Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعودی ها در مرکز یمن زمانی به هوش آمدند که پایگاه بسیار مهم ماس را از دست دادند و حالا متوجه شده اند دامنه شکست به اینجا ختم نمی شود و باید پرچم تسلیم را بالا ببرند و شهر مارب را هم تخلیه کنند.

سرویس جهان مشرق؛ نیروهای ارتش و رزمندگان کمیته های دفاع مردمی (انصارالله) با همراهی برخی قبایل از چند هفته قبل عملیات گسترده ای را در استان «مارب» ، قلب یمن علیه عناصر تحت فرمان رژیم سعودی آغاز کردند تا یکی از مهم ترین و اصلی ترین پایگاه های ریاض را در مرکز این کشور به کنترل دربیاورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعودی ها در جریان درگیری ها تمام قوا و امکانات خود را به میدان آوردند تا از یک شکست دردناک و مهیب جان سالم به در ببرند اما پیشروی رزمندگان یمنی گام به گام در محور شمال غرب استان مارب ادامه یافت و به نزدیکی های پایگاه استراتژیک «ماس» رسید.

نیروهای یمنی در ابتدا توان خود را  بر روی محاصره عناصر ائتلاف سعودی در پایگاه نظامی «ماس» متمرکز کردند و تا حدود زیادی به نتیجه رسیدند و روند تحولات را به گونه ای پیش بردند که این مقر از لحاظ نظامی پاکسازی شده محسوب شود.

البته نباید فراموش کرد توافق با قبایل استان مارب نیز نقش ویژه را در عقب نشینی های متوالی مزدوران سعودی در این محور ایفا کرد و همین همراهی ها باعث شد رزمندگان یمنی کار را تا حدود زیادی تمام کنند و خود را به یک قدمی این پایگاه برسانند.

تحولات میدانی استان مارب قبل از آزادسازی پایگاه راهبردی «ماس»

هفته گذشته با تشدید درگیری ها، پایگاه نظامی ماس میان طرفین دست به دست شد و نیروهای ائتلاف تمام تلاش خود را کردند تا وضعیت میدانی را تغییر دهند اما به گفته ناظران میدانی پیروزی رزمندگان در این محور قطعی شده بود و سعودی ها راهی جزء پذیرش شکست نداشتند.

منابع میدانی با بیان این که نیروهای یمنی با پیشروی های مستمر چند ماهه اخیر حلقه فشار را هر روز تنگ تر کردند، افزودند: سعودی ها در این مدت مناطق مهمی را در محورهای غربی مارب از دست دادند و میدان نبرد و دفاع هر روز برای آنان کوچک تر و همین مسئله به عامل اصلی باخت تبدیل شد.

به گفته این منابع میدانی، رژیم سعودی زمانی در میدان به هوش آمد که همه چیز را از دست داده بود و انجام ضد حملات معکوس صرفا برای نجات پایگاه ماس یک دست و پا زدن بدون نتیجه بود و در اصل این راهبرد سردرگم بیشتر برای خرید زمان بود تا بتوانند شهر مارب را حفظ کنند.

صدق گفته ناظران میدانی و حجم شکست های وارد شده به ریاض زمانی نمایان تر می شود که ائتلاف سعودی شماری زیادی از فرماندهان پلند پایه خود از جمله «سرتیپ ناجی عایض از مسئولان منطقه هفتم نظامی، سرتیپ یحیی محمد البکری رئیس تیپ اول پیاده نظام، سرتیپ حامد الیوسفی رئیس عملیات تیپ ۷۲، سرتیپ احمد الذرحانی رئیس عملیات تیپ ۱۴۱ و ...» را در جریان درگیری ها در شمال غرب استان مارب از دست داد.

به گزارش مشرق، اواخر هفته گذشته درگیری ها در محورهای جنوبی، جنوب شرقی، غربی و جنوب غربی پایگاه ماس به اوج رسید و رزمندگان این مقر را از تمامی مسیرها به محاصره درآوردند و فقط یک راه فرار را از محور شمالی برای نیروهای ائتلاف سعودی باز نگه داشتند.

در جریان درگیری ها در حومه پایگاه ماس شماری از عناصر گروه تروریستی القاعده که برای کمک به عاصر ائتلاف وارد نبرد شده بودند به هلاکت رسیدند که نام «علی عرفج المروانی» از فرماندهان ارشد و سرشناس تروریست ها در لیست کشته شدگان دیده می شود و سرکرده دیگری به نام «عبدالله بن صالح المروانی» زخمی شد.

