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی] جلوگیری کند».

جانسون یکی از رهبران کارزار حامی برگزیت در سال ۲۰۱۶ بوده و تلاش می‌کند قرارداد تجاری دقیقه نودی را با اتحادیه اروپا منعقد کند. با این حال او تحت فشار از سوی قانون‌گذاران محافظه‌کار است و از او می‌خواهند بعد از اتمام کار برگزیت، ساختار دولتش را مجدداً طرح‌ریزی کند.

انگلیس ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن ۹۸) رسماً از اتحادیه اروپا خارج شد اما در دوره گذار که قرار است تا پایان امسال باشد، همچنان معیارهای اصلی عضویت در این اتحادیه را حفظ خواهد کرد. 

اکنون روابط انگلیس و اتحادیه اروپا به مدت یک سال حالت گذار را سپری خواهد کرد و دو طرف در این بازه زمانی فرصت دارند درخصوص نحوه روابط پسابرگزیت به توافق برسند.

جانسون تنها اندکی پس از اعلام پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا «دومینیک کامینگز» بانفوذترین مشاور خود را که به‌عنوان معمار و مغز متفکر برگزیت شناخته می‌شود اخراج کرد. به گفته کارشناسان، چنین اقدامی می‌تواند نشانه تغییر رفتار و کوتاه آمدن دولت بریتانیا در قبال مذاکرات برگزیت محسوب شود.

منبع: فارس

منبع: ساعت24

کلیدواژه: اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۲۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توهین دوباره بایدن به پوتین

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر به همتای روس خود توهین و او را «قصاب» خواند.

به گزارش ایسنا، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی در تجمعی در کارولینای شمالی مدعی شد «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه یک «قصاب» است و واشنگتن می‌تواند در صورت افزایش مالیات‌های میلیاردرها از اوکراین همچنان حمایت کند.

پایگاه اطلاع‌رسانی کاخ سفید نوشت که جو بایدن در سخنرانی خطاب به رای‌دهندگان در کارولینای شمالی در عین حال از یک طرح برای افزایش مالیات بر درآمد افراد قشر پردرآمد و رساندن نرخ این مالیات از ۸.۲ درصد به ۲۵ درصد صحبت کرده است.

به گفته رئیس جمهور آمریکا، این طرح می‌تواند باعث کسب ۴۰۰ میلیارد دلار از راه این مالیات در عرض ۱۰ سال آینده شود.

رئیس جمهور آمریکا اظهار کرد: «تصور کنید ما با این پول چه کارهایی می‌توانستیم انجام دهیم. ما می‌توانستیم به شکلی اساسی کسری بودجه فدرال را کم کنیم. ما می‌توانستیم خدمات مراقبت در منزل را تضمین کنیم. ما می توانستیم خیلی کارهای اساسی دیگر را انجام دهیم از جمله اینکه سرانجام حمایت از اوکراین در برابر پوتین قصاب را تضمین کنیم.»

بایدن که تا کنون توهین‌های مکرری به رئیس جمهور روسیه داشته پیش از این نیز از پوتین با لفظ قصاب و خونریز توصیف کرده بود. رئیس‌جمهور آمریکا در جریان دیدار از یک اردوگاه آوارگان اوکراینی در ورشو با پرسش از سوی خبرنگاران درباره اینکه پوتین مواجه شده و پاسخ داد: «او یک خونریز است.»

اوایل اسفند ماه گذشته نیز رئیس جمهور آمریکا به پوتین در یک مراسم خصوصی در سان فرانسیسکو توهین کرده و او را «دیوانه» و «حرامزاده» خوانده بود.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در آن زمان در واکنش به این توهین بایدن گفت: «این اظهارات سخیف از زبان رئیس دولت آمریکا بعید بود توهین او به رئیس‌جمهور یک کشور مانند پوتین ننگ بزرگ برای خود ایالات متحده است.»

بایدن همچنین به تمدید تحریم‌ها علیه روسیه برای یک سال دیگر به بهانه دست داشتن در حملات سایبری پرداخت. دولت بایدن مدعی شده است فعالیت‌های شرورانه چشمگیر در فضای مجازی همچنان تهدیدی نا معمول و فوق العاده را متوجه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا می‌کند.

جو بایدن یک لایحه برای تامین بودجه دولت خود به ارزش ۱.۲ تریلیون دلار را امضا و از مجلس نمایندگان آمریکا درخواست کرد لایحه بودجه‌ای به بن‌بست خورده شامل کمک‌ها برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان را تصویب کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند
  • ماکرون پیمان مرکوسور را رد کرد
  • اروپا قواعد گمرکی علیه اوکراین را تشدید می‌کند
  • انفجار در کسری بودجه و بدهی عمومی فرانسه 
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • اعتبار فرانسه زیر اهرم فشار کسری بودجه بالا
  • توافق وزرای اروپایی برای کاهش خشم کشاورزان
  • بایدن باز هم به پوتین توهین کرد
  • توهین دوباره بایدن به پوتین
  • حماس: امکان توافق آتش‌بس با اشغالگران وجود ندارد