براساس اطلاعات یه دست آمده، سعودی ها برای تغییر شرایط میدانی، عناصر گروهک تروریستی القاعده را به میدان آوردند تا حداقل به هر شیوه ممکن سرعت شکست خود را کمتر و آزادی پایگاه ماس توسط رزمندگان یمنی را به تاخیر بیندازند اما ناکام ماندند.

تحولات میدانی استان مارب بعد از آزادسازی پایگاه راهبردی «ماس»

در نهایت غروب روز جمعه (سی ام آبان ماه) صبوری، دقت و حوصله رزمندگان یمنی پس از درگیری های سنگین و پیشروهای گام به گام جواب داد و عناصر ائتلاف سعودی مجبور شدند  پایگاه مهم و راهبردی ماس، ارزشمند ترین و مهم ترین پایگاه  ریاض در مرکز یمن و نقطه اتصال شهر مارب به شهر صنعاء را تخلیه و عقب نشینی کنند.

به گزارش مشرق، سعودی ها خوب می دانند که دامنه شکست آنان به پایگاه نظامی ماس حتم نمی شود و هدف اصلی رزمندگان یمنی آزادسازی شهر مارب است و همین مسئله باعث شد تجهیزات سنگین نظامی خود را از پایگاه «صحن الجن» در شمال شهر مارب خارج و به به سمت گذرگاه مرزی «الودیعه» در شمال شرق استان الجوف و هم مرز با استان نجران عربستان انتقال دهند و این موضوع به خوبی نشان می دهد ریاض پس از ۵ سال جنگ دریافته که به تدریج باید پرچم تسلیم را در برابر انصارالله بالا ببرد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قره باغ گزارش اختصاصی مشرق یمن انصارالله ائتلاف سعودی ریاض مارب پایگاه ماس القاعده رزمندگان یمنی استان الجوف عربستان رژیم سعودی تحولات منطقه تحولات یمن جنگ یمن ارتش یمن انصارالله یمن رزمندگان یمنی ائتلاف سعودی پایگاه ماس استان مارب درگیری ها شهر مارب سعودی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۳۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| شادی رونالدویی و پرچم زنی آقای خاص در مسابقات موتو جی پی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ خورخه مارتین، راننده اسپانیایی تیم دوکاتی موفق شد با ثبت زمانی بهتر از رقبا از خط پایان عبور کند و عنوان قهرمانی مسابقات موتو جی‌پی پرتغال را از آن خود کند.

حاشیه این رقابت‌ هم به اندازه متن آن جذاب بود؛ ژوره مورینیو که در دوران استراحت و بیکاری به سر می‌برد، مهمان ویژه این مسابقات بود و پرچم شطرنجی را به نشانه پایان این گرندپری تکان داد.

مارتین هم پس از عبور از خط پایان مسابقه به عنوان نفر اول، روی موتور به سبک کریستیانو رونالدو خوشحالی کرد!

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888345

دیگر خبرها

  • تئاتر و نقش آن در بالا بردن توانایی فردی در کودکان
  • شروع برداشت نخستین گندم کشور در هرمزگان
  • شهدای غزه، میهمان ضیافت‌ تهران‌اند یا میزبان؟
  • جزئیات ضربه حزب الله در شمال سرزمین‌های اشغالی / هدف قرار دادن پایگاه فرماندهی رژیم صهیونیستی برای نخستین بار + نقشه میدانی
  • جزئیات عملیات موفق پهپادی جبهه مقاومت عراق در جنوب سرزمین‌های اشغالی +نقشه میدانی
  • از کارمندی بانک تا بالا بردن جام قهرمانی لیگ‌ برتر فوتسال
  • جزئیات حملات آمریکایی‌ها به مناطق مسکونی در غرب استان دیرالزور + نقشه میدانی و عکس
  • عکس| شادی رونالدویی و پرچم زنی آقای خاص در مسابقات موتو جی پی
  • درخواست صنعا از ریاض برای امضای نقشه صلح یمن
  • پشت پرده کوچ اجباری دو میلیون فلسطینی به صحرای سینا مصر چیست؟ / حذف کانال سوئز و احداث کانال دریایی بن گورین یکی از اهداف اشغال نوار غزه+ نقشه میدانی و عکس